Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vauhtiharjoittelusta ja vähän muustakin

Juoksu-Unelma
 Share

Recommended Posts

Terve!

Ajatella että tällainen foorumi on oikeasti olemassa! Löysin tänne kun sain vihjeen toista kautta tuosta Sepon kotiultrasta.

Olen vähän päälle nelikymppinen hölkkäävä rouva pääkaupunkiseudulta. Treenailen ensi kesän maratonia varten, ja koska nälkä on jo päällä vaikkei vielä ole edes syöty, olen jo ruvennut miettimään seuraavia tavoitteita. Ultrajuoksu kiinnostaisi. Kisa tms olisi luonnollisesti ohjelmassa aikaisintaan 2007. Harjoittelu pitää kai kuitenkin aloittaa jo hyvissä ajoin.

Lyhyesti harrastuneisuudestani kerrottuna olen hölkkäillyt nelisen vuotta. Harjoittelen nyt maratonin verran viikossa. Venytän lenkeilläni suoritusaikaa (tavallisimmin 1,5 - 2,5 h), koska kova vauhti ei minulta onnistu. Pituutta lenkeilläni on vaihdellen 12,5 - 20 km, tuon kaksikymppisen vedän parin viikon välein. Noin kerran viikossa tempaisen 10 km vauhdikkaammin, noin tunnissa. Näillä harjoitteluilla pyrin juoksemaan maratonin ensi elokuussa läpi siten, että pystyisin vielä muistamaan oman nimeni ja osoitteeni juoksun jälkeen. Eli en tavoittele kovia aikoja vaan eheää suoritusta. Salainen haave on viiden tunnin alitus. Yhden puolimaratonin olen juossut ja siinä aikani oli jotakin 2.26.

Kysyisin teiltä, jotka olette jo harjoitelleet ja juosseet kisoja, että miten tärkeätä vauhtiharjoittelu on ultrajuoksussa.

Huomaan, että monet palstalle kirjoittavat pitävät varsin kovaa vauhtia minun näkökulmastani. Oma nopeuteni olisi ehkä 6 - 8 km/h, tuskin harjoittelemallakaan kykenen paljon parantamaan. Tuo juoksu/kävely vaikutti hyvin sopivalta.

Onko tällaisen mönkijän järkevää edes haaveilla ryhtyvänsä harjoittelemaan ultrajuoksua? Ilmeisesti joutuisin jonkin verran koventamaan nykytasosta. Ikäni ei liene este, täällä näyttää olevan kaikenikäisiä ultraajia. Fyysinen kuntoni on arvatenkin ihan hyvä. Olisiko jonkinasteinen lääkärintarkastus kuitenkin tarpeen ennen harjoittelun koventamista?

Ja ihan kaikenlaiset vinkit mistä tahansa aiheeseen liittyvästä ovat lämpimästi tervetulleita! Erityisesti jos on jotakin erityisesti naisten harjoitteluun liittyvää... :kalastus

Jätän nuo harjoitteluun liittyvät yksityiskohdat viisaampien huomaan, koska oma harjoitteluni on muovaantunut kovin monen tekijän vaikutuksesta (esim. raskas fyysinen työ jossa n. 8 tuntia päivässä kävelyä)...

Mutta erittäin tervetullutta on, että palstalle ollaan saamassa ultraava naisihminen...

Itsellänikin kiinnostus ultramatkoihin heräsi ennen maratonia, joka on itse asiassa vieläkin juoksematta, vaikka 30+ lenkkejä tulee jonkin verran juostua...

Maraton on varmasti hyvä välietappi ja tietysti tuo kotirataultra kohti suurempaa tuntematonta...

Ikä käsittääkseni ei ole ainakaan mikään este ultramatkoilla ja jotkut väittävät sen olevan jopa hyve...

Jos maraton on tällä hetkellä tavoitteesi, niin kannattaa keskittyä siihen ja tähdätä sen jälkeen vaikkapa kotirataultran kautta 100 km:n matkaan...

Tai sitten kokeilla jossain välissä 60 km:n matkaa esim. syksyllä Salossa... :snoopy

Maraton on juuri nyt tähtäimessä muttei suinkaan lyöty lukkoon. Mikä etten kokeilisi jotain lyhyempää ultramatkaa jos innostun jo ennen elokuun maratonia. Kotirataultraa (anteeksi kirjoitusvhre aiemmin) ajattelin itse asiassa kokeilla jo aika pian, tulevan talven aikana, tosin ihan epävirallisesti vain. Huomenna olen menossa pitkälle lenkille ja meinasin yrittää 25 km:n rajan rikkomista. 20 sujuu jo aika hienosti, vaikkei kovin vauhdikkaasti.

Salossa päin olen liikkunut, Perniö on tuttu paikka. Kiitos vain vihjeestä, katsotaan mihin juoksu kuljettaa. 60 km voisi tosiaan olla ihan hyvä aloitusmatka. Kuinka paljon Salon juoksussa on suoritusaikaa?

Noita artikkeleita yritin käydä lukemassa mutta pitkän latautumisen jälkeen minulle avautui vain suttuisia sivuja joista en saanut selvää. :oops:

Kiva jos naisihminen on tervetullut! Liikuntakokemusta minulle on kertynyt monenlaista vuosien mittaan, mutten ole mikään varsinainen tietolipas. Siksi varmaankin pysyttelen kyselevällä kannalla.

Kirjoitahan kokemuksistasi ja tunnelmistasi. Luen erittäin mielenkiinnolla muiden "aikuisten naisten" kokemuksia juoksusta. Kuulunhan itsekin tähän ryhmään.

Neuvoja en kyllä uskalla antaa, koska olen itse vasta oppilasasteella tässä juoksussa. Mutta kaikesta muusta mukavasta tulee kyllä juttua ihan sulavasti :viheltely .

Joten tervetuloa kirjoittamaan ja kyselemään.

En minäkään löytänyt eikä ihme jos ei Shamaanikaan kerran 8)

Kiitos kuitenkin kun etsit tietoa. Selvinnee jossain vaiheessa. Ja omat apujoukot voi varmaan ottaa mukaan.

V. kurppa, suu käy meikäläiselläkin, ja epäilemättä välillä nopeammin kuin jalat.

Heti lämpimiltään voisin kertoa eilisestä 25 km:n "ennätyksestäni". Aikaa kului yhteensä 3.12, siitä ehkä 10 min taukoihin ja liikennevaloissa seisoskeluun.

Alku oli tahmeata, paikat tuntuivat olevan tukossa. Olin syönyt ja juonut mielestäni huolellisesti perjantain aikana. Olin pitänyt kaksi päivää taukoa ennen juoksupäivää. Lähdin silti yritykselle koska olin niin päättänyt. Yksi syy tahmeuteen voi olla vanhassa vasemman olkapään vaivassa, joka oli missä lie haravoinneissa kipeytynyt ja keksi ruveta heti alkumatkasta kipunoimaan. Niin ja olihan noita vakiintuneitakin vaivoja....

Sää oli mitä mainioin, lähtiessä mittari näytti pari astetta pakkasta mutta lämpötila nousi päivän mittaan. Pukeutumisen osasin kerrankin säätää aika kohdalleen.

Suunnitelmissa oli hölköttää peräkkäin kaksi lenkkiä, yksi n. 15 km ja toinen n. 10 km (metrilleen en tiedä, nämä on mitattu auton matkamittarilla).

Ensimmäisen lenkin puolivälin jälkeen olo parani muuten paitsi olkapään osalta. Särky oli kuitenkin siedettävissä. Yritin heiluttaa vasenta kättä vähemmän kuin tavallisesti ja pitää vauhdin hitaana. Noin 20 - 25 minuutin välein otin minuutin tai parin mittaisen lihasten lämmittelyspurtin. Syke seilaili siinä 138 - 144:n välillä maaston muotojen ja olkapään tuntemusten mukaan, spurttien aikana annoin nousta 165:een. Aikaa tuhrasin tähän ensimmäiseen lenkkiin melkein kaksi tuntia, muistaakseni sykemittari näytti 1.54. Tavallisesti hölköttelen saman reitin 10 - 15 minuuttia nopeammin.

Kävin ensimmäisen lenkin jälkeen kotona ja join ja venyttelin hiukan. Valmistin mukaan pienen pullollisen urheilujuomaa.

Toisen lenkin aloitin rauhallisesti. Parin ensimmäisen kilometrin jälkeen kävi niin kuin minulle joskus käy: pitkästyin hitaaseen menoon. Voimia tuntui olevan vielä jäljellä reilusti. Sitä paitsi kahdeksisen kilometriähän siinä oli enää jäljellä. Niinpä annoin sykemittarin mitata mitä mittaa ja päästin jalat haluamaansa vauhtiin. Suoriuduin loppumatkasta vajaassa tunnissa. Kotiin tultua jalat olivat väsyksissä mutta olo mahtava! Keskisykkeeksi tuli sitten lopun kipittelyiden jälkeen 145, ja kaloreita/rasvaa paloi 1414/40 %.

Ei ollut mitään ultrajuoksua tämä, mutta ihan hyvä muuten. Seuraavalla kerralla yritän malttaa tuon vauhdin kanssa.

Heti lämpimiltään voisin kertoa eilisestä 25 km:n "ennätyksestäni". Aikaa kului yhteensä 3.12, siitä ehkä 10 min taukoihin ja liikennevaloissa seisoskeluun.

Onnittelut uudesta "ennätyksestä"! Nyt vaan rauhallinen palautuminen. Itellä tahtoo erityisesti polvet reistailla, jos tulee rykästyä entisiin pitkiin lenkkeihin nähden liian kovavauhtinen tai liian pitkä pitkä lenkki. Kun täällä lueskelee toisten "urotekoja" niin on välillä vaikea pysyä rauhallisen nousujohteisuuden tiellä. Tämänpäiväinen pitkä ei venähtänyt kuin reilulla kilometrillä suunniteltuun nähden.

Ite tykkään noista mainitsemistasi tauoista ja liikennevaloissa on hyvä tehdä pieniä pohkeitten ja etureisien venytyksiä. Mulla kulkee pitkät lenkit sellaista reittiä, että voin vaikka n. 5 km välein poiketa kioskilla tai huoltsikalla. Tänäänkin 19 km lenkillä poikkesin puolimatkassa huoltoasemalla veskissä ja ostin 1/2 l energiajuomaa. Juoman lisäksi tulee joskus ostettua karkkiakin :oops:. Joskus pakkasella on kuuma kaakaokin maistunut todella hyvälle. Varsinkin, jos laiskottaa lähteä pitkälle lenkille niin pienet suunnitellut palkitsevat tauot piristävät menoa. Aika vähän täällä kukaan sanoo taukoja pitävänsä.

Minulla ainakin taukojen pitäminen riippuu vähän valitusta reitistä...

Eli jos juoksen ns. ylipitkää lenkkiä, niin juoksen kympin kierroksia ja tankkauspaikkana toimii oma postilaatikko jossa voi hetken hengähtää samalla kun haukkaa ja hörppää...

Jos taas juoksen yhtenäisen reitin niin silloin ei tule taukoja pidettyä...

Reittini varrella ei yleensä juurikaan ostospaikkoja ole, enkä kyllä mitään yleensä mukananikaan kanna, eli suht vähäisiksi nuo tauot jäävät...

Ylipitkän lenkin hyvänä sijaisena toimii myöskin kahtena peräkkäisenä päivänä juostavat pitkät...

Siinä välissä onkin jo hyvä tauko... :snoopy

Mahtava idea! :peukku

Oon aina miettiny missä pitäisin "juomakätkön"

Ole hyvä vaan...

Oli pakko keksiä jotain, kun nuo pullot tuossa vyöllä rupesivat lievästi sanottuna :mad ...

Siinä on sekin puoli, että on aivan eri asia olla 15 kilometrin päässä kotoa kuin 5 kilometrin päässä, jos vaikka joutuu nilkuttamaan kotio kesken kaiken lystin pidon...

Täällä ruuhkaisella kaupunkialueella juomavyöhön on ollut totuteltava. Yleensä pidän aina mukana vettä ihan tietystä syystä. Niin kesäisin kuin talvisin vilkasliikenteisten teiden varsilla on nimittäin vaarana saada silmäänsä jotain, kivensiru, roska - tai vaikka ötökkä. Vedellä voi tarpeen vaatiessa huuhtoa roskat pois, ei nimittäin ole tosiaan kovin lystiä yrittää löytää käsikopelolla kotiin kilometrien päästä.

Tauoista on tosiaan apua, hetki liikennevaloissa voi jo riittää. Nuo lämpimät juomat täytyy pitää mielessä talvipakkasia ajatellen.

Muuten, mitä pidätte tapananne syödä ylipitkien lenkkien aikana (paitsi sitä namia, hyvä idea muuten) ? Ja kuinka pitkä on ylipitkä? Juoksetteko aikaa vai matkaa?

Itse en ole kovin paljon mutustellut, parikymppisen jaksan juosta pelkillä nesteillä. Kolmikymppisten ja sitä pidempien aikana on varmaan tarpeen jokin kiinteä pala. Tottuuko vatsa miten nopeasti? Minulla on ollut ongelmana löytää oikeanlainen urheilujuoma. Keinomakeutetut eivät ainakaan sovi.

Niin ja hei, toivottavasti tästä ei ole ollut kauheasti jo juttua, eikä kysymys ole muutenkaan hölmö, mutta minkälaisia kalorimääriä kulutatte pitkien (tai ylipitkien) lenkkien aikana? Mitä kalorinkulutus kertoo lenkin tehosta, vai kertooko mitään?

Tuon lauantain 25:n aikanahan kulutin sykemittarin mukaan vähän päälle 1400 kaloria. Kaiketi tuo ihan tavallinen naisihmiselle? Mittarin lukema on tietääkseni korkeintaan suuntaa-antava, ei mitenkään absoluutti?

Minä en juuri koskaan syö pisimpienkään juoksulenkkien aikana mitään kiinteätä, vaan yleensä tyydyn pelkkään juomaan. Joskus mukana on urheilujuomaa (Maxim tai Dexal), joskus vettä. Veden seurana saatan imaista pitkän lenkin kuluessa muutaman geelipussin, mutta en aina.

Kalorikulutus on erittäin henkilökohtainen ominaisuus, ainakaan minä en ole sykemittarin ilmoittamia kalorikulutuslukemia pahemmin seuraillut enkä oikein tiedä miten tuota informaatiota voisi hyödyntää.