Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Teippaamisesta ja vaseliinista


alottelija82
 Share

Recommended Posts

Täällä olisi yksi aloittelija tyhmine kysymyksineen... Olen menossa syyskuussa ekalle maratonille. Takana on neljä puolimaratonia, kymmenisen suunnilleen 20 kilsan lenkkejä ja maksimissaan 26 kilsan lenkki. Rakkolaastarit ovat tulleet tutuksi, koska missään vaiheessa edelliset rakot eivät ehdi kunnolla parantua ennen kuin tulee uusia ja pikkurillin kynsi on mustana, mutta muita hiertymiä ei ole tullut. Kauhulla olen vain lukenut vinkkejä teippaamisesta (nännien?!) ja vaseliinin laitosta. Eilen yritin käydä apteekista kyselemässä, mutta eivät osanneet auttaa. Ostin sitten valkovaseliinia ja urheiluteippiä sekä tietenkin rakkolaastareita lisää. Täytyykö naistenkin teipata nänninsä ja jos niin miten? Ensi viikolla juoksen 30 km ja mietin että kokeilenko sen taas ilman teippejä, kun en usko hirtymiä nytkään tulevan vai pitäisikö kokeilla teippausta maratonin varalle. Vinkkejä ja kokemuksia kaipaisin, kiitos!

Link to comment
Share on other sites

Jos varpaisiin tulee ihan peruslenkkeillessä jatkuvasti rakkoja niin herää kyllä kysymys onko kengät sopivat? Myös nauhoitusta muuttamalla saattaa olla mahdollista tilannetta helpottaa. Varpaiden kärkiin voi ajatella hieman vasellinia laittaa mutta se lähtee helposti leviämään ja saattaa aiheuttaa jalan ylimääräistä liikettä kengän/sukan sisässä niin tehdessään.

Nännien hiertyminen taitaa olla kovin yksilöllistä ja jos aiemmin eivät nännit ole hiertyneet niin pieni määrä valkovaseliinia nänneihin voi olla hyvä hyvä idea jos haluaa varman päälle pelata, teippaamaan en varmaan lähtisi jos ei ongelmia ole ollut vaikka ei se mikään ihmeellinen homma olekaan. Vain pienet (urheilu)teipin palat nännien päälle. Naiset kai käyttävät urheiluliivejä jotka tuon nännien hiertymisen kai aika tehokkaasti estää (?).

Itse en noita rakkolaastareita käytä kun eivät tunnu paikallaan oikein pysyvän. Jos pelkää rakkoja tulevan niin lähtökohtaisesti teippaisin urheiluteipillä alueet mihin niitä pelkää tulevan ja varpaat teippaisin myös jos rakkoja jo on. Muualla oleviin rakkoihin laittaisin ensisijaisesti Duoderm extra thin -haavalapun. Kun tuon huolella laittaa paikalleen niin suojaa todella hyvin ja pysyy paikallaan mutta korostan tuota huolella paikalleen laittamista.

Lyhyesti: tuolle 30km lenkille itse kokeilisin teipata pikkuvarpaat enkä varmaan muuta jos ei ongelmia ole ollut (vaseliinia nänneihin voi toki myös kokeilla jos haluaa).

Link to comment
Share on other sites

Perinteisesti teipinpalat nännien päälle. Naisilla varmaan toimii nuo urheiluliivit niin hyvin ettei ole aihetta. Valkovaseliinia sitten sisäreisiin ja kainalon seudulle. Voi toki laittaa sitä muihinkin paikkoihin jos siltä tuntuu. 

Rakkoja vastaan voisit jossain vaiheessa koittaa varvassukkia. Se on tietysti maku asia tykkääkö niistä vai ei. Itte en tykkää. Eipä tosin ole ollu pahoja ongelmia rakkojen kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Minäkin ihmettelen tuota rakkojen syntymistä, olisiko kenkävalinnalla/kengän koolla tai sukkien materiaalilla ja paksuudella helpotusta asiaan? 

Naiset eivät tosiaan teippaile nännejä, urheilurintsikoiden tai toppien pitäisi pitää yläosasto napakasti paikoillaan.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos erittäin hyvistä vastauksista! :038: Tämähän oli mahtava verkosto, kun olen miettinyt, että keneltä kehtaan tällaista kysyä, kun ei tuttavapiirissäni ole maratonia juosseita, kuin yksi mies. En ole löytänyt naisten vastauksia tähän nännien teippailuun aiemmin ja ajattelinkin, ettei millään urheiluliiveilläni ole mitään hiertymiä tullut, mutta kauheaa jos sitten maratonin viimeisellä kympillä olisikin rintamus verillä, kuten muutamalta palstalta olen lukenut joidenkin (miesten) kirjoittavan. Minulla oli keväällä kai sopimattomammat lenkkarit, joilla sain nämä kestorakot aikaan päkiän sisäsyrjiin ja nyt ne eivät vain ota parantuakseen, vaikka on kahdetkin uudemmat lenkkarit, jotka tuntuu muuten tosi hyviltä ja on ammattilaisen kanssa valittu (ja jotka pikku hiljaa ajoin sisään). Rakot eivät ole kipeät juuri missään vaiheessa (hieman kaikista pisimpien ja raskaimpien lenkkien lopussa). Pitäisi kai malttaa pitää tauko, että iho ehtisi uusiutua kunnolla, kun nyt rakot tosiaan syntyy tosi vähällä ja ei vain ehdi kasvaa kunnon paksumpi iho. Juoksusukkia on useammanlaisia ja yritän jatkuvasti testailla mitkä olisi parhaat. No jospa sitten viimeisellä kolmella viikolla, kun alkaa lenkkejä keventelemään, ehtisi rakotkin parantua kunnolla.

Link to comment
Share on other sites

Rakonestopuikkoa tai vaseliinia kannattaa laittaa kaikkialle rintsikoiden hihnojen ja mahdollisen sykevyön kohdalle, vaikkei olisi pitkillä lenkeillä ollut ongelmia. Saattaahan niitä hiertymiä siltikin maratonilla tulla, mutta jälkeen päin on aikaa parannella haavojaan. Rakonestopuikko voisi toimia myös jalassa pahimmissa kohdissa. Minulla ei ainakaan mitkään rakkolaastarit pysyisi koko maratonia. Siellä tuppaavat juottopaikoilla jalat kostumaan, vaikkei edes sadetta olisi.

Minulla nuo päkiän sisäsyrjät saavat aika helposti rakot. EI ole helppoa löytää tarpeeksi leveälestisiä kenkiä, jotka muuten istuisivat riittävän napakasti. 

Link to comment
Share on other sites

Rakonestopuikkoa tai vaseliinia kannattaa laittaa kaikkialle rintsikoiden hihnojen ja mahdollisen sykevyön kohdalle, vaikkei olisi pitkillä lenkeillä ollut ongelmia. Saattaahan niitä hiertymiä siltikin maratonilla tulla, mutta jälkeen päin on aikaa parannella haavojaan. Rakonestopuikko voisi toimia myös jalassa pahimmissa kohdissa. Minulla ei ainakaan mitkään rakkolaastarit pysyisi koko maratonia. Siellä tuppaavat juottopaikoilla jalat kostumaan, vaikkei edes sadetta olisi.

Minulla nuo päkiän sisäsyrjät saavat aika helposti rakot. EI ole helppoa löytää tarpeeksi leveälestisiä kenkiä, jotka muuten istuisivat riittävän napakasti. 

mikäköhän bitti mennyt vinoon, kun en pysty lukemaan riniemen vastausta...? Rivit menee päällekäin.

Link to comment
Share on other sites

^Sama, mutta kopsasin tuon niin näyttää luettavalta :

rinieme wrote

"Rakonestopuikkoa tai vaseliinia kannattaa laittaa kaikkialle rintsikoiden hihnojen ja mahdollisen sykevyön kohdalle, vaikkei olisi pitkillä lenkeillä ollut ongelmia. Saattaahan niitä hiertymiä siltikin maratonilla tulla, mutta jälkeen päin on aikaa parannella haavojaan. Rakonestopuikko voisi toimia myös jalassa pahimmissa kohdissa. Minulla ei ainakaan mitkään rakkolaastarit pysyisi koko maratonia. Siellä tuppaavat juottopaikoilla jalat kostumaan, vaikkei edes sadetta olisi.

Minulla nuo päkiän sisäsyrjät saavat aika helposti rakot. EI ole helppoa löytää tarpeeksi leveälestisiä kenkiä, jotka muuten istuisivat riittävän napakasti."

 

Link to comment
Share on other sites

(Toistan osittain muita, mutta laitanpa nyt kuitenkin).

Samaa mieltä muiden kanssa näistä kengistä. Jää epäilys, että sulla ei ole nyt ihan sulle sopivia kenkiä käytössä. Urheilukaupoissa on niitä kojeitakin, jolla tsekkaavat noita jalan asentoja ja mitkä kengät sopisivat. Tekevät niiden mukaan myös omia pohjallisia, mitkä saattaa auttaa.

Juoksin itse ennen asicsin kengillä ja aina tuli rakkoja. Lisäksi ensimmäisenä vuonna ku treenasin, tuli enemmän rakkoja, ku nyt kun jalat ovat tottuneet juoksemiseen.

Olen nainen ja vannon vaseliinin nimeen. Tungen sitä ennen maratonia joka paikkaan :) Kainaloihin, vaatteiden reunapaikkoihin, ERITYISESTI varpaisiin ja taipeisiin, sykevyön ja tissiliivien reunoihin. Ei oo kertaakaan lähtenyt maralla varpaankynsiä, eikä tullut rakkuloita. Toimii ainakin mulla, Ekalla kerralla tuli muistaakseni yksi rakkula varpaaseen ja se oli silloin asicisin kengillä juostuna, muuten ei mitään. Adidaksen kevyen kengät sopii mulle itselleni paremmin. Naisilla on tosi tärkeä olla hyvät urheiluliivit. Vannon itse siinäkin nyt määrätyn mallin ja merkin nimeen.

Jokaisella on omat salaisuutensa, tässä on mun.

Tsemppiä maratonille !!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eikä se kenkien sopivuus toki ihan pelkästään merkistä ole kiinni. Samallakin valmistajalla on eri lailla istuvia kenkiä. Toisaalta kyllä on myös merkeille tyypillisiä ominaisuuksia lestin muodossa. Itse en puolestani ole viimeisen 30 vuoden aikana löytänyt omaan jalkaani sopivia Adidaksen juoksukenkiä. Lesti vain ei sovi.

Valitettavasti valmistajat muuttavat kenkiä välillä aika rajustikin vuotuisissa päivityksissään. Se vanha ja hyväksi havaittu malli saattaa lakata sopimasta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy