Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tavoitevauhti/syke maratonille


pekka
 Share

Recommended Posts

Tätä asiaa on varmaan puitu palstalla jo kyllästymiseen asti, mutten senkin uhalla otan asian taas esille. Eli miten määritellä itselle sopiva tavoitevauhti tai vaihtoehtoisesti sopiva sykealue maratonia varten?

Erilaiset taulukoiden ja laskurien antamilla arvoilla saattaa olla heittoa kolmen vartin luokkaa. Esim. McMillannin laskuri antaisi mun Cooperin perusteella estimaatiksi 3:22:35, mitä pitäisin täysin epärealistisena, kun taas esim. Juoksija-lehden artikkelista löytynyt taulukko antaisi mun elokuussa juokseman puolikkaan perusteella tavoiteajaksi 4:16:26, joka taas tuntuu aivan liian varovaiselta.

Olin jo oikeastaan päättänyt asettaa tavoitteeksi 4h rajan. Lenkeillä tuo 4h tavoitevauhti on kuitenkin tuntunut sen verran verkkaiselta, että funtaisin josko tavoitetta voisi sittenkin hiukan kiristää. Seuraavassa hiukan tunnuslukuja:

- maksimisyke >= 193, leposyke n. 50

- pitkillä lenkeillä ka-sykkeet yleensä n. 138-142, nopeus n. 5.52 min/km. Tosin viimeisellä pitkällä sykkeet pikkasen koholla, 147 tuolla samalla vauhdilla.

- viimeinen kevyt vk-lenkki 10.75 km 165/4.51min/km

- cooper 22. syyskuuta 3050m, syke 187

- ½-mara 5. elokuuta 179/5.02min/km. Tuossa tosin 27 asteen helle varmaan vähän pudotti vauhtia ja nosti sykkeitä.

Jouksennellut olen jostain tuokokuun loppupuolelta alkaen, muutama yksittäinen lenkki jo aiemmin keväällä. Kilometrejä tähän mennessä kasassa reilut 500. Varsinaisia kirjauksia mulla on tallessa heinäkuun alkupuolelta, josta dokumentoituja kilometrejä n. 430.

Eli miten on, gurut. Pitäisikö lähteä ekalle maralle maltillisella neljän tunnin tavoiteajalla, vai uskaltaisikohan sitä koittaa lähteä tavoittelemaan vaikka 3.45 aikaa? Vai pitäisikö jättää footpodi kotiin, ja lähteä juoksemaan mieluumminkin sykkeen kuin tavoitevahdin mukaan?

Haaveissa siintelee Rautaveden Maraton ensi viikonloppuna. Tosin sen verran nössö olen, että ilmoittautumisen aion jättää aivan viime tippaan. Jos tiet ovat jäässä tai keli muuten epämielyttävä, mut löytää korkeintaan yleisön joukosta.

Link to comment
Share on other sites

Itse juoksen km-vauhdin mukaan ja tunteen mukaan. En käytä enään sykemittaria itse maratonilla, josku leposykkeen mittaukseen ja testilenkeillä. Kyllähän sulla on hyvät mahdollisuudet alle 4 tunnin jos vaan on riittävästi kestävyyttä eli pitkiä lenkkejä. Vauhtiahan ja hapenottokykyä tuntuu sulla löytyvän enemmän kuin mulla ja eka marani meni mulla 3.56

Link to comment
Share on other sites

Rautaveden reitin profilli on vähintään haastava, joten ainakin mäet kannattaa ottaa varsin varovasti.. Loppuaikaanhan vaikuttaa moni juttu, ja saatat juosta reilusti alle 4 h, tai jotain ihan muutakin..mutta laske loppuaika ½ maran mukaan ja lisää km - aikaan ½ minuuttia. Tuo kaava toimii yleensäkin aika hyvin.

Jos nyt yleistää yhtään mitään voi. ..Tällaiset neuvotkin on niin kovin hataria.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia kaikille neuvoista ja kommenteista! Luulenpa, että lähden liikkeelle sellaisella taktiikalla, että tasamaalla vauhti olisi 5.00-5.15 luokkaa, ja mäissä saa sitten laskea reilusti, ettei ainakaan hapoille mennä. Tuo voi olla hiukan kova vauhti mun ½-tulokseen verrattuna, mutta toisaalta silloin oli mieletön helle ja takana vasta reilut pari kuukautta juoksentelua. Toivottavasti kunto on siitä mennyt ylöspäin. Nyt tosin tuntuu siltä, että olisi flunssa pukkaamassa päälle, joten saa nähdä, onko musta lähtijäksi ensinkään.

Link to comment
Share on other sites

Terve. En tiedä itsekään, miten sykettä tulisi seurata "by the book". Itse olen vetänyt maalaisjärjellä aina. Ekalla maratonilla STHLM 2005 vedin tarkasti sykerajojen sekä tuntemuksen mukaan. Päätin tuolloin etukäteen että sykkeet jakautuvat jotakuinkin niin että eka 10 km alle 145, 21,1 km asti alle 155, 30km alle 165 ja sitten loppu tullaan niinkuin tullaan. Tuolla taktiikalla omaksi ekaksi tulokseksi tuli 3:54 ja vieläpä viimeinen kilometri oli nopein.

Nyt tämän kesän HCM vedin ilman sykerajoja, pelkästään fiiliksen ja jaksamisen mukaan. Reissun keskisyke oli 165 ja loppuaika 3:43.

Nyt maratoneja on takana neljä ja harrastusvuosia 2,5. Ensi kesälle päätavoite on sitten STHLM ja 3.30 alitus.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia kaikille neuvoista ja kommenteista! Luulenpa, että lähden liikkeelle sellaisella taktiikalla, että tasamaalla vauhti olisi 5.00-5.15 luokkaa, ja mäissä saa sitten laskea reilusti, ettei ainakaan hapoille mennä. Tuo voi olla hiukan kova vauhti mun ½-tulokseen verrattuna, mutta toisaalta silloin oli mieletön helle ja takana vasta reilut pari kuukautta juoksentelua. Toivottavasti kunto on siitä mennyt ylöspäin. Nyt tosin tuntuu siltä, että olisi flunssa pukkaamassa päälle, joten saa nähdä, onko musta lähtijäksi ensinkään.

Tuo flunssa piru on aina kärkkymässä kun on kisa edessä....malttia reissuun:039:

Link to comment
Share on other sites

Tuo flunssa piru on aina kärkkymässä kun on kisa edessä....malttia reissuun:039:

Eilen iski sitten flunssa tosissaan päälle. Kuumetta oli illalla piirua vaille 39 ja sellainen horkka ja pää/lihassärky päällä, etten jaksanut edes palstalle raahautua :sairas: Nyt onneksi kuume on jo tiessään, mutta kurkku on vielä hiukan kipeä, eli aika epävarmalta Rautaveden kiertäminen näyttää. Varsinkin kun luntakin alkaa olla jo puolisääreen, eikä mulla ole aimempaa kokemusta talvella juoksemisesta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy