Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratona d'Italia memorial Enzo Ferrari 15.10.2006

Recommended Posts

Tästä ei ennakkospekulontia palstalla käyty, mutta nyt kun lomailut on lomailtu, niin laitetaan edes rapsa näin jälkikäteen.

Syyskuun sairastelut saivat siis Joutsenon vaihtumaan tähän juoksuun, jossa 2h50 oli tarkoitus selättää. Taudit vaan eivät päästäneetkään otteestaan, vaan olo jatkui enempi ja vähempi vajaakuntoisena aina maratoniin asti – tuntuipa jopa kuumeiselta parina viimeisenä päivänä ennen starttia. Viimeisen kuuden viikon aikana oli tullut tehtyä kolme kunnon treeniä. Muu oli ollut kevyttä hölköttelyä. Niinpä lopulta tavoitteena olikin vain köpötellä läpi. Katse oli suunnattu ensi kauteen jo paljon ennen lähtöä.

Startissa oli sellainen hälläväliä-tunnelma, ja päätin lähteä reilusti pitkän lenkin vauhtia hitaammin liikkeelle, eli 5:00/km. Ja vaikka melko takaa lähdinkin, niin ilmeisesti massahurmos johti suunniteltua kovempaan alkuvauhtiin (alkukilsat 4:30 molemmin puolin). Toki loiva alamäkikin auttoi asiaa. Juoksu tuntui helpolta, ja laskeskelin että tämä vauhti tietäisi jopa 3h10 loppuaikaa, mutta samalla muistuttelin itselleni, että alkupuoliskon alamäki vääristää vauhtia, ja sairastelun seurauksena noutaja voi tulla ihan koska tahansa. Jatkoin kuitenkin samaa tahtia, tai oikeastaan vauhti oli vaivihkaa noussut 4:20 – 4:25 –tasolle.

14km taululla kello näytti 1:01:41. Hetkinen! 3:05-vauhtia, eikä tässä olla kaukana edes 3h-vauhdista! No niin, eipäs innostuta. Vasta kolmannes juostu, ja siis sitä alamäkeä….

Puolimatkan krouvi Modenassa ajassa 1:32:29. Alkoi tasamaaosuus, ja koska edelleen meno tuntui maistuvan, lisäsin jossain 25km kohdalla vähän vauhtia.

28km ajassa 2:02:53. Piru vie, vain kolmisen minuuttia perässä kolmen tunnin vauhtia. Eihän 3 min ole ”vain”, mutta olo oli niin vahva, että se vaikutti jopa mahdolliselta. Kysyin itseltäni, että ”yritetäänkö alle kolmen?” Vastaus tuli nopeasti: Kyllä. Ja siihen loppui tunnustelu!

Vauhti nousi heti 4:00-tasolle, ja pikkuhiljaa pääsin siihen fiilikseen, mikä kisassa tai parhaissa treeneissä syntyy silloin kun kaikki toimii. Tätä en ollut kokenut sitten elo-syyskuun vaihteen. Selkiä vilisi vastaan, vauhti kiihtyi entisestään, asiaankuuluva tuska kasvoi, ja meno maistui.

32km, 2:19:10. Neljän minuutin vauhti riittää! Melkein koko matkan tuntunut pisuhätä yltyy, mutta nyt ei prkl ole aikaa pysähtyä.

37km, 2:38:22. Nyt jo minuutin verran hyvää, ja vauhti noussut 3:50:een. Kusettaa älyttömästi, mutta ei auta….

41km, 2:53:33. Mitä hittoa!? Tässähän on saumat vielä jopa ennätyksen parannukseen!!

Ei muuta kuin ihan kaikki peliin, ja maalilinja ylittyy ajassa 2:57:54. Ennätyksestä 25s pois, ja samalla uudelle minuuttiluvulle!

Dataa: aika / keskisyke

2:57:54 / 155 (=75%)

1. puolikas 1:32:29 / 146

2. puolikas 1:25:25 / 164

0-10 km 0:43:58 / 145

10-20 km 0:43:43 / 147

20-30 km 0:43:29 / 152

30-40 km 0:38:36 / 172

40-maali 0:08:08 / 181

- viimeinen 10,2 km keskivauhti 3:48

- viimeinen 1,2 km keskivauhti 3:38

Vauhdinjako siis hyyyyvin kaukana optimaalisesta, mutta eipä tuota oikein osaa jossitellakaan, kun valmistautuminen oli kaikkea muuta kuin suunnitelmien mukainen. Kovempaa ei voinut kuvitella lätevänsä, ja toisaalta: jos olisi kaikesta huolimatta aloittanut lähempänä neljän vauhtia, niin olisiko sitä kestänyt loppuun asti? Kuinka paljon viikkojen sairastelu ja harjoittelemattomuus oli syönyt kuntoa? Tuon älyttömän vauhdinjaon perusteella on aika vaikea päätellä päivän kuntoa.

Joka tapauksessa sain todisteet siitä, että hyvin on vuosi tullut harjoiteltua, kun tuollaiseen suoritukseen olosuhteet huomioiden pystyin.

Kauden tärkein tavoite jäi toteutumatta, mutta jäipä kuitenkin hyvä jälkimaku viimeisestä koitoksesta.

Ja sitten Aktia-cupin kautta kohti uusia seikkailuja….

Tästä ei ennakkospekulontia palstalla käyty, mutta nyt kun lomailut on lomailtu, niin laitetaan edes rapsa näin jälkikäteen.

Syyskuun sairastelut saivat siis Joutsenon vaihtumaan tähän juoksuun, jossa 2h50 oli tarkoitus selättää. Taudit vaan eivät päästäneetkään otteestaan, vaan olo jatkui enempi ja vähempi vajaakuntoisena aina maratoniin asti – tuntuipa jopa kuumeiselta parina viimeisenä päivänä ennen starttia. Viimeisen kuuden viikon aikana oli tullut tehtyä kolme kunnon treeniä.

(...)

Vauhdinjako siis hyyyyvin kaukana optimaalisesta, mutta eipä tuota oikein osaa jossitellakaan, kun valmistautuminen oli kaikkea muuta kuin suunnitelmien mukainen.

(...)

Joka tapauksessa sain todisteet siitä, että hyvin on vuosi tullut harjoiteltua, kun tuollaiseen suoritukseen olosuhteet huomioiden pystyin.

Kauden tärkein tavoite jäi toteutumatta, mutta jäipä kuitenkin hyvä jälkimaku viimeisestä koitoksesta.

Ja sitten Aktia-cupin kautta kohti uusia seikkailuja….

Onnittelut ja kiitokset raportista. Vauhdinjakosi oli todellakin erittäin mielenkiintoinen. Loppukiihdytys kielii hyvästä kunnosta. Mä pystyisin nippa nappa juoksemaan tuoreena 2,2 km tuota vauhtia, jota painelit neljästäkympistä maaliin. Jos olisit ollut todellisella massamaratonilla, viimeisellä kolmanneksella olisit ohittanut tuhansia selkiä.

Mukava myös kuulla, että jäi hyvä jälkimaku. Ennätys on aina ennätys, ja kaikkiin sairasteluihisi suhteutettuna juoksu oli loistava. Ja mukavahan se on parantaa ennätyksiä useita kertoja. Sun on melko helppo ensi vuonna petrata aika reilustikin.

Ennakko- ja jälkispekulointia käytiin muutaman viestin verran täällä vähän väärässä ketjussa:

http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=1851

Ennätys juostuna seitsemän minuutin negatiivisella splitilla on, kuten nuoriso sanoisi, siistiä! On paljon mukavampi spekuloida, kuinka paljon tuosta putoaa ensi vuonna, kuin harmitella, että tulihan taas aloitettua liian kovaa.

BTW minähän en ole koskaan juossut alle kolmen tunnin enkä näillä näkymin tule juoksemaankaan - ennemmin menee satanen alle yhdeksän:-) - mutta omaa ennätystäni olen kerran sivunnut yhdeksän minuutin neg. splitillä ja se juoksu on edelleenkin "kaikkien aikojen paras maratonjuoksuni".

Ennätys juostuna seitsemän minuutin negatiivisella splitilla on, kuten nuoriso sanoisi, siistiä! On paljon mukavampi spekuloida, kuinka paljon tuosta putoaa ensi vuonna, kuin harmitella, että tulihan taas aloitettua liian kovaa.

BTW minähän en ole koskaan juossut alle kolmen tunnin enkä näillä näkymin tule juoksemaankaan - ennemmin menee satanen alle yhdeksän:-) - mutta omaa ennätystäni olen kerran sivunnut yhdeksän minuutin neg. splitillä ja se juoksu on edelleenkin "kaikkien aikojen paras maratonjuoksuni".

Onhan se niinkin, mutta tasaisen vauhdin apostolina olen kyllä sitä mieltä, että se, joka aloittaa epärealistisen kovaa ja jättää "hyytymisvaraa", on idiootti, ja se, joka juoksee minuuttikaupalla negatiivisen splitin, on mamis.

Entinen ennätykseni vuoden takaa Amsterdamista oli -9s splitillä. Tuota pidän itse parhaana juoksunani.

Paljonko sielä oli juoksijoita? Millainen keli (lämpötila)? Eikö se reitti ole alamäkivoittoista?

Mä olen miettinyt usein, että lähtisi juoksemaan sen, mutta nykyään kukaan ei järjestä enään valmiita matkoja sinne, joutuisi menemään omatoimisesti.

Juoksijoita taitaa olla parisen tuhatta. Ruuhkaa ei ole. Kymmenestä maratonistani kolme olen juossut tuolla. Aiemmat ovat ne ainoat neljän tunnin ylitykseni (2001 ja 2003). Joka kerta lämpötila on ollut kahdenkymmenen tienoilla, mieluummin vähän yli kuin alle, ja aurinkoinen tai puolipilvinen taivas.

Reitin alkupuoli Maranellosta Modenaan on tosiaan "alamäkeä". Pudotusta noin 100m, eli puolisen prosenttia. Loppupuoli on paria sillan ylitystä lukuunottamatta täysin tasainen.

Itse pidän tästä tapahtumasta, vaikka pienen budjetin reissu se ei ole. Lennot Saksan kautta Bolognaan eivät ole halvat. Ja majoituskin pitää käytännössä hoitaa järjestäjän kautta, jotta kuljetukset lähtö- tai maalipaikalle, tai molempiin (majoituspaikasta riippuen) järjestyvät.

Mutta Italia on hieno maa, ruoka-viini-kahvi hyvää ja halpaa, ihmiset mukavia, ja jalkapallossahan ne ovat ihan PARHAITA!

Ai siellä on noinkin lämmintä. Mä kysyn sitä aina, koska mä en ikinä ole onnistunut lämpimässä kelissä.

Oletko Ricardo muuten juossut Venetsiassa? Hyvin järjestetty tapahtuma, nopea reitti ja viileä keli. Mä juoksin siellä viime vuonna. Suosittelen!

Ai niin, onnittelut kolmentunnin alituksesta ja ennätyksestä.

Ai siellä on noinkin lämmintä. Mä kysyn sitä aina, koska mä en ikinä ole onnistunut lämpimässä kelissä.

Oletko Ricardo muuten juossut Venetsiassa? Hyvin järjestetty tapahtuma, nopea reitti ja viileä keli. Mä juoksin siellä viime vuonna. Suosittelen!

Ai niin, onnittelut kolmentunnin alituksesta ja ennätyksestä.

Webbisivulla lupaavat lämpötilaksi noin 14 astetta. Ehkä mulla on vain ollut hyvä tuuri.... Nyt keskiviikkona, kun lähdettiin kotia kohti, niin Bolognassa oli +26, eikä näytä viilenevän vieläkään. Mutta jos tuolla tähän vuodenaikaan sataa, niin lämpötila jää helposti jopa lähelle +10:ä.

Kiitos onnitteluista. Veneziassa on pari kertaa tullut käytyä, mutta ei juoksemassa. Olen kuvitellut hitaaksi reitiksi, vaikka eihän siellä taideta keskustan siltoja ylitellä kuin viimeisillä kilsoilla. Ajankohta on kyllä hyvä. Ehkä vielä joskus...

• 3 months later...

Ciao juoksentelijat!

Kyllä Ferrari-maratonillekin pääsee omin päin suht edullisesti.

Lennot (KLM) saimme mielestämme hyvään hintaan = 264 € (HEL-BLQ).

Ja "tuttujen" vuoristohotelliin päästään kisaviikonlopuksi lähellä maalia.

Sitten jäädäänkin perinteiseen tyyliin viikoksi lomalle,

kun kerran sinne asti lähdetään... Talo Italiassa tai vuokrahuoneisto,

löytyyhän niitä.

Oma porukkamme on linjansa pitänyt:

kesäkuussa Tukholma ikään kuin verryttelynä (miesporukalla)

ja syksyllä jokin erikoisempi maraton + viikon loma (rouvat mukaan).

Toimii yllättävänkin hyvin. Nyt on neljä pariskuntaa lähdössä.

Edellisten syksyjen valinnat Budapest ja Medoc onnistuivat mainiosti.

2008 syksy on vielä auki.

Hyviä vinkkejä otan vastaan.

Loch Ness tai jotain sitä rataa.:hali_knuffl_rein: