Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
rvl

10 km alle 55 min

Recommended Posts

Eilen meni 54:33, eli sekunnilleen samaan aikaan näköjään kuin jollakin muulla tässä ketjussa. Yllättävän kevyesti meni ihan ns. lenkkimielessä, en edes lähtenyt tuota aluksi tavoittelemaan, mutta kun lähti kulkemaan niin siitä se lähti. 

Nyt on alle tunnin mennyt kymppi jo jonkin aikaa ns. kevyesti, joten olisi varmaan mennyt aiemminkin kun olisi vaan puristanut. Seuraavaksi 50min kimppuun. Luulen että pitää kyllä ottaa välipysähdyksen kautta, yritetään  vaikka ensin 3150 sekuntiin (5:15 vauhti).

On 16.5.2016 at 20.25, S.R. kirjoitti:

Ilmoittaudunpa tähänkin ketjuun, vaikka harjoittelupäiväkirjapuolella on otsikossa tavoite 10k alle 50 min.... se kun tuntuu jäävän lähiaikoina saavuttamatta..

Viimelauantaina HCR:ssä kympin väliaika oli 55:25. Tätä lähden parantamaan vajaan neljän viikon kuluttua Tapiolajuoksun 10k:lla. Yritys olisi puristaa 52-53 minuutin väliin.

Tuommoisia tuli reilu 3 vuotta sitten kirjattua. No, eivät koivet siitä 2016 HCR:stä toipuneet, vaan jouduin ensiksi niiden kanssa pitkälle telakalle ja sitten perään iski iskias-vaivat... olin jo sitä mieltä että juoksut on juostu ja wanhan on aika siirtyä kevyempiin harrastuksiin.

Nyt on kuitenkin taas kipinää alkanut löytyä ja kahdesti viikossa käyn lyhyellä juoksulenkillä, kerran viikossa pidemmällä kävely/hölkkä polkuretkellä ja kolmesti viikossa pyöräilemässä. 5:30 min./km vauhtia pystyn nyt pitämään yllä yhden kilometrin ja yksikään lenkki ei ole lähelläkään kymmentä kilometria... eli tämä 55 min. kymppi on vähän pidemmän aikavälin tavoite. Välitavoitteena onkin 5 km 25 minuuttiin.

• Like 2

@S.R. mitä treeneille kuuluu? Ihan uteliaisuudesta jäin ihmettelemään tuota välitavoitetta, koska itse kyllä juoksen kympin ihan hyvin alle 55 minuutin, mutta en todellakaan vitosta alle 25 minuutin. Vai oliko tässä joku ajatusvirhe? No, tsemppiä kuitenkin tavoitteeseen! 

On 4.8.2019 at 12.57, marika_ kirjoitti:

@S.R. mitä treeneille kuuluu? Ihan uteliaisuudesta jäin ihmettelemään tuota välitavoitetta, koska itse kyllä juoksen kympin ihan hyvin alle 55 minuutin, mutta en todellakaan vitosta alle 25 minuutin. Vai oliko tässä joku ajatusvirhe? No, tsemppiä kuitenkin tavoitteeseen! 

Tuossa olin pari viikkoa kaukomailla ja treenit oli melkolailla tauolla, mutta nyt taas jatkuu...

@marika_ on ihan oikeassa, että tuon 0:25 vitosen ja 0:55 kympin kesken on kyllä epäsuhta. Tavoitteiden asettelusta sen verran, että tarkoituksena minulla olisi saada ensiksi vauhti kohdalleen ja sitten pidentää matkoja, eli tähän malliin:

1. 5 km 0:25

2. 10 km 0:52 (ja silloinhan tulee tämänkin ketjun tavoite saavutettua 🙂 )

3. 21,1 km 1:55 (on mennyt monta kertaa aikaisemmin, miksei menisi nyttenkin, vaikka vuosia on tullutkin lisää)

4. 42,2 km 4:00

5. 100 km 12:00

Itse asiassa ajatus kulki siihen malliin, että olisi hienoa pystyä juoksemaan 100 km ja jottei järjestäjät joutuisi liian pitkään odottamaan, aikatavoitteeksi heitin tuon 12 tuntia. Ja "yleisesti tunnettu totuus" kaiketi on, että 100 km aika voisi karkeasti olla 3 x maraton aika, eli siitä tuo 4:00 maraton tavoitteeksi. Loput alimatkojen ajat sitten katselin Jack Danielsin kirjasta...

Juu, ja sanomattakin on selvää, että todennäköisesti en tule tuota 100 km tavoitetta ikinä saavuttamaan, mutta kiva yrittää steppi kerrallaan ja katsoa kuinka lähelle pääsee. Veikkaan että 5 km, 10 km ja 21,1 km tavoitteet tulen saavuttamaan, mutta siitä eteenpäin pidän noita aika epätodennäköisinä.

Nyt löpinät sikseen ja lenkille...

• Like 1