Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Urheiluvammojen uhri


Recommended Posts

Tavoitteenani oli juosta puolimaraton elokuun lopussa, vaan kuinkas kävikään. Keväällä ja alkukesällä kiusasi juoksijan polvi, mutta siitä toivuttuani kaikki sujui hyvin. Kunnes sitten sain niskaan välilevynpullistuman sulkispelissä ja joudun leikkaukseen. Siihen jäi se haave tältä kesältä ja nyt vasta olen siinä kunnossa, että voin ainakin suunnitella juoksun aloittamista.

Nyt pitäisi kai pitää maltti juoksun aloittamisessa, etten taas ole polvivammojen uhri ja muut lajit kai sen verran rauhallisina, etten niistä saa uusia vammoja? Vinkkejä siihen, miten aloittaa? Mielelläni harrastaisin myös spinningiä ja bodypumpia... Uinti on kai niskaongelman vuoksi kiellettyjen lajien listalla.

On mennyt pari kuukautta, etten ole edes käynyt tällä palstalla, kun on niin vi***nut se, ettei mitään ole voinut tehdä (paitsi kävellä reippaita lenkkejä harjumaisemissa). Nyt siis puhkun intoa kuin vissypullo ja ongelmana on se, miten pitää järki kädessä.

Ensi elokuussa nimittäin sen puoliskan aion juosta!

Link to comment
Share on other sites

Ensinnäkin sinulla on nyt mukavasti aikaa aloittaa harjoittelu rauhassa. Alussa tauon jälkeen alat hölkytellä ihan rauhallisia lenkkejä. Mukaan voi ottaa myös kävelyä, että saisit lenkkeihin pituutta. Tätä kautta ensin jalat tottuvat juoksuun.

Nyt ei kannata tehdä mitään kovin vauhdikkaita lenkkejä vaan rakennat itsellesi peruskuntoa tämän syksyn ja talven.

Keväällä sitten voit pidentää lenkkejä pikkuhiljaa, mutta muista malttikin tässä hommassa.

Kun lumi sulaa, se maltti on muistettava silloinkin. Nimittäin juoksuvauhti kovenee ja kaikki tuntuu ihanalta. Siinä sitä sitten mennään kuin vasikka kevätlaitumella ja sitten taas on jalkavaivaa (nimim. kokemuksen syvällä rintaäänellä).

Sepon kotisivuilta löytyy puolimaraohjelma, mikä on minusta oiva pohja varsinkin ensimäiselle puolikkaalle valmistautuessa. Tuntuu turvallisemmalta ehkä valmistautua ensimäiseen kisaan valmiin ohjelman pohjalta kuin itse pähkiä, juoksenko nyt vauhtileikittelyä vain lähenkö pitkälle vai mitä teen.

Sepon ohjelmilla on ollut palstalaisia koekaniineina ja hyvin ovat toimineet.

Muista venyttelyt ja tarkista askelluksesi. Myös mahalihakset pidä hyvässä kunnossa, jotta lantio pysyy hyvässä asennossa juostessa. Se myös vähentää rasitusvammoja. Myös muuta kuntopiiriä ja jumppaa on hyvä tehdä, joten spinningit ja podypumpit on oikein hyviä siihen, että liikunta pysyy monipuolisena.

Hyviä juoksuhetkiä sinulle ja onnea matkalla tavoitteeseesi.

Link to comment
Share on other sites

Tavoitteenani oli juosta puolimaraton elokuun lopussa, vaan kuinkas kävikään. Keväällä ja alkukesällä kiusasi juoksijan polvi, mutta siitä toivuttuani kaikki sujui hyvin. Kunnes sitten sain niskaan välilevynpullistuman sulkispelissä ja joudun leikkaukseen. Siihen jäi se haave tältä kesältä ja nyt vasta olen siinä kunnossa, että voin ainakin suunnitella juoksun aloittamista.

Nyt pitäisi kai pitää maltti juoksun aloittamisessa, etten taas ole polvivammojen uhri ja muut lajit kai sen verran rauhallisina, etten niistä saa uusia vammoja? Vinkkejä siihen, miten aloittaa? Mielelläni harrastaisin myös spinningiä ja bodypumpia... Uinti on kai niskaongelman vuoksi kiellettyjen lajien listalla.

On mennyt pari kuukautta, etten ole edes käynyt tällä palstalla, kun on niin vi***nut se, ettei mitään ole voinut tehdä (paitsi kävellä reippaita lenkkejä harjumaisemissa). Nyt siis puhkun intoa kuin vissypullo ja ongelmana on se, miten pitää järki kädessä.

Ensi elokuussa nimittäin sen puoliskan aion juosta!

Kevyt PK sykkeinen pyöräily voisi olla hyvä syksyinen urheilumuoto juoksun rinnalla, jos lumet eivät vielä ole tulleet riesaksi. Pyörälenkin päälle vielä 10-20 minuuttia kevyttä juoksua niin saat täyden hyödyn lenkistä myös juoksuun ilman rasitusvammapeikkoa.

Lukkopolkimet ovat hyvä bonus jos enemmän innostut polkemaan, koska saat paremmin aktivoitua kaikki jalan lihakset.

Link to comment
Share on other sites

Joo, paljon cross-trainingia vaan niin saat purkaa treenihimosi. Älä juokse liikaa vaan tee just niin kun mainittiin tossa aikaisemmin, pyöräile, hiihdä, body pumppaa, spinnaa jne niin kondis kehittyy ripeesti. Käsittääkseni on hyvä tehdä rauhallisella sykkeellä paljon jos on ollut pidempää taukoa.

Link to comment
Share on other sites

Joo, paljon cross-trainingia vaan niin saat purkaa treenihimosi. Älä juokse liikaa vaan tee just niin kun mainittiin tossa aikaisemmin, pyöräile, hiihdä, body pumppaa, spinnaa jne niin kondis kehittyy ripeesti. Käsittääkseni on hyvä tehdä rauhallisella sykkeellä paljon jos on ollut pidempää taukoa.

Kiitokset vinkeistä. Yritän pitää maltin mielessä. Treenannut olen aina monipuolisesti, joten sen suhteen ei pitäisi tulla ongelmia. Pikemminkin sen suhteen tulee, että maltan levätäkin joskus. Tuon hiihtämisen jätän kyllä muille, minä kun en tasamaan kasvattina täällä harjumaisemissa osaa kiivetä mäkiä ylös suksien kanssa, enkä uskalla tulla niitä alas...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy