Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Astma ja avovesiuinti

rinieme

Recommended Posts

Löytyisikö neuvoja astmaatikon avovesiuintiin?

Olen ehtinyt vasta muutaman kerran kokeilla uintia viileässä vedessä märkäpuku päällä. Eilen olin porukan kanssa leikkimieleisessä kisassa. Muut tekivät pikamatkan omatoimikisan. Itse olin ajatellutkin lähinnä uida sen kisamatkan ja mahdollisesti juosta vähän päälle.

No, eihän siitä mitään tullut. Ehdin uida ehkä parikymmentä metriä, kun henkeä alkoi ahdistaa. Ensin tajusin, että jalat olivat aivan hapoilla. Vasta hetken päästä älysin, että hengittäminen oli todella raskasta. Tuntui kuin märkäpuku olisi rutistanut koko kropan kasaan eivätkä keujkot päässeet laajenemaan. Astmakohtaushan se! Uin kyllä vielä muutaman sata metriä mutta lopulta katsoin viisaimmaksi jättää leikin kesken ja uida aivan hissukseen koiraa rantaan. Kuivalle maalle päästyäni kesti puoli tuntia, ennen kuin syke asettui edes kuta kuinkin normaaleihin lukemiin. Aluksi haukoin henkeä kuin kala kuivalla maalla ja syke oli seisoskellessa 110. Kotiin päästyäni otin avaavaa lääkettä mutta köhiminen ja vaikea hengittäminen vaivasivat vielä useita tunteja eikä olo vielä aamullakaan ole täysin normaali. En ollut kuitenkaan missään vaiheessa vetänyt vettä henkeen.

Minulla on lievä astma, joka ei edes täytä Kelan astmakriteerejä. Käytän kuitenkin säännöllisest astmalääkitystä, koska se parantaa pef-arvoja ja on urheilu- ja työpaikkalääkärien mielestä aiheellista. Varsinaisia astmakohtauksia olen mielestäni saanut vain kerran aikaisemmin. Sen lisäksi urheilulääkäriaseman rasitusastmatestissä sain itseni niin kipeäksi, että hengityksen normalisoituminen kesti reilusti yli vuorokauden. Ainoa tunnistamani astmakohtaus tapahtui kymmenisen vuotta sitten mennessäni saunasta uimaan kylmään järveen. Silloin astmalääkityskään ei ollut vielä kohdallaan ja olo yleisesti surkea.

Uimahallissa hengitysongelmia ei ole ollut eikä parilla edellisellä avovesiuintikerrallakaan. Olin siis täysin valmistautumaton tilanteeseen. Ei ollut avaavaa lääkettä mukana. Enhän sitä vuosiin ole akuutisti tarvinnut.

Mitä pitäisi tehdä, jottei astmakohtaus toistuisi?

Lämmittely (jäähdyttely?) oli ainakin olematonta. Enhän ollut mitenkään tosimielellä lähdössä uimaan. Ajattelin vain pulikoida matkan leppoisasti porukan hännillä. Millainen verryttely auttaisi? Auttaako kuivalla maalla juoksentelu ja viuhtominen vai pitäisikö uida kevyesti? Vai ehkä uida lyhyitä kovia vetoja?

Pitäisikö ruveta piiputtelemaan avaavaa varan vuoksi aina ennen veteen pulahtamista?

Voi olla, ett tuo astmakohtaus johtui kylmästä vedestä ja juuri hyperventilaatiosta. Minulle on kerran käynyt näin, mutta silloin vesi oli todella kylmää, noin 8 C ja uin 100-200 metriä ilman märkäpukua ihan testatakseni miten noin kylmässä voi vaparia uida.

Tällaiseen kylmän veden tilanteeseen voisi auttaa se, että menee veteen, tasaa hengitystä noin minuutin ja lähtee sitten rauhallisesti uimaan. Voi olla, että vastaavaa ongelmaa ei tule lämpimällä vedellä. 

Kannattaa myös kastella pää ennen kuin lähtee uimaa, koska kylmässä vedessä pään ja niskan kastuminen saattaa juuri eniten "lamauttaa" elimistöä.   

Eräänlainen sukellusrefleksi. Esim. sykkeestä huomaa että laskee monta pykälää, kun tulee kylmää vettä niskaan.

Suurin syy kohtaukseen taisi olla, että lähdin liian kiireellä matkaan. Vesi ei ollut hirveän kylmää ja suhtauduin siihen aika huolettomasti. Pulahdin kyllä pari kertaa sukelluksiin mutta siinäpä se valmistautuminen sitten olikin. En siis ollut lämmitellyt muuta kuin hankkimalla tuskanhikeä märkäpuvun pukemisessa. Enkä myöskään ollut kunnolla jäähdytellyt eli totutellut veteen. Pukukaan ei ollut uinnin alkaessa kunnolla sisältä märkä.

Täällä kanssa yksi astmaatikko ja avovesiuinti yksi rakkaimmista harrastuksista. Minulla on astma pienissä ilmatiehyeissä eli astma on, mutta ilmenee yleensä vain rasituksen yhteydessä ja PEF-arvot tavallista huonommat, ei kuitenkaan virallista diagnoosia.

Hiukan samanlaisia oireita minullakin aikaisemmin, mutta enemmänkin tuli myös mieleeni pieni hyperventilaatio ja se, että ainakin minulla alussa (noin 5 vuotta sitten) oli tosi voimakas refleksi, kun laitoin kasvoni viileään veteen, niin hyperventiloin. Alussa oli rajana 16-asteinen vesi, mutta ahkerasti harjoittelemalla pystyn nykyään uimaan 12-asteisessa märkäpuvulla.

Tärkeää on harjoitella säännöllisesti ja muistaa rentoutua ja puhaltaa rauhallisesti veteen, niin vähitellen keho tottuu viileään.

Itselläni selviä oireita tulee jos ui vedessä, jossa on hiukankin ns. kellarilta haisevaa levää (oliskohan sinilevää, en tiedä). Sitä saattaa olla niin pieniä määriä, että uimista vedessä pidetään vielä turvallisena, mutta itse saatan saada siitä jo koviakin oireita, lähinnä nuhaa, yskää ja flunssaista olotilaa, joka kestää noin vuorokauden. Näinkin on joskus käynyt, kun keväällä liian innokkaasti matalaan ja huonolaatuiseen (Littoisten järvi Turussa) veteen mennyt uimaan. :)

Mutta hyviä treenejä. Ihmeen kylmän alkukesän jälkeen merivesi lämmennyt jo huimiin asteisiin. :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy