Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
riopentti

Iän vaikutus maratontulokseen

Recommended Posts

Yksi syy, miksi ikänsä urheilleen vauhti hidastuu vanhetessa on se, että ei vaan viitsi treenata kovia harjoituksia enää niin paljon kuin nuorempana, koska niiden näkyvä tehovaikutus on paljon pienempi kuin ennen. Omien poikieni kohdalla olen monta kertaa huomannut, että yksittäisetkin tehotreenit vaikuttavat selvästi tuloksiin ja myös niiden puuttuminen vaikuttaa negatiivisesti tuloksiin. Minulla nuo samat treenit eivät enää niin paljon kehitä. Jos asiaa tarkastellaan vaikka kaikille tutun coopertuloksen kannalta, niin minulla kolme sikamaista happotreeniä parin viikon aikana tehtynä voisi parantaa 3600 m coopertulosta max 50 metriä, kun pojilla vaikutus voisi olla noin 100 metriä, tai jopa 200 metriä, jos kyseessä on alkukausi, ja juoksukunto vielä raakile. Pelkkä pk-jyystäminen, vaikka 100 km/vko pitää minulla kuitenkin kohtuullisen hyvin yllä tuota lähelle 3600 m tulosta, joten mieluummin tekee sitten sitä, kunnes pikku hiljaa taas huomaa siirtyneensä uudelle coopertasolle, eli 3500 m tasolle, jonka kehittäminen on taas niin työlästä, että tyytyy siihen tasoon.

Olen kyllä tehnyt tänä vuonna aika paljon kovia mattotreenejä nimenomaan sen takia, että voisin taistella iän tuomaa hidastuvuutta vastaan ja samalla kuitenkin ylläpitää tai jopa parantaa muita ominaisuuksia, kuten voimaa ja vauhtikestävyyttä. On ihan hienoa, että vielä tässäkin iässä pystyy vetämään 1000 metriä matolla 19 km/h tai 20 km/h vauhdilla, mutta jos nyt heittäytyisi 5 tuntia viikossa kuntotreeniä harrastavaksi kohtuukäyttäjäksi, niin vuoden päästä en todennäköisesti pystyisi juoksemaan 1000 metriä matolla edes 18 km/h vauhdilla. Uinnissa tuo ikääntyminen on näkynyt vieläkin paremmin. Jos minulla oli aikaisemmin muutaman kuukauden tauko uintitreenissä, niin sen jälkeen parin kuukauden treenillä 14 min/km meni taas melko helposti ja 15 min/km jo puoliunessa. Nykyisin 15 min/km ei mene helposti vaikka jyystäisi 10 kilometriä viikossa. Kaikista vaikeinta uinnin kehittämisessä on se, että ei vaan ole enää kykyä tehdä pitkiä kovavauhtisia sarjoja. Perus kilometrien keruu on kyllä helppoa, mutta se ei 1000 m vauhtia paljon hetkauta.        

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valitettavasti tuollaisessa muunnoksessa laskuri ei toimi. Se aliarvostaa naisten kapasiteettia verrattuna miehiin. Ero on maksimissaan 15 minuuttia. Paula Radcliffen ME-aika 2:15:25 vastaisi laskurin mukaan miesten aikaa 1:59:27. Miesten maratonin ME on siis 2:02:57. Ero 12:28.

Minä en ole huippu-urheilua seurannut, mutta ainakin teoriassa olisi mahdollista sekin, että laskuri toimisi hyvin, ja Radcliffen aika olisi vaan poikkeavan kova naiselle (ja hän siis olisi ns. kovempi juoksija kuin mieshuiput). Mutta en tosiaan ole yhtään perehtynyt, että onko naisten ja miesten ero samaa luokkaa myös muuten juoksussa. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en ole huippu-urheilua seurannut, mutta ainakin teoriassa olisi mahdollista sekin, että laskuri toimisi hyvin, ja Radcliffen aika olisi vaan poikkeavan kova naiselle (ja hän siis olisi ns. kovempi juoksija kuin mieshuiput). Mutta en tosiaan ole yhtään perehtynyt, että onko naisten ja miesten ero samaa luokkaa myös muuten juoksussa. :)

Niinpä, onhan tuo Radcliffen aika huomattavan kova ja täysin ylivoimainen muihin naisten huippumaratonaikoihin verrattuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en ole huippu-urheilua seurannut, mutta ainakin teoriassa olisi mahdollista sekin, että laskuri toimisi hyvin, ja Radcliffen aika olisi vaan poikkeavan kova naiselle (ja hän siis olisi ns. kovempi juoksija kuin mieshuiput). Mutta en tosiaan ole yhtään perehtynyt, että onko naisten ja miesten ero samaa luokkaa myös muuten juoksussa. :)

Hyvä huomio. On tuo Paulan sekakisassa (enää ei hyväksyttäisi ME:ksi) juoksema ME kova. Siksi laitoinkin tuon 15 minuuttia tuohon, joka olisi mielestäni kohdillaan. Laskurin laatija vaan jostakin syystä aliarvoi naisten kykyjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneksi nämä mun ennätykset on tehty kaikki n.88kg. Ikää tulee lisää niin joutuu sitten pudottamaan

aina painoa, että tulokset pysyy samana.

Kompensoidaan iän tuoma hidastus painoa pudottamalla. No aika vaatimattomalla juoksutreenillä tässä on menty ja varaa olisi parantaa enkkoja aika paljonkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun ennen juoksin maroja ihan omalle tasolleni hyviin aikoihin, aika useinkin, niin tilastopajalla oli tapana laittaa nämä iän tuomat laskelmat tuloksiin, ainakin joskus, vanhemmille juoksijoille.

Nykyään ajattelen niin tosiaankin, että turhaa on spekulointi, aika on just se minkä olet juossut vanhemmiten, ei sekuntiakaan parempi. Ja oikeampaa on verrata ikäisiin. Tää haiskahtaa vähän siltä, kun tossa eräässä perusterveketjussa, jossa kaikki olivat pontentiaalisesti valmiita juoksemaan alle kolmen maralla, tai no niin, ainakin noin niin kuin teoriassa, kovasti siis näin yleistäen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erittäin mielenkiintoinen laskuri, joka tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia spekulointiin ja jossitteluun!

Juoksin noin 24-vuotiaana ensimmäisen maratonini aikaan 3.13. Tämä tapahtui vuonna 1993 (Kööpenhamina). Vauhdinjako ja olosuhteet olivat kaikkea muuta kuin optimaaliset, joten paukkuja olisi ollut silloin parempaankin loppuaikaan. Enkä ollut erityisesti harjoittelussani tähdännyt maratonin mittaiselle matkalle. Ja kaiken lisäksi vuotta myöhemmin olin kovemmassa iskussa, mutta maratonilla en kuntoani silloin mittauttanut.

Juoksuharrastus jäi hieman vähemmälle, kun piti saada opinnot kasaan, löytää paikka työelämässä ja perhekin perustaa... (eli ne kuuluisat ruuhkavuodet).

Toisen maratonin juoksin vuonna 2001, mutta olin antanut vuosien aikana harjoittelussani tasoitusta, joten loppuaika ei ollut kummoinen. Sittemmin maratoneja on kertynyt yli 20, mutta loppuajat ovat olleet kaukana 22 vuotta sitten juostusta ennätyksestä. Tämä on tietenkin ymmärrettävää, koska kuten laskurikin osoittaa, jokainen vuosirengas jättää oman jälkensä loppuaikaan.

Sitten se mielenkiintoisin osuus eli jossittelu: JOS olisin juossut maratonin aikaan 2.55 ("henkilökohtainen teoreettinen maksimi") - mitä pidän täysin realistisena oikealla valmentautumisella ja optimaalisissa olosuhteissa - esim. vuonna 1994, tänä vuonna minulla olisi laskurin mukaan mahdollisuudet loppuaikaan 3.10 ja ensi vuonna taipuisin ainoastaan minuutilla eli voisin tavoitella loppuaikaa 3.11.

Kellotin keväällä Tukholmassa hyvissä olosuhteissa nettoajan 3.34.50. Olen asettanut tälle vuodelle tavoitteeksi 3.30 alituksen, joten kohtalaisen lähelle on tultu (viime vuonna 3.41). Laskuri antaa minulle uskoa ja toivoa, että 3.30 alitus on täysin realistinen tavoite. Jos juoksuharrastus jatkuu ja vältyn vammoilta, jopa 3.20 loppuajan tavoittelu voisi olla vielä realistista. Loppuajan 3.20 alittaminen ja laskurin antama 3.11 alkavat jo olla utopiaa eli tässä kohdin laskuri ei toimi. Löysemmät vuodet välissä ovat tehneet tehtävänsä, ja tätä suoraviivainen ikääntymisen vaikutuksiin keskittyvä laskentakaava ei osaa ottaa huomioon.

Summa summarum: hauska laskuri, jota on mahdollista käyttää em. tarkoitushakuisella tavalla itseruoskinnassa ja motivaation ylläpitämisessä :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Baltsu

226 on tässä oikeassa. Ei voi suoraan verrata tuloksia eri aikoina, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ainoa tapa verrata järkevästi olisi se, että se tehtäisiin ceteris paribus -menetelmällä eli verrattaisiin suorituskykyjä heidän välillään, jotka ovat eri ikäisinä aloittaneet. Jos aloittaa esim. 18 vuotiaana ja treenaa parhaan valmennustietämyksen mukaan niin mikä suorituskyky on 25 vuotiaana ja sitten verrataan esim. nelikymppisenä aloittaneen vastaavalla tavalla parhaalla mahdollisella tavalla harjoitelleen tilannetta 47 vuotiaana. Ei se mene niin että verrataan heitä, jotka viitsivät harjoitella heihin, jotka eivät enää viitsi harjoitella. Esim. tilastot ovat erittäin huono lähtökohta. Otetaan vaikkapa ikääntyneet naiset. On selvää, että naisilla suorituskyky huononee miehiä nopeammin ikääntymisen myötä, mutta ei niin paljon nopeammin, mitä tilastot osoittavat. Se johtuu siitä, että naiset ovat vasta viime vuosina innostuneet juoksemisesta. Noin 10 vuotta sitten Tukholmassa kun kävin lenkillä, siellä lenkkeili paljon naisia, Helsingissä ei. Nyt täälläkin lenkkeillään, mutta naiset ovat useimmiten nuorehkoja, jotka juoksua harrastavat, eivätkä ikääntyneitä. Silti emme oikein tiedä, kuinka tosissaan he harrastavat ja kuinka hyvin he harjoittelevat verrattuna miehiin. Vanhoilla ukoilla sen sijaan ei ole monesti muuta tekemistä kuin kuntoilla, joten voivat harjoitella kovaakin. Sen takia osittain heidän suorituskykynsä heikkenee vähemmän kuin vanhojen naisten, jotka harjoittelun sijaan kutovat sukkia.

 

On se selvää silti, että ikä jotain vaikuttaa. Esim. omalla kohdalla kun ikää tulee jo 44v tänä vuonna, niin en voi saavuttaa mitään ihmeellisiä aikoja. Mietin eilen vähän asioita ja katsoin tilastoja (viime vuoden maratontilasto) ja mietin että jos olisin aloittanut juoksemisen esimerkiksi 30 vuotta sitten ja jos taso olisi 90 luvun lopulla ollut suurin piirtein sama kuin nyt (en tiedä mikä se oli), niin kyllä minun kaiken järjen mukaan olisi pitänyt olla Suomen tilastoissa jossain 10-20 parhaan joukossa. Eli kyllä se ikä ratkaisee, mutta niin ratkaisee juoksutaustakin ja se harjoitteleeko kovaa tai osaako edes harjoitella oikein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuossahan Baltsu kertoi jo syynkin, eli miehet pakenee "kotiolojaan" lenkille :) . Tästä ollaan töissä juteltu jonkin verran... tässä on omasta mielestäni myös se juttu, että naiset saattaa osata asettaa kuntoilun paremmin vain harrastukseksi muiden harrastusten joukkoon, ei elämän sisällöksi. Onko se sitten suhteellisuuden tajua vai miksi sitä kutsuisi?? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy