Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Iän vaikutus maratontulokseen


riopentti
 Share

Recommended Posts

Hyvin mätsää minullakin. 32 -vuotiaana juostu 2.42.05 vastaa nyt 48-vuotiaana aikaa 2:57:52. Suunnilleen saman työn takana tuo nykyinen lähes kolmen tunnin tulos on kuin mitä silloin "nuorena" juostu ennätykseni. Enää yksi vuosi aikaa juosta alle 3 h. Voi olla, että tuo laskelma pitää vielä yli 50 kymppisenä kumota.

Link to comment
Share on other sites

ei muutakun testoa kannikkaan ja leikkaukseen :) :)

Tietääkseni prosessi ei aivan noin yksinkertainen ole. Siksi onkin hyvä kun on noita laskureita. ; ) Sitten voi vielä laittaa pökköä pesään ja katsoa miten kulkisi, jos olisi kakskymppinen miehen nulikka.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Oih, hienoa, miehenä olisin 2.38 maratoonari. ;)

Valitettavasti tuollaisessa muunnoksessa laskuri ei toimi. Se aliarvostaa naisten kapasiteettia verrattuna miehiin. Ero on maksimissaan 15 minuuttia. Paula Radcliffen ME-aika 2:15:25 vastaisi laskurin mukaan miesten aikaa 1:59:27. Miesten maratonin ME on siis 2:02:57. Ero 12:28.

Link to comment
Share on other sites

Maratonjuoksussa on haastetta ikääntyneellekin. Itse en ole kovinkaan kiinnostunut noista laskureista. Kiinnostavampaa on tavoitella hyviä aikoja ikäistensä joukossa. Siitä saa relevantin vertailukohteen, ja kun katselee ikäsarjojen tuloksia, saa hyvän käsityksen näistä ajoista. Nyt juoksentelen viimeistä vuotta sarjassa M55 vuotta. Vertaan omia aikoja näihin. Mutta kiinnostavaa on myös miten esim. M60 sarjalaiset juoksevat. Tässäpä siis haastetta, miten veteraanina juoksentelet ikäistes joukossa.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mielenkiintoista on se, että kestävyydessä ei ole tapahtunut iän myötä suuria muutoksia, mutta huippuvauhti on pudonnut viimeisen  7 vuoden aikana 3,52 > 4.20. Ei vaan nykyään pääse kovempaa, vaikka kuinka yrittäis.

Sama myös max. Sykkeen kanssa, noin pykälä vuodessa tullaan alaspäin. Ennen 170 syke oli kovan treenin aikana ihan normi. Nyt 160 syke on kovan duunin takana. Tämä tietenkin tuo mm ssa PK aluettakin mittarissa alaspäin, joten treenatessa on sykerajat arvioitava uusiks. 

Tässä tapauksessa tieto ei lisää tuskaa, mutta pienentää vitutusta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy