Jump to content
Juoksufoorumi.fi


hkultala

Ovaalirattaiden vertailua, Rotor Q-ring vs Ridea

Recommended Posts

Kisapyörissäni oli puolentoista vuoden ajan isona limppuna Rotorin Q-ring, pikkulimpuna normaali pyöreä. >95% ajasta käytin tuota isoa.

Tuossa reilu kuukausi sitten ostin Ridean ratassetin ja vaihdoin siihen. Ovaalius oli jonkin verran erisuuntainen kuin q-ringissä:

Q-Ringissä on rattaalle 5 eri asentoa, maantiepyörälle suositellaan oletusasennoksi asentoa numero 3, TT-pyörälle asentoa 4 (koska tt-pyörässä penkki edempänä, jalka pystymmässä kuin maantiepyörässä), ja tuntuman perusteella voi tästä oletusasennosta sitten poiketa.

Vertailin noita rattaita ja kiinnityspisteiden paikkoja ja totesin, että Rotorin asteikolla Ridean asento vastaisi suurinpiirtein asentoa -1 tai -2. 

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Ridealla "raskas vaihde" alkaa selvästi aiemmin kuin Rotorilla, mutta se myös loppuu selvästi aiemmin. 

 

Kun nyt vertaan harjoitusvastuksen tehomittariin polkemiani tehoja huhtikuussa Q-Ringillä ja nyt Ridealla, niin tehontuottoni on laskenut selvästi. Osa lienee selitettävissä ehkä kunnon huonontumisella ja vaan "huonolla päivällä" ja palautumattomuudella, mutta osa taitaa johtua tuosta Ridean "liian aikaisesta tehovaiheesta".

Pitänee siis vaihtaa tuo iso q-ring-limppu takaisin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin eilen polkemassa Rideoilla 26.6 km tempoajon, keskinopeus 35.0 km/h, aika 45:33.

Tänään aamulla vaihdoin isoksi rattaaksi Q-ringin ja iltapäivällä kävin polkemassa saman uudestaan, keskinopeus 35.3km/h, aika 45.08, vaikka yhdessä risteyksessä jouduin hidastelemaan selvästi auton takia ja menetin muutaman sekunnin.

Eli 0.3km/h, 25sek parannusta. Sykkeet oli nyt selvästi korkeammalla, mutta silti hapot ei tappaneet jalkoja, tuntuisi että q-ringeillä anaerobinen kynnys on ylempänä, suuremmilla tehoilla ja suuremmilla sykkeillä.

Prosenteissa nopeudessa eroa siis n. 0.9%, minkä pitäisi tarkoittaa 2-3% eroa tehossa. Noista ajoista voisi ektrapoloida että perusmatkalla tekisi n. 38sek, puolikkaalla n. puolitoista minuuttia ja täydellä matkalla reilut 3 minuuttia.

Ja tämä vaikka olin viimeiset n. 3kk polkenut tuossa pyörässä Ridealla(ja muissa pyöreillä rattailla) eli jalat tottuneet enemmän Rideaan kuin Q-Ringiin viime aikoina.

Tuulen suunta oli yön aikana hiukan muuttunut mutta ei ne tuuliolosuhteet tänään ainakaan helpommat olleet, ja joka tapauksessa edestakainen pätkä kyseessä mikä vähentää tuulen vaikutusta suoritukseen.

Pitäisi tietysti miettiä, että mitä vaikuttaa se, että jo eilen teki 45min maksimitreenin, että pitäisikö 21 tunnin päästä siitä päästä yhtä kovaa, hiljempaa vai kovempaa.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoista dataa, mutta yhdestä ajosta ei voi kyllä sanoa vielä mitään tuolla erolla. Yhtä hyvin voi johtua Q-ringeistä, muuttuneesta säästä (tuulen suunta vaihtunut, voimakkuus tänään vähän alempi, lämpötila laskenut) tai muuttuneesta fyysisestä vireestä, ravitsemuksesta. Tai todennäköisimmin monien eri tekijöiden summasta.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuuli oli nyt tänään hiukan pahempi, ja lämpötila kuumempi. Ja ennen lähtöä enemmän janoisempi ja hikisempi olo.

Tuulessa edestakaisella reitillä suunnalla melko vähän väliä, kun toisen suunnan myötätuuli on toisen suunnan vastatuuli (paitsi että sivutuuli haittaa vähemmän).

Noin lyhyellä matkalla ei hiilarivarastot voi loppua, anaerobista kynnystä vasten vedetään.

Molempia päiviä edeltävät yöunet jäi hiukan lyhyiksi, n. kuuteen tuntiin. (mutta tarkoittanee sitä, että tänään oli enemmän kasautunutta univelkaa). Molempia suorituksia ennen nautin melko saman määrän kofeiinia(muodossa coca-cola).

Eli näkisin että suurin osa näistä satunnaistekijöistä oli pikemminkin eilisen kuin tämänpäiväisen puolella, ainoaksi isommaksi tuntemattomaksi satunnaistekijäksi jää se, että miten eilinen 45min suoritus vaikutti tämänpäiväiseen kuntoon, haittasiko jos palautuminen oli kesken vai herättelikö eilinen vaan kroppaa "kisavireeseen".

Mutta toki tietysti päivä- ja suorituskohtaisia vaihteluita aina on.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on sitten vähän lisää dataa traineriltakin.

Sufferfestin "Revolver" koostuu 16 kappaleesta minuutin kestävästä 9/10 tehon intervallista, joiden välissä minuutin lepo.

Keväällä tein tuota yleensä 320 watilla.

Heinäkuussa Ridean rattaalla pari kertaa tuli aloitettua polkemaan Sufferfestin "Revolver" siten että taso 9/10 on 310 wattia.

Yhdellä kerralla hyydyin jossain n. 10 intervallin jälkeen, toisella kerralla jakosin juuri ja juuri loppuun, kaikki mehut tuli käytettyä.

Tänään kävin päivällä juoksemassa 3km juoksukisan(joka meni huonosti), ja illalla n. 5 tuntia sen jälkeen kokeilin taas tuota "Revolver"ia polkea.

Koska arvelin juoksun tuntuvan vielä jaloissa, lähdin samalla 310 watin teholla kuin millä heinäkuussa oli juuri ja juuri mennyt. Tuntui kevyeltä, ja 7 intervallin jälkeen lisäsin tehon 320 wattiin. Tuntui vieläkin kevyeltä, joten 9. intervallin jälkeen lisäsin tehon 330 wattiin, sillä seuraavat 6 intervallia, ja viimeiseen nostin tehon 340 wattiin koska mehuja oli hyvin jäljellä.

 

Pyöräkunnon ei tässä kuukaudessa olisi pitänyt erityisemmin kasvaa, välissä ei paljoa kovatehoista pyörätreeniä, ja yksi ironman, ja juoksu tuntuu nyt kulkevan inasen huonommin kuin heinäkuussa. Joten vaikuttaisi siltä että rattaalla selvä vaikutus, qringillä saan itsestäni selvästi enemmän irti ilman että hapot tappaa.

 

Pikkuratas on vielä Ridea joten pitää joskus reilun viikon päästä polkea vielä sama treeni pikkurattaalla, ja kokeilla kuinka sillä jaksaa.

 

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millä trainerillä mittaat tehoja? Voiko pelkällä rattaan vaihdolla olla vaikutusta puhtaaseen teholukemaan? 10% nousu (310W-->340W) kuulostaa aika hurjalta.

Traineri on tacx flow.

Eihän tuossa käytännössä 10% lisäystä ole vaan kaikkien intervallien keskitehossa vain n. 3% lisäys (310->~321) ja "melko monen sarjan jaksamistehossa" n. 6% lisäys. (310->~332), mutta nyt se suhteessa kevyempi alku teki helpommaksi lopussa polkea kovempaa.

Tuossa tulee aika suuri vauhtipyöräefekti takapyörästä joten se rattaan muoto ei tuossa vaikuta siihen tehomittauksen luotettavuuteen kuten kampipohjaisissa mittareissa.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi olennaisimmista kysymyksistä lienee se kummalla rattaalla olet noista ajanut enemmän kilometrejä/kampikierroksia tai kumpi muistuttaa enemmän sitä ratasta millä olet eniten ajanut? Nopeasti ajatellen tuo saattaisi hyvinkin olla se suurin tekijä joka aiheuttaa mahdollisia eroja tuloksiin. Jos jollain rattaalla itsessään olisi usean prosentin etu niin sillä voitettaisiin esim. Pro Tour -tasolla kaikki kisat, mutta todellisuudessa moni huippunimi sielläkin on noita kokeiltuaan palannut ihan pyöreisiin. Samalla logiikalla joku tietty malli voisi hyvinkin olla myös tietylle henkilölle se sopivin ainakin ennenkuin hän on käyttänyt jotain toista erityisen paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eniten tulee ajettua pyöreillä, koska cyclocrossarissani ja maantiepyörässäni on pyöreät renkaat.

Yksi olennaisimmista kysymyksistä lienee se kummalla rattaalla olet noista ajanut enemmän kilometrejä/kampikierroksia tai kumpi muistuttaa enemmän sitä ratasta millä olet eniten ajanut? Nopeasti ajatellen tuo saattaisi hyvinkin olla se suurin tekijä joka aiheuttaa mahdollisia eroja tuloksiin.

Jos jollain rattaalla itsessään olisi usean prosentin etu niin sillä voitettaisiin esim. Pro Tour -tasolla kaikki kisat, mutta todellisuudessa moni huippunimi sielläkin on noita kokeiltuaan palannut ihan pyöreisiin. Samalla logiikalla joku tietty malli voisi hyvinkin olla myös tietylle henkilölle se sopivin ainakin ennenkuin hän on käyttänyt jotain toista erityisen paljon.

Eniten tulee ajettua pyöreällä eturattaalla, koska cyclocrossarissani ja maantiepyörässäni on pyöreät rattaat, ja suurin osa ajokilometreistäni on kuitenkin "hyötyajoa" cyclocrossarilla. 

Sekä Ridean että qringin "ovaalius" on melko samalla tasolla. (Rotorin QXL:ssä ja Osymetric:ssä on sitten enemmän ovaliutta)

Ja tässä vertailin vain rideaa ja q-ringiä keskenään, en pyöreätä ja q-ringiä. Voi olla myös että minulla Ridean vaikutus oli -1% pyöreään verrattuna ja q-ringin vaikutus +2% pyöreään verrattuna, tai ridean vaikutus -2% pyöreään verrattuna ja q-ringin vaikutus +1% pyöreään verrattuna, eikä että qring on 3% parempi kuin ridea tai pyöreä.

Ja tässä verrattiin anaerobista kynnystä sekä vielä sen yli menevää tehoa, ei pidemmän matkan kuntoa. On hyvin mahdollista, että kun qringeillä saa enemmän tehoa irti anaerobisella kynnyksellä, saa myös käytettyä lihasten hiilarivarastot nopeammin eikä pidemmällä, hiilarirajoitteisella matkalla hyötyä ole tai se on selvästi pienempi.

 

http://www.cyclingweekly.co.uk/news/latest-news/osymetric-chainrings-do-they-work-28044

Tuolla myös sanotaan syy, miksi jotkut vaihtaneet pois ovaaleista rattaista: Etuvaihtaja toimii niiden kanssa huonommin ja riski ketjun putoamiseen etuvaihdetta vaihtaessa on selvästi suurempi. Maantieajossa jossa ajetaan mäkisempiä reittejä kuin triathlonilla ja käytetään etuvaihtajaa useammin tämän merkitys on suurempi kuin triathlonilla, jossa tasaisilla reiteillä voi ainakin kompaktikammilla ajaa melkein koko matkan isolla limpulla.

Itsekin olen kokenut samaa ongelmaa, asennettuani uuteen tt-pyörääni q-ringin viime vuonna en ehtinyt säätää etuvaihtajaa riittävästi ja minulta Joroisissa putosi ekalla 20 kilometrillä ketjut 2 kertaa, jonka jälkeen en siinä kisassa uskaltanut ollenkaan vaihtaa pikkurattaalle ja runttasin kaiki mäet ylös isolla rattaalla. Käyttämällä selvästi lisää aikaa vaihteiden säätämiseen tuon kisan jälkeen sain nastolaan säädöt suurinpiirtein kuntoon, eikä siellä ongelmia ollut, mutta jäin todella ihmettelemään, että millaisilla säädöillä suuremman ovaaliuden omaavat osymetric:t tai qring QXL:t oikein saa vaihtajan kanssa toimimaan.. 

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on ollut 3 vuotta Rotorin Q-Rings eturattaina kaikissa polkupyörissäni. Sekä maantie- että cyclocrosspyörässä etuvaihtajana on Dura-Ace Di2 (9070). Tässä omiin kokemuksiin perustuen huonoja puolia:

  • Etuvaihtaja ei osaa vaihtaa kunnolla pieneltä isolle rattaalle. Joskus menee ykkösellä, mutta yleisimmillään ehkä noin viidennellä shifting rampilla vasta onnistuu. Tämä on todella huono juttu ja välillä etuvaihtajan häkki paukkuu niin kovaa että pelottaa että se hajoaa.
  • Maantiepyörän ketjulinja on sellainen että en pysty Q-Ringsillä ajamaan pienellä eturattaalla ja raskaimmalla (pienikokoisimmalla) takarattaalla, sillä ketju ottaa shifting ramppiin kiinni.
  • Super Recordin etuvaihtaja pitää laittaa hieman "vinoon", että ketju ei rahise vähän väliä vaihtajan häkkiin.
  • Sekä Dura-Ace Di2:n että Super Recordin vaihtajien kohdalla ketjut saattavat sopivassa töyssyssä tippua pieneltä rattaalta sisäänpäin naarmuttaen pyörän runkoa, koska etuvaihtaja on esim. SR tapauksessa pitänyt säätää hieman vinoon.

Maantiepyörään vaihdoin tänä kesänä Praxis Worksin pyöreät rattaat. CX-pyörällä ajan Q-Ringsit loppuun ja vaihdan. Siellä menee yleensä lenkistä riippuen vain yhdellä eturattaalla. Maantiepuolella tein vaihdon jälkeen seuraavat havainnot:

  • Käytännössä huomasin eturattaiden pyöreyden vain ensimmäisen kahden lenkin aikana. Tällöin tuntui että rattaat ovat ovaalit tai pyöritys oli muutenvaan nykivää. Kolmannella lenkillä tuntuma oli jo kadonnut.
  • 10 km aika-ajossa pystyin tuottamaan samat ja jopa paremmat tehot pyöreillä rattailla. Oikeasti uskon, ettei pyöreydellä ole väliä tämän asian suhteen, mutta halusin nostaa esiin että vaihto "takaisin" ei tarkoita häviötä suorituskyvyssä.
  • Saan kirissä ihan yhtä hyvät tehot irti nyt kuin Q-Ringseilläkin.
  • Vaihtaja vaihtaa eturatasta kuten kuuluukin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



  • Alennus jopa -70% kaikesta treenistä, jalkapallosta, juoksusta ja paljon muuta


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy