Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Nostetaan monipuolinen harjoittelu kunniaan.

werneri
 Share

Recommended Posts

Oli hieno seurata kuinka Jiivee on harjoitellut kesällä ja talvella monipuolisesti

Triatlonia varten eikä hänen juoksu tehokkuus ole yhtään kärsinyt.

Katsottaessa Kankaanpään tuloksia. Hän päihitti monta kanssa kilpailijaa

jotka vain harrastavat juoksua

Hienoa Jiivee ja muut jotka uskaltavat myös harrasta monipuolisesti.

Tämä antaa lisä uskoa omaan harjoitteluun i!!

Kiitos Wernerille kannustuksesta!

Sen verran täytyy tuohon nyt kuitenkin lisätä, että kyllähän mulla tämä syksy on ollut aika juoksupainotteista...

Muutama viikko on ollut juoksumäärältään yli 100km, ja periaatteessa kaikki kovat treenit on tehty juosten. ( Siis elokuulta alkaen)...

Mutta oman kokemuksen mukaan hyvä pohja on kyllä alkuvuoden ja kesän aikana saatu luotua. Syksy on mennyt ilman vammoja, ja myös psyykkisesti on ollut mukavaa ja helppoa juosta enemmän, kun alkuvuosi ja kesä on menty monipuolisesti.

Hyvä puu! Itselläni on ollut päinvastoin, kuin jiiveellä ongelmien täyttämä loppukesä ja syksy. Nyt kun katselen kohti ensi sykyä ja tähtään maratonharjoittelussa sinne, niin pitkältä tuntuu aika. Talvella lähden suosiolla pääosin hiihtämään ja teen suksilla pohjaa, juoksua vaan pikkasen lähinnä tuntuman säilyttämiseksi.

Sitten kun keväällä lumien sulattua aloittaa täysipainoisen juoksentelun, niin on juuri henkisesti paljon helpompaa. Kun aikajänne on puolikin vuotta, niin jaksaahan sitä jo paljon paremmin. Vaihteleva treeni on helpompaa niin kropalle, kuin päällekin.

Minulla on noita pyöräilytreenin tukemana juostuja maratoneja paljon takana. Se toimii ihan hyvin. Nykyään fillarointi ei vaan oikein nappaa, joten on minun aika kokeilla juoksemista läpi kesän, viime talvena läpi talven myös. Katsotaan mihin se johtaa.

Täältä myös pisteet monipuoliselle treenille. Jalkavaivojen takia olen joutunut monipuolistamaan treeniä ja tuntuu että paluuta pelkkään juoksuun ei enään ole. Juoksua on tarkotus vähitellen lisäillä, mutta varmaan on että pyöräily, rullaluistelu, hiihto, unti ja muut lajit tulivat jäädäkseen ohjelmistoon.

Treeni on kokolailla mukavampaa kun ei ole kokoajan joku paikka jumissa. Treenatakin voi jotakuinkin sen verran kuin huvittaa ja perheellisenä ehtii, ilman että rasitusvammat ovat heti vaanimassa.

Typillisten juoksijan jalkavaivojen kanssa tuskaleville suosittelen lämpimästi muiden lajien kokeilua pelkän levon ja kärvistelyn sijaan.

Ainut harmi on siinä, että kunnon mittarina ei enään voin niin helposti käyttää juoksutuloksia. Jos treenistä tekee 80 % pyörällä ei juoksutulos enään välttämättä kerro kunnon tasosta ihan kaikkea. Tämä on harmi kun kuntoilijana on kivempi kisata puhtaasti kelloa vastaan kuin taistella sijoituksista. Tästä johtuen tarkoituksena on jossain välissä vielä päästä edes kohtuulliseen juoksukuntoonkin takaisin.

Juoksija-lehti 8/2006

Monipuolinen harjoittelulla SM-MESTARIKSI MARATOONILLA.

Lue Hanna Jantusen HARJOITTELU PÄIVÄKIRJAA.

Monipuolisella harjoittelulla maraton aikaan 2,45,07.

Juoksua km keskimäärin 30 km viikossa.

Eli nostetaan monipuolisuus kunniaan harjoittelussa.

SAA KOMMENTOIDA JA OTTAA KANTAA

Juoksija-lehti 8/2006

Monipuolinen harjoittelulla SM-MESTARIKSI MARATOONILLA.

Lue Hanna Jantusen HARJOITTELU PÄIVÄKIRJAA.

Monipuolisella harjoittelulla maraton aikaan 2,45,07.

Juoksua km keskimäärin 30 km viikossa.

Eli nostetaan monipuolisuus kunniaan harjoittelussa.

SAA KOMMENTOIDA JA OTTAA KANTAA

Hieno tulos. Ja vähillä kilsoilla, mutta kyllä Duro kovaa menee pyörälläkin..

Olen werneri kanssai samoilla linjoilla monipuolisen treenin iloista, mutta voisitko kertoa jotain omakohtaisia kokemuksia aiheesta? Niistä henkilökohtaisista kokemuksista ihmiset ovat täällä kiinnostuneuita. Kirjat ja lehdet ovat täynnä viisauksia, mutta omakohtainen kokemus ja sen jakaminen on juuri tämän paikan se paras juttu.

Se että joku on juossut maratonin kovaa monipuolisella treenillä on todella hienoa. Mielelläni kuulisin juuri vaikkapa Hannan omia kommentteja aiheesta.

Minua kiinnostaa silti ihan yhtälailla kenen tahansa muunkin kokemukset. Sinun tai jonkun muun.

Esimerkiksi Jampan tulos Vantaan puolimaratonilla oli hieno ja hän pyöräili paljon. Mitäs Jamppa sanot. Oliko Pyöräilyn rooli tärkeä tuloksen saamiseksi?

Itse kyllä lupaan kertoa aiheesta enemmänkin kunhan vain saan jonkinlaista pohjaa jutuilleni. Nyt olen vasta ihan alussa omassa kokeilussani, joten mitään raportoitavaa ei juurikaan ole.

No ehkä sen verran että 5kk juoksutauko ei näy PK sykkeen juoksuvauhdissa yhtään vaan, jopa lievää kehitystä on tapahtunut. Kuukauden puolitoista olin kesän alussa lähes totaalilevossa, ja sen jälkeen olen treenannut pyöräillen, rullaluistellen, rullahiihtäen ja uiden.

Heti eka juoksulenkki toissaviikolla meni viimekautisten parhaiden lenkkien vauhtia. Kova vauhti ei todennäköisesti vielä irtoa entiseen malliin, mutta katsotaan se ekassa Aktiassa. Ihan testimielessä lataudun siten, että yritän tehdä vitosen enkan siellä vaikka edellisen 6 kk juoksukilsat jää alle 200 km. Kaikki tulokset alle 20 minuutin ovat ihan kohtuullisia tällä treenimäärällä, mutta 18:14 on siis tähtäimessä. Jos se onnistuu lupaan hymyillä pikkujouluissa edes pikkusen.

Katselin eilen itsekin Hannan treenejä juoksija lehden tulospörssistä.

Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että tuon tyylisellä harjoittelulla juuri ajat 2.45-3h ovat mahdollisia. Mutta mikäli oikeesti haluaa juosta kovaa on alettava tekemään monipuolisia juoksuharjoitteita vaihtelevilla vauhdeilla ja tehoilla.

Itse juoksin 2v sitten ajan 2.49 juoksemalla viikossa 5-6kpl 12-15km lenkkejä. Mukana ei ollut pitkiä lenkkejä.Lisäksi aamuisin teon 3-4kpl viikossa 1h kuntopyörää palauttavana treeninä. Juoksu lenkit tein juuri sillä vauhdilla mikä oli sitten maran ka. vauhti.

Nyt sitten olen 2v tehnyt pitkiälenkkejä, vetoja yms. harjoitteita..Sunnuntaina nähdään niiden hyöty suhteessa vanhaan malliin...

Tässä pikaisesti kommentti aiheeseen. Kiiminkimaratoni meni 2.54.43, sisältäen 1 min 10-15 sek. reitiltä harhautumisen. Juoksua tuli maratonia edeltävänä 12 kuukautena 650 km, josta 450 km maratonia edeltävänä 2 kuukautena.

Jos mitään muuta harjoittelua en olisi vuoteen tehnyt kuin tuon 650 km juoksua, niin vanhoilla pohjilla maratoni olisi ehkä mennyt 3.20 - 3.30. Jos puolestaan olisin vaan tehnyt ne lukemattomat muut harjoitukset ilman mitään juoksua, niin maratoni olisi jäänyt kesken.

Vaatii tietysti myös juoksijan lahjoja kun vähäisillä km mennään alle 3 tuntia.

Kun meidänkin juoku/hölkkä porukassa on sekä monipuolisia harjoittelijoita

talvella hiihtävät, kesällä pyöräilevät, juoksujen ohessa palauttelevina lenkkeinä. Sitten on täysin fanaattisia juoksioita joille mikään muu harjoittelu ole oikeeta kuin juokseminen.

Kun katselen taas harjoittelua ja kilpailujen tuloksia niin ei mitään suurta mainittavaa eroa kilpailutuloksissa. Tänä kesänä monipuolisesti harjoittelleet ovat olleet noin 2 nopempia puolikkaalla ja täydellä maralla suhteessa samoja aikoja. Lähelle kolmea tuntia.

Hiihtoa ja Pyöräilyä harrastavat ovat yleensä terveenpiä välttyen esim jalka,selkä,issias jne vaivoilta joten heille ole muodostunut harjoittelu taukoja.

Mutta juos haluat vain juosta niin juokse, pää asia on ,että liikutaan.

Ihan vain sivuhuomautuksena keskustelua seuranneena haluaisin sanoa, että kyseessä on naisjuoksija ja naiselle tuo 2.45 aika on huomattavasti kovempi saavutus kuin miehelle. Eli siis tuota aikaa ei voi eikä kannata suoraan vertailla omiin tai muiden miesten suorituksiin, koska fyysiset lähtökohdat ovat erilaiset.