Jump to content
Juoksufoorumi.fi

MarttiM (1/1 Berliini 25.9. alle 4:20, 1/2 alle 2:00)

Share

Recommended Posts

Hyvää pohdintaa ja analyysiä kisasta MarttiM. Onnistuneestakin suorituksesta jää aina jotain hampaankoloon :)

Sinun suoritus eka maratonilla oli tosiaan hyvin vastaava kuin minulla viime syksynä, joten kysyisinkin mikä oli muuten keskisykkeesi kisassa? (%/max) Miten syketaso kehittyi kisan aikana? (Minulla keskisyke oli eka maralla 84% maksimista)

ps. Cooperista puuttuu vielä merkintä tältä vuodelta. Onko se suunnitelmissa?

SaSan ohjelma vaikuttaa tosi hyvältä ja aikalailla tuohon pitäisi pyrkiä itsekin. Ainoa mitä mietin SaSa,niin eikö nuo alle tunnin PK-lenkit ole hieman lyhyitä etenkin jos niitä on vain 2?  Vai onko ajatuksena että VK-lekki ja pitkis ei kärsi kun nämä on keveitä ja kestoltaankin lyhyitä. 

Muokattu
  • Like 1

Peruskestävyyden noston kautta eteenpäin. Tuo toimi mulla, ekan maran jälkeen.  ( Oli muuten Tukholmassa. ) Eli Pk ta vaan lisää, niin hyvä tulee. Kun sitten, ennen mahdollista seuraavaa maratonia, aloitat jonkun juoksuohjelman noudattamisen, niin nousujohteiset viikot ja vikat pari viikkoa keventäen. Näin se paras teho tulee sopivast esille oikean aikaan

En toki tiedä, mitä ohjelmaa olet nyt käytänyt, mutta mm ssa Sepon ohjelmat ovat toimivia ja monipuolisia. Ja niissä nousujohteisuus tulee sopivasti.  Eli kaikki elementit löytyvät. Intervallia, pk ta ja pitkistä.

ei muuta ku, uutta matoa koukkuun :) 

• Like 1

Hyvin kiteytetty 3 pointtia! Tähänkin asti olet treenannut parhaalla mahdollisella tavalla. Ensimmäiselle maralle tyypillistä on tuo seinän löytyminen, mutta sehän näyttää vaan antaneen lisää motivaatiota :)

Sasan perusrunko on hyvä. Suosittelisin lisää virikkeitä kestävyyden treenaamiseen: esim hiihto, pyöräily tai rullaluistelu. Noilla saisit uutta ärsykettä ja hyviä pitkiä 2-3 h lenkkejä joissa peruskestävyys ja rasvanpoltto paranee.

• Like 3

... Sinun suoritus eka maratonilla oli tosiaan hyvin vastaava kuin minulla viime syksynä, joten kysyisinkin mikä oli muuten keskisykkeesi kisassa? (%/max) Miten syketaso kehittyi kisan aikana? (Minulla keskisyke oli eka maralla 84% maksimista)

ps. Cooperista puuttuu vielä merkintä tältä vuodelta. Onko se suunnitelmissa? ...

Keskisyke Tukholmassa näkyy olleen 131, joka on 78% maksimista - olettaen että maksimi on 167 kuten viimevuotinen testi väittää. En ihan varmasti luota tuohon lukemaan; ainakaan en koskaan ole nähnyt korkeampaa lukemaa kuin 158.​ Joka tapauksessa 131 lienee juuri PK/VK1-rajalla. Eipä nuo sykkeet matkan aikana juuri vaihdelleet. Korkein keskisyke 139 näkyy olleen Västerbron sillan toisen ylityksen aikana, mitä tuskin voi pitää yllättävänä. Tarkoitus toki oli juosta lopussa 140+ sykkeillä, mutta jalat eivät olleet siihen lainkaan halukkaita.

Cooperissa kävisin mielelläni kunhan sopiva tilaisuus tulee vastaan, yhden luvun aikasarja kun ei vielä ole kovin kiinnostava. Vinkit otetaan vastaan!

SaSan antama kaava on hyvää perustreeniä. Tuon tyyppisellä itsekin valmistauduin puokille (VK1--> VK1/2 rajalla) ja maralle (VK1 ilman nostoa). Sepon 12 viikon 4:30 ohjelma maralle on minusta hyvä. Tietty siinä ei lyhyitä ratavetoja ollut, kilsan kylläkin. Kaikki ei tosin ohjelmista tykkää. Itsellenikin tuo on ollut ainoa toisen tekemä ohjelma jota olen tehnyt.  Paitsi että muokkasin tavovauhdin vähän korkeammalle ja juoksupitkiksiä korvasin mm. pyöräilyllä. Helppohan noista ohjelmista on ottaa periaate/ohjenuora ja muokata omien tarpeiden ja soveltuvuuden mukaan.

Muokattu
  • Like 1

Eihän toi sinänsä kauheasti aiheen vierestä, mutta ehkä vaatisi oman ketjun jos homma konkretisoituu. Muakin voisi kiinnostaa jossain Stadi Espoo -akselilla tai miksei Vantaakin, jossa hiljattain oli foorumiCooper, mutta just silloin olin poissa pk-seudulta.

Tältä kaudelta mulla on omatoimipohjanoteerauksena 2063 m, joka tuli 2400 metrin vetäisyn väliaikana viime kuun alussa. Sillä en vielä taida pysyä Martin peesissä.

• Like 1