Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
jogo3000

Kilpailuohjelman rytmittäminen

Recommended Posts

On niin kauhean paljon juostavia kisoja että tekisi mieli juosta pari kolme kisaa joka viikko. Tämä ei välttämättä kuitenkaan ole ihan optimi kilpailuohjelman rytmitys. Harjoitteluhan jää käytännössä kokonaan sivuun noin tiheällä starttivälillä.

Miten tiheään kilpaurheilijat ruukaavat noita kisoja käydä, kun puhutaan kestävyysjuoksumatkoista matkoilla 800 ... 10 000 m?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole kilpaurheilija, mutta kommentoin kuitenkin, viime syksynä juoksin 13 päivän aikana 4 kympin kisaa, menihän se ja ennätykseni tein, mutta ihan tuohon tahtiin en normaalisti kilpailisi. Kymppiä lyhyempi kisa vois mennä viikottain, enhä jopa kymppikin, mutta useampi kilpailu per viikko, en semmosta kauaa jaksais..  Toisaalta esim 800 m on niin kaukana meikäläisen jutuista, että en edes tiedä mitä sen matkan juokseminen ja palautuminen on kovaa juostessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo riippuu niin monesta seikasta.

Onko kisoja lähettyvillä? Bensa kun on sikamaisen kallista täällä Suomi-Helvetissä.

Onko saanut harjoitella terveenä?

Onko irtonainen olo/fiilis?

 

Noilla mainitsemillasi matkoilla voi kyllä käytännössä kilpailla vaikka lähes joka toinen päivä ja silti tulokset voivat olla kovia.

Osa palautuu nopeammin ja heille sopii tiheä kilpailutahti ja osa taas hieman hitaammin.

Eli joillekin sopii se 2-3 kisaa viikossa, jos sellaisia siis vain on lähettyvillä. 

Tämä on niin yksilöllistä. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kahdesti parantanut 400m enkkaa niin että edellisenä päivänä oli 800m kilpailu. Ton tuplan jälkeen kyllä ollut lepopäivät tarpeen. Pidempien matkojen kanssa ei varmaan onnistu yhtä helposti, mutta kaksi kisaa viikossa pitäisi silloin tällöin onnistua. Pitkään tota kahta kisaa viikossa ei voi tehdä kun ei tosiaan pääse harjoittelemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taustalla jo aika paljo kisoja kevään mittaan, mutta nyt viime viikolla kävi meno hurjaksi kun juoksin torstaina ratakympin, lauantaina 5000 metriä ja sunnuntaina 800 metriä. Kymppi oli tosi vaikea kisa ja tulos sen mukainen. Lauantaina pääsin vähän helpommalla juoksulla, mutta alkoihan tuo jossain tuntumaan. Aika ei sielläkään hyvä mutta onnistuin toteuttamaan taktiikkaa suunnitellusti ja siltä osin meni nappiin. Yllättäen 800 metrillä tuli sitten enkkaparannus. Olihan tuo mun aikaisempi enkka kyllä suhteessa hirveästi jäljessä mutta parani kuitenkin kerralla reippahat 8 sekkaa.

Huomenna jatkuu hullunmylly Limingassa 3000 metrin kisalla.

E: Eipä jatkukkaan, ei tohon näköjään palaudu tarpeeksi joutuin.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuoret juoksee parhaimmillaan 3 kisaa viikonlopussa. Esimerkki viime kesältä SM-kisoista : pe 3000m, la 2000m ej ja su 1500m. Lisäksi nuorten maaotteluissa moni juoksee usean kisan viikonlopussa niin että sunnuntaina on lyhyempi matka. Nuorena tietty jaksaa ja palautuu.

Mielestäni asia ei ole kuitenkaan noin yksinkertainen, että onko kisoja lähellä tms.... Kyllä kisa on joko kova treeni ja perustuu johonkin suunniteltuun ohjelmaan kohti päätavoitteita, tai sitten kisa on se mihin on tähdätty. Tietenkin jos harrastaa juoksua ilman suurempia tavoitteita jne. niin aika sama miten kilpailee tai harjoittelee. Kilpailu on aina kova treeni, jos tosissaan juoksee. Pahimmillaan kunto on sitten huipussaan ennen päätavoitteita ja pääkisassa sitten ollaan väsyneitä / laskukunnossa, parhaimmillaan taas kisoilla saadaan sopiva noste juuri oikeaan aikaan ennen päätavoitteita.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaampas esiin vanhaa säiettä, kun liippaa läheltä sitä, mitä yövuorossa päissäni pähkäilin. Syksyllä olisi tarkoitus pistellä puolikkaan ja kympin ikämiesajan enkat uusiksi ja hahmottelin vähän kisakalenteria sitä silmällä pitäen. Tarkoitus olisi juosta kymppejä kesän ja syksyn aikana 4 sekä kaksi puolikasta. Mahtaakohan näistä palautua ja onko kalenteri liian tiukka hyvään tulokseen pääsemiseen. Tällä hetkellä suorituskykyä ei juuri ole, mutta kesä-syyskuun aikana ehtii varmaan tekemään sen suhteen paljon. Pohjien pitäisi olla verenkiertoelimistön osalta ihan OK.

 

Yksi liki kisaa vastaava tulee olemaan mattotesti joskus elokuun lopupuolella, mutta se tuskin kaataa hataraa korttitaloa. Mahdollisina palautumisongelman paikkoina näen viikon ennen Mesihölkkää ja sitten Vantaan puolikkaan jälkeisen kaksi viikkoa, vaikka kyllä kai kropalle pitäisi noi ajat riittää.

 

13.7. Linnahölkkä 10K, tässä tarkoitus on vain kokeilla miten kymppi kulkee ilman suurempaa tavoitetta, reitti ei liene viralisesti mitattu.

 

1.9. Midnightrun 10K, tavoitteena 37 alkuinen kymppi, reitti lienee ennätyskelpoinen.

 

8.9. Mesihölkkä ½-maraton, tavoitteena puolikas alle 1:26, reitti taitaa olla virallisesti mitattu.

 

22.9. Ruisriikki 10K, tavoitteena kymppi lähelle 37min, matka lienee virallisesti mitattu.

 

13.10. Vantaan ½-maraton, puolikas alle 1:24, reitti on virallisesti mitattu.

 

27.10. Kaarinan syysmaraton 10K, jos kelit suo niin kymppi alle 37. Reitti on virallisesti mitattu.

 

Koskaan en ole noin tiheään hölkkäkisoja juossut, mutta suunnistuksissa tuli kisattua nuorempana monta kesää kahtakin kisaa viikonlopussa, samaten kuin hiihtokisoja talvella. Ikää on vaan tullut +20 vuotta hidastamaan palautumista. Luultavasti nuo tulevat olemaan myös liki ainoat yläkynnyksen yläpuolella tehtävät reenit sulanmaan aikana, joten kai sitä tuosta pitäisi palautua ja kyetä vielä reenaamaankin aika reilusti noiden lisäksi.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy