Jump to content
Juoksufoorumi.fi

huippukuntoilija

Recommended Posts

olen miettinyt kategorioita. jos huippu urheilija on juoksija joka juoksee maratonin ajassa 2. 04. 55, niin mihin pisteeseen tämä "huippu urheilija" kategoria päättyy? Eli, onko niin että esim 2. 04. 55----- 2. 20. 00 juoksija kuuluu huippu urheilija kategoriaan?

Mikä on sitten seuraava ryhmä/ kategoria? Esim 2. 20. 00-----3. 00. 00 juoksijat ( mitä nämä sitten olevat ovatko esim "urheilijoita", ja missä menee oikeastaan ajallinen raja ( huippu urheilija-- urheilija )?

Mikä on seuraava kategoria? Onko se esim "huippu kuntoilija" Esim 3. 00. 00--- 3. 30. 00?

Onko kuntoilija sitten esim 3. 30---- ad 6. 00. 00??

Miten tämä oikeasti menee?

:znaika:

Mä en missään nimessä miellä olevani sen enempää urheilija kuin kilpailijakaan, jotka mielestäni molemmat sanoina kuvaavat henkilöitä jotka kilpailevat keskenään. Minulla kilpailu jotakuta muuta kuin itseäni vastaan on sattumanvaraista loppukirittelyä jos sille päälle sattuu.

Olen ehkä enemmänkin juoksun harrastaja, tai, jos oikein tarkkoja ollaan, juoksukin on vain väline eräänlaisen itsekehityksen tiellä. Mukavuudenhaluisena, laiskana ja hedonistisena ihmisenä olen katsonut juoksun hyväksi tavaksi koulia itseäni "aikuisempaan" suuntaan. Tosin juoksu on samalla aika usein nautinnollista puuhaa ja perheellisenä myönnän kyllä, että joskus se on loistava tekosyy saada olla hetken aikaa yksin. Kilpailut ovat kuitenkin lähinnä vain motivoiva ja kannustava tekijä, en juurikaan pidä niistä.

Maraton on sujunut 4 kerralla välille 3:19-3:02.

Ei tuohon jaotteluun voi mielestäni ajallisia rajapyykkejä vetää.

Huippu urheilija vois olla tyyppi joka urheilee elääkseen,elää urheillakseen.

"Pelkkä" urheilija harjoittelee perk.....esti ja jonka elämään ei oikeestaan muuta sovi ja joka sanoo ennen kilpailua "teen parhaani ,katsotaan mihin se riittää".Uran kohokohta päästä arvokisoihin.

Kuntoilijat kuntoilee,osa enemmän osa vähemmän kiinnostuneina sijoituksista/loppuajasta.

No minä kategorioisin näin...

Huippu-urheilija on sellainen henkilö joka pystyy sen hetkisellä maksimi suorituksellaan lukeutumaan maansa parhaimmistoon ja kilpailemaan sijoituksista tähän kategorisoitujen urheilijoiden kanssa tasvertaisesti keskenään. Huippu-urheilijan ei tarvitse harrastaa urheilua työkseen.

Kilpaurheilijoita ovat kaikki em. ja muut henkilöt jotka harrastavat/harjoittelevat urheilua kilpaillakseen keskenään millä tasolla tahansa.

Kuntoilija tai urheilija tai kuntourheilija harrastaa urheilua omaksi ilokseen tai hyvinvointinsa/fyysisen terveytensä ylläpitämiseksi tai sen kehittämiseksi mutta ei ensisijaisesti harjoittele kilpailutavoitetta varten.

Kilpakuntoilija tms väännöksiä näistä en määrittelisi lainkaan.

Eli jos harrastat urheilua ja osallistut usein kilpailuihin ja jos sinulla on tai ei ole kilpailutavoitteita voit aivan hyvin sanoa olevasi urheilija, kuntoilija tai vaikkapa ylpeästi kilpaurheilija sen hetkisen mielialan mukaan.

Millään aikarajoilla näitä on turha yrittää laittaa mihinkään järjestykseen.

Miksi ihmeessä tämä ketju on "maratonit" topikin alla?? voiko näitä siirtää oikeisiin paikkoihin jotenkin?

No laitetaan vähän vettä myllyyn toisesta suunnasta.

Maratoonari on immeinen joka kiertää maratoonin jalkaisin.

Juoksijaksi pääsee vasta, kun menee nopeammin kuin kävelijät.

Kävelijöiden vauhti on noin 4min/km jolloin juoksijaksi pääsee alle 4min/km.

Elikkä käytännössä voit kutsua itseäsi juoksijaksi kun menet maratonin alle 2.50

Minä oon ainakin Skoda :eclipsee_steering: :

Asics corral

International elite runners and runners with a finish time to 3:00 hrs

Skoda corral

Runners with a finish time between 3:00 and 3:30 hrs

VGF corral

Runners with a finish time between 3:30 and 3:45 hrs

Maritim corral

Runners with a finish time between 3:45 and 4:00 hrs

Rosbacher corral

Runners with a finish time between 4:00 and 4:30 hrs

Messe Frankfurt corral

Runners with a finish time of at least 4:30 hrs and all running their first marathon

Onkohan tää niin, että esim. Maritimit voi jo vähän ihailla sataman maisemia, Rosbacherit pysähtyä jo hetkeksi kaljalle ja Messe Frankfurtit kierrellä vähän messuilla siinä juoksemisen ohessa. Mikäs joukko tuo VGF sitten on?

Lievää kisakuumetta taitaa olla havaittavissa :026:

Ja niitä kävelijöitä surkeampaan pohjakastiin kai sitten kuuluu nää meikäläiset nylykyttäjät..jos niin tärkiää on alkaa luokittelemaan.

Heh, no ei kai sitä nyt tarvi mennä kuin katsomaan ihan tavallista massamaratoonia kun näkee heti 5km kohdalla jo, että kuka on mitäkin. Ei kai sillä ny niin väliä ole, millä nimikkeellä sitä juoksee tai lönkyttää. Kuhan jollain lailla yrittää mennä eteen päin jos se hauskaa on.

Mitkä termit katson kuvaavan itseäni

- urheilija en ole

- juoksijaksi kyllä määrittelen itseni (vaikka tarvittaessa kävelen) vauhdista riippumatta

- hölkkääjässä on jotenkin negatiivinen kaiku, joten en halua itseäni määritellä hölkkääjäksi, vaikki joku muu voisi niin tehdäkin

- kun en ole urheilija, en voi olla kilpaurheilijakaan, mutta kilpailu on kyllä verissä - niinkuin uskon olevan kaikilla kilpailuihin osallistuvilla - sanokoot mitä hyvänsä (muuten logiikka pettää - kilpailuun osallistuva kilpailee muita kuin itseään vastaan)

Olisinko siis kilpajuoksija? Ei kuulosta hyvältä ;-)

olen ollut vuodet 2000-2005 yksinkertainen maratoonari, nykyään kolminkertainen. Kymmeniä tuhansia meitä suomalaisia maratoonareita on ja muutama miljoona ei ole. Mihinkään juoksuseuraan en kuulu ja jotenkin se kuntoilija kuullostaa hyvältä. En kilpaile kuin pitkien ja terveellisten elinvuosien puolesta. Toivottavasti harrastuksella voi olla myös esimerkki muille. Maratonit ovat olleet minun kohdalla paras motivointikeino kestävyysliikuntaan. Juostaan tai sauvakävellään suomi kartalle !