Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Abeille (hiihtelyä ja juoksentelua)


Recommended Posts

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Suomeen on palattu ja muuttotohinassa katosi myös salasana tänne foorumille, jonka nyt sain vaihdettua, kiitokset vain Sepolle. On kyllä pitänyt sen verran kiirettä että lenkkeiltyä ei juuri ole tullu

Hip hei, maratontavoite alle 3:45 saavutettu  Lauantaina meni jopa juuri ja juuri alle 3:39. Noin 31 km:iin asti meni "kevyesti" 5:04 min/km vauhtia ja sitten tuli vastatuuliosuus, vauhti hiipui ja he

Tämä viikko olikin melko erikoinen, töissä on ollut kiirettä, joten en viikolla ehtinyt juuri juosta. Huomasin että naapurikaupungissa pidetään sunnuntaina ilmainen 12 tunnin juoksukisa/ulkoilutapahtu

Eilen lauantaina osallistuin ensimmäistä kertaa polkujuoksutapahtumaan. En osannut. Reitti oli polkujuoksuradaksi varmaan helppo, ja juoksinkin ensimmäiset 8 km 5:22 min/km vauhtia. Sitten alkoikin varsinainen kivikko-rämeikkö-osuus, ja seuraavat 8 km meni 6:20 min/km vauhtia... Yhdessä kivikossa meni meno käytännössä kävelyksi, ja kun koitin sännätä minut ohittaneen juoksijan perään, kaaduin ja aukaisin polveni siinä rytäkässä. Ylpeys käy lankeemuksen edellä, ja loput 6 km pitikin pitää sitten n. 5:40 min/km vauhtia, jottei kaiken maailman kärpäset ja öttiäiset pääsisi herkuttelemaan verta vuotavaan polveen. Oli kuuma, kengät hiersi ja oma hitaus harmitti. Ei taida olla minun lajini, kun kaikista kivointa oli juosta juuri niitä kangaspolkuja, joissa ei tarvinnut vahdata joka askelta.

Ma 27.6. Rullahiihto vapaata ja tasatyöntöä, 15,4 km 59 min, juoksuverryttely 30 min 4,8 km

Ti 28.6. Lepo

Ke 29.6. Kuntosali 65 min, juoksu 9,1 km 1 h

To 30.6. Juoksu 6,6 km 44 min Jalat meni niin jumiin keskiviikon kuntosalilla käynnistä että yritin epätoivoisesti hölkkäillä niitä rennoiksi. Ei ihan toivottua tulosta...

Pe 1.7. Lepo

La 2.7. Juoksua verryttelyineen yht. n. 23 km 2 h 15 min

Su 3.7. Lepo

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Laitetaan kahden viikon liikunnat kerralla, viime viikko meni töissä lomallelähtöahdistuksessa (koitin saada pöytää puhtaaksi) ja tämä viikko sitten erittäin tervetulleessa internet-pimennossa.

Ma 4.7. Pyöräilyä 1h 52 min 44,7 km Tavoittelin palauttavaa pyörälenkkiä, mutta keskisyke oli silti 142 bpm.

Ti 5.7. Lepo

Ke 6.7. Kuntosali 1h 25 min, verryttelyksi juoksua ja soutua n. 35 min

To 7.7. Juoksua 46 min 7,4 km, keskisyke 135 bpm

Pe 8.7. Juoksua 1h 27 min, 14,4 km, keskisyke 140 bpm

La 9.7. Rullahiihtoa (n. 50 % luistelua - 50 % tasatyöntöä) 1h 43 min 26,3 km 143 bpm, juoksua 1h 16 12,5 km, 140 bpm. Tällaisia yhdistelmätreenejä pitäisi tehdä enemmänkin.

Su 10.7. Juoksua 1h 36 min 16,4 km, 137 bpm

 

Ma 11.7. Juoksua 48 min 8,8 km

Ti 12.7. Lepo

Ke 13.7. Juoksu 36 min 6.9 km, 159 bpm. Vähän vauhdikkaampaa juoksua vaihteeksi totuttua mäkisemmässä maastossa.

To 14.7. Lepo

Pe 15.7. Lepo

La 16.7. Juoksua 1h 7 min 11,1 km, 134 bpm

Su 17.7. Juoksua 1h 52 min 21,9 km 162 bpm Tarkoitus oli juosta 20 km niin, että toinen kymppi olisi ensimmäistä nopeampi, ja koska aloitin alamäkeen ja myötätuuleen, sai toisella puoliskolla tehdä kovasti töitä, jotta tavoite täyttyisi. Kympit 49:51 ja 49:10. Pidempi ja rauhallisempi lenkki olisi ollut varmaan järkevämpi valinta, mutta nyt ei ollut aikaa muuhun.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Kesäloma ohi, huoh. Mukavaa oli, vaikka ihan kokonaan töistä ei voinutkaan irrottautua. Lomaviikkojen treenailut vielä tässä:

Ma 18.7. Lepo

Ti 19.7. Rullahiihtoa 1h 18 min 20 km n. 50 % vapaata ja sauvoitta luistelua, 50 % tasatyöntöä, verryttelyjuoksut päälle 35 min 5,2 km 135 bpm

Ke 20.7. Juoksu 9,7 km 1h 13 min ja kävely 30 min 2,3 km Tutustumista Puijon maastoihin, aivan mahtavat maisemat ja hapottavat nousut!

To 21.7. Kuuluisten Puijon rappujen testausta: 4 krt ylös: 4:10, 3:16, 3:08, 3:12. Alastulo oli pelottavampaa, pelkäsin että liukastun. Yht. juoksua ja kävelyä 1h 49 min 10,1 km.

Pe 22.7. Lepo

La 23.7. Rullahiihtoa 1h 9 min 17 km, suurimmaksi osaksi tasatyöntöä. Juoksuverryttely 19 min 3,2 km

Su 24.7 Hölkkää 1h 7 min 8.2 km 133 bpm Kuopioon verrattavia mäkisiä maisemia, mutta paljon pohjoisempana

 

Ma 25.7. Mustikoiden poimimista ja rauhallista käveleskelyä sekä uintia

Ti 26.7. Polkujuoksua pohjoisessa paahtavassa helteessä 1h 17 min 9,9 km Tästä voisi ehkä alkaa tykätä jos kotonakin olisi tällaiset maisemat ja hyvin hoidetut UKK-reitit.

Ke 27.7. Teemalla kiihtyvä kolmekymppinen: 30.8 km 2h 58 min, josta 20 km:sta 30 km:iin 5:28 min/km, 148 bpm. Ihmeen hyvin jaksoi kuumalla ilmalla. Yhden geelin otin ja join urheilujuomaa noin 6 dl.

To 28.7. Lepo

Pe 29.7. Palauttavaa käveleskelyä metsässä 1h 50 min 8 km

La 30.7. Ensimmäistä kertaa kalliokiipeilemässä, syke oli varmaan 150 pelkästä jännityksestä puhumattakaan sitten se fyysinen puoli päälle. 6 tuntia viihdyttiin riekkumassa ja vieläkin käsissä ja selässä tuntuu.

Su 31.7. Juoksua 1h 9 min 11,7 km 143 bpm

Yhteensä heinäkuulle tuli juoksua 202 km. Työkuvioiden vuoksi suunniteltu maraton syyskuun puolivälissä ei toteudu, joten olen nyt hieman ymmälläni, mitä tulisi tehdä. Syksy tulee olemaan melkoista matkustamista, joten se maraton olisi kiva juosta ennen kuin se rumba alkaa, mutta toisaalta en ehkä vielä ole tavoitevauhdissa. Ehkäpä tavoite siirtyy ensivuodelle ja nyt keskitytään lyhyempiin matkoihin. 

 

Link to post
Share on other sites

Viime viikolla tuli määrällisesti hyvä treeniviikko, mutta johtoajatus hieman puuttuu, sekalaisesti kaikkea puuhailua.

Ma 1.8. Lepo

Ti 2.8. Juoksua 1h 43 min, 17,4 km, lopussa 5*200m kiihdytyksiä, 140 bpm

Ke 3.8. Palauttavaa pyöräilyä maratonin verran, 2h 15 min, 115 bpm.

To 4.8. Kuntosali 55 min, suunnistus 1h 16 min, 7,7 km. Pitkästä aikaa suunnistamassa, ja hauskaa oli vaikka taidoissa on vielä roimasti kehitettävää. Juoksin aina rastien ohi ensin...

Pe 5.8. Lepo

La 6.8. Juoksua 1h 57 min, 20,2 km, 145 bpm. Puolivälin jälkeen otin 4*1 km tavoitteena pitää kolmella ensimmäisellä pätkällä noin 4:30 min/km vauhtia viimeinen "täysiä", ja melkein onnistuinkin. Kilometrit 4:18, 4:27, 4:30, 4:04

Su 7.8. Palauttavaa juoksua 1h 33 min 13,3 km 120 bpm

Link to post
Share on other sites

Viikkopäivitys jo lauantaina, kerrankin positiivista raportoitavaa. Eli tänään osallistuin puolimaratonille ja aika parani toukokuisesta melkein 5 min, mutta maaginen 1:40 alitus jäi noin 20 sekunnin päähän, joten parannettavaakin jäi. Polarin juoksuindeksi ennusti aikaa 1:39:30, joka ennakolta tuntui hurjalta, mutta olisi ehkä ollut saavutettavissa ilman 16 km:stä alkanutta pallean kramppausta. Kilometri 16-17 meni 4:58 vauhtia, kun tuntui että hengitys lamaantuu täysin. Jalat olisivat jaksaneet kyllä, mutta hengitys meni todella pinnalliseksi puuskuttamiseksi. Viimeiselle kilometrille kehitin vielä loppukiriä, ja se meni aikaan 4:41. Paras kilometri oli 9. ja meni aikaan 4:32. Keskisyke oli 173 bpm (lopussa max 183, wohoo!). Juomapisteillä join vettä ja yhden geelin otin hieman puolimatkan jälkeen. On se kumma, että vaikka lyö reilusti omat tavoitteensa, niin silti harmittaa tuo vauhdin hiipuminen typerän vaivan takia, ja miettii että paremminkin olisi voinut mennä... Mutta tästä parantaminen kyllä vaatinee minun kohdallani suunnitelmallisempaa juuri puolikkaalle tähtäävää harjoittelua.

 

Ma 8.8. Rullahiihtoa (50% TT - 50 % luistelua) 1h 21 min 20,7 km 140 bpm, verryttelyjuoksua 34 min 4,9 km 128 bpm

Ti 9.8. Kuntosali n. 50 min

Ke 10.8. Juoksua 32 min 5,5 km 138 bpm, 4. kilometri 4:43.

To 11.8. Lepo

Pe 12.8. Juoksua 22 min 4,1 km

La 13.8. Juoksua n. 23 km 2 h

Link to post
Share on other sites

Viikkopäivityksen aika, työmatkalla su-to, mutta kroppa kaipasikin selkeästi lepoa, joten ei haitanne vaikka lenkit jäivät vähiin. Lauantaina n. 4 km:n pikkukisa palautti maan pinnalle vauhtien suhteen, näyttää olevan vielä parantamisen varaa vauhtikestävyydessä "pikamatkoilla" :D Ensimmäisen kilometrin menin reippaasti 4:01 min/km ja siitä sitten hiipuikin niin, että keskivauhdiksi tuli 4:16 min/km. Ensi lauantaina olisi ollut mahdollisuus juosta maraton ennen syksyn kiireitä, mutta sääret on nyt niin kipeänä, että ei taida olla järkeä yrittää. Penikkatautia epäilen.

 

Su 14.8. Rullaluistelua 1 h 17,7 km, juoksuverryttely 11 min 1,7 km

Ma 15.8. Lepo

Ti 16.8. Juoksua 54 min 8,8 km 142 bpm

Ke 17.8. Lepo

To 18.8. Lepo

Pe 19.8. Juoksua 39 min 6,3 km 137 bpm

La 20.8. Juoksua yht. n. 10 km 55 min

Su 21.8. Juoksua 55 min 8,9 km

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy