Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Abeille (hiihtelyä ja juoksentelua)


Abeille

Recommended Posts

Nyt on otettu kovat aseet käyttöön, jospa tällainen julkinen liikunnan raportointi vähentäisi niitä tekosyitä jättää ulkoilematta...

Taustoista sen verran, että lapsena harrastin yleisurheilua, hiihtoharrastus roikkui mukana yliopiston ensimmäisille vuosille asti ja monenmoista muuta riekkumista on tullut kokeiltua. Opiskelut ja sitten työelämä vähensi liikunnan kyllä hyvin vähäiseksi, mutta luulen että jotain "peruskuntoa" säilyi entisen liikunnallisen elämäntavan vuoksi. Pari-kolme vuotta sitten tajusin, että ellen ala harrastamaan jotakin ruumiin kulttuuria, minusta tulee kamala burn-outista kärsivä vätys. Olen asunut useamman vuoden ulkomailla lumettomissa olosuhteissa, joten hiihtänyt olen vain joululomilla Suomessa, mutta olen sitten juoksennellut enemmän. Rullaluistellut olen myös jonkin verran, osallistuimme työpaikan joukkueella Le Mansin 24h rullaluistelukisaan, mikä oli mahtava kokemus. Siellä tajusin että on mahdollista vetää vuorokauden urheilusuoritus läpi nukkumatta, asia mitä olen ultrajuoksijoiden kohdalla ihmetellyt suuresti. Liityin täällä myös ensimmäistä kertaa elämässäni palloilujoukkueeseen, joukkueurheilu oli jäänyt koululiikuntaa lukuunottamatta kokeilematta. Lajina on rugby, jota en tietystikään ollut ennen pelannut, ja ensimmäisissä matseissa valmentajan neuvo olikin että "kun saat pallon niin juokset vaan niin pitkään kuin pystyt, älä edes yritä syöttää". Sen verran olen kehittynyt, että nyt minun jopa oletetaan syöttävän.

Mutta tämä on juoksufoorumi, joten jätetään muut lajit sikseen. Tavoitteena tälle vuodelle oli juosta ensimmäinen maraton läpi, mutta suunnitelmat hieman näyttävät muuttuvan syksyllä odottavan paluumuuton takia. Laitoin sen kuitenkin tavoitteeksi otsikkoon, jospa sitä löytyisi vielä syys- tai lokakuussa jokin sopiva pieni tapahtuma. 10 km:n ennätys on parin vuoden takaa hieman päälle 55 minuuttia ja puolimaraton meni viime vuonna aikaan 1:47:xx. Kaikki mitä tiedän juoksuharjoittelusta on luettu joko Juoksija-lehdestä tai sitten tältä foorumilta, ja niistäkin asioista varmaan puolet väärinymmärretty! Tänä vuonna olen tuon maratontavoitteen myötä koittanut muuttaa satunnaisen hölkkäilyn säännölliseksi juoksemiseksi. Olen siis kolmesta neljään kertaan viikossa käynyt juoksemassa n. 10-20 km lenkkejä, sitä vauhtia mitä sinä päivänä sattuu tulemaan (5:30 - 6:30 min/km). Eli määrät ja vauhdit on tämän foorumin kontekstissa hyvin maltillisia, mutta minun tasollani lienee tärkeintä se, että edes tuon kolme kertaa viikossa tulisi tossuja kulutettua. 

Tulipas pitkä alustus, kiva jos jaksoitte lukea!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tervetuloa! Kuten rvl sanoi, noilla taustoilla maraton ei luullakseni ole kaukainen tavoite. Foorumilta löytyy eri tavoiteaikaan tähtääviä treeniohjelmia, poimi sieltä itsellesi sopiava! Olennaista lienee, että treeneihin kuuluu ylimalkaan tarpeeksi juoksemista erilaisilla vauhdeiilla, avaintreeninä asteittain pitenevä pitkä lenkki. Sopiva kisa vain kalenteriin ja määrätietoista treeniä peliin!

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kannustavista kommenteista, Jaaba, rvl, MarttiM ja hidas! Ei liene auta kuin valita juoksukalenterista jokin sopiva kisa syksylle ja sitten silmäillä noita harjoitusohjelmia. Kokeilin noita laskureita jotka ekstrapoloivat puolimaratonin ajasta maratonin ajan, ja aika hurjia aikoja tarjoavat! Tuon puolimaratonin jälkeen (ja sen aikanakin jo) jalat olivat melkoisen tönköt, ja tuosta vielä samanmoinen matka päälle… Pitänee varmaan jossain vaiheessa tehdä jokin pitempi testihölkkäily, jospa siitä saisi mentaalipuolelle vahvistusta, että nyt hieman säännöllisempi ulkoilu on tuottanut tulosta ja jalat kestävät. Uudet kengätkin on hankittu, ja ihan maratonliikkeestä :)

Ja nyt lenkille.

Link to comment
Share on other sites

Laitetaan nyt viikon tekemiset ja tunnot ylös.

Ke: Juoksua 11.9 km, 1h14min. Ei huvittanut, oli liian kuuma sadeasussa, niitä harvoja kertoja kun lenkiltä palaa huonolla tuulella.

To: Rugbytreenit, eli paljon lyhyitä pyrähdyksiä

La: Juoksua 16.8 km, 1h37min. Nyt oli jo parempi mieli lenkiltä tullessa. 

Su: Ensin 13.9 km@6:01min/km, jonka jälkeen noin 10 minuutin "huoltotauko" kotona, sitten jatkoin 9.6 km@5:27min/km. Ensimmäisen osan lenkistä juoksin rauhassa metsässä ja peltoaukealla, ja toisen osan sitten suositulla juoksulenkuralla (yksi kierros on n. 2.6 km), ja kummasti tuo kilpailuvietti nostaa vauhtia. Eiköpähän joku jannu koittanut lyöttäytyä peesiin, pitihän se karistaa kannoilta… No viimeiset 4 km sitten pisti hirveästi, mutta ajattelin että tässäpä on nyt hyvä mahdollisuus löytää selviytymistrategioita jos samanlainen pistos iskee kilpailutilanteessa. En löytänyt.

Link to comment
Share on other sites

Tällä viikolla tein seuraavia harjoitteita:

Maanantaina rauhallista käveleskelyä n. 7 km ja kahvakuulajumppailua

Keskiviikkona juoksua 9.1 km@5:30 min/km, tarkoitus oli juosta kauemmin koska tuntui hyvältä, kunnes maha päätti toisin.

Torstaina sprinttailua rugbytreeneissä

Lauantaina hiiiiitaaasti mahan ehdoilla 19.3 km noin 7min/km

Sunnuntaina 13.4 km@6:30 min/km.

Päivittäin kävelen töihin noin 2,5 km suuntaansa. Tällaista haahuilua tämä on koska tavoitetta ei vielä ole lyöty lukkoon eikä mitään harjoitusohjelmaa sitä myöten. 

Link to comment
Share on other sites

Kiitokset onnitteluista! Silmäilin tuota juoksukalenteria ja 19.9. näyttäisi olevan Kiiminki-maraton, joka olisi siinä suhteellisen lähellä. Mielenkiintoista nähdä miten tästä toipuu, joissakin endorfiinihöyryissä nyt tuntuu että äkkiä harjoittelemaan ja vauhtia lisää… Onneksi kesä- ja heinäkuu on töissä niin tiukkaa (esim. paljon viikonloppuja) ettei pääse keulimaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy