Jump to content
Juoksufoorumi.fi

jalkakyykky


e_lina
 Share

Recommended Posts

Hei!

Kumpi olisi parempi jalkakyykyssä suoritustekniikan kannalta, se että polvet eivät taivu yhtään varpaisiin päin eli siis ovat kyykätessä alas kohtisuorassa nilkkaa vastaan vai se että polvet taipuvat kyykkäyksen mukana eteenpäin mutta eivät ylitä varvas linjaa kumminkaan. Ymmärsitteköhän mitä tarkoitin :D ?

Link to comment
Share on other sites

Keskity siihen että perse liikkuu ylös, alas ja koita pitää polvet/pohkeet paikallaan. Sen pitää mennä vähän niinkuin istahtaisit tuolille. Jos tuntuu epävarmalta niin varmaan salilla joku voi katsoa vieressä ja neuvoa tekniikkaa, kyykyssä nimittäin loukkaa selkää suht helposti ja mielestäni sitä ei ole hyvä tehdä väärällä tekniikalla. Että silleen...

Johan

Link to comment
Share on other sites

Keskity siihen että perse liikkuu ylös, alas ja koita pitää polvet/pohkeet paikallaan. Sen pitää mennä vähän niinkuin istahtaisit tuolille. Jos tuntuu epävarmalta niin varmaan salilla joku voi katsoa vieressä ja neuvoa tekniikkaa, kyykyssä nimittäin loukkaa selkää suht helposti ja mielestäni sitä ei ole hyvä tehdä väärällä tekniikalla. Että silleen...

Johan

Kyllä. Se ottaa enemmän myös takareisille (hyvä juoksijalle), mitä paremmin pystyt säilyttämään asentosi pystyssä. Vältä siis asennon taittumista etukenoon. Vielä paremmin takareisille ottaa etukyykky, eli tankoa pidetään rinnalla. Etukyykyn hyvä puoli on se että selälle ei tule fuskaamisen takia väärää asentoa, painot kun tipahtaa rinnalta eteen jos yrittää nojata ja nostaa selällä.

Kun opettelee pitämään vatsalihakset sisään vedettynä kyykyjen aikana, saavat syvemmät vatsalihaksetkin siinä sivussa harjoitusta.

Jalkakyykky on erinomainen yleisliike, siinä kun tekee työtä yhtaikaa melkein kaikki lihasryhmät, mitä tarvitaan juoksussa. Tämä on ehdoton suosikkiliike minulla, ja päätreeni salilla.

pk-kaudella voi hyvin tehdä raskaammillakin painnoilla, kunhan ensin muutaman kerran ajaa sisään kevyellä kuormalla. Suht. raskailla painoillakin tehtyjen kyykysarjojen jälkeen kulkee kovavauhtinen juoksu hyvin jo seuraavana päivänä, mutta vasta sen jälkeen kun salikertoja on ollut viikottain yksi takana jo jonkun aikaa.

Kerta viikkoon on hyvä väli silloin kun kyykkysarjat on tehty riittävän tehokkaina. Palautumiseen on hyvä jättää se viikko silloin väliä.

Jos haluaa pk-kaudella tehdä oikein huolella lihaskuntotreeninsä, kannattaa tehdä toisena päivänä kimmoisuusharjoituksen, mikä voi olla loikkia, hyppelyitä tai lyhyitä (~50 m) räväköitä mäkivetoja.

Link to comment
Share on other sites

Tuo että painoa pidettäisiin rinnalla oli ihan uusi juttu :) Pitääpä kokeilla sitä ,kiitos vastauksista!

Siinä on ihan oma tekniikkansa, kannattaa kysyä neuvoa joltain asiantuntijalta tai vastaavalta jotta menee oikein. Tarkoitus ei siis ole kannatella painoja käsillä tai edes rinnalla, vaan pikemminkin hartioilla, mutta se vaatii tietyn asennon käsivarsille jotta onnistuu. Tehokas asento/liike kylläkin, oikein suositeltava.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy