Jump to content
Juoksufoorumi.fi

joonas86

Lättäjalka: jumppaus vai operaatio?

Recommended Posts

Hei!

Olen telonut vasemman nilkkani 6 vuotta sitten suunnistaessa. Olen jumpannut sitä paljon, mutta nilkka on jäänyt liian löysäksi. Kävellessä tunnen kuinka nilkan "pallo" taipuu sisäänpäin 4-5mm, holvikaari laskee ja aiheuttaa vääntömomenttia polveen. Terveessä jalassa "pallo" ei petä sisäänpäin, holvikaari ylhäällä ja polvessa ei mitään tuntemuksia. Tänä keväänä vasen polveni on alkanut vihlomaan tuon nilkan takia lähes päivittäin ja kävely on joskus ontuvaa. Särkylääkettä ja kylmägeeliä menee paljon. Tilanne on aika huolestuttava :(

Kävin julkisella ortopedilla ja ohjeena oli edelleen jumpata 6kk ja katotaan sitten uudelleen. Olen kyllä aiemminkin jumpannut, mutta hänen mielestään en riittävästi. Röntgeneissä ei onneksi näkynyt nivelrikkoa, mutta 2 vuotta sitten otetuissa magneeteissa näkyi, että deltaligamentti ja jokin sub-talar ligamentti osittain revenneet.

Tällä hetkellä tuntuu, että mahtaakohan tuo 6kk jumppa enää löysyyttä korjata? Onko kukaan saanut jumppaamalla löysää nilkkaa korjattua? Tämä ortopedi oli myös sitä mieltä, että nivelsiteitä ei voi korjata, vaikka netistä useampikin löytyy juttu, jossa niitä on kiristelty? Onko kukaan saanut lättäjalkaa korjattua operoimalla ja millaisella? Onko nivelsiteitä kiristetty keneltäkään?

Minusta tuntuu, että pitää hakea toinen mielipide jostain yksityiseltä ortopedilta Suomessa. Onko kenelläkään suositella jotakin yksityistä ortopedia/lääkäriä/fysioterapeuttia, joka tietää nilkoista erityisen hyvin? 

Haaveilen, että vielä joskus voisin juosta, mutta tuon löysä nilkka ei tällä hetkellä kestä edes kävelyä ilman kipuja polvessa/nilkassa :(

Kyllä se voi auttaa.  Ennen mulla jäi kylppärin lattialle semmoset bigfootin jalanjäljet, kun omasin totaaliset lattajalat.  Tukipohjalliset teetettiin ja jumppaohjeitakin sain.  Jumppasin hemmetisti ja sitten opettelin kävelemään niin, että jalkaterä pysyy "paketissa".  Nyt on ihan normaalin jalan jäljet suihkun jälkeen lattialla.  Juoudun myös juostessa kiinnittämään huomiota siihen, että en astu täysin rennolla jalkaterällä maahan, mutta sekin on toiminut ihan hyvin.  Jalkapöydän kasaanvetoa vaan tekemään kymmeniä kertoja päivässä, sekä huolellista askellusta. Pikkuhiljaa se iskostuu selkärankaan ja sitten sitä ei tarvii enää edes miettiä.  Jos juosta läpsyttelen jalkaterät rentona, alkaa nivel vihloa ja jotekin painaa siitä sivussa olevan ulkonevan (onkohan se joku malleolus) luun alapuolelta/alta.  Tuntuu, niin kuin jalan ulkosyrjä olisi astuessa liian korkealla sisäsyrjään nähden ja joku siellä nilkassa ahdistaa.  No eipä toi haittaa, kun olen lääkkeen vaivaan löytänyt.

Mun nilkka meni crossipyörää käynnistäessä.  Kampi potkaisi takas ja muistan kun varpaat läpsähtivät säärtä vasten ja ihan vähän teki kipeää...  Jotain luuruhjeita tuli niveleen ja tais se siinä löystyä entisestään.  Ortopedi meinasi, että nilkan operoinnissa syntyy sen verran laajamittaista tuhoa, että parempi olis ettei leikata, ennen kuin on pakko.  No ei oo tarvinnut palata tuohon asiaan ja tapauksestakin alkaa olla jo 15v aikaa. Se paljon jumppaa on oikeasti paljon.

Muokattu
  • Like 1

Mukava kuulla, että jumppaamallakin voi saada tuloksia, mikä motivoi jatkamaan. Tällä hetkellä olen työttömänä, joten aikaa jumppaamiseen on ja pitää käyttää hyödyksi.

Kauanko sinun piti jumpata että lättäjalka alkoi parantua? Teetkö jumppaa vieläkin? Teitkö muita liikkeitä kuin tuota jalkapöydän kasaanvetoa? Itse jumppailen nyt 2-3 kertaa päivässä n.20-30 min. Tärkein ohje oli saada venytettyä pohjelihaksia löysemmäksi. Lisäksi pitäisi vahvistaa pohjelihaksia tekemällä päkiällenousua painopiste ukkovarpaan puolella. Jos jollakin on suositella jotain hyvää lättäjalan jumppaliikettä, mikä on toiminut, niin voisin ottaa kokeiluun.

Kiinnostais toki myös kuulla, jos jollakin on nivelsiteitä operoitu, että miten se on toiminut.

En nyt enää oikein muista.  Merkittävin juttu oli opetella kävelemään, niin, ettei päästänyt jalkaa lässähtämään kasaan.   Joka päivä sitä harjoittelin koiralenkillä.  Pohkeet mulla on ihan ok ja akillesjänteet niin löysät, että ei ne ainakaan venyttelyä kaipaa.