Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
Runningidiot

Uimarin olkapää

Recommended Posts

Uimarin olkapää terminä kattaa kaikenlaiset olkapään rasitusvammat mitä uinnista voi saada ja olkapään moninaisen rakenteen vuoksi en osaa tarkemmin itseäni diagnisoida. Lisätietoa vaikka tässä:

http://www.uimaliitto.fi/site/assets/files/1162/olkapaa2.pdf

Olkapäät ovat nyt kuitenkin kipeytyneet jo melko pahasti, varsinkin oikea olkapää.

Kivut ovat alkaneet jo viikkoja sitten ja välillä helpottaneet. Tätä kirjoittaessa oikea olkapää on siinä kunnossa että se kipuilee jokapäiväisessä elämässä. Joudun rasittamaan olkapäitä välillä töissäkin melko voimakkaasti joten täyslepo on vaikeaa. Edes normaali punnerrusliike ei tällä hetkellä onnistu.

Uinnin lisäksi olen ilmeisesti pahentanut ongelmaa penkkipunnerruksella, voimakkailla venytyksillä ja kiertäjäkalvosinten harjoittelulla, vaikka olkapäässä on jossakin jänteessä, lihaksessa tai muualla tulehdustila päällä. Luin doctor Googlen tiedoista vasta myöhemmin että kiertäjäkalvosinten ja muiden tukiliikkeiden treenaaminen ei olisi järkevää ennen kuin olkapää on rauhoittunut. Viikon verran olen nyt vetänyt buranakuuria ja icepoweria mutta ei näytä tepsivän. Olen myös venytellyt olkapään takakapselia.

Onko foorumilaisilla kokemuksia tästä vaivasta? Miten pitkään ongelma on jatkunut ja millä keinoilla olet saanut vaivan kuriin?

Myönnettäköön että olen mennyt altaaseen kun olkapää on vähän rauhoittunut eikä se uidessa kipuile silloin kun lämpö pysyy päällä. Uintitaukoa olisi varmaankin järkevää pitää mutta kaikkihan tietävät kuinka vaikeaa on skipata treenejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tutun oloisia oireita, vaikka omani sain aikoinaan muualta kuin uinnista. Avun sain fyssarilta muutaman venytyksen kautta. Tuo takakapseli oli mukana. Kinesioteippiäkin oli muutaman kerran. Välillä tuntuu, että meinaa uusia. Silloin otan uimisen kevyemmin ja venyttelen. Toistaiseksi sillä olen pärjännyt.

Pakko siinä kuitenkin on vähän myös levätä. Olkapää on niin mutkikas rakenne, että sitä ei kannata tahallaan kipeyttää, jollei halua leikkauspöydälle ja tosi pitkälliseen kuntoutukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla kipeytyi tai kipeytyy olkapää helpoiten silloin kun:

1) En hengitä molemmilta puolilta. Ilmeisesti asennossa on vielä sen verran hiomista, että veto ei ole täysin symmetrinen.

2) En tee alkuverryttelyä kunnolla. Tähän kuuluu AINA käsien pyörittelyä altaanreunalla muutamia minuutteja sekä lyhyet rintalihasten ja olkapään venytykset.

Tietysti jos yritän uida enemmän kuin lihasten palautumiskyky sallii niin tekniikkavirheet alkaa kasautumaan sen verran että sittenkin saattaa tulla enemmän hallaa kuin hyötyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on yhtälailla olkapää vihoitellut lopputalven ja kevään aikana. Kiertäjäkalvo tulehtui ja sitä paranneltiin lääkekuurilla. Heti kun vaivat vähenivät ja allasaikaa yritti lisätä, niin kipu palasi olkapäähän. Osansa ongelmaan saattoivat aiheuttaa salitreenit ja tempaukset sekä punnerrukset erityisesti. Uidessa kipu tuntui etenkin vetovaiheessa ja kun uintiin on ollut pakko satsata, niin lopputuloksen arvaa. Parin kuukauden jälkeen piti etsiä jotakin muuta hoitokeinoa.

Nyt olkapää on teipattu ja arkeen kuuluu enenevissä määrin lihashuoltoa ja olkapään kuntoutusta. Kumilenkit on ahkerassa käytössä. Tällä hetkellä muuta salitreeniä tulee vain pari kertaa viikkoon eli vähemmän rasitusta olkapäälle. Ei olkapää vieläkään ole täysin kunnossa, mutta ainakin parit edelliset kerrat uiminen on sujunut hyvin. Ajoituksena vaiva ei ole ollut kaikkein pahin, sillä uimisessa on muutenkin menossa "se toisen puolen hengityksen opettelu". Jos allasaikaan kuuluu useampia 25-100m vetoja täysillä (mikä ei kuitenkaan oikeasti ole mitenkään kovaa vauhtia), niin olkapää ilmoittelee hiukan itsestään. Tuntuu kuitenkin huomattavasti paremmalta kuin kuukausi sitten ja uskon että aika riittää sekä uintitekniikan+kunnon parantamiseen sekä olkapään kuntoutukseen ennen avovesikauden alkua.

Yritän ajatella positiivisesti ja kipeä olkapää on varmasti rauhoittanut tekemistä altaassa ja sitä kautta viime viikkojen aikana uiminen on tuntunut muuttuvan huomattavasti helpommaksi pl. vassu hengitys, mutta sekin paranee jokaisella treenikerralla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei oo olkapäät ilmoitelleet itsetään kun uin vain sen kerran tai kaksi viikkoon. Polvileikkauksen jälkeen tuli uitua enemmän, kun ei voinut juostakaan ja silloin alkoi ilmaantua vihlomista ja pistämistä olkapäässä. Uin yksinkertaisesti kuntoon nähden liikaa. Toki tuolloin olkapääleikkauksestakaan ei ollut kulunut kuin reipas puoli vuotta, mutta vaivat olivat kyllä molemmissa olkapäissä. Tällä hetkellä 1-2krt vko ja 3km kerrallaan on ohjelma ja tuosta olen jo lattareillakin temponut 2km. Oma analyysi asiasta on se, että kyllä sille kropalle täytyy antaa aikaa palautumiseenkin. Mä kun opettelen vielä lajin saloja, niin olen päätynyt kerralla paljon tyyppiseen reseptiin. Nyt kun on kevään tuota 3km matkaa uinut, alkaa tulla semmonen mukava fiilis siitä, että matka ei enää tapa. Lisäksi yksinkertainen jamppa tarttee paljon toistoa, koska ainoa muisti on lihasmuisti :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni uinti aiheutti varsinkin viime talvena erilaisia jomotuksia. Pahin ärtymys tuntui vasemmassa olkapäässä jatkuvana leposärkynä. Kun kilometrejä alettiin lisäämään oli asiaan pakko perehtyä tarkemmin. Itselläni suurimmaksi ongelman aiheuttajaksi todettiin rintalihaksien jumit ja siitä johtuva ryhdinmuutos. Yläselän lihakset olivat jatkuvassa venytyksessä rintalihaksien takia ja niiden aktivoiminen uinnin aikana oli haastavaa. Uskon, että tästä syystä vetoliike ei ollut kunnolla tuettu lavoilla -> kipu olkapäissä vedon aikana. Nykyään venyttelen rintalihakset & avaan rintarankaa uintia edeltävänä päivänä sekä uinnin jälkeen. Availen myös pallolla olkapään ympäryksen.

Jos huomaan kipua treenin aikana yritän keskittyä lapatukeen ja muiden selkälihaksien aktivoimiseen. Lyhyet vedot kesken treenin auttavat myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi mukavaa saada itsellekin tarkka diagnoosi siitä, mistä se kenkä tarkalleen puristaa. Toinen buranakuuri alkaa olemaan lopuillaan ja vaikka terävin kipu on poissa, tuntemuksia riittää. Lihasepätasapaino on varmasti yksi tekijä, joka aiheuttaa ongelmia. Olen venytellyt rintalihaksia muiden yläkropan lihaksien lisäksi pitkään ja hartaasti sekä yrittänyt rakentaa yläselän puolelle tukilihaksiin pitoa. Lisäksi kevyttä kiertäjäkalvosintreeniä max joka toinen päivä. Satunnaisesti myös kylmäpussihoitoa.

Ennen uintia pyörittelen myös käsiä ja alkuverryttelyn jälkeen pysähdyn vielä venyttelemään kevyesti ennen pääsarjoja. Myös välittömästi uinnin jälkeen teen 15sek venytykset varsinkin rintalihaksiin että pysyisin ryhdissä. En tiedä voiko tässä enempää tehdä.

Joskus kun tein ahkerasti penkkipunnerrusta, olkapäät alkoivat oireilemaan ja asia korjaantui silloin takaolkapäätreenillä. Silloin kipu tuntui tosin eri osassa olkapäätä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä teippaus ja lihashuolto ovat auttaneet saamaan olkapään melkein normaaliin kuntoon. Uintikertoja on vieläkin tullut se 3-4 viikossa, riippuen hiukan pyöräilyyn käytetystä treeniajasta. Salitreenien osalta viimein kuukausi on ollut hyvin vähäistä (1-2 x vko). Fysioterapeutin ohjeilla olkapään kuntoutukseen tarkoitetu liikkeet säädettiin itselle täysin uusiin versioihin ja nyt muutamien viikkojen jälkeen "hienosäädetyt" liikkeet ovat purreet hyvin. Rintalihaksen osalta venytykset on kohdistettu lähinnä ylärintaan ja lihastasapainon parantamiseksi yläselän liikkeetkin pistettiin täysin uusiksi. Aluksi tuntui, että kaikki kuntoutus liikkeet olivat yhtä tyhjän kanssa. Heti kun ylärinta alkoi venymään kiputilat lievenivät. Yläselän liikkeitä en osaa selittää, mutta mistään perinteisistä ylä-/alatalja tai kulmasouduista tmv ei ole kyse. Tarkoitus on saada jonnekin syviin yläselän lihaksiin hiukan pitoa vastapainoksi etupuolen lihaksille. Vuosien aikana saavutettua jäykkyyttä ja lihasepätasapainoa ei tietysti korjata parissa viikossa tai edes kuukaudessa, mutta suunta on kenties parempi kuin aikaisemmin. Eilen altaassa pystyin lätkyttelemään 500m pätkän ilman kipuiluja olkapäässä ja puolen tusinaa 200m hiukan paremmalla tahdilla meni ilman ongelmia ja pari 50m max vauhtista vetoa onnistui ilman kipuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kestä olkapäät punnerrusta vieläkään. Tässä vaiheessa "kautta" ei olisi varaa mitään täyslepoakaan pitää. Oikea olkapää kipuilee edelleen myös vauhdikkaammassa juoksussa, kun kädet heiluvat enemmän. Uidessa kipu alkaa loppuverryttelyn paikkeilla kun olkapäät jäähtyvät. Olen nyt pitänyt taukoa kipulääkkeistä etten riko vatsaani. Kipu on muuttunut viiltävästä vähän tylpemmäksi ja siirtynyt eri paikkaan enkä oikein osaa arvata mistä on kyse. Oikeassa olkapäässä tuntuma on kuin jotain olisi "irti", eli välillä lonksahtaa tai naksahtaa oudosti.l

Mistä löydän asiantuntevan fyssarin Helsingissä? Urheilulääkäriasemalta vai mistä? Työnantaja kilpailutti meille niin surkean terveyspalvelujen tarjoajan etten viitsi siellä tuhrata aikaani. 

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos juoksukin rassaa niitä olkapäitä, niin ei se hyvältä vaikuta.  Napsuvan/lonksuvan olkapään kanssa saat kyllä etsiä liikeradat uusiksi.  Se on varma, että paskemmaksi menee, jos siitä huolimatta sitä rasitat.  Kaipa missä tahansa olkapään leikkausoperaatioita tekevässä talossa on osaavat fysioterapeutitkin.  Vähän pakko olla, jos ne leikatut potilaat halutaan saada kuntoon.   Jos nyt selviät altaassa tuon puolikaan uinnin, niin älä siitä ressaa.  Menee märkkärillä helposti, jos muutenkin menee.  

Rasitusvammat on vähän semmosia, että ei ne mene itsestään ohi. Nehän ovat tuleet nimenomaan liiasta rasituksesta. Itse juoksin jalasta jonkun lihaksen siihen kuntoon, että kiinnitys sääriluuhun tulehtui.  Juoksin pikkusen lisää, kun ajattelin, että kyllä se siitä.  No pitkään se vaivasi vähän ja lopulta äityi niin pahaksi, ettei juostu metriäkään. Jos olisin levännyt ajoissa, olisi taukokin ollut paljon lyhyempi ja hyvää reeniä olisi ehtinyt tekemään enemmän.  Nyt köpötellään 2-3 13km lenkkiä viikossa varovasti, ettei uusi.  Puolikkaan kokeilin mennä viime viikonloppuna ja varmaan huomenna uskaltaa taas juosta lisää, kun se tykkäsi vähän kyttyrää liian pitkästä matkasta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli nyt mieleen tuosta napsumisesta että samantapainen tunne oli juoksijan polven kanssa, kun polven ulkosyrjän ylitse kulkeva jänne oli kipeä. Silloin jänteen hyppiessä polvinastan yli vihlaisi joka kerta. Saattaa olla että olkapään päältä kulkeva jänne ei ole tulehtuneena elastinen ja kättä heiluttaessa lonksahtelee olkaluun molemmin puolin. Tämä nyt on tällaista luolamies-mutua. Juuri tuota etuyläolkapään kohtaa on vaikea venytelläkin jotta saisi tuntumaa siihen että olenko paikallistanut kivun oikein. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli nyt mieleen tuosta napsumisesta että samantapainen tunne oli juoksijan polven kanssa, kun polven ulkosyrjän ylitse kulkeva jänne oli kipeä. Silloin jänteen hyppiessä polvinastan yli vihlaisi joka kerta. Saattaa olla että olkapään päältä kulkeva jänne ei ole tulehtuneena elastinen ja kättä heiluttaessa lonksahtelee olkaluun molemmin puolin. Tämä nyt on tällaista luolamies-mutua. Juuri tuota etuyläolkapään kohtaa on vaikea venytelläkin jotta saisi tuntumaa siihen että olenko paikallistanut kivun oikein. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokeilepa seuraavaa venytystä.

Makaa selälläsi vaikka sängyllä tai hiukan tukevammalla alustalla. Laita kipeän puolen kämmen vyötärön taakse noin ranteeseen saakka. Kyynärpää tulee suurin piirtei 90 asteen kulmaan. Yritä siitä varovasti kääntyä kyljelle koukussa olevan käden suuntaan. Luultavasti ei käänny kovin paljon.

Tämän venytyksen ja muutaman muun sain fyssarilta, kun olka oli niin kipeä, ettei käsivartta kärsinyt nostaa. Toinen oli ihan yksinkertainen kipeän puolen käsi selän taakse koukussa tai suorana ja siitä venytystä alas tai. enemmän selän taa. Minulla toimivat todell tehokkaasti ja muutamassa viikossa olka oli kunnossa. Ärtyneeseen olkaan noita ei voi tehdä kovin paljon tai pitkinä. Ohje taisi olla jotain 10 x 10 sek  pari kertaa päivässä ja niin, ettei kipu pahene. Siis tuntuu kevyt venytys muttei läheskään pimene silmissä.

Olin kyllä todella tyytyväinen, että jumppa auttoi. Lääkäri pelotteli jo leikkauksella. Tiedän, että olkapääleikkausten kuntoutus on aika haastavaa. Pääsin vähällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla putsattu AC-nivel tuli todella hyvään kuntoon.  Kyllähän sitä kuukauden-pari sai jumpata kovasti, mutta sitten pääsi jo altaaseen ja siellä se loppukin tuli kuntoon.  Nyt on parempi kuin koskaan.  Etunojapunnerrukset oli myrkkyä tosi pitkään.  Meni varmaan 10kk, ennen kuin pystyin tekeään niitä.  Nyt menee nekin hienosti.  Ei se leikkauskaan aina pahasta ole.  Kannattaa oikeasti selvittää, mistä kiikastaa ja sitten funtsia, mitä sen kanssa tekee.  Jos hermot ja jänteet ovat pinteessä, se ei siitä jumppaamalla kuntoon tule. Jos siellä on mekaanista vikaa, joka aiheuttaa ongelmia, niillä on tapana pahentua ja jossain kohtaa tulee se kohta, jolloin käpälästä ei saa enää hyvää leikkaamallakaan.  Mullakin oli jänteet ottaneet jo siipeensä, mutta eivät onneksi olleet vielä rispaantuneet.  

Oli muuten sikavaikeaa alkuun tehdä keppijumppaa, jossa lavat vedettiin taakse ja nojattiin aavistuksen verran seinään.  Sitten piti nostella keppiä alhaalta ylös rauhassa niin, ettei lavat irtoa seinästä.  Kuullostaa helpolta, mutta viikko sitä piti harjoitella, ennen kuin meni edes kymmenen sarja puhtaasti läpi.  Vahvemmat lihakset olivat vuosia tehneet pienempien töitä ja niiden herättely varsinkin operaation jälkeen oli ihan mahdottoman tuntuista.  Monesti kuulee puhuttavan, ettei leikatuista olkapäistä tule koskaan hyviä, mutta mulla on pieni kutina, että todella monessa näistä tapauksista jumpat on tehty puolivillaisesti ja kaikki harjoitteet lopetettu siihen paikkaan, kun kipu on poissa.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy