Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Guest Rekisteröimätön

Lähdenkö HCR:ään vai odotanko suosiolla Helsinki half maratoniin...

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Heippa,

Olen tämän kevään keskittynyt kunnon kohottamiseen kävelyn ja salitreenin avulla ja samalla tietenkin keventänyt muutenkin olemustani. En edes ollut miettinyt sen enempää mitään maratoneja, kunnes viikko sitten perjantaina lähdin lenkille ja juoksin 9 km juuri alle tunnin. Siitä innostuneena kaivoin Sepon ym. puolikkaiden oppaat esiin ja päätin alkaa treenaamaan juoksua tavoitteellisemmin. Kuluneella viikolla juoksin maanantaina 30 min ja keskiviikkona 50 min. Tänään lauantaina lähdin sitten ylittämään sitä tunnin juoksua ja lopputulos oli 13 km ajassa 1:30. Enkä ollut raato kotiin päästyäni.

Kysymys kuuluu, josko hätiköin jos ilmoittaudun huomenna HCR:ään? Tässä olisi 4 viikonloppua ennen itse kisaa ja tässähän riittäisi että nostaisin pitkismatkaa aina 2 km niin itse kisassa olis just se 21 km. Mietin noita realiteetteja myös siksi, että mulla ajaraajat kipuilee ja samoin oikea polvi, mutta ei siinä määrin että se häiritsisi juoksua...ainakaan vielä. Olen tarkka lepopäivien suhteen ja sijoitan joka viikkoon 1-2 lihaskuntotreeniä salilla.

Onko HCR liian kunnianhimoinen tavoite näin muutaman juoksun päätteeksi vaiko olisko musta siihen ilman että rikon itseni?

Kuulostaa siltä noiden testijuoksujen perusteella, että pystyt kyllä juoksemaan HCR:n, jos päätät lähteä. Ei juoksemisessa ole "sääntöjä". Sehän voi olla oiva kokemus, jos lähtee rohkeasti tuntemattomaan tuollaisessa tapahtumassa. Varmaan moni ihminen ylipäätään pystyy juoksemaan puolimaratonin melkein kylmiltään, jos vaan lähtee matkaan. Katsot sitten, miten juoksu lähtee ja miltä tuntuu! En kuitenkaan lähtisi ehdottomasti pidentämään pitkiksiä tapauksessasi kohti 21 km tässä kisan alla. Jotta ei tuu ylirasituksia, pitkien lenkkien matkan voi ihan hyvin pitää vaikka 15 km:ssä. Tässä speksit, mitkä mulle fiilispohjalta tiedoistasi tulee.

Guest Rekisteröimätön

Kiitos vastauksesta..olikin ihan väärässä paikassa koko mun ketjun aloitus :)

Ennen tuota vikaa 13 km lenkkiä keskisyke on ollut just siinä 148 ja tolla vikalla oli siis 152. Vaikka vauhti on hiljainenkin niin sykkeet aika kovat ja vaikka vauhti on rauhallinen niin se että juttelisin juostessa jonkun kanssa niin olis kyllä haasteellista. Maksimisykettä ei ole mitattu mutta jollainlaskurilla joskus sain 190...mikä lie totuus.

Tänään olis tosiaan vika päivä ilmoittautua HCR:ään ja päädyin nyt kuitenkin treenaamaan rauhassa Helsinki half maratoniin. Nyt en olis vielä valmis puolikkaalle ja koska aikaa on tässä aika niukasti niin ei sais tulla mitään esteitä treenille. Päätin siis luoda vakaan pohjan ja käydä ensin juoksemassa aiemmin sovitun Naisten kympin josta saan kokemuksen elämän ekalle tosijuoksulle :) Uskon että se myös suojelee kroppaa paremmin tämä suunnitelma...

Ja hyvä tästä tulee :)

Suomihan on hyviä puolikkaan kisoja täynnä, joten onko ihan pakko juosta juuri HCR? Varmasti puolikas menisi nytkin oikein hyvin, ei siinä mitään, mutta mielestäni ei ole mitään syytä hötkyillä. Tämä siksi, että alaraajat kipuilee jo nyt. Totuttaisin ensin kunnolla raajat juoksun iskutukseen ja juoksisin puolikkaan myöhemmin. Olisi todennäköisesti tällöin astetta paria nautittavampi kokemus eikä vaarannettaisi tulevia juoksuja.