Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Heke ( Tallinnan maraton 8.9 alle 3:50)


Recommended Posts

Ohhoh, Olipa mielenkiintoista keskustelua. Ihan pakko on sen verran kommentoida että tuskin kukaan harrastaa juoksemista pelkästään tulosten takia. Minä ainakin olen lähtenyt lenkille sateessa, paisteessa, tuiskussa ja pakkasessa kahden viime vuoden aikana niin monta kertaa, että jos motivaationa olisi olleet vaan tulokset, niin olisin lopettanut harrastuksen jo alkuunsa. Fakta on että nautin juoksemisesta aivan yhtä paljon kuin nimimerkki suropatikin. Minä ja aika moni muukin palstalainen tykätään lisäksi myös tuloskehityksen seuraamisesta ja sen tehostamisesta. Näin pienestä erosta on vaan kysymys.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 686
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

HCR takana. Aika 1:54:xx.   Ihan OK juoksu kun tavoite (1:55) tuli saavutettua. Keli oli hyvä ja reitin alkupuoli tosi tasaista. Toinen puolikas on sitten yhtä mäkeä ja kruununa Maunulan hii

Paljon on taas vettä virrannut Vantaassa siitä kun viimeksi olen päiväkirjaani täyttänyt. Nyt voisi olla aika ryhdistäytyä. Viime vuosi oli sellaista sekalaista kuntoilua kun tuli pyöräiltyä, juostua,

Amsterdamin maraton takana. Loppuaika 3,58,xx. Vaikeuksien kautta kyllä meni, sillä ensimmäiset 32km oli helppoja mutta viimeinen kymppi täyttä tuskaa ja taistelua pohjekramppien kanssa. Reipas alkuva

Posted Images

Minä vietin reilut pari vuosikymmentä läskinä työpöydän takana, unohtui ihan millaista on hyväkuntoisen miehen elämä. Muutama vuosi sitten piti alkaa itselleen tehdä jotain, kun tuli kaikenlaisia terveysongelmia. Ensin piti tipauttaa painoa 30 kiloa. Siinä vaiheessa ei ollut hajuakaan, että juoksemaan alkaisin. Maratonit ainakin olivat joidenkin kaistapäiden hommia:) Niin vain erilaisten kiemuroiden kautta ajauduin näihin juoksujuttuihin mukaan!

Tärkeintä tässä harrastuksessa on minulle jaksamisen tunne entisaikojen rapakuntoisuuden ja arkiliikuntojenkin kauhujen jälkeen. Nyt tuntuu, että jaksaa mitä vain! Vaikuttaahan liikunnat suuresti arkijaksamiseen ja mielialaankin. Kertaakaan en ole lenkiltä tullut pahantuulisena, paitsi silloin kun sain erittäin kivuliaan rasitusmurtuman. En minä juoksua mistään pakosta tai addiktiosta harrasta, tämä on elämääni hyvää oloa tuova asia. Samalla mukaan on tullut ihan uudenlaisia kokemuksia, ystäviä ja jopa seuratoimintaa. Välillä on mukava osallistua kisoihin, treenata kovastikin ja tavoitella rajojaan, välillä taas juoksennella vain liikunnan ilosta. Kotikaupunkiinkin 15 km:n säteellä on tullut tutustuttua ihan toisella tavalla. Ei ole montaa katua, tietä tai polkua, jota pitkin en olisi ravannut:) On löytynyt monta upeaa paikkaa ja reittiä, mistä ei ole ollut hajuakaan!

Link to post
Share on other sites

Allekirjoitan Lionel kirjoituksesi täysin. Tiedän tunteen, sillä meidän taustat on aikalailla vastaavat. Erona oikeastaan vaan se että minulla ei ollut ylipainoa. Minullakin terveydentila alkoi rapistumaan ja aerobinen kunto oli jo ihan surkea tupakoinnin vuoksi. Minulla oli 27 vuotta takana päivittäistä tupakointia se loppui kuin seinään 2.7. 2013 ja vieroitusoireita potiessa ajauduin vaan lenkille puolivahingossa. Palkintona elämäntapojen muutoksesta olen löytänyt yllättävän mukavan harrastuksen, saanut kohtuullisen hyvän kunnon ja arjessa jaksaminen on nykyisin ihan toista kuin aiemmin.

Link to post
Share on other sites

12.8 Vetoharjoitus 14,2km@1:25@5.59min/km

Tulipa kokeiltua eilen ensimmäistä kertaa tonnin vetoja. Alkuun 2 km hölkkää, sitten kolmas kilometri kovempaa. Neljäs hölkkää/kävelyä. Viides, seitsemäs ja yhdeksäs aina vaan kovempaa, aina välikilometrit kävelyä ja hölkkää. Alkuperäinen tarkoitus oli vetää vielä yhdestoista täysillä, mutta ei vaan enää jaksanut. Yhdeksäs mentiin jo niin limiitillä kuin oli mahdollista. Loppuun sitten vielä 5 km hölkkää kotiin. Vedot meni näin: 5:05, 4:55, 4,37 ja viimeinen 4:25. Ihan mielenkiintoinen ja varmaan tehokas treeni. Täytyy kyllä sanoa että oli pois mukavuusalueelta nuo kaksi jälkimmäistä vetoa. Sykemittari ei sitten harmittavasti taaskaan toiminut, olisi ollut mukava katsoa millaisilla sykkeillä nuo vedot meni.

 

Tänä aamuna 13.8 Pyörällä töihin 32,6km@1:21@24,1km/h@ HRavg 147

Kevyttä palauttavaa pyöräilyä kunnon myötätuulessa. Kotimatkalla taitaa olla sitten vastatuuli, joten voipi olla että keskari putoaa aika paljon...Ei kyllä haittaa, sillä aion tehdä nämä pyörälenkit selkeästi PK-lenkkeinä

 

Link to post
Share on other sites

Joo, kyllä nuo vedot mukavuusalueen hölkkiin verrattuna tuntuvat paljon raaemmilta:) Itsekin olen oikeastaan vasta tänä kesänä harrastanut enemmän vetoja, jotka ovat Sepon ohjelman mukaisesti vaihdelleet välillä 15*400m...4*3km. Varmaan näillä on vauhtikestävyyteen vaikutuksensa, luulisin. Ainakin vetojen jälkeen normivauhdit tuntuvat matelulta.

Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista ruiskarhu ja Lionel! Pitää ottaa kyllä nämä vedot ihan vakituiseen ohjelmaan. Ainakin joka toinen viikko jos saisi juostua niin OK. Minulle nämä kilometrin vedot sopivat parhaiten kun kännykän runtastic-ohjelma piippaa aina kilometrin kohdalla. Olisihan se toki parempi jos olisi kunnon kello jolla saisi itse määritellä kierroksen pituuden ja saisi vaihtelua vetoihinkin. Toisaalta hyvä näinkin, sillä minulla on selkeästi se ongelma että tykkään juosta vaan mukavuusalueella, eli hitaat liian kovaa ja kovat liian hitaasti. Jospa tämä auttaisi tuohon jälkimmäiseen kun pystyy seuraamaan miten nopeudet vedoissa kehittyy.

Link to post
Share on other sites

Toivotaan Pirkko että minäkin oppisin vaikka edes tykkäämään :) Olet kyllä oikeassa että tonnin veto on jotenkin siedettävä kun maaliviiva häämöttää niin lähellä. Ensimmäiset 300 metriä menee kun tyhjää, mutta toisella kolmanneksella alkaa pikkuhiljaa maitohapot jylläämään. Viimeiset 300 metriä onkin sitten sitä ne pahimmat, mutta se menee sinnillä hampaat irvessä kännykän piippausta odotellessa.

Lisätään vielä eilinen pyöräily töistä kotiin;

32,5km@1.26@22,7km/h@HR avg 141

Aamulla sain ajella mukavassa myötätuulessa töihin ja osasin odotella että kotimatkalla saa sitten puskea vastatuuleen. Olin kyllä aivan ällikällä lyöty kun sitä vastatuulta ei tullutkaan! Päinvastoin! Tuuli oli todella kääntynyt ja paluumatka oli s jos ei ihan myötätuulta niin sivumyötäistä kumminkin. Sanoinkin vaimolle matkalla että tätä ihmettä ei oo ennen tapahtunut, joten olisiko nyt oikea päivä käydä täyttämässä lottokuponkikin :) 

Link to post
Share on other sites

15.8 Pitkis 20,0km@2:00@6:00min/km

Sattuipa ihan tasalukupitkis! Itse asiassa jos ihan tarkkoja ollaan niin kakskymppiä tuli täyteen ajassa 1:59,56 :)

Olimme vaimon kanssa Vuokatissa ja juoksimme siellä tämän yhteislenkkinä välillä Katinkulta-Sotkamo-Katinkulta. Mukava tasainen reitti mutta pari kilometriä piti juosta Sotkamon keskustan ohi ennen kuin tuli kymppi täyteen. Selkeä shortsikeli, muttei kuitenkaan yhtä kuuma kuin samaan aikaan olleella HCM:llä. Juoksu tuntui oikein hyvältä jätti mukavan fiiliksen. Jospa se kunto kuitenkin olisi pikkuisen kehittynyt kesä aikana.

Viikko 34 sportit:

Juoksua 47 km (4:43)

Pyöräilyä 65 km (2:47)

Molemmat yhteensä 7,5h, joten hyvä viikko taas. Lepopäiviä oli silti kolme ihan kuten viime viikollakin. Tällä viikolla on sitten sen verran tiukka ohjelma että saattaa jäädä liikut vähän vähemmälle. No ei lienee haitaksikaan vaikka tulisi hieman kevyempi viikko väliin. Toisaalta eipä tämä kulunut viikko tuntunut kovin raskaaltakaan, joten on se vaan vaikea tietää treenaako liikaa vai liian vähän...

Link to post
Share on other sites

17.8 Vetoharjoitus 13,1km@1:16@5:49minkm

Eipä malttanut olla ottamatta toista vetotreeniä heti perään peräkkäiselle viikolle. Sattui niin sopivasti lepopäivä alle ja kun tiedän että tänään en ehdi lenkille, niin houkutti eilen lähteä kokeilemaan uudestaan. Nyt reitti oli eri kuin ensimmäisellä kerralla, joten täysin vertailukelpoisia vedot ei ole viimeviikoiseen. Viime kerralla vetopätkät oli osin hieman nousuvoittoista ja nyt aika tasaista tai hieman jopa laskuvoittoistakin. Isoa merkitystä näillä ei lienee, mutta pitää vakioida lenkki tälle uudemmalle reitille niin saa tulevaisuudessa vertailukohtaa.

Tarkoitus oli siis juosta aina tonni ja kävellä/hölkätä seuraava palautellen. Näitä tonnin vetoja tuli taas neljä ja ne meni näin: 4:52,4:42, 4:20 ja 4:19. Kaksi viimeistä mentiin kyllä taas niin rajoitinta vasten kuin olla saattaa. Viimeisen vedon aikana meinasi jo epätoivokin iskeä ja olin ihan vähällä lopettaa sen puoliväliin. Onneksi kuitenkin sinnittelin ja sain jopa sekunnin puristettua pois edellisestä. Vetojen lopuksi sitten vielä 4 kilometrin hölkkä kotiin.

Mielestäni näillä raastovedoilla kasvatetaan vauhtikestävyyden lisäksi myös luonnetta ja se taitaa olla tarpeellistakin minulle. Selkä on nimittäin suoristunut turhan herkästi aiemmin kovilla VK-lenkeillä. Kaiken kaikkiaan ihan positiivinen fiilis jäi eilisestä ja pitää taas pari viikon päästä kokeilla puristaa joku sekunti pois. Pohkeet kyllä meni yllättävän pahasti jumiin ja lepopäivä tällaisen lenkin jälkeen on ihan paikallaan.

Luin muuten vanhasta Juoksija-lehdestä mielenkiintoisen tutkimuksen. Tutkija oli vahvasti sitä mieltä että tällaisella progressiivisella "neljän tonnin vedon"-sarjalla voidaan ennakoida miehillä aika hyvin maratonkuntoa. Viimeisen vedon aika tunteina olisi sitten tuleva maratonaika. Minulla se olisi kaavan mukaan siis 4:19 ja yhtäkkiä ajatellen se saattaisi pitää kohtuullisen hyvin paikkaansa. Naisilla kaava ei tutkijan mukaan päde, sillä heillä nopeus vedoissa on hitaampi. Lupaan olla tutkijalle "koekaniinina" syksyn Munchenin maratonilla.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy