Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Heke

Heke ( Tallinnan maraton 8.9 alle 3:50)

Recommended Posts

22.9 Juoksua 17,3km@1:37@5:39min/km@HRA 170

 

"Juhlajuoksusta" tuli sitten tällainen kevyt semipitkis. Ilta oli aika viileä ja ensimmäisen kerran tälle syksylle puin jopa pipon pään suojaksi. Juoksu kulki mukavan kevyesti ja jatkoin vaan kauemmas ja kauemmas ennen kuin viimein tein täyskäännöksen ja palasin samaa reittiä kotiin. Houkutus oli juosta ihan oikea pitkiskin mutta se oli alun perin suunnitelmissa lauantaille joten maltoin mieleni ja tyydyin kuitenkin vähän lyhempään.

 

Juoksukeli viileinä syys-iltoina on monesti mitä mainioin ja erityisen mukavalta tuntuu kun ei tarvitse enää kuskata juomia "selkä vääränä". Tänään tulee pienen reissun vuoksi lepopäivä mutta lauantaina jatketaan juoksun merkeissä.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko kysyä: Kuinka kova sulla on maksimisyke (suunnilleen), jos jaksat kaikki lenkit painaa noin kovilla sykkeillä? Kovaa on kyllä allekirjotuksen perusteella kehityskin, ei siinä, että ilmeisesti jaksat ja ilmeisesti toimii. Itse vaan on aina ihan muussina jo yhdenkin kovasykkeisen jälkeen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommentista marika_

 

Maksimi lienee nyt noin 205. Sykkeet on vaan niin yksilölliset ja minulle 170 on taso, joka tuntuu kevyeltä eikä tarvitse vielä lainkaan puuskuttaa. Puuskutusraja on reilut 180 ja sitä korkeammat lasken vasta ns.koviksi lenkeiksi. Ongelmaksi tulee vielä se että jostain syystä lenkin alussa pystyn juoksemaan reippaastikin mutta matalalla sykkeellä. Pikkuhiljaa syketaso nousee ja todellinen taso näkyy vasta noin puolen tunnin jälkeen. Tästä johtuen lyhyillä lenkeillä keskisyke "valehtelee"

 

Mitä minun tuloskehitykseen tulee niin en pidä sitä kyllä kovinkaan nopeana, korkeintaan keskinkertaisena. Ainakin jos huomioi treenien määrän. Monet tutut jotka tietävät kuinka paljon juoksen/urheilen, varmaan mielessään jopa ihmettelevät, kuinka hitaasti tulokseni paranevat. Olen ainakin kuullut kommentteja että "jos minulla olisi aikaa juoksuun noin paljon niin..."

 

Mitä treenien laatuun tulee, niin tässä olisi varmasti reilusti parantamisen varaa. Juoksen liian paljon ns. mukavuusalueella ja systemaattinen vaihtelu toisi varmaan parempia tuloksia. Jostain syystä täsmällinen treeniohjelma ei vaan sovi minulle ja juoksen enemmän fiilispohjalla. Tästä en kuitenkaan jaksa kantaa murhetta sillä liikunnan ilo on kuitenkin minulle tärkeämpi kuin tulokset. Liian vakavaa tästä harrastuksesta ei saa tulla.

 

Tsemppiä treeneihin!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta! Olet varmaan ensimmäisiä joihin olen törmännyt, jolle tuollaiset sykkeet tuntuvat kevyiltä, ja siksi kysyin että pystytkö juoksemaan kaikki lenkit kovaa vai onko tuo sulle tosiaan vielä kevyen tuntusta. Vaikka toki varmaan tälläkin foorumilla muitakin kovasykkeisiä on. Enimmäkseen tuntuu, että kaikki edes kohtuulisia aikoja (musta maraton alle 4,5h on jo kohtuullinen, joku toinen on eri mieltä) juoksevat juoksee todella alhasilla sykkeillä ja sitä tuntuu itsekin välillä sortuvan omien sykkeiden vertailuun muihin ja sen perusteella analysoimaan, vedänkö pk:t "liian kovilla". Mutta tosiaan, niin kovin yksilöitähän me ollaan. Sykerajatestiin ajattelin itse vihdoin mennä, niin saisi jotain oikeeta dataa siitä millaisilla tehoilla kannattaa vetää. Nyt kun vedän ihan mutulla. Ja se mutu on aika huono, olen jotenkin kyvytön tunnistamaan sitä millon tuntuu raskaalta siks, että lenkki on raskas ja millon siks, että fiilis on vaikkapa raskaan työpäivän jälkeen henkisesti raskas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On totta että minulla on poikkeuksellisen korkeat sykkeet ikäisekseni. Kävin kerran jopa kardiologin juttusilla asiasta ja hän piti sykkeitäni kuitenkin ihan normaaleina. Meitä ihmisiä on kuulemma laidasta laitaan ja minä olen vaan ihan alueen toisessa laidassa.

 

Itse en tunnista että pumppu hakkaa rasituksessa keskivertoa nopeammin ja asia paljastuikin vasta kun eka kerran laitoin sykevyön rintaan. Olin lukenut että maksimisyke on normaalisti noin 220 miinus ikävuodet, eli odottelin jotain 175-lukemia. Yllätys olikin melkoinen kun heti kun panin hölkäksi (juoksu-uran alkuvaiheilla) niin syketaso meni välittömästi yli tuon. Siispä perehdyin asiaan ja luin että eroja voi olla aika paljonkin ja kardiologi vielä vahvisti asian.

 

Vielä mitä lenkkeihin tulee, niin minulle 170 vastaa varmaan samaa kuin normikaverille 140, joten ns. kovia lenkkejä en juokse yhtään enempää kuin muutkaan.

 

Syketasolla ei sinänsä pitäisi olla mitään merkitystä suorituskykyyn, eli en saa mitään etua siitä että maksimisykkeeni on noin korkea. Tämän olen kyllä huomannut tuloskehityksessäkin, mikä on treenimäärät huomioon ottaen ollut korkeintaan keskinkertainen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä sykeasia on aika mielenkiintoinen. Aina välillä tulee mietittyä sitä, että pitäisikö välillä juosta matalammilla sykkeillä, kuin nykyään. Maastollakin toki on osaltaan vaikutusta sykkeisiin, kuten kesällä huomasin käydessäni tekemässä vetoja radalla, jolloin vedoissa sykkeet jäivät alemmas kuin normaalisti näissä treeneissä. Päivätkään eivät tunnu olevan ihan samanlaisia keskenään. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10. elokuuta 2016 at 09.42, Heke kirjoitti:

 

Totta. Sykkeiden seuraaminen ja niiden analysointi on mielenkiintoista. Olen kuitenkin sitä mieltä että sykemittari on "hyvä renki mutta huono isäntä". Tarkoitan tällä sitä että lian orjallisesti ei sykkeitä kannata seurata sillä ainakin minulla päiväkohtaiset erot ovat sen verran suuret.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, Heke kirjoitti:

Totta. Sykkeiden seuraaminen ja niiden analysointi on mielenkiintoista. Olen kuitenkin sitä mieltä että sykemittari on "hyvä renki mutta huono isäntä". Tarkoitan tällä sitä että lian orjallisesti ei sykkeitä kannata seurata sillä ainakin minulla päiväkohtaiset erot ovat sen verran suuret.

Jep,ei ole lenkit veljiä keskenään. Koskas sulla se kisa nyt olikaan,joko keventelyä ohjelmassa kohta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiinnolla katselin treenipäivityksiäsi ja treenitietojen/tuntemusten mukaan tavoitteen täyttyminen näyttää todennäköiseltä. :)

 

Sen verran erilaista treenaamisesi on esim. mun tekemiseen verrattuna, että teki mieli esittää pari kysymystä. Ensinnäkin maratonvauhtisia (n. 5.40min/km +/- 5-10 sekkaa) lenkkejä tunnut juoksevan aika usein. Onko se tietoinen valinta vai tuntuuko tuo vauhti vain sopivalta? Kysyn tätä siksi koska itse en kykenisi ainakaan palautuneena tekemään maratonvauhtisia yhtä tiheään kuin sinä.

 

Mulla on suunnitelmissa taittaa Vantaan maratoni n. 5.20min/km-keskivauhdilla, mutta treeneissä pidän tuota vauhtia suht reippaana. Kevyet lyhyehköt lenkit ovat mulla vauhdiltaan sellaista 6.00-6.30 ja pitkikset päivästä, päivän kunnosta, maastosta ja säästä riippuen 6.10-6.45min/km.

 

Ihmettelen tässä siis sitä, että mielestäni treeneissäsi ja tuntemuksissasi näyttäisi olevan ainakin mun treeninäkökulmasta pieni ristiriita. Sanot, että sellainen 170-syke on sulla hyvin kevyttä menoa, mutta toisaalta tekemäsi maratonvauhtiset ovat syketasoltaan juuri tätä luokkaa. Eikö silloin pitäisi kisatilanteessa olla varaa kiristää? Tai jos ei ole, niin tuntemus siitä, että meno on sillä sykkeellä erittäin kevyttä ei pidäkään täysin paikkaansa. Tämä ei siis ole mitään kritiikkiä, vaan silkkaa uteliaisuutta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista KooTee ja KristianS. Amsterdamin maraton on tasan kolmen viikon päästä ja jo tulevalla viikolla alkaa asteittainen keventely kohti kisaa. Viimeistä edellinen viikko menee Mallorcalla lomaillessa ja siellä on tarkoitus pyöräillä ja hölkkäillä vielä jonkin verran, viimeisellä viikolla enää pari-kolme pikku pyrähdystä.

 

Mitä juoksuvauhteihin treeneissäni tulee niin on totta että juoksen maratonvauhtisia varmasti enemmän kuin monet muut. Toisaalta puhun maravauhtisista jos juoksen 5:35-5:40 vauhtia, mutta sitten kilpailussa ajatukseni on kiristää pikkuisen kun sykedatan perusteella se saattaa olla mahdollistakin. Tämä tarkoittaa että juoksen kisassa ensimmäiset 30 km noin 5:20-5:35 vauhtia ja sitten lopussa sen minkä jaksan. (Toivottavasti noin 5:40-6:00) Näin ajatellen käsite maravauhtinen on ehkä hieman harhaanjohtava, sillä kyse on ehkä enemmän keskivauhdista.

 

On fakta että juoksen pitkä lenkit varmasti hieman liian kovaa tasooni nähden. Oikeat vauhdit olisivat varmasti korkeintaan tuolla sinun vauhdeissa. Tämä on kuitenkin ihan tietoinen valinta. Jostain syystä haluan kalibroida jalkani pitkiksillä jo valmiiksi tulevaan vauhtiin jotta saisin itse kisaan hieman lisää itseluottamusta. Näin olen tehnyt myös molemmille aiemmille maratoneille valmistautuessa. Tällainen reipas vauhti vaatii kuitenkin palautumis-aikaa ja kuten olen kirjoittanut aiemmin, niin juoksen aika harvoin perättäisinä päivinä ja syy on varmasti se, että vaadin palautumis-aikaa tavallista enemmän.

 

Vielä tuosta "keveydestä". On varmaan hieman harhaanjohtavaa kuvata lähes maravauhtisia pitkiksiä "keveiksi" ja tässä olen kyllä varmasti liiotellut. Keveys on tietysti subjektiivinen käsitys, mutta jos juoksen lenkillä noin 10 pykälää alle arvioidun maratonin keskisykkeen, niin toki meno tuntuu "keveältä".Ainakin jos sitä vertaa kovempiin lenkkeihin.

 

Olen varma että sinun tyylisi treenata saattaisi olla tuloskehityksen kannalta parempi. Minun tyylillä käy herkästi niinkuin niin monelle muullekin, hitaat juostaan liian kovaa ja kovat liian hitaasti. Tällä systeemillä käy niin että juokulenkit tehdään liian kapeassa sykeputkessa ja juuri näin on käynyt minullekin. Tähän ongelmaan olen pyrkinyt vaikuttamaan oheislajeilla, pyöräilyllä ja hiihdolla. Pyöräilyt ja hiihtolenkit ovat yleensä juuri niitä oikeasti keveitä peekoolenkkejä.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

24.9 Pitkis 22,3km@2:06@5:40min/ km@HRA 170

 

25.9 Juoksua 12km@1:12@6:04min/km@HRA 172

 

Lauantai-ilta jäin vaimon kyydistä kaupungille ja sieltä sitten hölkkäämällä kotiin. Juoksu tuntui taas lepopäivän jälkeen mukavan kevyeltä ja kotiin palasin oikein hyväkuntoisena vaikkakin vasta kymmenen jälkeen illalla. Fiilis oli sen verran korkealla että sain päähänpiston että sunnuntai-aamun kimppalenkkiä en skippaa vaan lähden kokeilemaan miten meno maistuu 10 tunnin palautumisen jälkeen.

 

Yön nukuin kuin tukki ja aamulla kun kello soi niin pomppasin pystyyn oikein virkeänä ja ei muuta kuin reippaana verkkarit päälle ja porukan kokoontumispaikalle. Juoksun osalta kyllä palautuminen edellis-illan lenkiltä oli kyllä vielä kesken ja syketaso oli vauhtiin nähden aika korkealla. Suurimpana ongelmana oli varmaan se että energia alkoi olla aika vähissä kun lenkkien välillä söin vaan yhden leivän ja jugurtin. Nyt lenkin jälkeen onkin sitten aika sippi ja palkitseva olo ja tuntuu että lepo on ansaittu ja paikallaan.

 

Viikko tuli täyteen ja tässä saldo:

 

Juoksua 75,4km (7:12)

 

Maratonille valmistautuminen oli nyt sitten hieman poikkeava edellisvuosiin verrattuna. Aiemmin tällä viikolla on ollut puolikkaan kisa, mutta nyt sitten tuli panostettua laadun sijasta määrään. Kyseessä on nimittäin minun juoksuhistorian kovin kilometrisaldo yhdelle viikolle, ja ei ihme että nyt tuntuu hieman väsymystä. Parasta on silti se että jalat eivät protestoineet urakointia lainkaan ja se jos joku lämmittää mieltä.

 

 

 

 

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 25. syyskuuta 2016 at 16.05, Heke kirjoitti:

On fakta että juoksen pitkä lenkit varmasti hieman liian kovaa tasooni nähden. Oikeat vauhdit olisivat varmasti korkeintaan tuolla sinun vauhdeissa. Tämä on kuitenkin ihan tietoinen valinta. Jostain syystä haluan kalibroida jalkani pitkiksillä jo valmiiksi tulevaan vauhtiin jotta saisin itse kisaan hieman lisää itseluottamusta. Näin olen tehnyt myös molemmille aiemmille maratoneille valmistautuessa. Tällainen reipas vauhti vaatii kuitenkin palautumis-aikaa ja kuten olen kirjoittanut aiemmin, niin juoksen aika harvoin perättäisinä päivinä ja syy on varmasti se, että vaadin palautumis-aikaa tavallista enemmän.

 

Joo, ymmärrän hyvin tuon mainitsemasi kalibroinnin. Itse olen treenaillut välillä jonkun ohjelman mukaan ja välillä oman fiiliksen mukaan. Yhteinen tekijä on kuitenkin ollut, että maratonvauhtisia on tullut juostua aika vähän. Nyt olen tietoisesti lisännyt maratonvauhtisia lenkkejä, jotta tulisi treenattua tarpeeksi sitäkin vauhtia.

 

Viime vuonna tuli "huomaamatta" treenattua siten, että paljon tuli pk-vauhtisia (6-7min/km) lenkkejä ja kerran, pari viikossa vk:ta ja jopa mk:ta - mutta sillä tavalla, että sitä suunniteltua maravauhtia tuli juostua huomattavan vähän. Oikeastaan sitä tuli vain pieninä annoksina ohi mennen esim. kiihtyvissä harjoituksissa. Ei siis ihme, että kilpailutilanteessa maratonvauhti ja -vaihde tuntui ihan vieraalta.

 

Nyt kun olen juossut enemmän maratonvauhtista, niin selvästi huomaan, että se vaihde on tullut tutuksi. Ei tarvitse koko ajan vilkuilla kelloa, että mitä vauhtia oikein menen. Siksi oikeastaan kyselinkin tästä, koska olen miettinyt, että pitäisiköhän sitä maravauhtista rohkeasti - ehkä vastoin yleisiä käsityksiä - vielä entisestään lisätä. Pitkikset olen mennyt maltillisesti reilusti yli 6min/km, mutta olen pyrkinyt vauhdinnostoon lenkin loppupuolella (n. 3-5km). Jos katsoo esim. Janne Holménin maratonohjelmia, niin niissähän tuota maravauhtista tulee viikkoannoksina suhteellisen paljon, myös pitkien lenkkien yhteydessä. 

 

Sen verran on aika kortilla - tai halua tehdä muutakin kuin juosta pitkiä lenkkejä viikonloppuisin - että yli 30km lenkkejä ei taatusti tulisi tehtyä ihan Holménin ohjelman mukaisesti. Muuten vaikuttaa kyllä kiintoisalta, nimenomaan siitä näkökulmasta, että kilpailuvauhtia tulisi treenattua järjestelmällisesti ja paljon. 

 

No, joka tapauksessa jään mielenkiinnolla seuraamaan millaiseen tulokseen päädyt kokomatkalla! Hyvältä vaikuttavat sekä määrät että vauhdit tässä vaiheessa, joten tsemppiä lopputreeneihin! :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy