Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Heke ( Tallinnan maraton 8.9 alle 3:50)

Recommended Posts

HCR takana. Eipä mennytkään kaikki niinkuin suunnittelin. Kisaa edeltävänä päivänä vilutti ja tuntui että kuume nousee. Koko päivä meni vähän odotellessa että pääseekö starttaan vai ei. Kisapäivänä olo oli hieman parempi ja päätin lähteä kokeilemaan. Alkupätkä ensimmäiselle juomapaikalle saakka kulki ihan hyvin, mutta sitten alkoi tuntumaan että ei taida olla mun päivä. Toisella juomapaikalle tultaessa jo tuntui että ei ole juomakaan maullaan. Join väkisin puoli mukia ja matka jatkui. Ennen kymppiä oli pitkä nousu ja siinä jo piiputti,  mutta silti 10 km väliaika oli vielä ihan linjassa ( kiitos reippaan alun) 54:10.

Sitten alkoi tosi vaikeudet. Söin geelin noin 12 km kohdalla ja päälle omasta minipullosta juomaa kurkun kostukkeeksi. Se vähän piristi mutta jo Huopalahteen tultaessa tajusin että en vaan jaksa erään. Seuraavalla juomapisteellä join väkisin yhden vajaan mukin mutta jotenkin sekin jäi vaan kiertämään vatsaan. Vauhti hiipui ja tiesin että en tule saavuttamaan 1:55 tavoiteaika joten lönkytellään vaan sinnillä menemään. Viimeinen juomapaikka tuli ja join vähän vettä ja se olikin parempi ratkaisu. Auroran sillan jälkeen kaivoin vyölaukusta puhelimen ja huomasin että Ohhoh, vauhti onkin hyytynyt pahasti. Pahemmin kuin olin ajatellutkaan. Ajattelin Huopalahdessa että loppuajaksi tulee jotakin 1:58, mutta olinkin väärässä. Tajusin että taitaa mennä yli kahden tunnin! Silti tuntui että en saa loppukiriäkään aikaiseksi eikä ollut kyllä oikein motivaatiotakaan kun alkuperäinen tavoite jäi noin kauas. Loppuajaksi tuli sitten 2:00:xx. Maaliin tultuani piti vaan nojata kaiteeseen ja puhallella muutama minuutti. Kaiteeseen nojatessa tajusin olevani aika heikossa kunnossa. Pieni huili ja sitten vesipaikalle ja siellä huomasin minulla on hirmuinen jano. Kumosin neljä lasillista vettä peräjälkeen ja ne imeytyvätkin ihan hyvin. Olo paranikin ihan hetkessä.

Summa summarum: Jokin meni pieleen ja aiheutti se ettei nesteet imeytyneen ja se veti sitten voimat pois. Liekö syy orastava flunssa vai joku muu. Ihan hirveästi ei kuitenkaan harmita sillä tiesin ja osasin odottaa että joskus voi käydä näin. Kisoja tulee ja mitataan kunto sitten toisella kerralla. Vaimolla kulki kuitenkin hyvin ja hän selviytyi eka kisasta ajassa 1:51. Se onneksi lämmittää mieltä oman epäonnistumisen jälkeen.

heke

ps. En muistanutkaan kuinka haastava tuo HCR-reitti olikaan. Mäkiä mäkien perään. Tällaiselle tasamaan lenkkeilijälle se tuntui aika rankalle normaalien lenkkipolkujen jälkeen.

• Like 1
  • Replies 683
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

HCR takana. Aika 1:54:xx.   Ihan OK juoksu kun tavoite (1:55) tuli saavutettua. Keli oli hyvä ja reitin alkupuoli tosi tasaista. Toinen puolikas on sitten yhtä mäkeä ja kruununa Maunulan hii

Amsterdamin maraton takana. Loppuaika 3,58,xx. Vaikeuksien kautta kyllä meni, sillä ensimmäiset 32km oli helppoja mutta viimeinen kymppi täyttä tuskaa ja taistelua pohjekramppien kanssa. Reipas alkuva

Paljon on taas vettä virrannut Vantaassa siitä kun viimeksi olen päiväkirjaani täyttänyt. Nyt voisi olla aika ryhdistäytyä. Viime vuosi oli sellaista sekalaista kuntoilua kun tuli pyöräiltyä, juostua,

Posted Images

24.5 Pieni pyöräilylenkki 40 min. Kauden avauslenkki maantiepyörällä. Asensin lukkopolkimet ja klossit kenkiin ja lenkki oli enemmän totuttelua lukkopolkimiin.

Viikko meni flunssassa ja tästä tulikin ensimmäinen lähes täydellinen lepoviikko sitten viime heinäkuun.

Vk 21 Juoksua 8 km, pyöräilyä 40min

Flunssa alkaa hellittää ja vihdoinkin pakkolepo on ohi. Ilta oli mitä komein ja olipa mukava  laittaa lenkkarit jalkaan ja lähteä lenkille. Nyt tiedän miltä lehmistä tuntuu kun pääsevät talven jälkeen eka kertaa kesälaitumelle... ;) Täytyy kyllä tunnustaa että olen jäänyt aika pahasti koukkuun tähän juoksuharrastukseen.

25.5 10,1km@1:01@6:07min/km

Olipa kerrankin kevyen tuntuiset jalat. Pakkolepo tekee näköjään ihmeitä kaikille lihasjumeille ym. Vanhuuden vaivoille.Tällaisilla jaloilla olisi ilo juosta aina. Valitettavasti vaan tässä iässä se ei kovin usein onnistu. Mukava lenkki ja piti oikein hillitä mieltä ja jalkoja ettei nyt hullutella,vaan aloitetaan varovasti ja kevyesti flunssan jälkeen.

26.5 Perus-lätkyttelyä 13,1km@1:19@6:00min/km

Mukava iltalenkki ja keli mitä parhain. Mukava kun pääsee taas palaamaan "arkeen" flunssan jälkeen. Toukokuun valoisat illat on ehdottomasti vuoden paras aika lenkkeilylle. Ei, pimeää, ei liukasta, ei loskaa, ei pakkasta, ei sääskiä, ei hellettä.

28.5 semipitkis 17,1km@1:46@6:12min/km. Mukava iltalenkki joka meni kevyesti niinkuin oli tarkoituskin. Mennessä vastatuuli oli oli kohtuullisen kova mutta puolessa välissä kun käännyin takaisin niin tilanne muuttui oleellisesti. Ei tarvinnut paluumatkalla kuin nostella vaan jalkoja. :)

Harvoin tulee näin pitkän lenkin jälkeen olo että eipä tunnu missään. Nyt on tällainen fiilis ja sekös lämmittää mieltä.

• Like 3

29.5 VK-lenkki 8,1km@0:43@5:24

Kevään ensimmäinen lenkki shortseilla ja t-paidalla. Kevyt oli olo vaatetuksen suhteen, mutta meno ei ollut niinkään kevyttä. Eilinen semipitkis näköjään vielä painoi jaloissa, mutta MarttiM:n sanoin: kaipa tämä nyt asiansa treeninä ajoi. Huomenna sitten lepo ja juostaan vaan juhlista toisiin. Lakkiaisia ja valmistujaisia sattuu ystäväpiiriin useita tälle vuodelle. 

• Like 1

31.5 Pitkis 20,3k@2:06@6:13min/km

Sääennuste lupaili sadetta päivälle joten lähdin jo aamusta liikkeelle. Alussa oli vähän kuuma kun aurinko porotti mutta pilvien lisääntyessä sää oli oikein hyvä.Tälle viikolle oli kertynyt juoksukilometrejä jo ihan kiitettävästi minun mittapuulla laskettuna ja matkalla mietiskelin, että taitaa tulla viikkokilometreissä ennätys jos normaalin pitkiksen sais lätkyteltyä.

Aika väsynyttä oli meno ja kyllä huomasi että näillä viikkokilometreillä liikutaan jo äärirajoilla minun kunnolle.Jalat kyllä pelasi mutta muuten meinasi jo piiputtaa. Pitkis jäikin 3km alkuperäistä suunnitelmaa lyhyemmäksi.

VK 22 juoksua yhteensä 69km. (entinen "ennätys" oli 63km)

Toukokuu yhteensä 199km.

Jäipä näköjään vieläkin 200 kilometrin kuukausi rikkomatta :) Saattaa olla vielä niin että seuraava mahdollisuus tulee vasta syksyllä, sillä minulla on tarkoitus ottaa maantiepyöräily oheislajiksi kesän ajaksi. Talvella hiihto ja sähly vie osan juoksupäivistä joten siksi nuo viikko- ja kk-kilometrit ei kovin korkeaksi tahdo nousta. Tällä tasolla kun ollaan niin kaikki hikiliikunta on kuitenkin "kotiinpäin" ja laskeskelenkin enemmän urheilun kokonaistunteja.

v.2015 juoksua yhteensä nyt kasassa 788km. Viime vuonna tuli yhteensä 1683km, joten tasaisella vauhdilla ollaan hieman edellä..

heke

• Like 2

31.5 Pitkis 20,3k@2:06@6:13min/km

Sääennuste lupaili sadetta päivälle joten lähdin jo aamusta liikkeelle. Alussa oli vähän kuuma kun aurinko porotti mutta pilvien lisääntyessä sää oli oikein hyvä.Tälle viikolle oli kertynyt juoksukilometrejä jo ihan kiitettävästi minun mittapuulla laskettuna ja matkalla mietiskelin, että taitaa tulla viikkokilometreissä ennätys jos normaalin pitkiksen sais lätkyteltyä.

​Näistä harjoituksista ja millä kelillä niitä tekee, niin tuli nyt oiva muistutus Tukholman maratonilla. Enduroa ajaessani/kilpaillessani lähdin toisinaan treenaamaan kurjalla kelillä ihan tarkoituksella, oppiakseni paremmin ne haastavamman kelin olosuhteet. Tätä pitäisi ilmeisesti toteuttaa myös juoksuharrastuksen osalta. Nyt nimittäin vaikea keli sai arpomaan juoksuvarustusta.. Ehkä nyt jatkossa otan piruuttani jonkun juoksuharjoituksen kurjaan keliin, niin on paremmin kokemusta myös siitä kun ja jos sellainen sattuu osumaan juoksutapahtumapäivälle...:) 

• Like 2

Kiitos kommenteista MarttiM ja JiiVee70.

Olen samaa mieltä että aina ei treenit mene ihan samalla tavalla ja fiiliksellä. Muuttujia on niin monta, joista sää on ainakin minulle aika merkittävä. Kuumalla ilmalla sykkeet on minulla aina korkealla ja tuntuu että runsas hikoilu vie voimaa itse juoksusta. Normaalisti juoksen päivällä/illalla ja jos joskus lähdenkin liikkeelle jo aamulla niin heti tökkii. Toisinaan on flunssan alkua jos joskus muuten vaan sattuu huonompi päivä. Ylirasitusta on mielestäni se että huonoja treenejä sattuu useita peräkkäin ja niitä ei onneksi ole ollut, vaikka "herkällä korvalla" olen tuntemuksia seurannutkin treenitunteja lisätessä. Tämä on tällaista taiteilua kun kroppa ei oo ihan kuin kakskymppisellä.

JiiVee70 kommenttina että kuulostaisi järkevältä. Pitääpä ottaa ohjelmaan testilenkki kylmällä kaatosateella.Kilpailun säätä kun et voi itse valita... 

Itellä vähän samaa vikaa.En yhtään tykkää mennä kuumalla ja sykkeetkin heti korkeammat ja nestettä kuluu.Joku viisampi aikaisemmin kommentoi tuota sykeasiaa kuumalla ja totesi sen johtuvan siitä,kun sydän pyrkii pumppaamaan/kierrättämään nopeammin. verta,jotta se viilentyisi iholla/raajoissa kiertäessään.

2.6 VK1-lenkki näin: 13,1km@1:17@5:53min/km

Lepopäivä teki terää ja taas homma sujui ihan kohtuullisen kivasti. Tarkoitus oli ihan PK-lenkille lähteä, mutta meinas vauhti karata niinkuin usein lepopäivän jälkeen käykin, kun kaikki on kohdallaan. Mikäs tuolla on juostessa kun käki kukkuu ja luonto on kauneimmillaan. Tällaisina iltoina näkee aika paljon muitakin lenkkeilijöitä toisin kuin marraskuun räntäsateilla. Silloin on vaan Seppolan väki liikkeellä. :)

• Like 2