Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Heke ( Tallinnan maraton 8.9 alle 3:50)

Recommended Posts

Kiitos lisäinfosta rinieme. Nämä on juuri niitä hyödyllisiä tietoja joita ei löydy järjestäjien kotisivuilta.

Viikonloppu meni hiihdellessä Saariselällä. Mukava reissu ja enempi retkimielessä hiihdeltiin vaikka luistelusuksilla liikkeellä olimmekin. Hiihtokilometrejä tuli yhteensä 76. Sunnuntai-iltana 26.4 vielä pieni juoksulenkki kiihtyvänä näin: 10,1km/59,35min/5:54min/km. Kiva lenkki joka oli puoleenväliin rentoa ( 6:05)ja sen jälkeen loppu hieman reippaampaa (5:50)

Koko viikko yhteensä:

Juoksua 36km

Luisteluhiihtoa 76km

Säbää 1h15min

Hyvä viikko kaikkiaan. Luisteluhiihto oli lähes täysin peekoota.

heke

• Replies 683
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

HCR takana. Aika 1:54:xx.   Ihan OK juoksu kun tavoite (1:55) tuli saavutettua. Keli oli hyvä ja reitin alkupuoli tosi tasaista. Toinen puolikas on sitten yhtä mäkeä ja kruununa Maunulan hii

Amsterdamin maraton takana. Loppuaika 3,58,xx. Vaikeuksien kautta kyllä meni, sillä ensimmäiset 32km oli helppoja mutta viimeinen kymppi täyttä tuskaa ja taistelua pohjekramppien kanssa. Reipas alkuva

Paljon on taas vettä virrannut Vantaassa siitä kun viimeksi olen päiväkirjaani täyttänyt. Nyt voisi olla aika ryhdistäytyä. Viime vuosi oli sellaista sekalaista kuntoilua kun tuli pyöräiltyä, juostua,

Posted Images

No niin. Ihan mukavalta näyttää tämä uusi alustakin. Yksi probleema kuitenkin tuli. Yritin nimittäin päivittää allekirjoitusta mutta en löytänyt mistään sellaista nappia josta sen olisi voinut tehdä. Kertokaapa jos joku tietää.

Syy allekirjoituksen päivitykseen olisi ollut 29.4 juostu testikymppi joka meni näin: 10,00km/50:42/5:04 min/km. Vaimo oli mukana kirittämässä ja se kyllä varmaan vaikutti. Olin tosi tyytyväinen lopputulokseen ja myös siihen että molemmat viitoset meni samalla vauhdilla. Toki viimeiset kolme kilometriä oli todella raastoa mutta näinhän se pitää ollakin. 

Jos tuo keskiviikon juoksu jätti hymyn huulille niin tämän päivän pitkis meni kyllä päinvastoin. Puoleenväliin kaikki meni hyvin, mutta loppu oli rankkaa. Oikea takareisi jumitti ja nestemäärä lenkillä oli riittämätön. Teki mieli soittaa vaimo hakemaan 18 kilometrin kohdalta, mutta sisulla tultiin kotiin saakka. Speksin meni näin. 1.5 pitkis: 23,2km/2:23,18/6:11min/km. "Paperilla" kaikki meni ihan ok, mutta tuntemuksien mukaan ei. Selvästi kaksi päivää aiemmin juostu testikymppi vielä painoi jaloissakin. Nestehukka kuitenkin oli varmaan suurin syy loppumatkan tahmeuteen. Jotakin pitää keksiä miten tuon nesteongelman ratkaisisi näillä kesäpitkiksillä. Puoli litraa ei vaan minulla riitä yli kahden tunnin lenkille.

heke

Hienoa kehitystä sinulla! Aion seurailla, miten etenet kohti uusia tavoitteitasi. Onneksi olkoon uudesta enkasta kympillä! Se varmastikin vei puhtia tämän päivän pitkikseltä. Puoli litraa nestettä on aika niukkaa, olen itse vienyt tuon mittaiselle lenkille litran verran kun hikoilen aika runsaasti.

Minäkin haluaisin tietää, miten allekirjoitus päivitetään, samasta syystä. Edit: Löytyihän se, account settingsin alta. Seppo taisi kytkeä ominaisuuden päälle tässä välissä.

Muokattu

Kiitos onnitteluista MarttiM! Yksi tämän vuoden tavoitteista oli kymppi alle 50 min.Pidin sitä etukäteen kohtuullisen haastavana tavoitteen minulle, mutta näköjään olen päässyt jo aika lähelle näin alkukaudesta. Toki yksi syy voi olla että en ole ennen oikein tosissaan kymppiä testimielessä juossutkaan. Myös vetoavulla oli varmasti merkitystä.

Miten kannat MarttiM litran juomaa mukana? Minulla on Stadiumista ostettu vyö, johon mahtuu 4 kpl 1,2desin pulloja. Nyt oli vielä yksi lisäpullo taskussa mukana mutta silti juoma loppui kesken. 

Huhtikuun treenit yhteensä:

32h 45min, joista juoksua 194km, Luisteluhiihtoa 76km ja säbää noin 5h. Oikein hyvä kuukausi kaikkiaan.

Talven hiihdot yhteensä 430km ja juoksua nyt vuodelta 2015 kasassa 612km

Alle 50 minuutin kymppi menee sopivassa kisassa varmasti, kun saa vielä vähän adrenaliinia avuksi!

Minulla on Craft-merkkinen juomavyö, jossa on neljä noin 2,5 dl pikkupulloa ja erillinen tasku johon juuri mahtuu neljä geeliä. Nuo pullot mahtuvat juuri myös juoksutakin taskuihin, jos sellainen on päällä. Taisin ostaa sen Intersportista. Viime kesän pahimpien helteiden aikana otin parille pitkikselle Lidlin juomarepun, johon mahtuu kaksi n. litran juomapulloa.

Kiitos infosta MarttiM. Kyllä tässä itselläkin on vahva usko että 50 min. alittuu jos vaan tulee sopiva mahdollisuus testiin. Kympin kisaa ei ole kyllä suunnitteilla, mutta pitää tehdä vaikka vastaava testijuoksu syksymmällä.

Lauantai 2.5 oli lepopäivä vastoin alkuperäistä suunnitelmaa kun ei kulkenut se Vapun pitkis. Sunnuntaina 3.5 kuitenkin kävin peruskympin näin: 10,2km/1:01/ 5:57 min/km. Ihan OK lenkki jossa ensimmäiset 7 km meni rennosti, mutta viimeiset 3 km ei niinkään. Joku kummalinen kurkkukipukin tuli harmiksi vaikka tuskin se vauhtiin kuitenkaan vaikutti. Pitää nyt katsoa josko pitäisi taas lepopäivän ja odottelisi rauhassa että alkaisi taas kulkemaan. Toivottavasti tuo kurkkukipu ei enää tästä pahene. Kaksi viikkoa on nyt aikaa HCR:ään ja ei kannattais riskeerata ainakaan sitä.Yhtään flunssaa ei ole ollut vuoteen ja olisihan se harmi jos nyt iskisi.

VK 18 yht.

43 km juoksua ja 1:15 säbää

heke

Kiitos hidas tsempeistä! Sen verran kummallinen tuo kurkkukipu oli että illalla se ei vaivannut enää lainkaan. Siksipä päätin käydä ihan alkuperäisen suunnitelman mukaan jonkunlaisella lenkillä. Tässä speksit:

4.Toukokuuta: 12,1km/ 1:11,30/ 5:55min/km.

Juoksu kulki nyt ihan rennosti loppuun saakka ja hyvä niin. Tästä on hyvä jatkaa kohti HCR:ää.

5.5 säbää 1h15min

6.5 lepo

7.5 peruslätkyttelyä 13,35km/1:20/6:01 min/km.

Juoksu kulki muuten kohtuullisen kivasti vaikka alaselkä ja takareidet yhäkin jumittaa. Jotenkin vähän kulmikasta on meno ja nämä vaivat pitäisi saada kuntoon ennen HCR:ää. Lämmin sää vähän yllätti ja olisi ollut jopa shortsikeli. Silti toiveissa olisi että HCR: n sää olisi hieman viileämpi kuin tänään. 

Heke

8.5 Vapaalla töistä ja ajattelin käydä päivän lenkin tekemässä jo päivällä. Jo lähtiessä kyllä painoi vielä eilis-illan lenkki jaloissa, mutta ei muuta kuin matkaan kokeileen onneaan. Olin ajatellut juosta jonkin reippaammin VK-lenkin hieman fiiliksen mukaan. Se meni sitten näin: 7,83km@42:40@5:27 min/km. Ei kulkenut ei... Puoleenväliin saakka meni 5:20 vauhtia mutta lopussa vauhti hiipui jo hitaammaksi kuin tavoiteltu puolikkaan keskivauhti HCR:ssä.. Todella raskaalta puurtamiselta tuntui koko toinen puolikas.

Nyt sitten leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Ei vainkaan vaan nyt lepoa, sunnuntaina joku kevyempi semipitkis siitä ja pikkuhiljaa kevennellen kohti HCR:ää. Eiköhän se tästä...

Vahvasti muuten alkaa vaikuttaa siltä että taidan olla vasta toiseksi paras perheestämme HCR:llä. :) Vaimoni nimittäin alkoi myös liikkumaan enemmän systemaattisesti samaan aikaan kuin minä, eli syksyllä 2013. Hänellä ei ole tupakointitaustaa ja pohjat olivat silloin selkeästi paremmat kuin minulla. Hän ei ole treenannut määrällisesti läheskään niin paljon kuin minä, mutta eikö sitä sanontakin että lahjattomat treenaa... Totuuden nimessä kuntoni on kasvanut mutta sama juttu on käynyt vaimollani. Ilmottauduttiin keväällä molemmat samaan lähtöryhmään HCR:lle (tavoiteaika 1:50), mutta tiesin jo silloin että minulle tuo on liian kova tavoite, mutta nyt näyttää että vaimolleni ehkä ei. Mielenkiintoinen nähdä miten käy. Hänelle kyseessä on ensimmäinen juoksukilpailu ja tottakai tilanne jännittää vähän meitä molempia. No vaimolle ei ole häpeä hävitä, pikemminkin päinvastoin. Mukava että hänkin on innostunut liikkumaan.

9.5 lepo

10.5 Semipitkis 16,2km@1:34@5:48min/km. Lepopäivän jälkeen onneksi kaikki oli taas ennallaan. Juoksu kulki niin kuin pitikin. Tarkoitus oli juosta sellainen semipitkis hieman reippaammin ja ihan kivasti meni. Nyt sitten keventelemään ja kohti HCR:ää.

Viikko 19: Yhteensä 49 km juoksua ja reilu tunti säbää

9.5 lepo

10.5 Semipitkis 16,2km@1:34@5:48min/km. Lepopäivän jälkeen onneksi kaikki oli taas ennallaan. Juoksu kulki niin kuin pitikin. Tarkoitus oli juosta sellainen semipitkis hieman reippaammin ja ihan kivasti meni. Nyt sitten keventelemään ja kohti HCR:ää.

Viikko 19: Yhteensä 49 km juoksua ja reilu tunti säbää

​Hyvin olet pistellyt menemään.Tuohan on sitä alle 2h vauhtia.Edelleen tsemppiä tuonne HCR:n.

11.5 lepo

12.5. Vauhtileikittelyä, jonka keskiarvospeksit oli näin:11,1km@1:05@5:52min/km.

Mukava lenkki jossa juoksin aina 1-2 pylvään väliä tempoa koko ajan vaihdellen. Nopeusluokkia oli kolme, hidas (arvio 6:30), reipas (arvio 5:40) ja kova (arvio 4:40). Aiemmin, harrastuksen alkuaikoina kun kunto oli tosi huono niin tällaiset lenkit meni usein pilalle, kun kovien osuuksien jälkeen hapotti liikaa ja sen jälkeen koko lenkki meni kävelyksi ja/tai lönkyttelyksi. Pitkän aikaan en ole tällaista treeniä tehnyt, mutta nyt oli mukava huomata että kävelyä ei juuri enää tarvinnut vaan hitaalla juoksulla sai aina sykkeet alas. Tällainen lenkki pitääkin ottaa ohjelmaan mukaan hieman useammin. Jäi van mietityttämään että millaisella rasitustasolla tällaiset vauhtileikittelylenkit pitäisi oikeastaan tehdä. Itse tein tämän kohtuullisen kevyesti, sillä tarkoitus oli jo kevennellä kohti HCR:ää