Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
sammatti

Länsiväyläjuoksu

Recommended Posts

Kisa tosiaan lähestyy. Tarkoituksena olisi lähteä testaamaan puolimaratonin kisavauhtia loppukevään/alkukesän puolikkaille. Mun osalta tämä tarkoittaa n. 4.40min/km niin kauan kuin vauhtia riittää - ja toivoa sopii, että sitä riittää loppuun saakka. :) Minkälaisin tavoittein muut ovat lähdössä matkaan?

Itse olen ekaa kertaa mukana, joten olisi kiva lukea kommentteja reitistä ja varsinkin sen mahdollisesta mäkisyydestä/tasaisuudesta. Mulle tuttuja osuuksia ovat oikeastaan vain Lehtisaari-Kuusisaari-akseli ja sitten ihan tuo reitin alku.

Kisa tosiaan lähestyy. Tarkoituksena olisi lähteä testaamaan puolimaratonin kisavauhtia loppukevään/alkukesän puolikkaille. Mun osalta tämä tarkoittaa n. 4.40min/km niin kauan kuin vauhtia riittää - ja toivoa sopii, että sitä riittää loppuun saakka. :) Minkälaisin tavoittein muut ovat lähdössä matkaan?

Itse olen ekaa kertaa mukana, joten olisi kiva lukea kommentteja reitistä ja varsinkin sen mahdollisesta mäkisyydestä/tasaisuudesta. Mulle tuttuja osuuksia ovat oikeastaan vain Lehtisaari-Kuusisaari-akseli ja sitten ihan tuo reitin alku.

Suunnilleen samaa vauhtia olisi mullakin tarkoitus lähteä matkaan. Ja sama taktiikka myös, eli hyytymiseen asti!

Reitillä on ihan kiitettävästi nousuja. Turunväylän varressa, Ruukinrannassa, Munkkiniemen uimarannalle tultaessa ja viimeinen paha vielä Kalastajatorpalle noustessa. Eli isot nousut painottuvat reitin jälkimmäiselle puoliskolle. Kuusisaari-Lehtisaari -osuudella kiusaa usein pöly, joten toivotaan että tie on saatu tällä kertaa kunnolla pestyä talven jäljiltä. Ainakin olosuhteet ovat sen mahdollistaneet - toisin kuin joinakin vuosina, kun reitillä on kisan aikaan ollut paikoin vielä hiihtolatu (reittiä on toki silloin muutettu!). Tämän hetken sääennusteen mukaan Lehtisaari-Kuusisaari saadaan painaa ihan suoraan suh reipasta tuulta vastaan. Toivotaan että tuo ei päde sunnuntaina!

Itse en ole reitin suuri fani, koska en tykkää kovista nousuista, mutta muuten tapahtuma on oikein kiva. Leppoisa tunnelma, homma toimii, yleisöäkin on mukavasti reitin varrella ja yleensä sääkin suosii. Ja tämä on tietysti hyvä alimatkan kova treeni pidempiä koitoksia silmällä pitäen. Joka vuosi se tulee siis raastettua läpi.

Lähdössä on sama ilmiö kuin muissakin juoksuissa eli jengi pakkautuu eteen riippumatta tavoitevauhdista.

Tie on melko kapea ja lähtövaatten alta täytyy juosta ajanoton takia. Eli jos ei halua jatkuvaa ohittelua ensimmäisille kilometreille, niin täytyy mennä melko eteen. Huonona puolena tässä, että ekä kilometri pitää sitten mennä melko reippaasti ettei jää jalkoihin.

Toista kertaa länkkärillä. Sää oli oletettua suopeampi. Mutta... kyllä toi reitti on melko 'hurja' omaan makuun...

17km mara vauhtista lähdettiin toteuttamaan. Pakko oli taas syystä tai toisesta lähteä keulimaan alussa. Lopputulos kuitenkin 1.20, joten sinällään onnistunut treeni. Helpoksi kulkua ei kyllä voinut sanoa. Tosin en tiedä pitäisikö se vielä 4 viikkoa ennen maraa sitä ollakkaan, mutta helpompaa kyllä odotin.

Kyllä se vaan aina jännittää kauden eka numerolappustartti, vaikka tavoitteena olisikin lähinnä testata kuntoa alkukesän kisoja silmällä pitäen.

Noh, päivän kunto ei ollut toivotulla tasolla ja reitin mäkisyyskin pääsi, varoituksista huolimatta, yllättämään. Tuloksena läpijuoksu 4.58min/km keskarilla. 4.40-tavoitevauhtiin en koskaan päässyt kunnolla kiinni, joten asennoituminen kisaan oli tämän jälkeen vähän vaikeaa kun ei ollut mitään selvää tavoitetta.

Kisasta jäi nyt käteen ainakin se, että oma loppukevään/alkukesän tavoite <1.40.00 puolikkaalla tulee olemaan kovempi kuin odotin. Toisaalta luottoa omaan kuntoon löytyy sen verran, että uskon tuon olevan ihan otettavissa parempana päivänä ja tasaisemmalla reitillä, sillä edellytyksellä että tulevien viikkojen treenit sujuvat hyvin.

Vesisateinen aamu ei kauheasti innostanut juoksemaan, mutta onneksemme sää olikin ihan mukava juoksun aikana, ei tainnut sataa yhtään ja tuulikin oli heikkoa, hyvä juoksusää. Mukavuusalueella menin, 1.12 ajalla olin naisten neljäs. Palkinnoksi sain kengännauhat. ;) Ja pystin.

Kiitoksia videosta enkelmanille! Olipa hienoa päästä videoon, jonka piti olla kärkijuoksijoista. Onneksi oli tarpeeksi pitkä.

Sää oli oikein mainio tuloksen kannalta, ainoa mikä vähän haittasi oli lätäköt aamun vesisateiden jäljeltä. Aika moni näytti jättäneen tulematta lähtöviivalle, mahtoikohan sää pelottaa?

Menokin maistui, 5 s/km lähti viime vuotisesta pois vaikka olen tehnyt vasta yhden vetoharjoituksen tänä keväänä ja muutenkin juoksukilometrejä aika maltillisesti. Rauhallinen aloitus ja negatiivinen splitti onnistui juuri kuten ajattelinkin. Viime vuonna tosin juuri tässä vaiheessa takareisivamma haittasi menoa, ja haittasikin sitten oikeastaan koko kesän. Nyt kolme viikkoa juoksupainoteista treeniä toivottavasti terveillä jaloilla, ja HCR:ssä sitten ehkä ennätyksen kimppuun tämänpäiväisen rohkaisemana...

Vesisateinen aamu ei kauheasti innostanut juoksemaan, mutta onneksemme sää olikin ihan mukava juoksun aikana, ei tainnut sataa yhtään ja tuulikin oli heikkoa, hyvä juoksusää. Mukavuusalueella menin, 1.12 ajalla olin naisten neljäs. Palkinnoksi sain kengännauhat. ;) Ja pystin.

Onnittelut kengännauhoista :) ! Mitäs vauhtia HCR:llä liikkeelle? 4.05 ehkä? No täytyy omaa juoksua siellä mennä. Kyllä siellä sitä väkeä riittää ekaan ryhmäänkin.

Onnittelut kengännauhoista :) ! Mitäs vauhtia HCR:llä liikkeelle? 4.05 ehkä? No täytyy omaa juoksua siellä mennä. Kyllä siellä sitä väkeä riittää ekaan ryhmäänkin.

Kiitos. :)

Vaikea sanoa, mä oon niin huono näillä matkoilla.