Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
TriZone

Pyöräilykengät

Recommended Posts

Olisi uusien pyöräkenkien hankinta edessä ja tarvitsisin vähän neuvoja ja mielipiteitä.

1) Maantiekenkä vai triathlon kenkä? Olen melko aloittelija lajissa eli ihan hifistellä ei tarvitse, mutta saisi olla kuitenkin toimivat. Kenkä saisi olla myös melko yleispätevä sekä treenaamiseen että kisailuun. Onko triathlon versiosta mitään iloa/hyötyä? Ja toisaalta onko siitä jotain haittaa? Eli plussat ja miinukset molempien puolesta :)

2) Asuinpaikkakunnallani on hyviäkenkiä surkeasti tarjolla. Netissä olisi houkuttelevan hyvä valikoima edullisempaan hintaan, mutta toisaalta, koska kengän pitäisi sopia jalkaan kuin sukka, epäilyttää ostaa sovittamatta. Oletteko ostanut netistä? Missä päin Suomea olisi hyvä valikoima kenkiä kohtuulliseen hintaan?

Jos nyt kuitenkin päädyn tuohon nettilottoon, niin onko suosituksia/tietoa eri merkkien lesteistä. Oma jalkani on melko kapea ja etenkin kannasta moni kenkä meinaa jäädä löysäksi. Toisaalta edessä saisi olla jonkin verran tilaa vaivasenluuvian takia.

3) Onko klossisuosituksia?

Kiitos avusta!

Itse vedin toisen täyden matkan triathlonini hyvin ilmastoiduissa kengissä:

http://gphe.org/Low%20Quality%20Images/Equipment/IMG_6450%20(Small).JPG

Ilmeisesti normaalin pyöräkengän ja triathlon-pyöräkengän ero on että triathlon-pyöräkenkä kuivaa paremmin. Niin myös tuo.

Tosin nuo ei ehkä sovellu kevään ensimmäisille ja syksyn viimeisille treenilenkeille kovin hyvin ;)

Suurimmat käytännön erot TRI ja maantiekengän välillä ovat että TRI kengän saa lennosta jalkaan eli sen päällä voi polkea ja lukot soveltuvat tarkoitukseen. Toinen käytännön asia on että koska niillä mennään ilman sukkia ne ovat pienemmät.

Mukavat TRI kengät käyvät kaikkeen lenkkeilyyn kun lämpötila sallii. Omat ainakin yhtä mukavat kuin mun maantiekenkätkin.

Sovittaminen kyllä viisasta. Muuten menee riskillä.