Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
TriZone

Pyöräilykengät

Recommended Posts

Olisi uusien pyöräkenkien hankinta edessä ja tarvitsisin vähän neuvoja ja mielipiteitä.

1) Maantiekenkä vai triathlon kenkä? Olen melko aloittelija lajissa eli ihan hifistellä ei tarvitse, mutta saisi olla kuitenkin toimivat. Kenkä saisi olla myös melko yleispätevä sekä treenaamiseen että kisailuun. Onko triathlon versiosta mitään iloa/hyötyä? Ja toisaalta onko siitä jotain haittaa? Eli plussat ja miinukset molempien puolesta :)

2) Asuinpaikkakunnallani on hyviäkenkiä surkeasti tarjolla. Netissä olisi houkuttelevan hyvä valikoima edullisempaan hintaan, mutta toisaalta, koska kengän pitäisi sopia jalkaan kuin sukka, epäilyttää ostaa sovittamatta. Oletteko ostanut netistä? Missä päin Suomea olisi hyvä valikoima kenkiä kohtuulliseen hintaan?

Jos nyt kuitenkin päädyn tuohon nettilottoon, niin onko suosituksia/tietoa eri merkkien lesteistä. Oma jalkani on melko kapea ja etenkin kannasta moni kenkä meinaa jäädä löysäksi. Toisaalta edessä saisi olla jonkin verran tilaa vaivasenluuvian takia.

3) Onko klossisuosituksia?

Kiitos avusta!

Itse vedin toisen täyden matkan triathlonini hyvin ilmastoiduissa kengissä:

http://gphe.org/Low%20Quality%20Images/Equipment/IMG_6450%20(Small).JPG

Ilmeisesti normaalin pyöräkengän ja triathlon-pyöräkengän ero on että triathlon-pyöräkenkä kuivaa paremmin. Niin myös tuo.

Tosin nuo ei ehkä sovellu kevään ensimmäisille ja syksyn viimeisille treenilenkeille kovin hyvin ;)

Suurimmat käytännön erot TRI ja maantiekengän välillä ovat että TRI kengän saa lennosta jalkaan eli sen päällä voi polkea ja lukot soveltuvat tarkoitukseen. Toinen käytännön asia on että koska niillä mennään ilman sukkia ne ovat pienemmät.

Mukavat TRI kengät käyvät kaikkeen lenkkeilyyn kun lämpötila sallii. Omat ainakin yhtä mukavat kuin mun maantiekenkätkin.

Sovittaminen kyllä viisasta. Muuten menee riskillä.

Klossit maun mukaan. Look, Shimano, Speedplay, yms. Eiköhän kaikki hyviä. Itse Lookeihin tyytyväinen.

Joo, voi tulla Suomessa turhan usein semmosia kelejä, että saattaa ilmastointi olla vähän turhan reipasta. Kaipa se riippuu paljon omasta suoritustasosta ja mieltymyksistä. Mulla ei oo niin kiire, ettenkö ehtis kuivaamaan jalkoja ennen kenkiin laittoa. Laitoinpa jopa sukatkin. Sen lyhyen transitiomatkan kyllä juoksee ihan hyvin kengät jalassakin. Nämä kuitenkin vain tämmösen elämystriathlonistin näkökulmasta katseltuna. Vasta yksi puolikas takana ja sen parantamista ei tarvii lähteä tekemään kenkävalinnalla. On vielä paljon muuta petrattavaa ennen sitä. Pääasia, että on hyvät ja jalkaan istuvat kengät.

Kiitoksia kaikille avusta. Taidampa siis valita selkeästi normaalin maantiekengän. Vaikka vanhan kengän vika oli nimenomaan liika kuumuus etenkin kesähelteellä, niin en halua siirtyä toiseenkaan ääripäähän ja palelluttaa varpaitani :) Ja ajan parannus tapahtuu minullakin muun kuin vaihtokikkailun kanssa eli vielä mennään kengät erikseen ja niillä juoksu meiningillä. Voi olla minun tapauksessani jopa nopeampi ja ainakin turvallisempi vaihtoehto ;)

Ja ostoskin lienee tosiaan syytä tehdä (etenkin näin ensimmäisellä kerralla) ihan sovituksen kanssa kaupassa. Sitten vain bongailemaan kaikki pyöräkaupat reissujen lähimaastosta :)

Kysytäänpä nyt tässä ketjussa, että olisiko minun pyöräilyssä tuleville polvikivuille avuksi lukkopolkimet ja pyöräilykengät? Minulla on jo hyvät lukkopolkimet varastossa, mutten raaski ostaa kenkiä jos niistä ei olekaan apua. En tiedä pyöräilystä mitään, joten pahoittelen jos kysymys on pöljä. Olen sen verran lukenut että satulan ja pyörän säädöt ovat melko tarkkoja maantiepyöräilijoillä, mutta monet polkevat ilman sen kummempia kikkailuja. Itse polkisin mieluusti vain työmatkoja (17km). Satulan korkeussäätö ei onnistu, sillä satulatanko on ryytynyt kovaa kiinni. Pyörä tunturi equillar 400, johon olen laittanut katurenkaat maastojen tilalle.

Muokattu

Todennäköisesti polvikivut ei lukkopolkimilla+kengillä lähde. Oletuksena, että olet jo nyt pyöräillyt muutamilla eri kengillä ja kaikilla on polvi kipeytynyt. Oma perstuntuma polven kipuiluun on a) satula liian matalalla b) satula liian korkealla, jolloin fiksaaminen nykypyörällä taitaa olla hankalaa :) Muita vaihtoehtoja on satulan siirto eteen/taaksepäin, polven heilunta sivusuunnassa polkiessa, liian matala kadenssi (aja pienemmällä vaihteella) tai joku muu, esim. liian kireät ulkoreidet jotka vetää pyöräillessä jalan huonoon asentoon.