Jump to content
Juoksufoorumi.fi



j98

Juoksijan polvi

Recommended Posts

Joo, elikkäs tuli tässä viikolla käytyä lääkärissä epämääräisten pitkään jatkuneiden polvivaivojen takia. Lekuri totesi, että olis juoksijan polvi kyseessä ja antoi lähetteen fyssarille. Itselläni on kuitenkin vähän kysymyksiä kyseisestä vaivasta ja josko joku samasta vaivasta kärsivä osaisi kertoa.

Ensimmäisenä täytyy kysyä oireista. Itse hakeuduin lääkäriin, koska polvi turposi aina juoksulenkkien jälkeen oikeen kunnolla ja seuraavat 3 päivää mentiinkin polvi umpeen turvonneena. Kipua ei tuntunut juoksun aikana olleenkaan, mikä on mielestäni vähän outoa? Miten muilla? Kaiken muun urheilun kuitenkin kestänyt ilman kipuja ja turpoamista.

Toinen kysymys koskee parantumisaikaa, kauanko olette joutuneet olemaan juoksematta? Itsellä ei nyt ole mitään hirvittävää hengenhätää päästä takasin juoksemaan, mutta tietysti juokseminen houkuttelis kovasti. Tosin heinäkuussa lähden vuodeksi vaihto-oppilaaksi, joten olis se ihan kiva päästä siellä urheilemaan kunnolla...

Lopuksi vielä kysymys harjoittelusta. Millaista harjoittelua olette tehneet kyseisestä vaivasta kärsiessänne? Lääkäri sanoi, että pitkiä lenkkejä ei ollenkaan, mutta lyhyitä kovatehoisia intervallilenkkejä voi juosta huoletta. Pyöräilyä oon attellu tehä pari kolme kertaa viikossa ja uimassa käyn kerran viikossa. Siihen vielä jos päälle ottaa sen yhden intervallilenkin viikkoon niin pitäis kai olla sopiva määrä treeniä. Fyssarilta sitten vielä erilaiset venyttelyohjeet päälle.

Saas nähä miten käy polven kanssa tällä kertaa, koko tähänastisen lyhyen ikäni oon saanu erilaisista polvivaivoista kärsiä ja jalkapallonpeluukin niiden takia loppui. Tekis vaan mieli painella huoletta menemään, mutta ei kun ei. Kiitos, jos viitsit vastata!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi mahdollinen selittävä teoria polvivaivoihin http://nousukunto.blogspot.fi ja mene suorinta tietä kokeneelle ja ammattitaitoiselle fysioterapeutille. Jos lääkäri ei ollut urheilulääkäri, niin välttäisin juoksemista ennen kuin fysioterapeutti on tutkinut tilanteen.

Mikä oli diagnoosi futiksen lopettamisen yhteydessä? Mitä lääkärit ja fysioterapeutit tuolloin kertoivat vaivojen syyksi? Entä hoito ja ennaltaehkäisy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei sulla oo juoksijan polvi. Juoksijan polveen ei kuulu polven selkeä turpoaminen rasituksen jälkeen. Toinen vielä selkeämpi on kipu juostessa noin 10-15min jälkeen. Jos kyseessä olis juoksijan polvi niin et pystyis juoksemaan mitään vauhtia puoltatuntia ilman kipuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jalkapallon lopetin, kun vääntyi polvi pelissä ja siitä alkoi jatkuva kipuilu, kun potki palloa. Ortopedillä kävin ja otettiin myös magneetit polvesta, muttei mitään syytä löytynyt. Nykyään ei enää pahemmin häiritse, ellen palloa potki kovaa. Ja eri jalka siis kyseessä kuin missä nykyinen vaiva on.

Itsekin mietin, että voimakas turpoaminen ja se ettei juostessa satu, eivät ehkä olisi aivan normaaleja oireita juoksijan polvessa. Mitä siis pitäis nyt tehdä, käynkö eka fyssarilta kysymässä mitä mieltä on vai pitäiskö hakeutua urheilulääkärille/ortopedille? Lääkäri sanoi, että minulla on länkisääret, joten voisiko esimerkiksi vääränlaiset kengät ja huono lihastasapaino aiheuttaa vastaavanlaiset oireet vai viittaako johonkin pahempaan vammaan polvessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaiva ei todellakaan ole tyypillinen juoksijan polvi eli ITBS-syndrooma vaan mieluummin patellofemuraalinen kipusyndrooma, jota valitettavasti myös usein kutsutaan juoksijan polveksi. Voi se olla myös patellaarinen tendiniitti tai kondromalasia tai .... näitähän riittää. Tarvitset kunnon diagnoosin. Urheilulääkärille mars. Sellaiselle, joka ymmärtää juoksemisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jooh, elikkäs pientä päivitystä tilanteeseen. Nyt on muutama fyssarikäynti takana (yksityinen ja todella ammattitaitoinen fyssari). Meinasi, että kireä kalvo hankaa polven limapussia, mikä taas aiheuttaa turpoamisen. Fyssari hieroi kalvoa ja jonkinlaisella paineilmanaputtimella myös teki taikojaan. Antoi erilaisia venytyksiä ja lihaskuntoliikkeitä, kuukauden päästä saan koittaa juoksua. Toivon mukaan olis oikea diagnoosi, toiveikas olo kyllä ainakin on. Armotonta jumppaamista siis edessä, ehkä tästä vielä noustaan voiton puolelle ja juoksupoluille ennen kesää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apropoo, onko IT -jännettä oikeasti mahdollista saada venymään niissä määrin, että se vaikuttaisi IT -syndrooman hoitoon? Jostain muistan lukeneeni, että ihan turha venytellä, koska sillä voisi jonkun 1-2mm sitä mittaa saada lisää ainoastaa. Ei tietoa asiasta oikeasti, mutta kiinnostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä on uudempaakin ketjua, mutta tämä

pomppasi selkeästi esiin.

 

Itsellä ollut pari vuotta juoksijan polvi vaivana. On pysynyt kurissa, kun säännöllisesti lähes joka ilta rullailen foam

rollerilla etureisiä ja reiden ulkosyrjiä. Mut sit ku esim. flunssassa ei jaksa rullailla ja makaa sängyssä tai sohvalla päivät pitkät, ja lähtee juoksemaan toivuttuaan, lähes poikkeuksetta aina 15 minuutin juoksemisen jälkeen alkaa kipuilu ja loppulenkki on sit kivun kanssa tappelua. Illalla aina pakottaa polvea ja portaissa laskeutuminen tekee höpöä. Mut päivä lepoa ja armotonta rullailua ja varovasti viikon ajan paluuta juoksemiseen ja lenkkejä kerta kerralla pidentäen, vaiva katoaa, kunnes taas tulee syystä tai toisesta taukoa rullailusta ja rumba alkaa alusta.

 

Juoksijan polvihan on sinänsä harmiton eikä aiheuta vahinkoa polvelle (kuin harvinaisissa tapauksissa), mut eipähän tuo kivaa ole juosta vihlomisen kanssa. Kunhan avauduin muistuttaakseni itseäni foam rollerin säännöllisen käytön tärkeydestä. Ja mulle hyvä motivaatiokikka sen käyttämiseen on iskeä treenikelloon harjoittelutilaksi Foam Roller ja tallentaa rullailu harjoitteluna, jolloin sen saa lokiin jemmaan. Näin on kivempi seurata säännöllisyyttä ja saa viikon kokonaisharjoittelumäärään lisää aktiviteettiminuutteja, hih.

 

Tässä muuten hyvä juttu juoksijan polvesta ja sen hoidosta, harmittomuudesta, mutta epämiellyttävyydestä:

 

https://www.outsideonline.com/2184626/banish-runners-knee-good

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy