Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Army Ten Miler, Washington D.C

Recommended Posts

22. kerta järjestetty Yhdysvaltain suurin 10 mailin kisa. Osanottajamäärä rajataan 24 000 juoksijaan ja kisa täyttyi jo reilu kuukausi ennen, joten innostus siihen on suuri.

Lämpötila tähän aikaan vuodesta ovat juoksemisen kannalta hyvä, aamuisin on siinä 10-15 ja aamupäivän aikana sitten lämpenee hiukan lisää.

Turvajärjestelyt kisassa on tiukat. Osallistujilta on kielletty elektronisten laitteiden lisäksi myöskin sykemittareiden käyttö. Ohjeistus on kuin USA:n lentokentillä; mitään juomapulloja, -vöitä, -reppuja ei saa olla. Geelipussit, pienet, olisi saanut olla mukana. Rannekello saa olla. Juoksurattaiden kanssa ei saa osallistua. Kaikki osallistujat kävelevät turvatarkastuksen läpi starttialueelle. Katsojat eivät lähtöalueelle saa tulla.

Edellisenä päivänä pitää viimeistään käydä hakemassa numerolappunsa ja chippi. 24 000 juoksijaa, joten ruuhkat olivat valtavat, tosin, ehkä sen olisi hiukan paremminkin voinut organisoida, jokainen tavara haettiin eri pisteestä, joten melkoista puikkelehtimista oli pisteestä toiseen.

Varsinaisena kisapäivänä, sää oli loistava, vaikka viileä, vain 11 astetta. Viime hetkellä päätin sittenkin juosta shortseissa, ja palelin sitten lähtöalueella.

Tässä opiksi itselle ja muille amerikkalaiseen tapahtumaan osallistuville. Juoksijat ovat ennalta ilmoittaneet "unelma"tavoiteaikansa ;-). Minä hupsu, realistinen suomalainen olin ilmoittanut tavoittelevani aikaa 1:20-1:30 10 mailin kisassa. Ja huomasin olevani sitten viimeisen neljänneksen lähtöalueella, jossa kanssajuoksijani näyttivät olevan hyvin vähän harjoitelleita noin yleissilmäyksenä. VIRHE!! Minun olisi pitänyt yltiöoptimistisesti, superpositiivisesti ajatella, että pystyisin varmaankin hurjissa unissani juoksemaan jonkin ajan, joka on vain hitusen yli tunnin ;-)

Virhe oli jo tapahtunut ja järjestäjät ohjasivat minut numerolappuni värin perusteella sinne viimeiseen neljännekseen ja siihen oli tyytyminen.

Starttiviivan ylitimme 17 minuuttia lähtölaukauksen jälkeen ja siitä sitten käynnistyi kisa. Ei puhettakaan, että olisi päässyt juoksemaan, herranen aika, että väkeä oli ympärillä tajuttomasti.

Ensimmäinen maili puikkelehtien, hyppelehtien, väistellen ja yrittäen löytää jotakin linjaa, jossa pääsisi ottamaan juoksuaskelen, ei rytmiä. Mailin kohdalla on ensimmäiset urhoolliset juoksijat venyttelemässä kramppaavia lihaksiaan, en voi mitään sille, että hymy karehtii kasvoilleni. Turvajärjestelyiden lisäksi ensiapupisteitä on kiitettävästi. 17 ea-pistettä 10 mailin matkalle. Juomapisteitä on 7, joilla tarjoillaan gatoradea ja vettä.

Toinen maili etenee samanlaisena sopulilaumana, päätän ohittaa ensimmäisen juomapisteen ja näin yritän päästä vähän hiukan parempiin asemiin. Kolmas maili ja olen taittanut matkaa 33 minuuttia, huh huh. Katsojia/kannustajia on hyvin vähän reitin varrella, mutta sitäkin enemmän reitillä. Tässä kohtaa myöskin juokseminen alkaa. Olen jättänyt taakseni ison osan häntäpään juoksijoista ja nyt pääsen juoksemaan omaa juoksuani. Vihdoinkin.

Ilma on sopiva, harmittaa aamulla majapaikkaani unohtamani aurinkolasit, sillä aurinko paistaa suoraan silmiin ensimmäiset 5 mailia. Muistan ensi kerralla. Reitti kiertää Washingtonin keskustassa, Pentagonilta juostaan Valkoisen talon ja Capitolin Hillin editse, tasainen hyvä reitti.

Reilun viiden mailin kohdalla on kääntymispaikka ja matolle astuessani mies huutaa, että noin 10 000 juoksijaa on tällä hetkellä mennyt tästä ohitse, joten kirikää ihmeessä.

Kiritään kiritään.

Juoksen omaa vauhtiani ja ohittelen tasaiseen tahtiin juoksijoita. Päädyn maaliin ajassa 1:30:53 ja saan jonottaa noin puoli tuntia osallistumismitaliani ja ruokajonot ovat niin pitkät, että hölköttelen autolle, joka on noin parin kilometrin päässä. Juoksun jälkeinen ruoka olisi ollut muffinseja, suklaakeksejä ja banaaneita, joten en mistään erikoisesta jäänyt paitsi.

Paljon ihmisiä, isot ruuhkat, pitkät odotusajat. Kiva kokemus, paljon iloisia amerikkalaisia ympärillä.

Mukava saada sieltä suuresta maailmastakin raporttia. Eipä kyllä kuulosta houkuttelevalta =) Näihin takahikiän juoksuihin ero taitaa olla niin melkonen että taitas jäädä kisat käymättä ainakin jo sillä perusteella että osallistujia on liikaa. Tulehan ananas kotio sieltä niin pääset kyläjuoksujen pariin sinäkin ;)

Minä hupsu, realistinen suomalainen olin ilmoittanut tavoittelevani aikaa 1:20-1:30 10 mailin kisassa. Ja huomasin olevani sitten viimeisen neljänneksen lähtöalueella, jossa kanssajuoksijani näyttivät olevan hyvin vähän harjoitelleita noin yleissilmäyksenä. VIRHE!! Minun olisi pitänyt yltiöoptimistisesti, superpositiivisesti ajatella, että pystyisin varmaankin hurjissa unissani juoksemaan jonkin ajan, joka on vain hitusen yli tunnin ;-)

Virhe oli jo tapahtunut ja järjestäjät ohjasivat minut numerolappuni värin perusteella sinne viimeiseen neljännekseen ja siihen oli tyytyminen.

(...)

Mailin kohdalla on ensimmäiset urhoolliset juoksijat venyttelemässä kramppaavia lihaksiaan, en voi mitään sille, että hymy karehtii kasvoilleni.

Hauska raportti tosiaan kaikkine kommelluksineen. On se ihmeellinen maa toi Ameriiikka, ei voi maalaispoika kuin ihmetellä.

Kyllähän sä olisit mennyt vaikka 13-mailisen 8.00-8.15/maili-vauhtia, se on varmaa. Onnittelut hyvästä vauhdista alkuruuhkan jälkeen!

Juteltuani liikuntaa harrastavien amerikkalaisten kanssa olen tullut käsitykseen, että suurin osa ihmisistä ajattelee epärealistisesti kisa-aikaansa. Koskee nimenomaan lyhyempiä matkoja.

Maratoonarit tietävät mitä se kilometrien/mailien nieleminen on. Mutta lyhyemmille matkoille osallistuvat ajattelevat saavansa lisävauhtia kanssakilpailijoista ja lähdetään ajatuksella; alku niin kovaa kuin pääsee ja loppu niin kovaa kuin jaksaa ja tottakai eturivistä ;-).

Mutta mielenkiintoinen tapahtuma ja positiivisia, iloisia ihmisiä liikkeellä, joten ei harmita edes alkumatkan hidastelu.