Jump to content
Juoksufoorumi.fi

AnaK-harjoitus

trigy
 Share

Recommended Posts

Määritin muutama viikko sitten itselleni AnaK-sykkeen. Juoksin "tunnin juoksun" ja keskisyke oli 174 ja saihan siitä myös AnaK-vauhdin (siis tunnin suorituksessa). Nyt kun teen AnaK-treenejä, niin oletan että treeneissä pitää nimen omaan sykkeen olla lähellä tuota AnaK-sykettä. Onko näin? Muutaman 30min TV harkan olen vetänyt tuolla AnaK-vauhdilla, mutta tuolla vauhdilla syke ei edes treenin loppupuolella ylitä tuota 174, keskisyke on jotain 165 hujakoilla. Ajattelin muuttaa treeniä niin, että juoksen jonkin verran kovempaa tuon 30min TV:n ja pyrin hilaamaan keskisykeen jonnekin 170 pintaan ja maximin hiukan yli tuon 174. Miten on ammattilaiset, olenko menossa "metsään" näillä eväillä?

No ammattilaisia tässä foorumissa tuskin on, mutta minä sanon että anna palaa vaan kun siltä tuntuu. Anaerobisen tason juoksussa kehität hyvin hapenottokykyäsi sekä vauhtikestävyyttä. Monet juoksijat eivät harjoittelussa tällaisia pysty tekemään tai eivät tee kun se ei ole kivaa ja hakevatkin noita osa-alueita mieluummin lyhyistä kisoista kilpailukautta valmistavalla pk2 kaudella. Näitä harjoituksia on kyllä sitten syytä tehdä tarpeeksi harvoin, eli ei ihan joka viikko kannata rääkätä itseään maksimivedoilla. Sopiva väli esim. 5-10-15km vk harjoitukseen maksimivauhdilla on esim. kuukauden välein. Lenkki on hyvä suorittaa aina samalla radalla jolloin se palvelee hyvin kehitystä mittaavana testijuoksuna.

radalle vaan verenmakua maistamaan:action-smiley-073:

No ammattilaisia tässä foorumissa tuskin on,

Tai ehkäpä kuitenkin jokunen.:cool0010:

Minusta AnaK-treeni, tai itse kutsun maksimikestävyystreeniksi, voi olla sellanen esim. että 45 min juoksua anaK-kynnyksen yläpuolella. Eli tasasesti kovaa ja lopua kohden vielä kiihtyen - tappiin asti. Ja lopussa saa siis olla aivan dead ja mittariin maksimilukemat. Ei tosiaan onnistu jos on huono kunto, eli aika paljon treeniä tulee olla takana ennenkuin näihin ryhtyy. Ja sillä asenteella et kivaa ei ole.

Tai toinen vaihtis tehdä intervalleina eli esim. 5*3min täysillä, eli anaK-kynnyksen yläpuolella.:heikofahrrad:

Nyt kun teen AnaK-treenejä, niin oletan että treeneissä pitää nimen omaan sykkeen olla lähellä tuota AnaK-sykettä. Onko näin? Muutaman 30min TV harkan olen vetänyt tuolla AnaK-vauhdilla, mutta tuolla vauhdilla syke ei edes treenin loppupuolella ylitä tuota 174, keskisyke on jotain 165 hujakoilla.

Kommentoin vaan tuota sykejuttua koska itse kyllä saan sykkeen saman tien sinne anan tuntumaan (~170) kun vaan pistää vauhtia lisää. Eli joko kuntosti on kasvanut testin jälkeen (tai sen seurauksena) tai sitten tässä on joitakin muita häiritseviä tekijöitä. Oletko kokeillut kiristää vielä vähän tästä nopeudesta? Meneekö sykeet helposti sinne yli 170?

Tai ehkäpä kuitenkin jokunen.:cool0010:

Minusta AnaK-treeni, tai itse kutsun maksimikestävyystreeniksi, voi olla sellanen esim. että 45 min juoksua anaK-kynnyksen yläpuolella. Eli tasasesti kovaa ja lopua kohden vielä kiihtyen - tappiin asti. Ja lopussa saa siis olla aivan dead ja mittariin maksimilukemat. Ei tosiaan onnistu jos on huono kunto, eli aika paljon treeniä tulee olla takana ennenkuin näihin ryhtyy. Ja sillä asenteella et kivaa ei ole.

Tai toinen vaihtis tehdä intervalleina eli esim. 5*3min täysillä, eli anaK-kynnyksen yläpuolella.:heikofahrrad:

Kyllä tuota harjoitusta voi tehdä,mutta se on puhdas mk-treeni.Paremmin sanottuna, ei kehitä,päinvastoin haittaa,pk-kaudella.Saa helposti huippukunnon esiin,mutta myös jatkuvasti tehtynä sen nopeasti romuttaa.

Kyllä tuota harjoitusta voi tehdä,mutta se on puhdas mk-treeni.Paremmin sanottuna, ei kehitä,päinvastoin haittaa,pk-kaudella.Saa helposti huippukunnon esiin,mutta myös jatkuvasti tehtynä sen nopeasti romuttaa.

Samaa mieltä, eipä tosiaan tässä vaiheessa kautta ole oleellinen harjoitus vaan pikemminkin päinvastoin. Esim. Lydiardin mukaan 4 viikon anaerobinen jakso (3 ko. harjoitusta/vko.,pk-kauden jälkeen, 2-3 kk) antaa kyllä parhaan mahdollisen tuloskunnon esiin, mutta jatkamalla ko. harjoittelua yli 4 viikon jakson kunto alkaa laskea johtuen riittämättömästä pk-harjoittelusta.

Kommentoin vaan tuota sykejuttua koska itse kyllä saan sykkeen saman tien sinne anan tuntumaan (~170) kun vaan pistää vauhtia lisää. Eli joko kuntosti on kasvanut testin jälkeen (tai sen seurauksena) tai sitten tässä on joitakin muita häiritseviä tekijöitä. Oletko kokeillut kiristää vielä vähän tästä nopeudesta? Meneekö sykeet helposti sinne yli 170?

Kyllä menee helposti yli anan kun on tarpeeksi vauhtia, mutta tässä olikin kyse "tunnin juoksun" vauhdista vs. AnaK-sykeestä. Eli tunnin maksimisuorituksessa on saavutettu keskisyke 174 (AnaK-syke) ja tietysti jokin keskivauhti. Jos vedän 30min TV juoksun tällä samaisella "tunnin juoksun" keskivauhdilla, niin keskisyke jää luonnollisesti selvästi alle tuon AnaK-sykkeen. Kysymys olikin että kannattaako 30min TV juosta tällä "tunnin juoksun" keskivauhdilla vai vauhdilla, joka kohottaa keskisykkeen 170 tuntumaan ja maksimin hiukan yli tuon AnaK-sykkeen? Oma fiilis on että AnaK-treenissä pitäisi nimen omaan sykkeen olla AnaK-tasolla eli vauhdin tulisi 30min TV:ssä olla kovempaa kuin "tunnin maksimijuoksussa".

Kyllä menee helposti yli anan kun on tarpeeksi vauhtia, mutta tässä olikin kyse "tunnin juoksun" vauhdista vs. AnaK-sykeestä. Eli tunnin maksimisuorituksessa on saavutettu keskisyke 174 (AnaK-syke) ja tietysti jokin keskivauhti. Jos vedän 30min TV juoksun tällä samaisella "tunnin juoksun" keskivauhdilla, niin keskisyke jää luonnollisesti selvästi alle tuon AnaK-sykkeen. Kysymys olikin että kannattaako 30min TV juosta tällä "tunnin juoksun" keskivauhdilla vai vauhdilla, joka kohottaa keskisykkeen 170 tuntumaan ja maksimin hiukan yli tuon AnaK-sykkeen? Oma fiilis on että AnaK-treenissä pitäisi nimen omaan sykkeen olla AnaK-tasolla eli vauhdin tulisi 30min TV:ssä olla kovempaa kuin "tunnin maksimijuoksussa".

Tunnin tasavauhtijuoksulla tai huiput käyttää mittana 20 km,sitä ei mennä maksimivauhdilla ja sykkeillä,sillä haetaan seuraavan kuukauden vk-juoksuille sopivaa ja kehittävää vauhtia.Ko. juoksu pitäisi mennä siten,että viimeinenkin vitonen menee helposti.Kun kunto nousee testin aika paranee ja taas vk:t mennään lujempaa.Jos aika huononee merkittävästi,olosuhteet huomioiden,on syytä tsekata terveys,liian kova harjoittelu,yms.Elikkä mielestäni pitää tehdä 30 min vk:t näiltä pohjilta hiljaisemmalla vauhdilla kuin maksimi.

Elikkä mielestäni pitää tehdä 30 min vk:t näiltä pohjilta hiljaisemmalla vauhdilla kuin maksimi.

Niin minun mielestänikin. Eikös maksimivauhdilla tehtävät vk:t kannata jättää vasta lähemmäksi kilpailua. Mutta miksi 30min vk? Miksei esimerkiksi 20min tai 40min? Itse olin ajatellut tehdä 40min treenejä (alle maksimin, sellaista rennon kovaa) kerran viikkoon pk-kaudella, ja koventaa niitä vasta jos ja kun tulee valmistauduttua maratonille (8-10 viikkoa ennen maratonia).

Itse suosin kilpailuja maksimiharjoituksena ja vetoja,tosiaan lähempänä kilpailuja.Voi tehdä pidempiäkin vk-lenkkejä,kuntotason mukaan,ei kuitenkaan paljon yli 1,5 tunnin,mutta ei lyhempiä kuin 20 min,tietyt hormonitasot aktivoituvat vasta silloin kertovat valmentajat.Rennon kovaa on hyvä ilmaisu vk vauhdeille.Itse juoksen yhtämittaisia ja lyhyempiä alkukaudesta(5-8km)sitten pätkinä (3-7x3km).Jos ei ole kovin montaa harjoitusvuotta takana kannattaa vielä malttaa pk1-kaudella(loka-marras-joulu) jättää vk:t väliin ja kehittää perustaa,joskus voi jonkun lenkin lopussa lähennellä vk-vauhtia.Pk2-kaudella(tammi-helmi-maalis) kovilla viikoilla 1x.Tärkeää olisi tietty nousujohteisuus vauhdeissa ja matkoissa päätavoitteen mukaisesti.Oli vähän sekasta niin muokkasin.

• 2 weeks later...

Siis, ei se mk-treeni kuntoa mitenkään romuta jos pitää muuten määrät kohdillaan. Jos halutaan kehittää mk:ta oikeasti, sitä on tehtävä myös pk-kaudella.

Siis, ei se mk-treeni kuntoa mitenkään romuta jos pitää muuten määrät kohdillaan. Jos halutaan kehittää mk:ta oikeasti, sitä on tehtävä myös pk-kaudella.
No,kukin tekee tyylillään.Minun harjoittelufilosofiaan ei kuulu mk-kehittäminen pk-kaudella,ylläpito kylläkin.Siihen minulla on riittänyt muutama"nyppy" viikossa lenkin loppupuolella.