Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Spica

Pyöräilykunto

Recommended Posts

15 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Itse kuitenkin olen tuon FTPn (tai se on varmaankin tapauksessani lactate threshold power) päätellyt aikoinaan nimenomaan laktaattimittauksella, jolloin sykerajat on otettu siitä samasta testistä kuin tehot eli silloin ne on ollut justiinsa kohimoillaan. Näin ollen uskaltaisin kyllä sanoa 100% varmuudella, että FTP on noussut.

 

Tässä on toinen vaaran paikka. Sisällä ja ulkona ajettu testi harvoin vastasi toisiaan ainakaan minulla niin että niistä saatuja tuloksia olisi voinut verrata. Traineritestit päättyi aina alempiin FTP lukemiin kuin ulkona ajetut testit. Tämä siis vaikka testiprotokolla on täysin sama. Jos taas verrataan perinteistä sisällä ajettua laktaattitestiä ulkona ajettuun FTP testiin niin odottaisin että vastaavuus on vieläkin heikompi koska protokolla on eri. Pyörällä ajettavasta laktaattitestistä minulla ei kuitenkaan ole kokemusta koska en ikinä viitsinyt pulittaa rahaa siitä että saan testituloksen jota en voi käyttää reaalimaailman harjoittelussa. Ilmainen FTP testi maantiellä on paljon kisanomaisempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen arvioinut omat teho- ja sykealueet trainerilla tehdystä FTP testistä ja osittain arvatusta maksimisykkeestä, joka tuskin heittää montaa pykälää kuitenkaan. Näiden perusteella laadin näiden välille korrelaation perustuen eri lähteistä saatuihin syke- ja tehoaluearvioihin. Usein tehon ja sykkeen suhde pyörälenkeillä osuu ihan kohdalleen, syke parin pykälän päässä tehon perusteella arvatusta, jos mennään vähän reippaampaa vauhtia. Kevyessä PK pyörittelyssä syke nousee vähän korkeammalle kuin tuo yhteys antaisi olettaa. Siihen saattaa vaikuttaa liian alhaiseksi arvioitu leposyke tai liian pieni määrä oikeasti kevyttä treeniä. Arvioin leposykkeen alhaisimman mitatun sykkeen perusteella, mutta usein tavallisessa makoilussa ei laske ihan niin alas.

 

Nopeuden ja tehon yhteys ei sitten ole ihan niin selvä, näidenkin välille laskin yhteyden jonka pitäisi ottaa huomioon reitin mäkisyyskin, mutta lyhyemmät mäet näyttävät laskevan keskinopeutta vähemmän kuin pitkät. Tuuli vaikuttaa tietysti myös.

 

Tässä esimerkki viime keskiviikon lenkin keskellä tehdystä tempojaksosta: Nopeus 36.44 km/h, mitattu keskiteho 228 W (FTP 249W) ja mitattu keskisyke 160 (arvattu max 185 ja anakynnys 171). Nopeuden perusteella arvioitu teho olisi 230W ja tehon perusteella edelleen arvioitu keskisyke olisi 163. Voi olla, että FTP on vähän parantunut siitä kun keväällä mittasin mutta noin pienet muutokset sykkeessä voivat johtua muistakin syistä. Toisaalta viikonloppuna Kiskossa syke oli 8 pykälää korkeammalla pyöräilyssä kuin tehon perusteella olisi pitänyt. Se taas voi johtua kisatäpinöistä, mäkisestä reitistä (NP ja mitattu keskiteho erosivat enemmän), tai siitä että kovassa tuulessa pelotti pirusti polkea purjelentokontetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, MikkoVe kirjoitti:

Nopeudesta tehoon tarvinnee arvion ilmanvastuskertoimesta. Miten olet sen arvioinut?

 

Itse olen kärsinyt tuulisina päivinä trainerilla. Tylsää, muttei pelottavaa.

 

Laskin pisteitä muistaakseni tällä:

http://bikecalculator.com/

 

ja sovitin tuloksiin omille spekseille (paino, asento) sopivan käyrän. Mäkisyyden huomioin siten, että oletin puolet matkasta olevan ylämäkeä ja puolet vastaavaa alamäkeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään 126 km reissulla sain skautattua 60 km pätkän Explore triathlonin pyöräreittiä. Ihan kivaa ajettavaa, paitsi Pukkilan ja Askolan väli, jossa ylä- ja alamäet vuorottelevät ilman välitasaisia. Tyynehköön keliin mäkisellä reitillä tuli 30.7 km/h keskari, mutta sykkeet olivat liian kovat, keskimäärin 3-alueen keskivaiheilla. Loppupuolella nappailin 4 geeliä 15 km välein ja jalat pysyivät hyvin iskussa. Pyöräilyn perään lyhyt 6 km juoksu. Jalat tuntuivat tuoreilta, mutta syke ampaisi heti 90 % maksimista ja vaihdoin hetkeksi kävelyksi. Lopulta 6:30 - 7 min/km taapertamisella sain sykkeen pysymään  noin 80 %:ssa. Fiilis juoksun aikana oli ihan hyvä. Itse en keksi muuta syytä kovaan sykkeeseen kuin kuivumisen (pyöräilyssä reilun 4 tunnin aikana noin 3 litraa nestettä). Vai näkyykö liian kova meno pyörällä juuri noin? No joo, kurkku on hieman karhea eli voi olla myös alkavaa flunssaa tjmsp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään muutaman kevyen päivän jälkeen tein raskaamman pyörätreenin. Vajaa 60 km tuli hyvään säähän 34 km/h. Kiva huomata, että vaikka 30 min kohdalla tuntee olevansa aika lähellä maksimitasoa niin jaksaa vielä reilun tunnin painaa samaa kyytiä! StravistiXin arpoma keskiteho 263 W näyttää kivalta, vaikka tuskin vastaa todellisuutta. On muuten erinomainen selain-Add-on Stravan käyttäjille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen ajelin harjoituskauden pisimmän lenkin, jolle tuli mittaa 215km. Keskivauhti 30.2 km/h ja keskisyke tasan kynnyksellä eli 135 bpm. Lämmintä oli sen verran, että varmaankin "normaalilla" kelillä tuo vastannee about 125-130 sykkeitä eli aikalailla kisavauhtista piti olla menon. Herätti mukavasti kysymysmerkkejä, kun ensimmäiset krampitkin (sekä lenkillä, että koko harjoituskaudella) ilmaantui jossain 125km tienoilla. Myöhemmin leipoi kohtuu kivasti toista takareittä kramppiin. Aina jarrukahvoilta ylämäkeen mennessä, tosin ne oli aina jyrkkiä ylämäkiä, missä noin kävi. Ei mitään varoitusta ja sitten vaan alkoi kiristää. Noh, pistetään sään syyksi tuo(kin)! Näillä jokatapauksessa mennään, enää ei kunnolle ihmeitä saa aikaan vaan nyt lyhyttä terävää harjoitusta voluumiä laskellen. Eiköhän tästä selvitä. 

 

Ensi talvella olen kyllä suunnitellut teräviä trainer-ajoja kerta/vko. Voisi tehdä ihmeitä pyöräkunnolle, jos ajaisi läpi talven normaalin työmatkajunnauksen lisäksi yhden 45-60min tehosession! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsekin tein sunnuntaina pitemmän, 150 km lenkin. 147 sykkeellä sain lasiin 32.2 km/h. Innostuin taas ajamaan liian kovaa ja nestettäkin kului 3,5 litraa ja enemmänkin olisi mennyt. Näistä 3 l oli elektrolyyttitabuilla höystettyä eikä krappeja näkynyt. Uskoisin näillä keleillä suoritetuilla (yli)pitkillä lenkeillä olevan hyvä idea tankata suolaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mulla oli kaikessa nesteessä elektrolyyttejä. Ainut poikkeus about 0.5l vettä. Ekat kolme litraa meni kaloritonta elektrolyyttijuomaa ja loput oli Sportyfeel urheilujuomaa, mitä kisassakin tarjolla. Ei tosiaan koskaan ole ollut kramppien kanssa ongelmia. Uskoisin, että kyseessä oli vain parin kovemman harjoituksen aiheuttaneet esijumit, joita en ollut aukonut ennen lenkkiä. Tietysti yhdistettynä kuumaan keliin, ehkä liian vähään juomiseen ja hituseen liian isoihin tehoihin ylämäissä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikon takaisen Tahkon kisan jälkeen ensimmäinen pyörän ulkoilutus, 59 km. Tehomittari tuli hommattua, joten luotettavampaa suoritusdataa alkaa taas kertyä. Tuulinen päivä, nopeudet (32.6 km/h) eivät huimanneet päätä. Keskiteho 209 W. Viime vuoden maksimi  lyhyemmällä lenkillä muistaakseni 193 W, joten vuodessa tullut 10 % lisää paukkuja. (Kumpikaan lenkki ei tosin ollut all-in maksimivääntöä, eli ei kovin tarkkkaa dataa) Ihan kiva, että nousee, mutta määrä ei kyllä oikein lämmitä. Ehkä energian jakaminen myös uintiin ja juoksuun näkyy hitaassa kehityksessä. Ja niissähän fokus onkin ollut tällä kaudella. Tunteja on tullut juoksuun ja pyörään saman verran. Tästä eteenpäin pari kk juoksuun panostaen, maran enkan kimppuun Vantaalla lokakuussa. Talvella sitten enemmän uintia ja trainerillä jyystöä.

 

Ai niin, pyörään oli unohtunut kisan ajaksi harjoituskauden mukavuusasetukset päälle. Nyt laskin tankoa 3 cm alemmas ja heti oli parempi aerodynamiikka! 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itellä mennyt ekasta täyden matkan kisasta kolme neljä viikkoa ainakin että normaalilta tuntui. Toisen jälkeen meni ainakin viisi viikkoa, että sykkeet täsmäsi vauhtiin. Nyt kolmannen jälkeen kolmen viikon jälkeen sykkeet ja tuntemukset oli ns. Normaalit. Hissukseen hyvä tulee, ettei polta itteään loppuun liian pikaisella kovan treenin aloituksella...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omalla kohdalla ei ainaskaan tuosta ole ollut pelkoa. Loppuvuosi menee ilman urheilullisia tavoitteita, joten enpä ole Tahkon kisan jälkeen tehnyt yhtään urheiluharjoitusta. Toki olen hyötyliikkunut ja esim. melonut ja kahlannut varmaan ihan peruskestävyysalueella reilut kymmenen tuntia kisan jälkeen. Nyt alkaa tuntua sille, että joku ihan varta vasten tehty lenkki voisi maistua. Ruoka ei enää maita kunnolla ja yölläkään enää nuku kuin tukki, joten eiköhän tästä urheilun pariin taas ole syytä palata. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now




×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy