Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Spica

Pyöräilykunto

Recommended Posts

yksinkertaisesti..40km tunnissa ..jo melko kovaa hoipakkaa...kokeilin tos syksyllä 30km vauhtii..1/2h 

ihan ei lähteny...joskus triathlon aikana 20km 1/2 h -tosin kuntopyöräl..kentäl ei menny sit niin kovaa..

ammattilaiset ajaa n. 50km keskarilla jopa 250km kisan....tasasel päässy 43km h vauhtiin...

vain hetkellisesti...

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 tuntia sitten, Spica kirjoitti:

Marraskuun lopussa ftp testi 20min protokollalla kisakauden ja ylimenokauden jälkeen 20min @313w (ftp 297w = 4.85w/kg). 1kk pyöräpainotteisempaa treeniä nyt takana, eilen ennen joulun viettoon lähtöä uusiksi sama ftp testi 20min @331w (ftp 314w = 5.15w/kg). Ensi kertaa rikki 5w/kg. Viime kesän alussa oli mahdollisesti ftp >300w, mutten testannut. Pyörä kulki parasta vauhtia siihen asti kuitenkin. Ennen Havaijin kisaa ftp varmaan jopa vähän laski, kun keskittyi pitkään reippaaseen eikä yhtään >90% teholla ollutta ajoa käytännössä. Antoi kyllä tosin erinomaista pohjaa tulevaan kauteen.

 

Toivottavasti saisi hilattua kesään vielä vähän ylemmäs tehoja, ftp 320w taso olisi toiveissa, jolla pystyisi puolimatkan kisat ajamaan lähelle 275-280w ja halutessaan täydelle matkalle antaa mahdollisuuden n. 240w tehoihin sopivassa kisassa. 

 

Ylimenokauden jälkeen kuntotaso on oletettavasti hieman heikompi, mutta kovan kehityksen olet kyllä kuukaudessa ajanut sisään. Onko ajatuksissa uusia tuota pyöräblokkia ennen kesää?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 24.12.2018 at 08.31, Alex kirjoitti:

 

Ylimenokauden jälkeen kuntotaso on oletettavasti hieman heikompi, mutta kovan kehityksen olet kyllä kuukaudessa ajanut sisään. Onko ajatuksissa uusia tuota pyöräblokkia ennen kesää?

Kyllähän tarkoitus on uusia joku kuukausi tämän kaltainen jakso. Ja parin viikon pyöräpainotteinen jakso etelässä vapun tienoilla myös tulossa. Pääkisat heinäkuun puolivälin tienoilla ja jatkuu elokuun lopulle, joten kesäkuussakin saatan painaa pyörää/juoksua useamman viikon aika kovaa jos lomaa olisi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitetaan nyt tännekin oma tilanne. Viime alkukesästä viimeksi testattu FTP=255W ja omilla tulkinnoilla laskennallinen FTP=265-270W loppukesästä. Eilen tuuttasin lukemat 254W mittariin. Tästä on vielä pitkä matka kesään, joten etäisesti voisi toivoa pystyvän johonkin noin 280W lukemiin, tai ainaskin lähelle. Takana ei mitenkään erityisen hyvä jakso harjoituksellisesti (sisältäen 3vko flunssaa), joten ehkä tuossa on vielä helppoja watteja ottaa pois kuleksimasta!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nostelin reilussa kuukaudessa 187w --> 216w ylimenokauden jälkeen(traineri). Ei hajuakaan, mitä kesällä on ollut watit, kun ei oli mittaria vielä. Viime keväänä ftp oli vaivaiset 150w, joten mojovat parannukset vuodessa. Kestävyystreeniä takana vasta 1,5v.

Pitäisi uudelleen testata, mutta tuntuma on , ettei kauheana oo tullut lisää. Kevyt  pk + 30/30s hiitti treeni toimi hyvin aluksi. Tarkoitus olisi ottaa vielä yksi pyöräblokki maaliskuussa, johon myös kynnyksellä ajelua lisäksi (sweetspot). Tavoite ois päästä 3w/kg yli . 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@AnttiSn varmasti 3vko flunssa vaikuttaa. Käytätkö jotain trainingpeaksia tai vastaavaa treeninseurantaan? Kyllä siellä aika karua jälkeä varmaan olisi kunnosta tuollaisella sairastelulla 🥵 mutta kesään on onneksi pitkä aika, ja varmasti hilaat tuon sinne 280w tienoille jos terveenä säilyy ja välillä pyöräilyynkin ihan keskittyy.

 

En itse jaksanut pitää taukoa pyöräilystä, ehkä siksi, että ei houkutellut juokseminen suurempia määriä, ja uintikin vielä raskasta, joskin parempaan suuntaan koko ajan. 

Niinpä nyt on tullut n. 8vko pyöräilypainotteisempaa jaksoa ja uinnin ja juoksun ylläpitoa. Painostakin on ylimenokauden rasvat saatu sulateltua 😅 (joka ei viime vuonna ikinä onnistunut kesään mennessä!) n. 80h laadukasta pyöräilyä, josta n. 95% sisällä Zwiftillä ajelua, n. 2700 virtuaalista kilometriä ja n. 33000m nousua varsin hienoissa ympäristöissä. Viikottain kovaa tai vähän kovempaa, ja kisat ovat Zwiftissä siihen varsin hyviä. Toki omiin lyhyempiin intervalleihin eivät ihan istu, mutta 20-80min kovaa menoa onnistuu varsin kivasti 85-100%ftp. 

 

Tänään taas 4vko edellisestä testistä ja taustalla maanantain lepo (ensimmäinen sitten joulun) ja tiistain kevyt 1h pyöräily, trainingpeaksin form laskikin nätisti n. -10 tienoille (pyörinyt siellä -15-35 välillä). Toi ihan hyvän fiiliksen, ja 5min all out @371w ja 10min kevyt + 20min @344w hyvinkin tasaisesti ajaen, eikä itku edes päässyt! Vikat minuutit varsin tuskaa kuten aina 😛 

 

ftp tästä 326w ja parannusta taas 12w (edellisessä toki enemmän), varsin hyvä, sanoisin! 5.43w/kg myös ihan messevä jo, ja ihan kauheasti en odota kesään enää parannusta maksimitehoihin, mutta puolimatkaan helpottaa kummasti, kun tuosta 85% on jo 277w, eli aika tavoitteissa ja tuota saa loppukeväästä alkaen hinkatakin. 

 

Nyt lupaan keskittyä muuhn kuin pyöräilyyn 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu TrainingPeaksilla mennään. Formi oli plussalla aika tasan kuukauden, pahimmilleen 35 pykälää, joten kyllähän tuossa takapakkia tulee väkisinkin. Toki nyt nousuakin tulee käppyröissä, kun aletaan poistelemaan noita tyhjiä päiviä CTLstä. Käytännössä "treenit" oli kävelyä kuukauden ajan, ja pari hiihtoa plus uintia. Nyt mennään jo kolmatta viikkoa takaisin täysillä eli eiköhän tuossa kuukauden päästä aleta olla jo melko tavalla siellä missä pitääkin. Sitten katsellaan mihin asti pyöräkunnon kanssa pääsee ennen kesää! 

 

Mulla vähän erilainen lähestymistapa pyöräilykuntoon. Yritän tehdä mahdollisimman paljon pk1 ajoa työmatkoilla, kun se nyt on ilmaista treeniaikaa. Sitten siihen mausteeksi 1-3 krt trainerilla. Kyllähän se on ihan selvä, että jos jaksaisi 4-6 krt ajella trainerilla, niin eri malliin kunto kasvaisi. On kyllä tuollaiset 50-90min sessiot trainerilla erittäin miellyttäviä. Pitäisi vaan sitten jättää noita työmatka-ajoja väliin. Katsellaan kolmisen viikon kuluttua onko mitään kehitystä tapahtunut ja tehdään tarvittaessa peliliikkeitä. 

 

Spicalla alkaa olla luvut aika kohdillaan. Noilla kyllä pääsee jo ihan riittävän lujaa, eikä tarvitse itse tuommoisista kuin haaveilla! Minkälainen kisakalenteri ens kesälle löytyy? Ilmeisesti ainaskin puolimatkalle tarkoitus startata? Vähän sama itselläkin, että näin talvella juokseminen ei kyllä nappaa tippaakaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@AnttiSn itsellä toki tulee myös työmatkapyöräilyä, mut paljon lyhyempänä, luokkaa 30min päivässä varsin kevyttä, mut en oo noita laskenut mihinkään treeniin. Pääosa treenistä z2 tasolla pyöräillessä sisällä, sitten noita z4-z5 tason pyörittelyjä ~2x viikossa eri muodoissa, kovaa treeniä siis sinällään tuostakin treeniajasta varmaan n. 15-20% ihan max ollut, ja uinti ja juoksu (ja työmatkat), niin kevyttä on mielestäni ihan hyvin. Z2 vaan antaa omalla ajankäytöllä paremman vasteen, kun jos ajais z1 ni enhän mä silti ehtis treenaa enempää 🙂 

 

kisakalenteri on suomivuosi tänä vuonna lähtökohtaisesti ellei hairahdu. Toukokuussa lopulla duathlonin perusmatka (ei sm vaan ahvenistolla), kesäkuussa vanajanlinnan sprintti, ehkä vantaalla joku matka (sprintin sm/perusmatka, tai sit tuusulanjärvi jos se ei oo samaan aikaan vanajanlinnan kanssa), sit treenaillaan taas enemmän, ja heinäkuussa lohjan perusmatkan sm, siitä viikon palautuksella joroisiin puolikkaan sm-kisat, ja parin viikon kevyen menon jälkeen tahkolle täpärin täydelle matkalle sm (vai onko siinä kolme viikkoa, en tiä). Sit pitäis vielä vierumäelle mennä perusmatkalle täydentämään kerää koko sarja, saa nähä 🙂 jos muita kisoja, niin mahdollisia olis kesäkuun Lahden puolikas IM, heinäkuun lopun kasnäsin perusmatka ja syyskuussa joku ulkomaan kisa jos intoa ja kuntoa olis. Katotaan onko ylläreitä luvassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Talviale!

    Alennukset jopa -60%


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy