Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pyöräilykunto


Spica

Recommended Posts

tunti sitten, Ben! kirjoitti:

Onnittelut mestaruudesta!  Noi vauhdit 40-45 km/h tuntuu käsittämättömältä näin maallikon kannalta. Itse saa puristaa tosissaan jo 30 km/h vauhtiin.

 

jep..eikä meikä pääse 30km h --jos on mäkiä...mut sen takiahan reenataan..fillaril saa mukavaa vaitelua juoksuun...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4.52 +..joku 110km ..puokki takas hyyty vähän.. tuuli -vesi sade -väsy..tehty..

 mäkistä reittii.. 1h unet lenkin jälkeen...kun eihän täs kesäl oo 

 tullu  tahkottuu ku lyhyempii matkoi..100-200-400-800m...

 ja sit noi mäet fillaril..takki tyhjeenee äkkiä..jos innostuu alus

 liian kovaa...

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 6.8.2019 at 12.19, villea kirjoitti:

Olen vähän katsellut noita nopinzin pohjesuojia, TripSockz näyttäisi olevan heillä paras malli. Siinä on jopa jotain erityisröpelöä strategisessa kohdassa aerodynamiikkaa parantamaan.

 

Onko juuri kokemusta, millaista niillä on juosta? Mikä mahtaisi olla paras jos otetaan huomioon sekä pyöräily että juoksu? Mainostavat kyllä noiden sopivuutta märkkärin alle ja nopeutta T1:ssä.

Tässä on näköjään juostu TripSockzeilla. Jotain outoa niissä on kun jalat liikkuvat noin.

image.png.5dcdf47fc990a25d54bca395c30c0129.png

 

 

  • Like 2
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Mitä vaatii Tahkolla ajaa 4.25 pyöräaika? 225w ap, 235w np (blogissa selitystä vähän tuolle erolle) ja oma massa tietysti kohtuu pieni, 60kg. Varusteet kuntoon ja asento hyväksi. Niistä on pienet asiat ja hyvät tulokset tehty 🙂 Tuleville vuosille kuitenkin löytyy tehojen puolesta lisättävää 🙂

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

32 minuuttia sitten, Spica kirjoitti:

Mitä vaatii Tahkolla ajaa 4.25 pyöräaika? 225w ap, 235w np (blogissa selitystä vähän tuolle erolle) ja oma massa tietysti kohtuu pieni, 60kg. Varusteet kuntoon ja asento hyväksi. Niistä on pienet asiat ja hyvät tulokset tehty 🙂 Tuleville vuosille kuitenkin löytyy tehojen puolesta lisättävää 🙂

 

Tuota olenkin miettinyt että joko alkaa sinulla vauhdit semmoiset että ilmanvastuksen lisääntymisen vuoksi lisätehoja ei oikein voi enää siirtää nopeuteen, vaan juuri aerodynamiikan hienosäätämisestä saadaan nyt se lisänopeus jota pyöräilyyn on mahdollista saada.

 

Ilmeisesti siis ei 😄

 

Onko triathlonissa mitään selkeää rajapintaa jonka jälkeen pyöräilyyn satsaaminen ei enää hyödytä juurikin tuon lisääntyvän ilmanvastuksen vuoksi vaan kehitys tulee juoksun ja uinnin kautta? 

Link to comment
Share on other sites

21 minuuttia sitten, second kirjoitti:

Onko triathlonissa mitään selkeää rajapintaa jonka jälkeen pyöräilyyn satsaaminen ei enää hyödytä juurikin tuon lisääntyvän ilmanvastuksen vuoksi vaan kehitys tulee juoksun ja uinnin kautta? 

Ei ole, ainakaan peesikieltokisoissa. Peesikisoissa pyöräosuus on puolestaan niin paljon "helpompi", että siellä tämmöinen raja tuleekin vastaan! Tämä siksi, että enemmän watteja on aina nopeampi aika, niin yksinkertaista se on. Joskus näkee näitä järjettömiä laskelmia, että "säästetään" esim. varusteilla tai asentomuutoksilla 10W kisatehoista. Eihän se noin toimi, vaan pitää laskea, että päästään samalla teholla lujempaa! 

 

Se on toki totta, että fysiikka on vähän vastassa tuossa kovempaa ajamisessa, kun ilmanvastus skaalautuu nopeuden neliössä - eli mitä kovempaa ajat, sitä vaikeampaa on tulla yhä nopeammaksi. Mutta onneksi fysiologia avittaa - mitä nopeammin olet maalissa, sitä kovempaa voit suhteessa matkan edetä! Eli tuollainen 15min säästö pyörällä vastaa jo hattuarviolta 1-2% tehonlisäystä vs. kynnysteho, se on jo monta monituista wattia se. 

 

Itse huomannut myös, että triathlonissa harvemmin ääneen lausuttu tai kirjoitettu tosiasia on myös se, että lajien tärkeys riippuu myös suoritusjärjestyksestä. Jos uinnissa vetää ittensä vesinokkaeläimeksi, se pitää maksaa velkana koko loppukisan osalta. Pyörällä voipi enää pilata "vain" juoksunsa. Sanoisin, että moni hyvä juoksija pilaa mahdollisuutensa hyvään juoksuun pyörän päällä, ja moni huono uimari pilaa koko kisansa sillä, ettei ole opetellut paremmaksi uimariksi! Vaikka ajassa ei jäisikään niin kauheasti, niin joutuu työskentelemään "turhaan" vedessä ja tästä maksetaan sitten lähes koko matkalta... 

 

Secondille vielä knoppitietona, että todellisuudessa tuollainen raja tulee toki vastaan, koska ihminen ei voi pyörällä fysiologisesti kovempaa mennä kuin joku tietty rajanopeus. Tämä rajanopeus toki riippuu kunkin yksilön kyvystä tuottaa voimaa sekä optimoida vastukset. Pyörällä on poljettu tämmöisessä konventionaalisessa yläasennossa kuitenkin yli 80 km/h vauhdilla, joten sinne on vielä melkoisesti matkaa...

 

Ihan vaan kuriositeettina, niin se wattitieto on vaan yksi osapalanen. Isompi pyöräilijä pystyy kyllä tuottamaan merkittävästi enemmän watteja kuin esim. Spica, mutta lopputulema on melkotavalla samanlainen johtuen väistämättä huonommasta aerodynamiikasta. Tuossa yks lista noista pyörätehoista ja nopeuksista Ironman-kisasta, johon osallistujat on 100% ladanneet kaikki kykynsä ja ajaneet ihan kykyjensä äärilaidoilla:

https://www.trainingpeaks.com/blog/power-analysis-2016-ironman-world-championships/

 

Siellä muuan Lionel Sanders paukutellut muun muassa messevät 306W NPt tauluun, mutta kulkenut liki identtisesti samaa vauhtia kuin Spica 235W NP luvullaan. Toki reitit ei ole LIKIMAINKAAN verrannolliset keskenään, mutta luvut kertonee silti jotain esimerkiksi herra Sandelsin pyöräilyasennosta. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy