Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Ronkeli

Juoksu ja kadenssi

Recommended Posts

182 pituutta ukkelilla ja askeltiheys vaihtelee lenkeillä 178-182 -välillä vauhdeista riippumatta. Tosin vauhtihirmu en olekaan, joten tahtion yleensä 5:30-7:00 haitarissa. Joskus huomaa, että laiskasti juostessa ottaa vaistomaisesti askeleet hitaammin ja syynä tai seurauksena väsynyt suoritus kaikin puolin

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3.4.2016 at 13.36, LauriH kirjoitti:

100 cm ja 200 cm pituisten henkilöiden vertaaminen on hieman kummallinen esimerkki, mutta periaate toimii hieman realistisemmissakin tapauksissa.

Se sopii myös matematiikkaa kartteleville. Oletuksesi, että askelpituus on suoraan verrannollinen henkilön pituuteen, voi olla virheellinen. Luultavasti se onkin, mutta riittäisi toki olettaa, että askelpituus kasvaa pituuden kasvaessa.

 

On 3.4.2016 at 17.07, yksvesku kirjoitti:

Ei kai juoksussa askelpituus suoraan riipu ihmisen pituudesta? Jos ponnistetaan samalla voimalla, niin ei pitempi henkilö sen pidemmälle lennä.

Pidempi on myös painavampi, mutta toisaalta "ponnistusmatka" on suurempi, koska jalat ovat pidempiä, mutta myös törmäysvoimat ovat suuremmat, mutta lihasmassaa enemmän... Kuten mainittu, oikea elämä ei ole ihan yksinkertainen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2.4.2016 at 13.28, _MIKKI_ kirjoitti:

 

Polarin M400 on alkanut päivityksen yhteydessä sylkemään kadenssilukemia. Datat on vasta kahdelta lenkiltä. 

Tällä viikolla: PK2, kadenssi 85, 5:40min/km, 14km

 

Pientä kadenssin nousua havaittavissa. Nyt 88 pidemmällä lenkillä 25,17@5:38@134

 

On 3.4.2016 at 16.27, pjk kirjoitti:

Tänään pitkiksellä kadenssi 81. Keskivauhti 4:49min/km. Pari viikkoa sitten kympin kisa keskarilla 3:34, kadenssi 85. Ei toivoakaan että pääsisin tuohon 90:n kadenssiin. Pituutta mulla 186. Askelpituus olis laskujeni mukaan keskimäärin 165 cm tuossa kympin kisassa. Aika jäätävä. Tulikohan tuo nyt ihan oikein laskettua.

 

Luvut alle 100 on askelparin kadensseja. Eli 165/2-> 82½cm

 

On 3.4.2016 at 16.02, MarttiM kirjoitti:

suunnistajalle jonka täytyy osata loikkia pitkin metsiä. Omalta osaltani arvelen kuitenkin että kadenssin nostaminen on ollut halpa tapa saada juoksuun hieman lisää vauhtia ja samalla keventää askellusta.

 

Mitä pehmeämpi alusta sen pidempi askel. Esim. suolla alustan pehmeyden aiheuttama energiahukka on suuri joten loikat on kannattavia. Pehmeällä alustalla myös iskutus on olematon joten lyhyttä askelta ei tarvita suojelemaan polvia ja lonkkia.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teillä kokemuksia erilaisten juoksukenkien vaikutuksesta kadenssiin? Esim. kengän paino, droppi yms.

 

Juoksen itse nykyään pelkästään kevyehköillä ja matalan/nolladropin kengillä, ja kadenssi on esim. 6 min/km vauhdissa yleensä 90, ja nyt esim. maratonilla noin 5 min/km vauhdissa se oli 95. Mittari on ollut mulla käytössä vasta reilut pari vuotta, sitä edeltävältä ajalta ei ole mitään tietoja lenkeistäni. Kadenssiin en ole koskaan kiinnittänyt huomiota siten, että olisin yrittänyt sitä jotenkin muuttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 tuntia sitten, Guest Kadenssi kirjoitti:

Mulla kadenssi 195-205 välillä yleensä.

 

oon ihan perus harrastaja.

 

pitäiskö koittaa pienentää askeltiheyttä?

 

Onhan kadenssi aika korkea, mutta ihan mahdoton sanoa näkemättä juoksua pitääkö kadenssia tiputtaa.

 

Juoksunopeus = askelpituus x askeltiheys

 

Kokeile mitä juoksuvauhdille ja sykkeelle tapahtuu jos tiputat kadenssin 180:een

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ilmeisesti liian pitkä askel, kun askeltiheys (Garmin connect poljinnopeus) peruslenkillä on reilu 160 ja vedoissakin vain reilu 170. Pituutta vaivaiset 177, mutta olen koipeliini. Olen yrittänyt muutaman kerran tihentää askelta, muttei se mittarissa ole näkynyt. Tuntuu aika vaikeelta lähteä muuttamaan sitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Baltsu

Kuinka tarkasti juoksukellon kiihtyvyysanturi mittaa tämän tiedon? Olen hitaammalla lenkeillä joskus ihan laskenut sitä kadenssia ja saanut about sen 90 per puoli. Nyt eilisellä puolikkaalla mittari näyttää keskimääräiseksi lukemaksi 95 ja maksimi ollut jopa 103. Yllättävän suuria lukemia jotenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peruskestävyyslenkeillä kadenssi pyörii 165-170 välissä yleensä, jossain 4min/km vauhdissa kadenssi onkin sitten jo 185-190. Noi tulee luonnostaan keskittymättä mitenkään kadenssiin.

Pituuteni on 176-177 senttiä, jos sillä nyt on tekemistä kadenssin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎5‎.‎6‎.‎2017 at 12.32, janner2 kirjoitti:

Mulla on ilmeisesti liian pitkä askel, kun askeltiheys (Garmin connect poljinnopeus) peruslenkillä on reilu 160 ja vedoissakin vain reilu 170. Pituutta vaivaiset 177, mutta olen koipeliini. Olen yrittänyt muutaman kerran tihentää askelta, muttei se mittarissa ole näkynyt. Tuntuu aika vaikeelta lähteä muuttamaan sitä.

Täällä aika lailla samat askeltiheydet, pituutta kyllä kymmenkunta senttiä enemmän. 180:een en meinaa päästä millään. Viime viikolla yritin vähän keskittyä tiheyteen, mutta kyllä se koko ajan keskittymistä vaatii, kun se ei tunnu yhtään luonnolliselta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuuttia sitten, Reissujuoksija kirjoitti:

Täällä aika lailla samat askeltiheydet, pituutta kyllä kymmenkunta senttiä enemmän. 180:een en meinaa päästä millään. Viime viikolla yritin vähän keskittyä tiheyteen, mutta kyllä se koko ajan keskittymistä vaatii, kun se ei tunnu yhtään luonnolliselta.

Juu en ole saanut minäkään lisättyä asketiheyttyä, enkä itse asiassa ole enää edes yrittänytkään. Pidemmät matkat voisi kulkea paremmin, jos saisi askeleen lyhyemmäksi, muttei se oikein tunnu hyvältä.

Peruslenkillä (16k@4:45) askeltiheys oli 161 (askelpituus 1,3m), 6k@3:44 167 (askelpituus 1,6m) ja 400m vedossa (1:08) 182 (askelpituus 1,89m). Johtopäätöksenä tästä voisi sanoa, että kandenssi on kohdillaan, mutta vauhti yli 400m matkoilla ei...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä olen hiukannut ihmetellyt miten saan hukattua juoksunopeutta takaisin,  ja näyttäisi siltä että kun kadenssi putoaa niin vauhti hyytyy. Vauhtia sinänsä irtoaa kyllä jaloista omiin tarpeisiin, mutta se ei kestä.

Eli onko parempaa lääkettä kuin kovat VK-lenkit vauhtikestävyyden parantamiseen? Kannattaisiko päinvastoin kadenssia hakea enemmän PK-lenkeiltä?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän diisseliin haettiin tarkoituksella kierroksia talvikausi, tavoitteena taloudellisempi askel. Rannelaitteen mittaama kadenssi oli vielä viime kesänä 160, nyt se menee luontevasti tuonne 175 tuntumaan ja vauhdit on kasvaneet toki samassa suhteessa. Monipuolisesti tuli toki harjoiteltua mutta mentaalipuolella tärkein oli Spotifyn 170bpm Running soittolista. Välillä virkaa teki myös puhelimen metronomiapplari. Biisien tahtiin kun painoi talvella hallissa ja nyt keväällä lenkkipolulla, nopeammasta kadenssista tuli uusi normaali. Nykyään menen pitkätkin matkat jo 175 kadenssilla ilman tuota musiikin/metronomin apua. Sivuhuomiona, myös fillarin tempokadenssi on noussut siinä sivussa.

On 11.6.2017 at 23.15, Guest Baltsu kirjoitti:

Kuinka tarkasti juoksukellon kiihtyvyysanturi mittaa tämän tiedon? Olen hitaammalla lenkeillä joskus ihan laskenut sitä kadenssia ja saanut about sen 90 per puoli. Nyt eilisellä puolikkaalla mittari näyttää keskimääräiseksi lukemaksi 95 ja maksimi ollut jopa 103. Yllättävän suuria lukemia jotenkin.

Hyvä kello mittaa todella tarkasti. Ohessa Vantage V:n mittaus lenkistä jossa juoksin yllämainitun 170bpm biisilistan tahtiin. Seassa oli kaksi tempoltaan 166bpm biisiä, huomasin sen juostessa ja data sitten vahvisti fiilikset.

Screen Shot 2019-05-29 at 13.12.39.png

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy