Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
oh6os

Triathlonpyörän koko?

Recommended Posts

Hei,

Olen hankkimassa ensimmäistä triathlonpyörääni, mutta koko mietityttää.

Olen 183cm pitkä ja jalan sisämitta on 88cm.

Monet laskurit antavat vähintään 56cm rungon kokoja, jopa 58cm, mutta monessa yhteydessä törmään siihen, että suurinpiirtein saman kokoiset ajavatkin jopa 54cm runkokoolla?

Olisi kiva kuulla millä ajat, jo olet lähellä noita mun mittoja. Maantiepyöränä on 56cm Wilier.

t. juha

ok,

Luin. Siinäkin oli kaveri, joka oli sentin päässä mun mitoista ja ajelee Feltin 54cm rungolla, vaikka pyörän valmistaja suosittelee ihan selkeesti 56cm. Onko enemmän sääntö kuin poikkeus, että suositellut ja laskureiden mitat ovat pykälää liian isot?

Minkö kokoisella itse ajelet?

Olen niin noviisi tässä asiassa että minun valinnoistani ei kannata mallia ottaa vaikka oikein saattaisi mennäkin. Minähän olen 184/87 ja valitsin 56 koon B16:sta. Koko tuntuu minulle oikealta, vaikkakin vaihdoin siihen 2 senttiä pidemmän ohjainkannattimen ja ohjaamo on nyt työnnetty niin eteen kuin mahdollista. Tosin satulakin on melko edessä. Stemmi on nyt 110 senttiä ja pidempää en halunnut laittaa ettei ohjaus muutu liikaa (alkuperäinen 90cm) kunhan keväällä pääsen ulos.

Itselläni ohjaamo on nyt melko mukavuuspainotteisesti ylhäällä, kun vasta totutan kroppaa ajoasentoon enkä halua trainerilla painella täysin vaakatasossa. Kabiiniin tulee keväällä lisää tilaa kun lasken ohjaintankoa alemmas milloin se samalla myös karkaa hieman kauemmas.

edit: Se että ihmiset valitsevat ennemmin pienemmän kuin suuremman jos osuvat rajoille, johtuu varmaankin siitä että pyörää saa kyllä vähän "pidennettyä" mutta lyhentäminen on vaikeampaa.

edit2: Jos kuskilla on lyhyt selkä, täytyy valita pienempi koko ettei tule liian pitkää vaakaputkea. Ehkä siksi mainitsemasi kaveri on valinnut 54:n? En tiedä, kunhan arvaan.

Muokattu

Minulla on lähes identtiset mitat (184cm, 89cm). Ostin viime keväänä Trek Equinoxin 58cm rungolla se on täydellisen sopiva. Joku kaupitteli vastaavaa pyörää puoli vuotta sitten täälläkin, mutta se lienee jo mennyt.

http://www.juoksufoorumi.fi/vb/showthread.php?34404-MYYD%C4%C4N-Trek-Equinox-7-%94Entry-level%94-TT-py%F6r%E4-58-cm

Itse olen tasan 10 cm lyhyempi (173cm) ja ajelen 54 cm Specialized Shivillä (heidän merkinnöillään M koon runko). Omalla kohdallani olisin ehkä saanut hieman enemmän säätövaraa pienemmällä rungolla, mutta kun käytettynä ostin niin ei ollut tätä optiota ostohetkellä. Nyt säädöt on tapissa että saana aerobarin mahdollisimman alas. Uusilla osilla saisi tietysti lisää laskettua...

Anyway, aiemmin tätä pyörää käytti minua korkeampi kuski joka oli vaihtamassa pykälää pienempään eli S koon (51,5 cm) runkoon että saa tarpeeksi aggressiivisen asennon. Itse ajattelin pysyä kuitenkin tässä kun liika voi olla liikaa. Alkaa tulla ongelmia niskan ja näkökyvyn kanssa jos liikaa laskee tankoa.

Pyörämallien välillä on selvää eroa siinä mitä samaa kokonumero tarkoittaa, jopa saman merkin eri mallien välillä.

Itse olen 173/80 , vanha triahtlonpyörä on Felt B16(vm 2010) kokoa 54. Se on siinä rajoilla, että meinaa olla inasen liian iso, optimaali ehkä n. 178-senttiselle, itselleni koko 52 olisi kuitenkin ollut parempi. Kaveri on 180 ja osti saman rungon omaavan B12:n(vm 2012) joka on hänelle sopiva (huom, nyky-B12 on sitten eri rungolla, joka lienee lyhempi))

Uusi triathlonpyöräni on Felt DA3 (vm 2013) samoin kokoa 54. Se taas ei meinaa olla yhtään liian iso, vaan pikemminkin häränsarvia olisi voinut haluta inasen kauemmaksi.

Mulla on mittaa 177,5cm ja inseam 84cm. Ajelen ceepo stinger M:llä jossa ett 527mm ja ei se ainakaan yhtään isompi saisi olla. 100mm stemmillä on just soppeli mulle. Maantiepyörä on 540mm 120cm stemmillä. Ceepolla ajaessa mun käsivarret on jonkin verran etuviistossa. Jos haluaisi nojata suorien käsivarsien varaan kropan, olis tuokin runko vielä liian iso.

2014_geometry_venom.png