Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Falun 2015


ainatäysii

Recommended Posts

Tourilla, Vueltassa ja varsinkin Girolla mielenkiintoisimmat kisat käydään nimenomaan vuoristoetapeilla.

Näin minäkin joskus ajattelin ja jos kokonaiskilpailua ajatellaan niin se tosiaan useimmiten ratkaistaan vuorilla ja henkilökohtaisessa aika ajossa. Toisaalta kun ammattipyöräilyä olen hieman seurannut olen huomannut, että myös kevätklassikot ja etappikilpailujen massakiriin päättyvät tasamaaetapit voivat tarjota hienoa urheiluviihdettä. Etenkin jos massakirissä on mukana useamman huippusprintterin tiimit vetämässä.

Vuorietapeillahan on nykyisin aika helppo ennen etappia veikata miten etappi tulee menemään ja pääasiallinen mielenkiinnon kohde on useimmiten se ajetaanko hatkaporukan rippeet kiinni viimeisessä nousussa, tyytyvätkö kokonaiskilpailun kärkikuskit vain kyttäilemään toisiaan vai yrittääkö joku "isoista pojista" omaa ratkaisua (jolloin on yleensä tarjolla huippuviihdettä). Tuntuu, että sitä mukaa kun D-kontrolli on kiristynyt ovat mielenkiintoiset vuorietapitkin vähentyneet. Syy ja seuraus lienee ilmeinen, kun palautumista ei voi nopeuttaa kemiallisesti niin kroppaa ei voi ajaa punaiselle kovin montaa kertaa kolmeviikkoisen kilpailun aikana.

Kannatan siis vuoristoetappeja massalähdöllä myös hiihtoon :)

Tietyssä määrin kyllä, arvokisoissa voisi hyvin olla mukana yksi pitkään nousuun päättyvä kilpailu.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Toisaalta kun ammattipyöräilyä olen hieman seurannut olen huomannut, että myös kevätklassikot ja etappikilpailujen massakiriin päättyvät tasamaaetapit voivat tarjota hienoa urheiluviihdettä.

Tämä on totta. Erityisesti kevään klassikkokisat ovat mitä parhainta ja ennalta arvaamattominta viihdettä. Esimerkiksi Terpstran loppuirtiotto viime kevään Pariisi-Roubaix'ssa. Kohta klassikkokausi alkaa taas!

Sori offtopic. :)

Link to comment
Share on other sites

Hiihdon klassikoista toinen on vielä hiihtämättä. Marcialonga hiihdettiin tammikuussa jo 42. kerran, mutta tulevana sunnuntaina hiihdettävä, klassikkojen klassikko, Vasaloppet hiihdetään jo 91. kerran!

Kuka kirjoitti, että hiihdosta on hävitetty kaikki perinteet?

Suomessakin on massahiihtoja jotka on hiihdetty useammin kuin Marcialonga =) Tosin taso on "aavistuksen" heikompi...

Hauska nähdä kuka lappaa Vasaloppetin nopeimmin tasurilla läpi tänä talvena.

Link to comment
Share on other sites

Kaikki noi ns. pitkät matkat taitaa olla alimatkoja. Mm. viime viikonlopun Pirkan Hiihto oli vaan vähän reilu 88 km. Ihan varma en ole oliko sitä reittiä jouduttu oikomaan jostain kohti.

Onko näin? Itse olen vain kerran hiihtänyt Pirkan jo vuosia sitten ja muistelen, että 90 km kyllä gps:ään kertyi. En myöskään ole kuullut, että olisi ollut alle 90 km.

Tuo on myös minulle uutinen, että Vasaloppet olisi alle 90 km. Paljonko sitten on oikea mitta?

Link to comment
Share on other sites

Onko näin? Itse olen vain kerran hiihtänyt Pirkan jo vuosia sitten ja muistelen, että 90 km kyllä gps:ään kertyi. En myöskään ole kuullut, että olisi ollut alle 90 km.

Voihan se olla että mun V800 ei vaan toiminut Pirkassa oikein, mutta samaa luokkaa oli matkat parilla kaverillakin. Aiemmin en itse ole GPS:n kanssa tuota hiihtänyt. Finlandia ainakin on sen reilun kilsan vajaa 50 kilsasta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy