Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Laihduttaminen

Guest Rekisteröimätön

Recommended Posts

• Replies 391
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Aamupainot 23.9. 91,0kg ja 10.11. 84,0kg, suunta on ainakin oikea ja vielä olisi tarkoitus jatkaa vähintään 9 kiloa samaan suuntaan, vaikka nyt lienee ne helpoimmat kilot karisseet. Luultavasti kokeil

Laihduttaminen ei tosiaankaan lopu ikinä.   Syytän kyllä jatkuvasti kohoavaa painoani nykyisistä stretch-housuista ja -farkuista. Miksi ihmeessä jokaiseen kankaaseen pitää laittaa tuollainen

Oma laihduttaminen 13 kg 16 kuukaudessa meni tosi lineaarisesti. Seurasin tuona aikana painoa käytännössä päivittäin. Painokäppyrä liitteenä. Sen huomasin, että kun määrää kasvatti eli elimistön

Posted Images

Joo ei käsitä tätä näläntunne asiaa... ite syön 3h välein. Ei oikeestaan ole sellasta tunnetta.

No kokeileppa syödä 4-5 tunnin välein ja tuu sitten kertomaan meille nälästä. :icon_twisted: Joissain tapauksissa tasainen kolmen tunnin välein syöminen on vaan niin epäkäytännöllistä, että mieluummin kärvistelee pienessä nälässä kuin on joka välissä syömässä.

Miksi ihmeessä karppaaja vaihtaisi rasvaisen lihan vähärasvaiseen?

Koska joku kasleri ja yleensäkin rasvainen liha on yleensäottaen paljon heikompilaatuista kuin vähärasvaisempi liha. Minä ainakin syö mieluummin sisäfilettä kuin jotain kasleria. Saanko kysyä, millaista lihaa söit ennen karppausta ja entä karppaukseen lähdettyä?

Toi mun juttu oli kärjistys, ja sen siinä myös mainitsin. Ei pidä ottaa itteensä, koska ei täällä ole kuin perusterveitä miehiä karppasi tai ei.

Muokattu

Vielä nälkäasiasta.

Hyvä että se on noussut pintaan kerta toisen jälkeen. Itse näen, että yksi VHH:n tärkeistä terveyshyödyistä tulee juurikin siitä, että ei tarvitse olla syömässä 2-3h välein. En minäkään näitä asioita osannut ajatella aiemmin, ymmärän siksi hämmennyksen mitä tästä on seurannut.

Itsellä rytmi menee suunnilleen: aamiainen klo 6, erittäin runsas salaattipohjainen lounas 10 töissä (mukana lihaa, kalaa, kanaa, pähkinöitä, öljyä yms. myös), välipala 18-19 välillä, joskus vielä viimeisenä rahkapurkki n. 22 aikaan. Työpaikan salaattilinjaa on kiittäminen, että tämä onnistuu helposti ja ruoka on vaihtelevaa.

Miksi pitkät ruokavälit on hyväksi. Siksi että ruoansulatuselimistö pääsee kunnolla lepäämään aterioiden välissä. Eihän ihminen ole tällä tavalla syödä pupeltanut parin kolmen tunnin välein kun viimeisten vuosikymmenten ajan. Eiköhän ihminen aikojen saatossa aika hyvin tottunut siihen että ruokaa ei ole tarjolla ihan vähän väliä. Tiedetäänhän jo yleisesti paaston terveyttä edistävä vaikutus. VHH: lla moni asia on saman kaltaista kuin paastossa elimistön kannalta.

Itse olen havainnut että vatsa on ainakin kiittänyt näiden muutoksien vuoksi.

No kokeileppa syödä 4-5 tunnin välein ja tuu sitten kertomaan meille nälästä. :icon_twisted: Joissain tapauksissa tasainen kolmen tunnin välein syöminen on vaan niin epäkäytännöllistä, että mieluummin kärvistelee pienessä nälässä kuin on joka välissä syömässä.

Miksi?

Miksi se on epäkäytännöllistä?

Oma väli on enemmän 3-4h kuin 2-3h

Muokattu

Koska joku kasleri ja yleensäkin rasvainen liha on yleensäottaen paljon heikompilaatuista kuin vähärasvaisempi liha. Minä ainakin syö mieluummin sisäfilettä kuin jotain kasleria. Saanko kysyä, millaista lihaa söit ennen karppausta ja entä karppaukseen lähdettyä?

Toi mun juttu oli kärjistys, ja sen siinä myös mainitsin. Ei pidä ottaa itteensä, koska ei täällä ole kuin perusterveitä miehiä karppasi tai ei.

Mikä tekee kaslerista heikompilaatuista lihaa...? En väitä siis mitään en ole vain perehtynyt asiaan..

Tarkoitukseni oli tuon kärjistyksen kautta havainnollistaa sitä että kuinka karpatessa on helpompi syödä oikein, koska juuri tuolla tavallahan moni syö että kasviksia ei ollenkaan ja muuten kaikkea mikä maistuu hyvälle. Jos tään vaihtaa karppaukseen niin on aika vaikea mennä pieleen. Eihän se tietty pieleen mene jos vaihtaa lautasmalliinkaan, mutta karppaus on tietyllä tavalla selkeämpää. Kun hiilarinlähteet puuttuvat niin kasvikset eivät tunnu niin turhilta aterialla, varsinkin jos tekee ruokansa itse.

Mulla on ollut aika paljon vaihtelua ruokavaliossa, mutta karppauksen alkuvaihdeessa tutustuin ensinnä pekoniin ja possuun noin muutenkin. Jäi kyllä sitten pois, että ei mulla lihansyönnissä oikeastaan ole suuresti muutoksia tapahtunut, ehkä vähän vähemmän lohta ja enemmän naudanlihaa ja kanaa nyt viimeaikoina. Lohta siis ostan vain kerran viikossa ja sitä sitten riittää 2-3 päivää, aiemmin söin sitä enempi. :tongue: Aiemmin en kiinnittänyt huomiota rasvaisuuteen, karppauksen alkuvaiheessa koitin vähän hakea niitä rasvaisempia vaihtoehto...

Muokattu

Vielä nälkäasiasta.

Hyvä että se on noussut pintaan kerta toisen jälkeen. Itse näen, että yksi VHH:n tärkeistä terveyshyödyistä tulee juurikin siitä, että ei tarvitse olla syömässä 2-3h välein. En minäkään näitä asioita osannut ajatella aiemmin, ymmärän siksi hämmennyksen mitä tästä on seurannut.

Itsellä rytmi menee suunnilleen: aamiainen klo 6, erittäin runsas salaattipohjainen lounas 10 töissä (mukana lihaa, kalaa, kanaa, pähkinöitä, öljyä yms. myös), välipala 18-19 välillä, joskus vielä viimeisenä rahkapurkki n. 22 aikaan. Työpaikan salaattilinjaa on kiittäminen, että tämä onnistuu helposti ja ruoka on vaihtelevaa.

Miksi pitkät ruokavälit on hyväksi. Siksi että ruoansulatuselimistö pääsee kunnolla lepäämään aterioiden välissä. Eihän ihminen ole tällä tavalla syödä pupeltanut parin kolmen tunnin välein kun viimeisten vuosikymmenten ajan. Eiköhän ihminen aikojen saatossa aika hyvin tottunut siihen että ruokaa ei ole tarjolla ihan vähän väliä. Tiedetäänhän jo yleisesti paaston terveyttä edistävä vaikutus. VHH: lla moni asia on saman kaltaista kuin paastossa elimistön kannalta.

Itse olen havainnut että vatsa on ainakin kiittänyt näiden muutoksien vuoksi.

Paljon harrastat liikuntaa viikossa?

Paljon harrastat liikuntaa viikossa?

Tällähetkellä suunnilleen näin. Arkena aamulla ennen töitä joko tunnin lenkki tai tunnin salitreeni, 2-3 kertaa yhteensä, miten se jakaantuu noiden kesken vaihtelee vähän. Viikoloppuisin sitten 1-2 suoritetta. Lenkki ja/tai sali, silloin tällöin pitkälenkki (tarkoittaa hiihdossa 2-3h tai juoksussa n. 2h.). 3-4 liikuntakertaa siis. Se on tällä hetkellä aikalailla maksimi minkä saa järjestettyä lapsiperheen menojen sekaan.

Eli ei mitään himokuntoilua mutta sellaista, että sillä pysyy läpi vuoden kohtuu kunnossa. Pystyy suoriutumaan 90km laturetkestä ja 33km juoksusta, 217km pyöräilystä(tämä vasta tämän kesä tavoite), ja lihaskunnon puolesta penkistä:weightlifter: menee se pikkusen vajaa 2*oma paino.

Tällähetkellä suunnilleen näin. Arkena aamulla ennen töitä joko tunnin lenkki tai tunnin salitreeni, 2-3 kertaa yhteensä, miten se jakaantuu noiden kesken vaihtelee vähän. Viikoloppuisin sitten 1-2 suoritetta. Lenkki ja/tai sali, silloin tällöin pitkälenkki (tarkoittaa hiihdossa 2-3h tai juoksussa n. 2h.). 3-4 liikuntakertaa siis. Se on tällä hetkellä aikalailla maksimi minkä saa järjestettyä lapsiperheen menojen sekaan.

Eli ei mitään himokuntoilua mutta sellaista, että sillä pysyy läpi vuoden kohtuu kunnossa. Pystyy suoriutumaan 90km laturetkestä ja 33km juoksusta, 217km pyöräilystä(tämä vasta tämän kesä tavoite), ja lihaskunnon puolesta penkistä:weightlifter: menee se pikkusen vajaa 2*oma paino.

Tuo laturetki ja hölkkä menee vaikka rypsiöljyllä ;) mutta penkki on kova. Näin 97kg ukkona tekis melkein 2markkaa...

Mikä tekee kaslerista heikompilaatuista lihaa...? En väitä siis mitään en ole vain perehtynyt asiaan..

Sillä tavalla, että kunnon sisäfilepihvi maistuu TODELLA paljon paremmalta. Jos nyt syömisestä mitään nautintoa haluaa hakea. Minulle se on kriteeri. Ja kyllä se rasvan kaloripitoisuus on tullut todettua.

Tarkoitukseni oli tuon kärjistyksen kautta havainnollistaa sitä että kuinka karpatessa on helpompi syödä oikein, koska juuri tuolla tavallahan moni syö että kasviksia ei ollenkaan ja muuten kaikkea mikä maistuu hyvälle.

Olen kyllä vahvasti eri mieltä siitä, että karpatessa olisi yhtään sen helpompi syödä kasviksia kuin jos ei karppaa. Voi olla, että karpatessa erikoinen ruokavalio on niin selkeäti pinnassa, että muistaa syöd kasviksiakin, ja kun ei karpannut, niin kasvikset ei kuuluneet ruokavalioon. Ja siis kyllä, olen itseasiassa karpannut joskus 90-luvun puolessa välissä silloin, kun koko termiä ei samalla tavalla oltu lanseerattu koko kansan keskuuteen. Paino minulla tippui ihan kivasti, mutta lopultakin, ei siitä normaaliksi ruokavalioksi minulle ollut. Olen varma, että monelle muulle on.

Minulla paino on kuitenkin pysyvästi tippunut sen 13kg ihan vain sillä, että aloin urheilemaan. Ainoa syy miksi nyt keksin poistaa vielä seuraavat 10kg on puhtaasti siinä, että ajattelin että jos jalka nousisi kevyemmin.

Jos tään vaihtaa karppaukseen niin on aika vaikea mennä pieleen. Eihän se tietty pieleen mene jos vaihtaa lautasmalliinkaan, mutta karppaus on tietyllä tavalla selkeämpää. Kun hiilarinlähteet puuttuvat niin kasvikset eivät tunnu niin turhilta aterialla, varsinkin jos tekee ruokansa itse.

Mulla on ollut aika paljon vaihtelua ruokavaliossa, mutta karppauksen alkuvaihdeessa tutustuin ensinnä pekoniin ja possuun noin muutenkin. Jäi kyllä sitten pois, että ei mulla lihansyönnissä oikeastaan ole suuresti muutoksia tapahtunut, ehkä vähän vähemmän lohta ja enemmän naudanlihaa ja kanaa nyt viimeaikoina. Lohta siis ostan vain kerran viikossa ja sitä sitten riittää 2-3 päivää, aiemmin söin sitä enempi. :tongue: Aiemmin en kiinnittänyt huomiota rasvaisuuteen, karppauksen alkuvaiheessa koitin vähän hakea niitä rasvaisempia vaihtoehto...

Mä luulen että sullakin on jollain tapaa käynyt vähän sillä tavalla, kuin kärjistettynä esitin. Kiinnität yksinkertaisesti enemmän huomiota siihen mitä syöt, ja se on hyvä asia.

Itselläni on käynyt aivan samoin. Syön pekonia, mutta sen kaupan pekonin sijaan se on tutun savustamaa ja leikkaamaa täydestä sian ruhosta alunperin. Makkarat tulee samalta kaverilta. Ei ole lisäaineita. Kaikki leivonnaiset tulee suoraan leipomosta ja nekin on täysin lisäaineettomia.

Kyllä mä mielellään haen vihanneksetkin suoraan tilalta, mikä täällä päin onnistuu suuren osan vuotta, mutta ei talvisaikaan.

Vielä on jotain paheita jäljellä. Kuten ne aamumurot ja myslitkin usein on jonkun ylikansallisen jätin laarista.

Mutta kyllä tuon Inkisen testeihin uskon. Eli vaikka pidän tuota nälän tunnetta aivan omituisena väitteenä normaaliruokavaliossa, niin uskon että kestävyysurheilija voi hyötyä ainakin kausittaisesta karppaamisesta rasvanpolton tehostumisena. Olen siis löytänyt väitteen karrpauksen puolesta, jonka uskon olevan tosi.

Ja joo, luin sen 60% ..."all carbs.." kohdan aluksi oikein, mutta sitten unohdin, ja lopullinen tulintani oli väärä. Kyllä se siinä kirjoittaa jättäneensä kaikki carbsit pois.

Kuten sanoin, suvaitsen karppaajat, mutta kunpa siitä ei tarvitsis kuulla ainoana oikeana uskontona (en väitä täällä kenenkään sitä sellaisena esittäneen), koska ei ne hiilarit kuntoilevaa ihmistä tapa. Ja kuten sanoin, on hiilareita, ja sitten on hiilareita.

Ne sipsit, ranskalaiset perunat, viinerit, munkit, pullat, valkoinen paahtoleipä jne... Ne on pahasta. Ruisleipä, kokojyväleivät, kokojyväriisi, ohraryynit, hedelmät ja marjat jne, ne on hyvästä. Kohtuudella toki niitäkin.

Ei ole olemassa heikkolaatuista lihaa. On vain kokkeja, joista toiset osaavat käsitellä raaka-aineita ja kokkeja, jotka eivät osaa. Edellisen punaisen liha-ateriani tein juuri kaslerista. Todella hyvää.

Kyllä on olemassa heikkolaatuista lihaa. Voi tietysti olla, että kaikki kokit ei saa hyvästäkään lihasta niin herkullista, että eroa heikkolaatuiseen lihaan voisi havaita :throw:

Mä luulen että sullakin on jollain tapaa käynyt vähän sillä tavalla, kuin kärjistettynä esitin. Kiinnität yksinkertaisesti enemmän huomiota siihen mitä syöt, ja se on hyvä asia.

Kyllä mä edelleen väitän että se johtuu siitä että jos ruokavaliossa ei ole hiilareita, niin jos siitä jättää vielä kasvikset pois, niin se on sitten pelkkää lihaa, munia ja maitotuotteita. Siksi siinä on aika paljon helpompi pitää niitä kasviksia mukana. Tällaisia kasviksettomat ateriathan on ihan normijuttu, esim. spagetti+lihapullat, ei kasvikset siinä ole mikään pakollinen osa. Mutta karppiateriana ilman kasviksia tää onkin sitten vaan pelkät lihapullat. Tai pottumuusi ja uunimakkara, ei siihenkään kuulu mikään tietty salaatti tai vihannes, ne ovat pelkkiä lisäkkeitä. Esimerkkejä tällasista ruuista, joissa kasvikset eivät ole millään tavalla kiinteä osa kokonaisuutta löytyy aika paljon... Karpatessa sitten jos lähtään jäljitteleen näitä ruokia niin pasta tehdään esim. kesäkurpitsasta ja muusi kukkakaalista, koostumuspuolella päästään tosi lähelle ja makukin on ok ja tilanne on se että ateriassa on kasviksia jo ilman lisäkkeitäkin. Tietty voishan sitä syödä vain makkaraa ja lihapullia yksistäänkin...

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

Yli 10 000 kävijää/kk

n. 350 000 sivulatausta/kk

• Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy