Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Laihduttaminen


Guest Rekisteröimätön

Recommended Posts

Olen aina luullut, että Polar ei mittareiden tarjoamissa energiankulutuksissa käytä laskemiseen mitään muuta kuin sykettä ja henkilön fyysisiä ominaisuuksia (paino, sukupuoli, ikä...). Oli miten oli, Polarin mukaan käytän samalla reitillä enemmän energiaa jos juoksen sen kovaa.

Otetaas vaikka tuosta kaksi juoksua matolla. Sama matto ja kulma molemmissa juoksuissa 0%. Ekassa matka 10.02km ja kulutus 1209kcal ka. vauhti 7.03min/km ka. syke 165bpm. Tokassa matka 9.83km ja kulutus (myös) 983kcal ka. vauhti 8:20min/km ka. syke 134bpm.

https://www.polarpersonaltrainer.com/shared/exercise.ftl?shareTag=ff2aadbea2a73f0f894f64ac05cf0d71

https://www.polarpersonaltrainer.com/shared/exercise.ftl?shareTag=b3ca2041749944bdc8b294d7a7c1f348

Joo hirveet sykkeet ja hitaat vauhdit, mutta tässä taas vasta alotellaan vuoden vaihteen lomailujen jälkeen :)

Silti, molemmat matkat juostiin, ja energiankulutuksen ero 20% luokkaa samalla matkalla.

.

niin me puhuttiin juoksusta, mittarisihan ei tiedä mitä teet, rekisteröi vain sykkeesi.

Ja tuotaa, mitä merkitystä sillä mikä on kalori luku?? Ei bonjoo

Link to post
Share on other sites
  • Replies 352
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oma laihduttaminen 13 kg 16 kuukaudessa meni tosi lineaarisesti. Seurasin tuona aikana painoa käytännössä päivittäin. Painokäppyrä liitteenä. Sen huomasin, että kun määrää kasvatti eli elimistön

Aivan. Aikamoiseltahan se 18 maratonia kuulostaa, mutta niin kuulostaa esim. 3000 vuosikilometriäkin (minkä aika moni täällä juoksee) jos sen juoksisi pelkkinä maratoneina. Kilometrejä ja kalorioita k

Kokeile jättää hiilihydraatit vähemmälle. Energiavaje sitten maltilliseksi rasvaa lisäämällä. Vaikka ei toimisi, et menetä kokeilemalla mitään. Napauttavalle Petteri Lindbladille suosittelisin itse ko

Posted Images

niin me puhuttiin juoksusta, mittarisihan ei tiedä mitä teet, rekisteröi vain sykkeesi.

Ja tuotaa, mitä merkitystä sillä mikä on kalori luku?? Ei bonjoo

Eikös se kulutettujen kalorien määrä laihdutuksen ja energian kulutuksen kannalta ole aika olennainen luku?

Ja mittari kyllä tietää mitä teen, kun se sille on jo ennen suorituksen alkua kerrottu.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Eikös se kulutettujen kalorien määrä laihdutuksen ja energian kulutuksen kannalta ole aika olennainen luku?

Ja mittari kyllä tietää mitä teen, kun se sille on jo ennen suorituksen alkua kerrottu.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Onhan se tietysti, mutta kun liikuntaa tulee se 10-15h/vko ei laskentaa juurikaan tarvita.

Ja tuo alla oleva esimerkki kertoo että ei oikein ole luotettavaa dataa koneesta

Link to post
Share on other sites

Minäkään en kulutuksia mittarista katso eikä ne älyttömästi muutenkaan kiinnosta. IMO kaava matka km x paino kg kertoo kulutuksen riittävällä tarkkuudella. Esim. mulla 10 km juoksu : 10 x 72-73 = 720-730 kcal. Se kuinka lujaa tai hiljaa juoksen vaikuttaa lähinnä siihen että missä suhteessa kuluu hiilareita (kulutus kasvaa kohti yläkynnystä) ja rasvoja (kulutus kasvaa kohti alakynnystä). Polarit jne. mittarit saa laskea ihan millä kaavalla huvittaa kulutusta, mutta ylläoleva kaava ei kyllä paljoa valehtele. Kun rasva-aineenvaihdunta kehittyy ja kynnykset nousee, päästään tietysti kovemmallakin vauhdilla parempaan rasvankulutukseen ja vähempään hiilarien käyttöön. Em. on hyötyä varsinkin kun juostaan maratonia lähellä omaa maksimia.

edit : laihduttamisen suhteen jos pelkästään haluaa rasvoja kuluttaa, niin hiljaisemmat vauhdit on siihen parempia vaihtoehtoja äkkiseltään. Kuitenkin ns. jälkipoltto on myös huomattava tekijä rasvankulutukseen tehokkaan harjoituksen jälkeen, joten ihan yksioikoista ei ole ohjeistaa kuinka kannattaa treenata. Kuitenkin 10 tuntiin jos pääsee viikossa aerobisen liikunnan osalta, niin jotain pitäisi tapahtua.

Muokattu
Link to post
Share on other sites

Itse olen ainakin havainnut MyFitnesPalin (tai minkä tahansa työkalun, johon voi logata syömisensä helposti) käteväksi ihan sen suhteen, että tietää mitä syö. Kuvittelen mm. itse syöväni paljon enemmän proteiinia, kun kuitenkin kaupasta kannan kreikkalaista jugurttia, raejuustoa, tonnikalaa jne. Silti, proteiinin määrä jää aina reilusti alle päivittäisen tavoitteen.

Nämä nykyiset aktiivirannekeet (Fitbit, Jawbone, Polarin Loop, M400 ja V800... )kyllä sitten loggaa sen kultuksen samaan työkaluun, joten tämän helpompaa painonhallinta (ylläpito, nosto ja lasku) ei juuri voisi olla. Ei tartte miettiä päässään mitään kaavoja.

Link to post
Share on other sites

Itse olen ainakin havainnut MyFitnesPalin (tai minkä tahansa työkalun, johon voi logata syömisensä helposti) käteväksi ihan sen suhteen, että tietää mitä syö. Kuvittelen mm. itse syöväni paljon enemmän proteiinia, kun kuitenkin kaupasta kannan kreikkalaista jugurttia, raejuustoa, tonnikalaa jne. Silti, proteiinin määrä jää aina reilusti alle päivittäisen tavoitteen.

Nämä nykyiset aktiivirannekeet (Fitbit, Jawbone, Polarin Loop, M400 ja V800... )kyllä sitten loggaa sen kultuksen samaan työkaluun, joten tämän helpompaa painonhallinta (ylläpito, nosto ja lasku) ei juuri voisi olla. Ei tartte miettiä päässään mitään kaavoja.

miula on heleppoo kun painoa lähes 100, 100kg*juostu kilsa, osaan ihan päässä =)

Tuon tarkempaa en tarvitse, nälkä on koko ajan ja syön 3h välein. Kun syö monipuolisesti, saa kaiken mitä tarttee. Rankemman reenin jälkeen palautukseen proteiini/ hiilarisekotus, ei ruudin keksimistä tämä.

Mites sitten kun sovellus menee tilttiin, meneekö puurot ja vellit sekasin =)

Muokattu
Link to post
Share on other sites

miula on heleppoo kun painoa lähes 100, 100kg*juostu kilsa, osaan ihan päässä =)

Joo mulla on sama joten ei se siitä laskusta ole kiinni. Mutta päivän aikana tulee liikuttua muutenkin, ja aina en tiedä matkoja, joten mulle tuollainen aktiivisuusranneke ja ruoat loggaava sovellus on kiva juttu. Etenkin kun tykkään jälkianalysoida kaikkea kokonaisuutena.

Mulla tosiaan maratooniin treenatessa paino on aiemmin aina noussut, joten ajattelin tehdä tällä kertaa jotain toisin. Toisaalta, kun mä luulen, että jos paino vähän, tai vähän enemmänkin, putoaisi, niin voisihan se maratooni mennä pikkasen nopeammin, ja pääsis edes alle 4 ketjuun kirjoittelemaan.

Olen kyllä huomannut että sinua ei toi paino ole hidastanut. Ehkä mä oon vaan laiska treenaamaan.

Link to post
Share on other sites

Joo mulla on sama joten ei se siitä laskusta ole kiinni. Mutta päivän aikana tulee liikuttua muutenkin, ja aina en tiedä matkoja, joten mulle tuollainen aktiivisuusranneke ja ruoat loggaava sovellus on kiva juttu. Etenkin kun tykkään jälkianalysoida kaikkea kokonaisuutena.

Mulla tosiaan maratooniin treenatessa paino on aiemmin aina noussut, joten ajattelin tehdä tällä kertaa jotain toisin. Toisaalta, kun mä luulen, että jos paino vähän, tai vähän enemmänkin, putoaisi, niin voisihan se maratooni mennä pikkasen nopeammin, ja pääsis edes alle 4 ketjuun kirjoittelemaan.

Olen kyllä huomannut että sinua ei toi paino ole hidastanut. Ehkä mä oon vaan laiska treenaamaan.

Niin minä meinaan seurasin tyylilläsi painoa ja se oli silloin haarukassa 88-92kg mara meni 3.38 parhaimmillaan. n.2v sitten aloin ottamaan lihasjumppaa mukaan, alkuun ihan punnertelin vetelin leukoja siitä joku 6kk sain oman punttikseni valmiiksi autotalliini ja aloin suht systemaattisesti punttailemaan, painoahan tuli seuraavaan maraan mennessä (n.8kk) +4kg ja kun keventelin ja suola/ nestetankkailin oli starttiaamuna paino 99. Silti alitin 3.30 ensikertaa, ja uuden elämäni painavimmassa kunnossa. Vuonna 05/12 - 06/04 välisenä aikana tiputin painoni 113 --> 85kg. Siitä tämä sana uuden elämäni =)

Mitä pidemmälle harrastus on mennyt sen vähemmän jaksaa tuijotella mittareita tms. fiilis on tärkein. Vaikkakin pakko myöntää että kun kerran on läskit saanu suht pois, on tämä paino asia edelleen arka ja sitä tulee seurattua tarkkaan, siihen pitäs kyllä saada mielen helpotusta. Tai enemmän mittaan vyötärön mittaa kuin painoa.

sen verran vielä ketjun aloittajalle, että unohtaa sanat dietti ja laihdutus jne. Muokkaa ruokailut sellaisiksi jonka kanssa voi elää lopun ikää painoa saamatta. Kuten monelle niin itsellekkin kävi että kun pääsin sen hetkisen mieleni ihannepainoon 85kg ja normalisoin syömiseni tuli 4kg nopaesti takasin.

Useita ateria kertoja (3h välein) makeiset pois ja kohtuudella yksi herkkupäivä viikkoon. Sillä minä olen selvinny

Muokattu
Link to post
Share on other sites

Niin minä meinaan seurasin tyylilläsi painoa ja se oli silloin haarukassa 88-92kg mara meni 3.38 parhaimmillaan.

No, minulla siis homma alkoi nelisen vuotta siitä, että painoa oli 110kg, ja liikkuminen oli todella satunnaista. Aloitin juoksun, lopetin iltasyömisen ja vähensin oluesta. Sitten lisäsin juoksuun pyöräilyn, uinnin ja kuntosalin. Tällä tavalla mitenkään laihduttamatta elintapojen muutoksella paino tippui tasolle 97kg. Siitä eteenpäin oltiin parhaillaan jossain alle 93kg:ssa, mutta aina tultiin takaisin tuohon maagiseen lukemaan 97kg.

Tämä 97kg on minulle ihan ok, mutta nyt kolmannen maratoonin juostua huomasin, että mennäänkin aina yli 100kg, ja se ei enää ole minulle ok. Kuulin joskus englanniksi hienon sanonnan: "If nothing changes, nothing changes."

Eli jos haluan muuttaa jotain, niin minun pitää muuttaa jotain. Siksi ajatellin että parempi katsoa mitä syö ja kuluttaa, kun se etten niitä katso, ei tunnu enää toimivan.

Sitten kun homma on balanssissa, niin katsotaan uudelleen.

En puhu laihdutuksesta, vaan painohallinnasta. Minua ei kiinnosta laihduttaa esimerkiksi dietillä. Jos liikunnan lisäys auttaa, niin hyvä. Jos se ei auta, niin mitä jää jäljelle?

Samasta syystä en oikein viitsi harrastaa mitään tipattomiakaan. Jos alkoholi lihottaa tai haittaa urheilua, niin sitten sen käytölle kannattanee tehdä jotain pysyvää. Ryhtyä vaikka viikonloppujuopoksi, jos aiemmin veti päivittäin pullon punkkua lounaan yhteydessä ja sen jälkeen ei lenkit enää onnistut. Tämä siis esimerkkinä. Sama se mulla on ruoan suhteen. En ole ryhtynyt absolutistiksi, enkä aloittanut laihdutuskuuria. Mutta sekä olutta että ruokaa kuluu silti vähemmän.

Link to post
Share on other sites

sen verran vielä ketjun aloittajalle, että unohtaa sanat dietti ja laihdutus jne. Muokkaa ruokailut sellaisiksi jonka kanssa voi elää lopun ikää painoa saamatta. Kuten monelle niin itsellekkin kävi että kun pääsin sen hetkisen mieleni ihannepainoon 85kg ja normalisoin syömiseni tuli 4kg nopaesti takasin.

Useita ateria kertoja (3h välein) makeiset pois ja kohtuudella yksi herkkupäivä viikkoon. Sillä minä olen selvinny

Hyvin yksilöllisiä juttuja nämä. Itse en mitenkään pysty syömään 3h välein ilman että paino nousee. Tai siis pystyn hetken kituuttelemaan tuolla systeemillä mutta pitemmän päällä ei onnistu kun tuntuu ettei koskaan olo ole "täysi" vaan koko ajan päällä pieni nälkä. Itselläni toimii paljon paremmin syödä kerralla reilusti ja pitää varsinaisissa ruokailuissa pitkät välit. Ruokailijen välillä syön hedelmiä tai kasviksia (porkkanoita, tomaattia jne.) jos on tarvetta. Ruokailuni on lisäksi erittäin ilta painotteista eli päivän tuhdein ateria on yleensä siinä yhdeksän aikaan illalla (riippuen reeni ajoista).

Link to post
Share on other sites

Liikunta lisää ruokahalua. On siitä hyötyäkin, tosin paikat voi alapäässä joutua lujemmalle. Tulee mieleen sotavanki Soinissa, joka palas nokkoskeittokuurilta kepin kanssa, kun ei muutoin päässyt kävelee. Näin miehen, ei mikään pieni mies näin normaalioloissa (vuosia sitten). Taisi olla paino jotain kuulemma 50 tienoilla, että alaskin se voi mennä isollakin miehellä.

Link to post
Share on other sites

Voihan liikunta ruokahalua lisätä, mutta ei mulla oikeastaan kauheasti. Sen 10k kun juoksee päivittäin, tai liikkuu muuten vastaavasti, niin voi huoletta syödä 3000kcal, ja silti paino tippuu.

Se nousee vaan jos vetää korin keppanaa viikonlopun tultua ;) Mut ei voi, ku pitää herätä pitkikselle kuudelta aamulla joka lauantai, joten ei mitään ongelmaa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy