Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Laihduttaminen


Guest Rekisteröimätön

Recommended Posts

5 tuntia sitten, second kirjoitti:

 

 

Ei ole mitään joko/tai. Kalorit määrittää sen miten paljon laihtuu, ja on aika turha asettaa mitään rajajakoa rasvan tai hiilarin välille koska loppupeleissä kumpikin toimii energian lähteenä. VHH tai korkea hiilarinen on usealle sitten mielekäs tapa automaattisesti rajoittaa tietyn makroravinteen saantia ja automaattisesti rajoittaa myös kokonaiskalorin saantia, mutta mitään pakollista syytä ei ole välttää kumpaakaan. Ja tosiaan tänä päivänä menestyksekkäät ravintovalmentajat suosivat nimenomaan proteiinin korostamista, jolloin rasva/hiilari kysymys häviää vähin äänin takavasemmalle ja kumpaakin voidaan käsitellä vain energian lähteenä.

 

Todellakin on.

 

Mitään ei tietenkään ole pakko tehdä, mutta kun kysymyshän tässä oli laihduttamisesta. Kukaan ei pakota laihduttamaan. Kätevintä nyt vain on rajoittaa jompaa kumpaa, koska se toinen vaihtoehto on syödä normi sekaruokaa niin vähän että on koko ajan kova nälkä. Makrojen kanssa kikkailemalla pystyy siis pitämään energiat pakkasen puolella paljon helpommin. Jostakin syystä vain tämä rasvan ja hiilarien yhdistelmä tuntuu olevan kohtalokas tässä mielessä.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 371
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oma laihduttaminen 13 kg 16 kuukaudessa meni tosi lineaarisesti. Seurasin tuona aikana painoa käytännössä päivittäin. Painokäppyrä liitteenä. Sen huomasin, että kun määrää kasvatti eli elimistön

Laihduttaminen ei tosiaankaan lopu ikinä.   Syytän kyllä jatkuvasti kohoavaa painoani nykyisistä stretch-housuista ja -farkuista. Miksi ihmeessä jokaiseen kankaaseen pitää laittaa tuollainen

Aivan. Aikamoiseltahan se 18 maratonia kuulostaa, mutta niin kuulostaa esim. 3000 vuosikilometriäkin (minkä aika moni täällä juoksee) jos sen juoksisi pelkkinä maratoneina. Kilometrejä ja kalorioita k

Posted Images

Maksa on mainio yleiskone. Kaikki energialähteet käy mainiosti. Rasva, brenkku, jne. Maksa pilkkoo energiaa urakalla 24/7 pitääkseen ihmisen energiataseen ylijäämäisenä. ( varmaan kivikautista perua tuo ) Helppoa tapaa painon hallintaan ei siis ole, koska maksa on niin pirun tehokas.

 

Maksan varastoimasta glykogeenivarastosta vapautuu glukoosia verenkiertoon lihaksille energiaa tuottamaan. Niin sitä sitten jaksaa taas liikkua, vaikka maratonin verran.
 

Omien ruokailutottumusten muuttaminen vähemmän energiaa tuottavaan ravintoon on helpoin tie. Ruoan energiamäärän säätelykin on käytännössä helppoa ; kun vyötä pitää kiristää liikaa, tai housun kaulus ahdistaa. Tankkaa sitten ruokapöydässä ihan sen mukaan.
 

Ja se maksahan tuottaa tunteettomasti energiaa, ihan lähteestä riippumatta. Se on sitten ihan toinen juttu, mistä lähteestä tankatessa saa myös suoja-aineita. 
 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Okei..ehkä mä en tiedä tästä niin hyvin..puhlu näytti et olisin kuluttanu 1000 kalorii tunnin lenkillä. Oisko vauhti ollu joku 5.15 per km..jossain netis oli et tunti hölkkää poltaa n.400 kalorii tunnissa..vauhdista ei ollu mitään ?en mä tiedä . Mut jos painoo haluu tiputtaa syö vaan aika vähän..niin mulla on tippunu paino ..65kg kohti ollaan menossa.. sanokaa te viisaammat..

Link to post
Share on other sites

Olipa osuva ketju, näköjään aloitettu jo viisi vuotta sitten. Laihduttaminen ei lopu ikinä...

Itselläni ei ole ylipainoa, sinänsä, mutta tällä hetkellä painan sitä mielestäni sopivinta painoa enemmän noin 3 kg. Johtunee raskaasta ruuasta ja siitä, että arjessa on syksyn aikana ollut normaalia vähemmän hyötyliikuntaa. Kun istuu tietokoneella päivät pitkät, se 1 - 2 urheilu ei vain riitä kuluttamaan kaikkea niitä kaloreita, joita sisääni ahdan. Toisaalta olen korvannut juoksulenkkejä salilla, ehkä lihasmassaa on tullut lisää? (Tuskin, mutta itseään on helppo huijata).

Nyt kokeilen päästä takaisin siihen itselleni sopivampaan painoon. Parhaat juoksutkin on juostu sillä pari kolme kiloa kevyemmällä elopainolla. Lisään aerobista ja jätän sipsit kauppaan. 

Tsemppiä kaikille keventäjille!

 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
22 minuuttia sitten, Rural fitness kirjoitti:

 Laihduttaminen ei lopu ikinä...

Ei lopu koskaan, sillä huomennahan se useimmiten vasta alkaa! 😉 Itselläni tämäkin aihe taas työn alla, sillä E24hen pitäisi saada 5 kg pois. Nyt painan kilon enemmän, kuin edellisellä kerralla ja siinä on paljon liikaa. Tässä välissä on vierailtu kyllä aika paljonkin salilla, joten rasvaa on ehkä jopa vähemmän. Se tietäisi hyvää peruskulutukselle ja siten helpottaisi rasvan määrän vähentämistä jatkossa. Kisassa jalkojen kannalta on tietysti aika sama kantaako mahanahan alla olevaa pehmeyttä, vai ylävartalon lihaksia. No, toivottavasti myös jaloissa on ainakin vähän enemmän lihasta. Tavoite on pudottaa 2-3 kg aika nopeasti, että pääsee kevyempänä lisäämään kilometrejä, mikä olisi jaloille helpompaa. Toinen mokoma voisi sen jälkeen kadota vähitellen talven aikana. Aikaisempi kokemus on, että hitaasti kadonneet kilot eivät tule niin nopeasti (tai ollenkaan, koska voi olla varma?) takaisin.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Laihduttaminen ei tosiaankaan lopu ikinä.

 

Syytän kyllä jatkuvasti kohoavaa painoani nykyisistä stretch-housuista ja -farkuista. Miksi ihmeessä jokaiseen kankaaseen pitää laittaa tuollainen ominaisuus, että ne venyy ja venyy? Ennen vanhaan, vanhana hyvänä aikana farkuissa mitään venymisiä ollut, jos vetoketju ja nappi ei mennyt kiinni, piti syödä vähemmän.

  • Haha 4
Link to post
Share on other sites
7 tuntia sitten, Umpimähkä kirjoitti:

Laihduttaminen ei tosiaankaan lopu ikinä.

 

Syytän kyllä jatkuvasti kohoavaa painoani nykyisistä stretch-housuista ja -farkuista. Miksi ihmeessä jokaiseen kankaaseen pitää laittaa tuollainen ominaisuus, että ne venyy ja venyy? Ennen vanhaan, vanhana hyvänä aikana farkuissa mitään venymisiä ollut, jos vetoketju ja nappi ei mennyt kiinni, piti syödä vähemmän.

Ymmärrän kyllä toisaalta, että kun suunnataan sitten siihen toiseen suuntaan eli läskistä tehdään hengitysilmaa, niin sitähän joutuisi siinä kohdin ostamaan uudet pöksyt kuin pikkulapsi muutaman kuukauden välein. Itsellä on useammat housut ja vaimo aina nauraa, kun yksissä on narut, jotka pitäisi aina muistaa solmia. No minähän kotihommissa en tietysti muista vaan nostelen kävellessäni aina 30s välein niitä pöksyjä. Paitsi sitten, kun sattuu molempiin käsiin jotain tavaraa ja jos vielä joutuu liikkumaan niin nauruthan siitä tulee kun pöksyt tippuu nilkkoihin. Syytän tästä housuja, missä ei ole mitään venyvää ja automaattisesti kiristyvää! 

 

Ja toimituksen huomiona, että nuo housut on ihan ostettu valmiiksi isoina eli ei ole kyse mistään sellaisesta, että olisin mukamas laihtunut. Jos saisi noin 3kg pois, olisin jätte iloinen!

Link to post
Share on other sites
On 19.10.2020 at 11.34, Rural fitness kirjoitti:

Olipa osuva ketju, näköjään aloitettu jo viisi vuotta sitten. Laihduttaminen ei lopu ikinä...

Itselläni ei ole ylipainoa, sinänsä, mutta tällä hetkellä painan sitä mielestäni sopivinta painoa enemmän noin 3 kg. Johtunee raskaasta ruuasta ja siitä, että arjessa on syksyn aikana ollut normaalia vähemmän hyötyliikuntaa. Kun istuu tietokoneella päivät pitkät, se 1 - 2 urheilu ei vain riitä kuluttamaan kaikkea niitä kaloreita, joita sisääni ahdan. Toisaalta olen korvannut juoksulenkkejä salilla, ehkä lihasmassaa on tullut lisää? (Tuskin, mutta itseään on helppo huijata).

Nyt kokeilen päästä takaisin siihen itselleni sopivampaan painoon. Parhaat juoksutkin on juostu sillä pari kolme kiloa kevyemmällä elopainolla. Lisään aerobista ja jätän sipsit kauppaan. 
 

Aikalailla sama tilanne itselläkin. Painoindeksi varmaan vielä normaalin rajoissa, mutta keväästä alkaen 4-5kg tullut lisää. Etätyöt yms. +  Syöminen on niin mukavaa puuhaa.

 

Tavoitteena saada 2-3kg pois nykytilanteesta ja toisaalta hieman lisää lihasta versus lähtötilanne kesän alussa. Eli päätyä pari kiloa plussalle, mutta paremmalla kehonkoostumuksella. Yritän syödä puhtaammin (eli varsinkin arkena jättää herkut väliin), riittävästi aerobista ja säännöllisesti punttia.

 

Viileillä keleillä ei kuitenkaan kovin tiukalla dieetillä viitsi mennä, koska silloin ainakin itsellä alkaa palelu. Ja sitä ei kaipaa yhtään ylimääräistä.

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   2 members




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy