Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Guest Rekisteröimätön

Laihduttaminen

Recommended Posts

Naisilla estrogeeni pitää kilot jumissa ja sen huomaa. Kuukauden urheilun jälkeen ei oo kadonnut reisistä ja käsistä senttiäkään, mutta lanteilta ja vyötäröltä 3cm. Ja huomataan, että kävin viime viikolla neljänä päivänä tunnin lenkin juosten, söin alle 1000kcal pivä ja lihaskuntoliikkeitä siihen kaveriks joka päivä. 
Saatetaan odottaa, että normaalipainoisen olisi teoriassa mahdollista laihtua 1kg/kk  mutta tuntuu, että kaikki laihtuminen on pelkkää unelmaa. 
Jos ylipaino on huomattava, sitten asia on eri. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, Tracey kirjoitti:

Naisilla estrogeeni pitää kilot jumissa ja sen huomaa. 

 

Naisten luotainen rasvaprosentti on toki korkeampi, kun miehillä 8% on jo tosi matala niin naisilla puhutaan 15%, alle 10% ei varmaan pääse edes kovimmat body-mimmit kovimmilla mömmöillä, bodarimiehet menee jonnekin 5% tienoille.

 

Sikäli dieteissä ei isoja eroa ole, eli jos kalorivaje on riittävä niin naiset laihtuu kuten miehetkin, eikä 1kg/kk ole ollenkaan huono tavoite (olikohan 0,5-1% kehonpainosta hyvä viikkotavoite, eli 50kg naiselle se 250-500grammaa). Kumpienkin sukupuolien dietti kisalavoille on siis pääpiirteissään samanlainen, naisten rasvaprosentti on vain luontaisesti korkeampi sekä kisadietin alussa että kisadietin lopussa ja yleisesti ottaen ruokamäärät on pieniä koska kehon massa on pienempi.

 

Tämä siis lajissa jossa naisillakin näkyy vatsapalikat, ja on saavutettavissa siis ihan kaurapuurolla... Tai no kana-salaatilla ehkä ennemmin.

 

Toki naisten kehonkoostumus ja hormooniprofiili kuukautiskierron sekä ravitsemuksen mukaan on ongelmallinen kun sitä vertaa miehiin joiden kroppa pelaa kuin junan vessa oikeastaan missä olosuhteissa vain. Tämä on iso ongelma johon esimerkiksi urheilututkimuksessa ei kamalasti ole kiinnitetty huomiota tähän mennessä: esimerkiksi miten voimatasot ja kehonkoostumus vaihtuu kuukautisten aikana ei useinkaan ole otettu huomioon OLLENKAAN, siis tutkimuksissa jossa seurataan voimatasoja ja kehonkoostumusta. Tässä on iso työmaa vielä edessä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

poika sano et iskä on laihtunu.. mut en oo käyny vaalla . kun ei oo. vois tietty hommata ! juonu kaljaa melko vähän... no nuorempana kyl meni aikas paljonkin joskus..  :icon_jook:  ja syöny hitusen vähemmän samaa safkaa...ruoka valio...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma laihduttaminen 13 kg 16 kuukaudessa meni tosi lineaarisesti. Seurasin tuona aikana painoa käytännössä päivittäin. Painokäppyrä liitteenä.

Sen huomasin, että kun määrää kasvatti eli elimistön stressiä lisäsi niin paino saattoi kasvaa jonkin aikaa. Luultavasti nesteitä alkoi tällöin kerääntymään elimistöön. Harjoittelun keventäminen puolestaan saattoi laskea painoa. Puntari on myös hyvä harjoituksesta palautumisen tason mittari. Kova harjoitus missä kulutetaan paljon energiaa aiheutti ainakin itselle 2 ... 3 päivän painonpudotuksen joka hiljalleen palautui kun energiatankit täyttyivät. Huomasin myös, että lisäämällä liikuntaa muun arkiaktiivisuuden energiankulutus pieneni. Nyt viime aikoina myös arkiaktiivisuuden kulutus on kasvanut. Johtuu varmaan siitä, että nykyään pystyn urheilemaan säännöllisesti paljon ja suorituksen jälkeen ei tunne itseään väsyneeksi. Tämä mahdollistaa sen, että nyt voisi alkaa harjoittelemaan monipuolisemmin ja enemmän tulostavoitteellisesti. 

Painon putoaminen on tietysti omalta osaltaan keventänyt menoa. Olen mitannut alusta asti Stryd podilla juoksutehoa. Karkealla kaavalla Strydillä juoksunopeus menee P/m=V(m/s)

P=juoksuteho W

m=juoksijan paino (kg)

V= nopeus m/s

Esim. 420W/100kg=4,2 m/s tai 252W/60kg=4,2 m/s. Watin tuottaminen kuluttaa tietyn määrän happea lihaksissa. Noista wateista pystyy täten laskemaan myös hapenkulutuksen. Jos watit mittaa vaikka tuon Strydin avulla niin teho suhteessa nopeuteen kertoo kuinka taloudellista juoksu on. Polarin ja Garminin wattimittarit antavat eri lukemia kuin Stryd.

Painoa ei tämän kaavan innostamana kannata pyrkiä pudottamaan liian nopeasti. Siitä tulee vain muita ongelmia.  

 

Joskus kauan aikaa sitten oma rasvaprosentti oli 5,5% luokkaa pihtimittarilla mitattuna. Sitä seurattiin urheiluopistolla saman henkilön mittaamana eri testien yhteydessä. Tuohon lukemaan pääsy ei kyllä vaatinut mitään muuta kuin paljon reippailua ulkoilmassa ja paljon terveellistä ravintoa säännöllisesti nautittuna.

Kuva.png

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, Jmos kirjoitti:

Oma laihduttaminen 13 kg 16 kuukaudessa meni tosi lineaarisesti. 

 

Aika pitkä aika laihdutuksessa, nostan hattua! Laihdutin itse n. 8kk, jonka aikana tiputin 20 kiloa. Se oli sillä tavalla aika raju temppu, että piti lopettaa kesken ja alkaa syömään. Kroppa oli sitä mieltä, että nyt joko lopetetaan treenit tai syödään ja treenataan, mutta kalorit pakkasella ei voinut enää jatkaa treenejä.

 

Varmaan sitten tuolla tavalla maltillisesti voi jatkaa pidempäänkin kuuria.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmasti fiksu tapa, tuollainen rauhallinen tahti. Itse laihdutin nyt kesällä 12 kg ja aikaa meni noin 3 kuukautta. Kunto kyllä hiukan notkahti laihduttamisen jälkeen ja siinä meni sen jälkeen pari kuukautta, ennen kuin elpyi. Tosin omasta mielestäni 3 kuukautta tiukkaa painonpudotusta on paljon helpompi homma, kuin jos sitä pitäisi jatkaa vaikkapa 6 kuukautta, mikä tosin olisi asiallinen aika eli noin ½ kg viikossa.

 

Toki kunnon huononeminen saattoi olla ihan omaa syytäkin, kun painon putoaminen aiheutti jonkinlaisen hurmostilan ja tuli kieltämättä juostua ihan liian kovaa ja usein omaan kuntoon nähden. Toki sen jälkeen kunto taas lähtenyt hienoiseen nousuun, jotenka loppu hyvin, kaikki hyvin.

 

Sen jälkeen pari kuukautta meni ihan mukavasti, mutta sitten selvästikin kilot vaan niin mielellään haluavat tulla takaisin. Pari kiloa tuossa tulikin, aika lailla salakavalasti. 😄

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

 

Aika pitkä aika laihdutuksessa, nostan hattua! Laihdutin itse n. 8kk, jonka aikana tiputin 20 kiloa. Se oli sillä tavalla aika raju temppu, että piti lopettaa kesken ja alkaa syömään. Kroppa oli sitä mieltä, että nyt joko lopetetaan treenit tai syödään ja treenataan, mutta kalorit pakkasella ei voinut enää jatkaa treenejä.

 

Varmaan sitten tuolla tavalla maltillisesti voi jatkaa pidempäänkin kuuria.

 

Laskeskelin ennakkoon, että harjoittelemalla aerobisesti keho käyttää noin 30% rasvaa kulutetusta energiasta.

Jossain taulukoissa oli kehon rasvankulutuksen olevan noin 0,5 g/min - 1g/min kun liikutaan aerobisella alueella. Rasvasta tuotettu energia tarvitsee 13% enemmän happea joten kovalla teholla kaikki energia tulee glukogeenistä. 

Harjoitusten energiankulutus oli kuukaudessa noin 20.000 kcal jolloin harjoituksissa poltin rasvaa noin 7.000 kcal eli yhden kilon edestä. Söin sitten hiilihydraatti pitoisesti sen verran, että ainakin glukogeeni varastot täyttyivät, mutta rasva ei palannut takaisin kehoon😀

Kävin yhdessä vaiheessa verikokeissa ja veren trigly arvo oli alhainen joten siltä pohjalta hiilihydraatit eivät ainakaan nostaneet veren trigly arvoa. Itseasiassa veriarvoissa hd kolestrolin ja triglyn suhde oli sellainen mitä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla yritetään tavoitella.

Idea miksi noin maltillinen painonlasku oli, että pelkäsin paljon miinus kaloreita sisältävän ruokavalion tuhoavan myös lihaksia. Päätarkoitus on kuitenkin laskea rasvaprosenttia mikä parantaa sitten suorituskykyä paremman teho painosuhteen kautta.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, Jmos kirjoitti:

Harjoitusten energiankulutus oli kuukaudessa noin 20.000 kcal jolloin harjoituksissa poltin rasvaa noin 7.000 kcal eli yhden kilon edestä. Söin sitten hiilihydraatti pitoisesti sen verran, että ainakin glukogeeni varastot täyttyivät, mutta rasva ei palannut takaisin kehoon😀

Kävin yhdessä vaiheessa verikokeissa ja veren trigly arvo oli alhainen joten siltä pohjalta hiilihydraatit eivät ainakaan nostaneet veren trigly arvoa. Itseasiassa veriarvoissa hd kolestrolin ja triglyn suhde oli sellainen mitä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla yritetään tavoitella.

 

Täsmälleen sama kokemus. Silloin kun laihdutin, ainoa rasvan lähde oli jokunen pähkinä päivässä ja veriarvot olivat todella mallikkaat. Pelkkiä hiilareita käytännössä napotin menemään. Onneksi en koskaan edes ole ostanut sitä VHH-propagandaa, että hiilarit olisivat jotenkin haitallisia 🙂

 

Se taitaa olla käytännössä niin, että on aivan sama millä menetelmällä laihdutus tapahtuu. Veriarvot tykkää.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy