Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Guest Rekisteröimätön

Laihduttaminen

Recommended Posts

35 minuuttia sitten, Reenaaja kirjoitti:

mä paastosin joskus 7 päivää... mehuilla.. reenasin pkta.. n. 7 kertaa viikossa ..en painon takia vaan ihan muista syistä... paino ei tippunu ollenkaan..

Tämä on mahdollista vain ja ainoastaan, jos joit erittäin paljon hedelmämehuja yms. joissa on paljon sokereita. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei se kroppa tosiaan pyhällä hengellä liiku eikä meistä saa ikiliikkujia, vaikka olisi minkä verran juoksuhistoriaa takana. Kompensaatiomekanismeilla viitataan juurikin koko vuorokausikulutukseen eikä pelkkään juoksutalouden tehostumiseen. Tuosta saisi varmaan melkoisen listan eri osatekijöitä, mistä tuo kompensaatio koostuu. Pelkästään siis energiankulutukseen liittyviä jos oletetaan energian saannin pysyvän edelleenkin samana. 

Onneksi juokseminen ei ainakaan omalla kohdalla edes aiheuta mitään normaalista poikkeavaa nälän tunnetta, edes pitkän lenkin jälkeen. Juoksun aikana saattaa kyllä välillä kurnia, mutta unohtuuu yleensä se jälkeen. Toisinhan on vaikkapa kuntosalitreenien jälkeen, kun saa tosissaan taistella ahmimisvimmaa vastaan koko loppupäivän. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuuttia sitten, JaNa kirjoitti:

Kompensaatiomekanismeilla viitataan juurikin koko vuorokausikulutukseen eikä pelkkään juoksutalouden tehostumiseen. Tuosta saisi varmaan melkoisen listan eri osatekijöitä, mistä tuo kompensaatio koostuu. Pelkästään siis energiankulutukseen liittyviä jos oletetaan energian saannin pysyvän edelleenkin samana. 

Itse en oikeen tahdo uskoa tohon energiankulutuksen tasaantumiseen. Mistä osatekijöistä kompensaatio siis koostuu?

 

Pelkästään se, että "muu liikunta" vähenee, ei millään voi nollata vaikkapa tuhatta päivittäistä treenillä kulutettua kaloria. Väitän, että energiankulutus ei isossa mittakaavassa kompensoidu muulla kuin kasvaneella energian saannilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä kun olin joskus n. 39-40v et en reenannu yhtään.. noin vuoden.. liikuin toki mut en reenannu ! söin vähän..paino ei noussu yhtään..kulutin siis melko vähän..eli myös söin vähän.. jos ajaa autoa 80km -h ..moni auto ei vie paljoo bensaa-dieselii..mut jos ajaa saman matkan 4h 130-140km h ..sama auto vie paljon enemmän meno vettä...yksinkertaista !

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuuttia sitten, VPe kirjoitti:

Itse en oikeen tahdo uskoa tohon energiankulutuksen tasaantumiseen. Mistä osatekijöistä kompensaatio siis koostuu?

 

Pelkästään se, että "muu liikunta" vähenee, ei millään voi nollata vaikkapa tuhatta päivittäistä treenillä kulutettua kaloria. Väitän, että energiankulutus ei isossa mittakaavassa kompensoidu muulla kuin kasvaneella energian saannilla.

 

Joo tuskin puhutaan enempää kuin kymmenistä kaloreista, jos puhutaan pienistä muutoksista arkirutiineihin. Vertautuu varmaan aika tavalla vaikkapa siihen että toimistopäivä istutaan sen sijaan että seistään. Sitähän heti kuvittelee että nyt lähti makkarat kun tuoli vaihtuu omiin jalkoihin, mutta on se tuo ihmiskeho kyllä paska laitos, kun ei tuokaan ollut oikotie onneen.

 

Toki jos kaveri ei tee muuta kuin makaa sohvalla suhteessa siihen että aiemmin eli aktiivista arkea niin voihan siinä joku 500kcal ero tullakin, riippuu tietysti yksilöstä ja siitä miten aktiivista elämää muuten elää. Jos ei lähde rankametsään niin siinähän saattaa koko juoksulenkin kalorinkulutus säästyä, tai vaikka aiempi hyötypyöräily vaihtuu autolla ajamiseksi. Mutta tuo ei ole enää mikään hienovarainen muutos. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 tuntia sitten, JaNa kirjoitti:

Ei se kroppa tosiaan pyhällä hengellä liiku eikä meistä saa ikiliikkujia, vaikka olisi minkä verran juoksuhistoriaa takana. Kompensaatiomekanismeilla viitataan juurikin koko vuorokausikulutukseen eikä pelkkään juoksutalouden tehostumiseen. Tuosta saisi varmaan melkoisen listan eri osatekijöitä, mistä tuo kompensaatio koostuu. Pelkästään siis energiankulutukseen liittyviä jos oletetaan energian saannin pysyvän edelleenkin samana. 

 

Vähän samoilla linjoilla kuin aikaisemmat sen suhteen, että vaikea kuvitella mitään kovin suurta eroa arkikulutukseen.

 

Sellainen sanontahan tietysti on, että "mitä kovempi urheilija, sen laiskempi". Eipä sitä huvita turhia riehua jos juoksee kaiket päivät, pitää kutinsa ainakin omalla kohdallani. Mutta tosiasia on sekin, että laiska olen ollut ilman juoksuakin.

 

Onkohan juoksun taloudellisuuden tehostumista oikeasti koskaan tutkittu? Siinä voisin kuvitella isojakin eroja. Siis että mitä enemmän juoksee, sen taloudellisemmaksi se muuttuu. Omalla kohdallani sen oikein tuntee. Kun on oikein väsynyttä meno, sen tuntee hyvin elävästi kuinka veltosti ja taloudellisesti hermosto laittaa kropan toimimaan. (Tässä olisikin ehkä oma keskustelunaiheensa: suuremman volyymin tuoman rentouden merkitys taloudellisuuteen ja vammojen ehkäisyyn). Mikä on iso ero? Olisin valmis hyväksymään jopa 25% eron energiankulutuksessa.


Se on vähän kuin vahvimman (taloudellisimman) juoksutekniikan selviytymistä. No jotka juoksevat paljon, ovat pakostakin kehittäneet itselleen mahdollisimman taloudellisen tavan juosta, muuten eivät juoksisi paljon, vaan olisivat telakalla. Tämän voi tehdä kuten ennen vanhaan ("just run, baby"), tai sitten varmaankin jonkinlaisten tekniikka, koordinaatio, rentoutumis -ja mielikuvatreenien avustamana. Tämä sitten luonnollisesti siirtyy yhtenä tekijänä kilpailuvauhteihin, muun muassa siksi iso volyymi toimii. No nyt lähti jo vähän lapasesta.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suomalaisten lihavuus on yleistynyt kahden edellisen vuosikymmenen aikana. Tällä hetkellä lähes 70 % miehistä ja yli puolet naisista lasketaan vähintään lievästi lihaviksi. Suomalaiset eivät taistele tukevoitumista vastaan yksin, vaan on arvioitu, että maailmassa on yli miljardi lihavaa ihmistä. Myös kulttuureissa, joissa perinteisesti ollaan oltu hoikkia, ovat painokäyrät kääntyneet nousuun.

 

Pienikin painonpudotus hyödyttää

Lihavuus on suurimpia kansanterveydellisiä ongelmiamme. Se tulee myös yhteiskunnalle kalliiksi. Tuoreessa valtion ravitsemusneuvottelukunnan toimintaohjelmassa kansallisten ravitsemussuositusten toteuttamiseksi lihavuuden ehkäisy on valittu yhdeksi keskeiseksi ravitsemuspolitiikan painoalueeksi.

 

 

 

https://kehittyvaelintarvike.fi/teemajutut/12-miksi-suomalaiset-lihovat

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Onkohan juoksun taloudellisuuden tehostumista oikeasti koskaan tutkittu? Siinä voisin kuvitella isojakin eroja. Siis että mitä enemmän juoksee, sen taloudellisemmaksi se muuttuu. Omalla kohdallani sen oikein tuntee. Kun on oikein väsynyttä meno, sen tuntee hyvin elävästi kuinka veltosti ja taloudellisesti hermosto laittaa kropan toimimaan. (Tässä olisikin ehkä oma keskustelunaiheensa: suuremman volyymin tuoman rentouden merkitys taloudellisuuteen ja vammojen ehkäisyyn). Mikä on iso ero? Olisin valmis hyväksymään jopa 25% eron energiankulutuksessa.


Se on vähän kuin vahvimman (taloudellisimman) juoksutekniikan selviytymistä. No jotka juoksevat paljon, ovat pakostakin kehittäneet itselleen mahdollisimman taloudellisen tavan juosta, muuten eivät juoksisi paljon, vaan olisivat telakalla.

Taloudellisuutta on tarkasteltu vaikka tuolla:

 https://www.researchgate.net/publication/8474348_Factors_Affecting_Running_Economy_in_Trained_Distance_Runners

Kehittymispotentiaalia on ajateltu löytyvän voimatreeneistä, korkealla harjoittelusta ja kuuma-altistuksesta.

 

Väsyneenä juoksemisesta muistan lukeneeni (aloittavien juoksijoiden oppaista?) jonkun olleen toista mieltä. Väsyneenä ryhti/juoksuasento menee heikoksi tukilihasten pettäessä ja taloudellisuus huononee. Tämä voi riippua hyvinkin paljon väsymisen asteesta.

 

Alemmasta kohdasta meinasin olla eri mieltä eli suurempi energiankulutus (heikompi taloudellisuus) ei liittyisi telakoitumiseen. Jos energiaa kuitenkin kulutetaan enemmän kuin mitä sujuvaan etenemiseen vaaditaan, niin se voi tarkoittaa isompien voimien absorboitumista (esim. jarrutusvoima jalan tullessa maahan reilusti kropan etupuolella), mikä rikkoo paikkoja. Ehkä epätaloudellisuuden voi jakaa mekaaniseen ja metaboliseen, joista ensimmäinen johtaa kohti telakkaa. Jälkimmäisen oletan paranevan automaattisesti kilometrien karttumisen myötä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä meitä lihottaa?

Selittävää tekijää on etsitty ruokavalion huonosta laadusta, mutta asia ei ole ihan niin yksinkertainen, sanoo ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että erityisesti kuituköyhä, vähän kasviksia, hedelmiä ja täysjyväviljoja sisältävä ruoka, on lihottavaa. Suomalaisten ruokavalio ei silti ole Fogelholmin mukaan viimeisten vuosikymmenten aikana muuttunut laadullisesti epäterveellisemmäksi, pikemminkin päinvastoin.

 

 

https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/443bf34b-71f0-4017-b8ce-73d455e2682c

 

Suomalaiset lihovat, koska yhä useampi syö enemmän kuin kuluttaa. Tästä ollaan aika lailla yhtä mieltä. Mutta miksi nykyisin energiatasapainon ylläpitäminen on niin paljon vaikeampaa kuin 30 vuotta sitten?

 

Työn energiankulutus on pienentynyt ja etenkin kaikkein raskaimmat työt ovat keventyneet.

 

 

Arkiliikunnan määrä ja energiankulutus ovat myös vähentyneet. Esimerkiksi työhön kävelemme tai pyöräilemme yhä harvemmin. Osin tämä selittyy yhdyskuntarakenteen hajautumisella: etäisyydet kodista työhön, kauppaan ja palveluihin ovat kasvaneet. Toisaalta autoistuminen myös totuttaa ihmisiä, sillä ihan viime vuosinakin hyvin lyhyet kävely- ja pyöräilymatkan ovat saaneet väistyä lisääntyvän autoilun tieltä.

https://keventajat.fi/terveys/miksi-suomalaiset-lihovat/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy