Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Guest Rekisteröimätön

Laihduttaminen

Recommended Posts

14 tuntia sitten, second kirjoitti:

Tai voit koittaa paastota vaikka se 18 tuntia päivästä. Ja kun lopetat paaston niin todennäköisesti lihot takaisin sen mitä laihduit (ja ehkä vähän enemmänkin) koska et ole oppinut mitään kaloreista tai ravinnosta ylipäätään. 

Aluksi pätkäpaastolla ja vähähiilihydraattisella ruokavaliolla paino alas. Sen jälkeen voi keskittyä siihen juoksuun ja miettimään tarkemmin ravintopuolta? Eihän se paino nouse takaisin vaikka lopettaa paastoilun _jos_ pitää sen juoksun kuvioissa...

Itsellä ei ainakaan silloin noussut paino kun söin vielä "normaalisti" ja juoksin, mutta lihoin heti kun juoksu jäi pois. Sen sijaan parin kk lepojaksot ei ole nostaneet painoa pätkäpaastoillessa.

53 minuuttia sitten, parek kirjoitti:

Aluksi pätkäpaastolla ja vähähiilihydraattisella ruokavaliolla paino alas.

Ei näin.

Kyllä se kannattaa heti alusta alkaen aloittaa säännöllinen kuntoa vastaava liikunta ja myös heti alkuunsa opetella järkevä ruokavalio, jota voi helposti skaalata sitä mukaa kun liikuntamäärät lisääntyvät, jos siis lisääntyvät. 4-6 ruokailua päivässä säännöllisin väliajoin, aivan kuten kaikki oppikirjat ja äiti opetti.

Pätkäpaastot ja erilaiset dieetit ja kalorien säätelyt ovat kikkailua, jotka eivät koskaan tuota pysyviä tuloksia.

Pysyvät tulokset tulevat sännöllisellä fyysisellä duunilla. Siis niin että soijaa puskee valtoimenaan joka päivä. Sitten siihen päälle järkevä, tasapainoinen dieetti jossa energiansaanti on suurin piirtein tarvetta vastaava. Jos on paljo höttöä kropassa, niin sitten hieman energiat pakkasella kunnes pahimmat fläsät ovat haihtuneet.

Miksi tämä on mennyt niin vaikeaksi?

• Like 1

9 minuuttia sitten, Reenaaja kirjoitti:

mä tiputin 82kg -- 75kg vain syömällä vähemmän.. reenaus määrä pysyi samana..tuo 7kg lähti n. 2 viikossa...vaikka oonhan mä vielä " melko" läski ...

Mitäs veikkaat käyvän jos lopettaisit treenaamisen? Jos olet sellainen onnekas luonnonlapsi, että ruokahalun säätely toimii ilman fyysistä kuormitusta oikein, varmaan sitten vähentäisit vain syömistä ja pysyisit ennallaan, mutta harva meistä sellainen on.

No.. sit täytyis jo tässä iässä 50+ syödä vielä kurin alaisemmin..ettei paino enää nousis.koska sitä en halua..ylimääräinen paino-rasva rasittaa myös sisä elimiä .mm. maksaa...nestettä kertyy jotenkin herkemmin kroppaan kuin nuorempana.. vaikka olutta oon nyt juonu tosi vähän..vaikka olskun " ystävä" oon...harvoin mä raksallakaan syön mitään isompaa ainakaan päivällä..ei oo nälkä..kun tohon on tottunu...

57 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Ei näin.

Pätkäpaastot ja erilaiset dieetit ja kalorien säätelyt ovat kikkailua, jotka eivät koskaan tuota pysyviä tuloksia.

Itsellä on kohta pätkäpaastoa takana kaksi vuotta. Kun paino tippui n. 83 kilosta 66-69 kiloon, siinä se on pysynyt riippumatta siitä olenko treenannut vai en. Joko kohta voi todeta, että muutos on pysyvä?

• Like 1
  • Thanks 1

tunti sitten, puujalka kirjoitti:

Pysyvät tulokset tulevat sännöllisellä fyysisellä duunilla.

Argh, ei muuten tule. Lopetappa se fyysinen duuni ja kerro mitä sille painolle/kunnolle käy sen jälkeen. Säännöllistä fyysistä työtä tekemällä tulokset on pysyviä vain jos et lopeta sitä tekemistä. Paino yksinään pysyy kurissa ihan pelkästään jo sillä miten ja mitä syöt. 

Sitä paitsi juokseminen on per*eestä ylipainoisena. Ja lisäksi juoksu on alussa muutenkin niin raskasta, että mitä nopeammin ylipainosta eroon sitä todennäköisemmin sinne lenkille huvittaa lähteä jatkossakin. Mulla oli n. 15 vuoden aikana aika monta yritystä saada juoksusta tapa. Useimmiten se kaatui kaikkeen tohon mitä liittyy ylipainoisena treenaamiseen. Paljon mielummin tein jotain muuta kuin juoksua.

mulkin paino nousee äkkiä vaikka teenkin raskasta duunia..jos syön "liikaa" kulutukseen nähden..toki välillä raskaampaa välillä kevyttä.. kyl ne safka määrät-kerrat-ja sekin et mitä syö..olin joskus vuoden reenaamatta..paino ei noussu yhtään.. raksalkin on hoikkia- sit on vähän orastaavaa kessiä, sit muutamia läskejä...karkee arvio on et suurin osa raksa jätkistä on huonossa- jopa surkeassa kunnossa...

1 tunti sitten, parek kirjoitti:

Argh, ei muuten tule. Lopetappa se fyysinen duuni ja kerro mitä sille painolle/kunnolle käy sen jälkeen. Säännöllistä fyysistä työtä tekemällä tulokset on pysyviä vain jos et lopeta sitä tekemistä. Paino yksinään pysyy kurissa ihan pelkästään jo sillä miten ja mitä syöt. 

Tietysti tuossa on oletuksena, että se ei lopu. Harjoittelun ylläpitäminen on helpompaa kuin dieetin, ainakin minulle.

25 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Tietysti tuossa on oletuksena, että se ei lopu. Harjoittelun ylläpitäminen on helpompaa kuin dieetin, ainakin minulle.

sama tääl.. koska nuorempana kulutti enemmän - söi enemmän paino pysyi kurissa. Näin vanhempana on jotenkin vaikeampaa pitää se paino vaikka nyt mulla 75kg..koska sen safkan kans joutuu tekemisiin joka päivä...ja täytyy olla safkan  kans aika "kurinalainen" ...et se paino ei nouse....syödä siis tarpeeksi vähän..ainakin omalla kohdalla...

8 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Kyllä se kannattaa heti alusta alkaen aloittaa säännöllinen kuntoa vastaava liikunta ja myös heti alkuunsa opetella järkevä ruokavalio, jota voi helposti skaalata sitä mukaa kun liikuntamäärät lisääntyvät, jos siis lisääntyvät. 4-6 ruokailua päivässä säännöllisin väliajoin, aivan kuten kaikki oppikirjat ja äiti opetti.

Kuntoa vastaava liikunta on useille elämässään ryhtiliikettä tekeville kävelyä. Liikuntaa harrastamattoman kunto ja kropan kestävyys paranevat silläkin paikkoja rikkomatta. Painon pudotessa ja kunnon kehittyessä juoksua mukaan, jos siltä tuntuu.

Dieetti tarkoittaa ruokavaliota, joten kaikki meistä ovat koko ajan jollain dieetillä. Itselläsi se muistaakseni tarkoitti paljon hiilihydraatteja, mikä on dieetti siinä missä joku muukin. Mielestäni varmin tapa pudottaa painoa on hurahtaa johonkin ruokaismiin. Silloin asiasta kiinnostuu ja katsoo mitä ja kuinka paljon suuhunsa laittaa. Ja tuntuu, että kaikilla mahdollisilla ruokavalioilla voi laihtua. Se, onko ko. ruokavalio se kaikkein oikein, terveellisin tai muuten tuloksekkain ei kai ole niin merkitystä, kunhan siitä itse tykkää ja siten sitä jaksaa harjoittaa pitempään kuin muita.

• Like 1

2 tuntia sitten, MikkoVe kirjoitti:

Mielestäni varmin tapa pudottaa painoa on hurahtaa johonkin ruokaismiin. Silloin asiasta kiinnostuu ja katsoo mitä ja kuinka paljon suuhunsa laittaa. Ja tuntuu, että kaikilla mahdollisilla ruokavalioilla voi laihtua. Se, onko ko. ruokavalio se kaikkein oikein, terveellisin tai muuten tuloksekkain ei kai ole niin merkitystä, kunhan siitä itse tykkää ja siten sitä jaksaa harjoittaa pitempään kuin muita.

Jeps. Eräs bodareita(kin) valmentava ja lisäravinne firman omistava kaveri sanoi että muun muassa vegaanit onnistuvat ruokavalioin toteutuksessa yleensä aika hyvin koska taustalla on muutakin kuin kuiva "kun pitää laihtua"-ajattelu. Kyseessä on sen verran iso elämäntapamuutos että se ei onnistu ilman oikeaa mielentilaa ja valistuneisuutta ravintoasioissa. Eivätkä he retkahtele, vaan pystyvät pitämään ruokavaliostaan kiinni, juuri ismin vuoksi. 

Tämä huomio noin 10 vuotta sitten jolloin kynnys vegaaniuteen oli paljon kovempi kuin tänä päivänä, nyt kai sitä voi pitää jo jonkinlaisena trendinä.

11 tuntia sitten, MikkoVe kirjoitti:

Dieetti tarkoittaa ruokavaliota, joten kaikki meistä ovat koko ajan jollain dieetillä. Itselläsi se muistaakseni tarkoitti paljon hiilihydraatteja, mikä on dieetti siinä missä joku muukin. Mielestäni varmin tapa pudottaa painoa on hurahtaa johonkin ruokaismiin. Silloin asiasta kiinnostuu ja katsoo mitä ja kuinka paljon suuhunsa laittaa. Ja tuntuu, että kaikilla mahdollisilla ruokavalioilla voi laihtua. Se, onko ko. ruokavalio se kaikkein oikein, terveellisin tai muuten tuloksekkain ei kai ole niin merkitystä, kunhan siitä itse tykkää ja siten sitä jaksaa harjoittaa pitempään kuin muita.

Turhaa saivartelua. Kirjoitin "järkevä ja tasapainoinen ruokavalio". Dieetillä tarkoitin juuri jotakin ismiä, jollaiseen en usko pitkäaikaisena ratkaisuna.

Oma ruokavalioni ei ole mitenkään erityisen hiilaripainotteinen, pääsen hiilareissa tuskin edes virallisiin suosituksiin.

• Like 1