Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
supikoirat

pirkan hiihto 2015

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Onko arvauksia/tietoa uppoaako luistelubaanalla sommat läpi vai onkohan ongelma vain ladun reunassa tasuria lykkiessä?

Aikamoista säätöä vaihdella sompia, mutta jos ei muu auta niin kai se on pakko.

Muuten ei pääse pitkää vapaata maaliin asti :)

Guest Rekisteröimätön

Mitenkähän tosiaan tuon voitelun suhteen? Joku ehdotteli jo teippejäkin pohjiin, mutta ne taitavat kyllä kerätä kaiken mahdollisen roskan. Itse olen todellinen keltanokka voiteluasioissa, joten olisi kiva jos joku voisi vähän valistaa. :)

Lopun julkujärvi-Lämminpää väli on oikein hyvässä kunnossa. Ihan viimeisen 5km aikana on paikoittain alla melko jäinen pohja mutta en usko tuon välin menevän sellaiseen kuntoon ettei sitä hiihtää voi ellei tässä ihan kunnon kevät tai reilut sateet ala.

Pohja vaihtelee tuosta jäisestä varsin pehmeään.

Onko arvauksia/tietoa uppoaako luistelubaanalla sommat läpi vai onkohan ongelma vain ladun reunassa tasuria lykkiessä?

Aikamoista säätöä vaihdella sompia, mutta jos ei muu auta niin kai se on pakko.

Muuten ei pääse pitkää vapaata maaliin asti :)

Jos luet tarkkaan tuon yo. pitkän tekstini niin siinä on "luistelusauvojen surkean pienet sommat upposivat ainakin 20-30 cm luistelukohdan pinnasta läpi". Siinähän se. Kyllä myös reunassa upposi samalla lailla kun menin välillä perinteisen uraakin tasatyönnöillä.

Ei nuo muuten ole "surkean pienet" (otan vähän takaisin), mutta ovat suunniteltu tiiveille luistelubaanoille, ei tämmöiseen "erähiihtoon". Vaihtosommat muuten kannattaa liimata (etukäteen vaihdossa siis) omanlaisellaan sompaliimalla (ei jollain tavan kuumaliimalla) koska se on elastista ja pitää kiinni. Minulla ilmeisesti OW:n sommat on alunperin väärin liimattu kun on pitänyt niitä ilmastointiteipillä tekohengittää.

Tällä kertaa näyttäisi ennustukset menneen alakanttiin, eikä yöpakkasia ole näkynyt. Viimeisimmät tihkusateetkin tulivat ainakin Tampereella vetenä. Ei taida edes öisin olla pakkasta. Aamuisin kun menee ulos niin lämmin henkäys käy kasvoille ja suojan puolella on lämpötila. Maanantaina oli silti esim. baana Kaupista Niihanaman majalle vielä välttävässä kunnossa, vaikka muutamassa kohtaa olikin vain jäätä ja sen alla näkyi maata.

Voin kuvitella että paikattavia kohtia tulee kokoajan lisää Pirkan uralla. Ei käy kateeksi järjestäjiä. Toivottavasti saavat uran hiihdettävään kuntoon. Joten tsemppiä Pirkan hiihdon talkooväelle!

Guest mattm

Tarkoitus olisi lähteä puolimatkalla sunnuntaina. En ole aiemmin juuri tapahtumissa hiihtänyt, lieneekö kovinkin erilaista?

35 km lenkkejä olen muutaman tehnyt tänä talvena, ~12,5 km/h keskinopeudella. Kerran hieman kovempaa, 20 km noin 15 km/h keskarilla. Käytössäni on sykemittari, johon voi etukäteen asettaa syke/nopeustavoitteet.

Kannattaisiko jotain tuollaista suunnitella vai lähteä vetämään fiiliksen mukaan? Yritän kuitenkin tämänhetkisestä kunnostani saada irti mahdollisimman paljon.

Millä voitelulla harrastelijan kannattaa lähteä perinteiselle puolikkaalle? Toimisikohan Optigrip vai ovatko ladut sille liian jäiset?

Aion itse lähteä 90 kilsan perinteiselle Peltosen nanogripeillä. Ainakin viime päivien plussakeleissä ne ovat toimineet hyvin, eikä niiden kanssa koskaan ole ollut kummempaa ongelmaa. Kovin kylmässä kelissä ei ole tahtonut löytyä pitoa, mutta kovasta pakkasesta ei taida olla nyt pelkoa.

Pirkan hiihdon sivuille oli tullut linkki Startin voiteluohjeisiin. http://www.pirkankierros.fi/pages/index.php/hiihto/361-ajankohtaista-infoa

Blogista voi lueskella juttuja miten on mennyt tämä minun lyhkäinen treenikauteni ja sitten ensi viikolla jälkeen päin miten meni itse Hiihdot. Siellä on myös linkki racemapin reaaliaikaiselle seurantasivulle, jos kiinnostaa katsella gps-jälkeä. Aika vähillä hiihtotreenikilometreillä tässä mennään. Ei ole muuta tavoitetta kuin ylittää maaliviiva ennen klo 20.00, kun maali sulkeutuu ;-)

http://akpojanblogi.blogspot.fi/search/label/Pirkan%20hiihto