Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
supikoirat

pirkan hiihto 2015

Recommended Posts

Vielä pari sanaa tuohon tankkaukseen. Ja olihan mulla näköjään tunnaritkin tänne, niin ei tarvitse vierailijana kirjoitella.

Eli monelle on vieras asia, kuinka kehon toiminta muuttuu kun sen totuttaa pikku hiljaa rasvoille. Itse olen sen havainnut, että aerobinen kynnys nousee korkeammille sykkeille ja sen seuraksena rasvojen voimilla pystyy menemään ihan hyvin tälläistä laturetkivauhtia (60-80% max). Ei näillä varmaan palkintopallille hiihdellä, mutta peruskuntoilijalle (Pirkka 6h tuntumaan vapaalla) tämä sopii enemmän kuin hyvin. Hiilarivarastot riittää sinne 2-3h välille ja sitten alkaa se suorituksen aikaisen tankkauksen kanssa painiminen. Jokaisella terveellä ihmisellä on kuitenkin luonnostaan kymmenkertaiset määrät energiaa kehon rasvavarastoissa.

Kertoilen sitten lisää hiihdon jälkeen miten on energiat riittäneet. Siihen saakka aiheesta löytyy mielenkiintoisia kokemuksia esim. seuraavasta linkistä: http://www.samiinkinen.com/post/86875777832/becoming-a-bonk-proof-triathlete-fat-chance

Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että suurimmalle osalle ihmisistä tuo ei sovi. Olen monilla pitkillä lenkeillä huomannut kun keho menee rasva-aineen vaihdunnalle. Syke nousee 5-10 lyöntiä ja hetkellisesti tulee ns. heikko hetki. Syke nousee sen takia että rasvan muuttaminen energiaksi vaatii enemmän työtä kuin hiilihydraatin. Lisäksi olen kahteen kertaan ollut ketoosidietillä osittain juuri siksi että keho oppisi käyttämään myös rasvaa.

Olen kuitenkin mennyt IM matkan ilman että energiat olisi loppuneet, riittää että pitää sykkeen aerobisella kynnyksellä, hiilarivarastot tankattu täyteen ja matkan aikana nauttii maksimimäärän energiaa ~60g/h. Maltillisilla sykkeillä keho käyttää myös rasvaa energian lähteenä.

Mutta jottei mene vain mututuntumalla, niin esim. kirjassa Liikuntaravitsemus (Olli Ilander) suositellaan urheilijoille riittävää hiilihydraatien saantia, koska se tukee laadukasta hajoittelua ja palautumista. Huono hiilihydraattien saatavuus lisää liikunnan aiheuttamaa oksidatiivista stressiä. Tämä puolestaan aiheuttaa mm. toimintakyvyn heikkenemistä.

Mutta ihmiset ovat yksilöitä, enkä sinun kokemuksia kyseenalaista. Inkistä pidän hyvin erikoistapauksena muutenkin, kun vaikka katsoo miehen alhaisia treenimääriä suhteessa saavutetuihin tuloksiin. Tsemppiä Pirkkaan ja kuulen mielelläni miten pärjäsit pelkällä vedellä.

Muokattu

Hiihdin eilen sunnuntaina "tarkastusmielessä" vapaan tyylin suksilla välin Vatula-Jämi edestakaisin, yhteensä 31 km. Ja suurin yllätys oli lumen runsas määrä avonaisissa paikoissa, varsinkin lähellä Vatulanharjua, jossa kävi juuri niin että luistelusauvojen surkean pienet sommat upposivat ainakin 20-30 cm luistelukohdan pinnasta läpi, ja työntövoimaa ei saanut. Toisaalta Jämille saavuttaessa, jossa oli tiivispohjaiset ladut, sauvat toimivat taas ok. Jämin kahvion pitäjän kanssa arvioitiiin että itse hiihtotapahtumassa kannattaa olla juomavyössä tai taskussa mukana isommat vaihtosommat ja ilmastointiteippiä (jota ilman ei ainakaan minun One Way -hiilikuitusauvojen sommat pysy paikallaan). Voi ne tietysti valmiiksikin laittaa paikoilleen, josseivat ihan erä-kokoa ole...

Luistelukohdan pinnan tiiveyteen vaikuttaa tietysti se miten kauan on edellisestä latukoneen ajosta, ja sen ajon jälkeen siitä montako sataa tai tuhatta hiihtäjää on uudestaan pehmentänyt pintaa... vallitsevan säätilan lisäksi. Vaikea yhtälö.

Toinen yllätys oli miten taas sitten kuusikkometsäisissä kohdissa oli pari-kolme paikkaa joista oli lumi lähes kokonaan poissa, yksi kohta ainakin lähellä Varpeeta. Metsäisissä kohdissa oli myös neulasroskaa, mutta sehän on luonnollista havumetsissä aina tuulten jälkeen.

Yhteenvetona kuitenkin: hiihtämäni osuuden reitti oli täysin hiihdettävässä kunnossa ja luokitus olkoon vaikkapa "tyydyttävä". Talven oikullisuuteen nähden jopa "hyvä miinus".

Tämä on ollut vaikea ja arvaamaton talvi. Pirkan hiihto on hieno tapahtuma, ja ylläluetellut asiat ovat vain talven "syytä", ei järjestäjien. Me osallistujat emme voi olettaa että tuollainen lähes erähiihtomainen 90 km reitti olisi samalla tavalla tehokkaasti hiihdettävissä kuin jonkun ison kaupungin hoidettu valolatu tms.

Testihiihdon jälkeen kuulin myös eräältä tietolähteeltä, että hiihdon johtokunta arvioi koko reitin toteutumisen mahdollisuutta (lyhennetty tai puolikas edestakaisin olisivat vaihtoehtoina) viikonlopun kokouksessaan, koska kuulemma Kyröskoskelta eteenpäin lumettomia kohtia on lisää, ja muutenkin toinen puolisko on huonompi kuin tämä ensimmäinen jota itse katselmoin. Tuon itse näkemäni perusteella hiihto on mahdollinen kunhan ei viikolla tulisi enää lisää vesisateita.

Nuo näkemäni lumettomat paikat olivat muuten sellaisia, joihin pystyy siirtämään lunta läheisiltä pellonreunoilta tai metsän aukkopaikoilta. Huonoin paikka olikin sellainen jossa oli jo lumikolakin valmiina ja edellinen talkoolainen oli tehnyt jo varmaan parikymmentä metriä uutta perinteisen ladun pohjaa kolaamalla läheiseltä pellonreuntalta. Hiukan jäi huono omatunto kun en malttanut jäädä tekemään omaa osuuttani... :undecided:

Guest Rekisteröimätön

Säätiedotteen mukaan Tampereella:

Tiistaina +2, heikko vesisade

Keskiviikkona +2, pilvistä

Torstaina +2, puolipilvistä

Perjantaina +2, heikko lumisade, ensimmäisen kerran pakkasen puolelle!

Joko laitetaan sukset naulaan vai vieläkö odotellaan? Sydäntä raastavaa tänä odottelu!

Guest Rekisteröimätön

Olen kuullut hurjia tarinoita Rokkakosken laskuista, onko ne kuinka pahoja? Esim jos vertaa Tiirismaan laskuihin? Onko mutkaa keskellä mäkeä vai pelkkää suoraa? TIetäis etukäteen että voiko painaa täysillä vai kierrretäänkö kävelyreittiä.