Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
supikoirat

pirkan hiihto 2015

Recommended Posts

onko menijöitä? itse osallistun ensimmäistä kertaa täyspitkälle. 50 kympin hiihtoja on takana 7 kpl. sain pirkan hölkän arvonnassa vapaalipun pirkkaan, siksi olen tällä tiellä:fat:. millainen reitti on niinisalosta puoleen väliin? onko pahoja alamäkiä? odotan neuvoja koitokseeni. olen kuntoillut kohta viisi vuotta; aloin melkein nolla tasosta. Olen juossut, hiihtänyt, uinut ja pyöräillyt. ikää on kertynyt 53-v. mieli ja kunto on kuitenkin korkealla. -Markku-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoitus olisi osallistua täysmatkalle perinteisellä. Mäkiähän voi jonkun verran latuprofiilista lukea. Ei näytä pahalta ainakaan, jos vertaa Keski-Suomen tavanomaisiin hiihtomaastoihin.

Itseäni kiinnostaisi, pysyykö pertsan latu yleensä suht hyvänä läpi reitin (ja montako latua alun jälkeen on, kaksi?) ja vähän alkupuolen tankkauspaikkojen ruuhkasta. Mietin, säästäisikö ykkösjuomapisteen ohi omalla juomapussilla taktikoimalla minuutteja vai onko merkitys lopulta ihan mitätön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä että saatiin tällekin oma ketju!

4. kerta tarkoitus lähteä perinteisellä hiihtelemään.

Latuprofiili on helppo 52 km asti. Se menee hyvällä kelillä mukavasti tasatyönnöllä enimmäkseen.

Ei juurikaan ole ollut jonoja ekoilla juomapisteillä. 1-2 minuutin säästö ei paljon merkitse loppuaikoihin. Kovempaa menevillä toki saattaa joku hyvä peesi karata.

Alun jälkeen on loppuun asti vain kaksi latua. Pikkusen joutuu alussa tökkimään ruuhkassa, mutta ehkä se on vaan hyvä ettei lähde liian lujaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kiitos, ensimmäistä kertaa tosiaan täytyy lähteä kokeilemaan. Nuuksion haasteena oli lähinnä juurikin se, ettei pientä huilia saa missään kohdassa paitsi täysin pysähtymällä. Pirkka tuntuu sikäli millin helpommalta haasteelta, mutta ei nyt parane liian itsevarmaksi tässä etukäteen ryhtyä. Sitä elämystä ennen kaikkea hakemaan ja itseä ylittämään. :)

...Ja taidanpa jättää omat juomat sitten pois matkasta, pari hätägeeliä taskuun saa riittää. Onpa helppoa kun on huoltopisteitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mukana ollaan. Minulla on yleensä taktiikkana nauttia hiilihydraatteja myös juoma-asemien välissä ja sitten juoda 1-2 mukillista juomaa asemalla. Jonain vuonna taisi olla alkumatkalle taskussa pullo jotain jäykempää juomaa, jonka join hiihtäessäni. En lähtisi kyllä matkaan ilman omaa energiaa. Riippuen tietysti vauhdista, mutta kyllä ne juoma-asemien välit tuntuvat monesti aika pitkiltä etenkin loppumatkasta, jolloin riski energioiden loppumiseen on olemassa

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rekisteröimätön

Tankkaus asiaan kommentti.

Itse ajattelin tänä vuonna ensimmäistä kertaa lähteä 90 vapaalle veden ja suolakurkkujen voimin. Vuoden verran on tullut totuteltua kroppaa pois hiilareista. Koskaan ei ole pitkät lenkit sujuneet niin hyvin kuin tänä talvena. Kun keho on tottunut käyttämään pääasiassa rasvaa polttoaineena, ei lenkeillä tule koskaan ns. seinää vastaan. Varsinkin tämmöisen useamman tunnin suoritukseen se tuntuu sopivan erityisen hyvin.

Esim tänään tuli mentyä vajaa kolme tuntia ja 40km aika vaativassa maastossa 2h45min. Tasainen energinen olo koko ajan ja pelkkää vettä tunnin välein naamaan. Erona aiempaan myös se, että lenkin jälkeen loppu päivä ei mene päänsäryssä ja voimattomana vaan olo on energinen ja hyvä.

Onko täällä kohtalotovereita, jotka pyrkivät tasaiseen menoon ilman hiilareista johtuvaa jaksamisen vuoristorataa?

Kertoilen sitten tänne miten Pirkka menee näillä teeseillä.

Terv. ex-hiilaritankkailija

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tankkaus asiaan kommentti.

Itse ajattelin tänä vuonna ensimmäistä kertaa lähteä 90 vapaalle veden ja suolakurkkujen voimin. Vuoden verran on tullut totuteltua kroppaa pois hiilareista. Koskaan ei ole pitkät lenkit sujuneet niin hyvin kuin tänä talvena. Kun keho on tottunut käyttämään pääasiassa rasvaa polttoaineena, ei lenkeillä tule koskaan ns. seinää vastaan. Varsinkin tämmöisen useamman tunnin suoritukseen se tuntuu sopivan erityisen hyvin.

Esim tänään tuli mentyä vajaa kolme tuntia ja 40km aika vaativassa maastossa 2h45min. Tasainen energinen olo koko ajan ja pelkkää vettä tunnin välein naamaan. Erona aiempaan myös se, että lenkin jälkeen loppu päivä ei mene päänsäryssä ja voimattomana vaan olo on energinen ja hyvä.

Onko täällä kohtalotovereita, jotka pyrkivät tasaiseen menoon ilman hiilareista johtuvaa jaksamisen vuoristorataa?

Kertoilen sitten tänne miten Pirkka menee näillä teeseillä.

Terv. ex-hiilaritankkailija

Kyllä se mun korvaan kuulostaa oudolta, että voisi mennä esimerkiksi viisi tuntia syke 80%max ilman että koneessa on hiilareita. Jokainen toki omalla tavallaan, ja itehän sitä oman kroppansa toiminnan parhaiten tuntee. Pitkiksiä on tullut juostua kyllä tyhjillä tankeilla ilman matkan aikaista energiaa, eikä sippausta sillon ole tullut, mutta sykkeet onkin pidetty väkisin tosi alhaalla, että pääsis rasvoille.

Omassa tankkauksessa teen sen virheen, että syön aivan liikaa. Kolmen päivän all you can eat saattaa päätyä suorituksen aikaiseen bajamaja-reissuun. Tarvis koittaa ottaa tällä kertaa Pirkan tankkaukseen järki päähän.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rekisteröimätön

Kyllä se mun korvaan kuulostaa oudolta, että voisi mennä esimerkiksi viisi tuntia syke 80%max ilman että koneessa on hiilareita.

Ehkä tämä menee jo alkuperäisen aiheen ohi mutta laitetaan nyt vielä.

Joo olisin voinut laittaa tuohon vielä alkumäärittelyihin, että erityisen hyvin rasvapoltto sopii tälläiseen laturetkiurheiluun ei-kilpahiihtäjän näkövinkkelistä. Varmaankin palkintopallille pääsee paremmin hiilareiden avulla. Itsellä Pirkan taivallukseen on mennyt aikaa 6h (+-)1h kelistä riippuen. Joka vuosi tähän saakka on jonkin asteinen seinä tullut vastaan ja siitä eteenpäin on aika raskasta ollut taivaltaa. Huoltopisteen jälkeinen helpotus ja sitä seuraava heikotus...

Jos aihe kiinnostaa, niin tässä linkissä on hyvin dokumentoitua kokemusta rasva-adaptaatiosta. http://www.samiinkinen.com/post/86875777832/becoming-a-bonk-proof-triathlete-fat-chance

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se mun korvaan kuulostaa oudolta, että voisi mennä esimerkiksi viisi tuntia syke 80%max ilman että koneessa on hiilareita. Jokainen toki omalla tavallaan, ja itehän sitä oman kroppansa toiminnan parhaiten tuntee. Pitkiksiä on tullut juostua kyllä tyhjillä tankeilla ilman matkan aikaista energiaa, eikä sippausta sillon ole tullut, mutta sykkeet onkin pidetty väkisin tosi alhaalla, että pääsis rasvoille.

Omassa tankkauksessa teen sen virheen, että syön aivan liikaa. Kolmen päivän all you can eat saattaa päätyä suorituksen aikaiseen bajamaja-reissuun. Tarvis koittaa ottaa tällä kertaa Pirkan tankkaukseen järki päähän.

Kyllähän koneessa on hiilareita usein varmaan kolmen tunnin pk-vauhtiselle. 90 km ilman tuntuu jo ihmiskokeelta ja toivottavasti vierailija kertoo jälkikäteen kokemuksista. PK1-vauhdeissa pärjännee vähillä hiilareilla mutta kyllä PK2 jo kuluttaa.

Tankkaus kannattanee tehdä niin että viimeisen päivän syö normaalisti vatsan tasaamiseksi mutta sitä edelliset kaksi päivää tankkaa hiilareita normaalia enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ala-asteen traumat liikuntatuntien hiihdoista, huonoista suksista ja koulun hiihtokisoista ovat nyt selätetty ja ilmoittautuminen sisällä Pirkan hiihtoon V90km.

Aikuisiällä opittu murtomaahiihto on edelleen melko onnetonta ja meno horjuvaa. Tarkoitus olisi käyttää tasatyöntöä niin paljon kuin mahdollista, ja säästää vapaantyylin hiihtämisessä rasittuvia lihaksia ylämäkiin. Syke tulee nousemaan kynnykselle siinä vaiheessa kun laitan monot kiinni suksiin, joten ilman hiilaria en reissusta selviä. Mukaan lähtee pullo vahvaa urheilujuomaa/maltoa ja tämän lisaksi jokaiselta huoltopisteeltä tarjonnan mukaan. Viime viikonloppuna hiihdin viimeistelytreeniksi 50km, ja tämän kauden saldo on 300km. Pari lyhyempää lenkkiä ehdin vielä tekemään.

Vaikeata tulee olemaan, kunto varmasti riittää, vaikka ylämäet menisikin kaikki punaisella, mutta "hiihtolihasten" kestävyys on kysymysmerkki loppumatkasta. Ja maalissa toivottavasti yhtä kokemusta rikkaampana :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä pari sanaa tuohon tankkaukseen. Ja olihan mulla näköjään tunnaritkin tänne, niin ei tarvitse vierailijana kirjoitella.

Eli monelle on vieras asia, kuinka kehon toiminta muuttuu kun sen totuttaa pikku hiljaa rasvoille. Itse olen sen havainnut, että aerobinen kynnys nousee korkeammille sykkeille ja sen seuraksena rasvojen voimilla pystyy menemään ihan hyvin tälläistä laturetkivauhtia (60-80% max). Ei näillä varmaan palkintopallille hiihdellä, mutta peruskuntoilijalle (Pirkka 6h tuntumaan vapaalla) tämä sopii enemmän kuin hyvin. Hiilarivarastot riittää sinne 2-3h välille ja sitten alkaa se suorituksen aikaisen tankkauksen kanssa painiminen. Jokaisella terveellä ihmisellä on kuitenkin luonnostaan kymmenkertaiset määrät energiaa kehon rasvavarastoissa.

Kertoilen sitten lisää hiihdon jälkeen miten on energiat riittäneet. Siihen saakka aiheesta löytyy mielenkiintoisia kokemuksia esim. seuraavasta linkistä: http://www.samiinkinen.com/post/86875777832/becoming-a-bonk-proof-triathlete-fat-chance

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy