Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Been there- done that

Uintivauhdit hallissa vs avovedessä

Recommended Posts

Vasta syksyllä uintiurani aloittaneeni olen painiskellut varsin hitaan uintivauhtini kanssa. Ilman märkkäriä vauhti on hallissa nyt n 2.20 - 2.25/100 m ja märkkärillä melko tarkkaan 2 min/100m. Ero on siis todella merkittävä, mutta säilyykö tuo vauhti avovedessä? Ts pitäisikö uintivauhtiin kisassa laskea tuohon 5-10sek/100 m päälle, jotta ollaan realisitisella tasolla?

Kisassahan sen sitten näkee, mutta kivahan näitä on etukäteen(kin) arvuutella :D

Mä olisin ihan tyytyväinen jos allasvauhdin ilman märkkäriä saa siirrettyä avoveteen märkkärin kanssa. Onkohan jotain vikaa, kun ei sen kovempaa kulje ulkona, enemmän suunnistusta yms. treeniin kesällä? Harvoin sitä on onnistunut ulkona kisassa, viime vuoden Kiskon n.1000m uinti oli ainoa hyvin mennyt.

Kovemmalla uimarilla allasuinti iman pukua menee hyvissä järviolosuhteissa suunnilleen samaan puvun kanssa. Järviuintiakin pitää treenata, jotta suunnistaminen ei vie liikaa voimia, eikä tuo lisämatkaa. Yksi mikä kisassa saattaa tuoda lisäaikaa on se, että vedetään ensimmäiset sadat metrit vähän liiankin hapoilla. Toisaalta isoissa kisoissa se on melkein pakko, jotta ei tule jyrätyksi. Peesauksesta on hyötyä, mutta voi siinä niinkin käydä, että jää vähän turhan huonoon seuraan. Myös niitä metsään meneviä parejakin joskus näkyy, kun kumpikin luottaa siihen, että toinen suunnistaa.

Joo niinhän se varmaan on, että tällainen heikompi uimari hyötyy puvusta enemmän kuin hyvä. Ehkäpä sitä 2 min vauhtia voisi lyhyemmissä kisoissa kokeilla, katsotaan sitten miltä se tuntuu ja mietiskellään sitten Lahden kisan kisavauhtia.

Täytyy tosiaan toivoa, että kehitystä vielä tulee. Onhan tässä toisaalta puoli vuotta aikaakin:)

Joku viisaampi joskus kertoi, että märkkäri tuo etua avovedessä uintiin verrattuna uikkarilla hallissa uintiin (25 m altaassa) noin 10 sek / 100 m. Äkkiähän tuo "voitettu" aika menee T1:llä märkkäristä kuoriutumiseen ja ehkäpä chipin irrottamiseen + takaisin laittamiseen (varsinkin lyhyillä matkoila).

Itse korkkasin trineitsyyteni viime kesänä jokamies- ja sprinttikoilla märkäpuvun kera. Märkkäri toi turvallisuudentunnetta, vaikkakin T1:llä sitten menikin hieman enemmän aikaa.

Joku viisaampi joskus kertoi, että märkkäri tuo etua avovedessä uintiin verrattuna uikkarilla hallissa uintiin (25 m altaassa) noin 10 sek / 100 m. Äkkiähän tuo "voitettu" aika menee T1:llä märkkäristä kuoriutumiseen ja ehkäpä chipin irrottamiseen + takaisin laittamiseen (varsinkin lyhyillä matkoila).

Itse korkkasin trineitsyyteni viime kesänä jokamies- ja sprinttikoilla märkäpuvun kera. Märkkäri toi turvallisuudentunnetta, vaikkakin T1:llä sitten menikin hieman enemmän aikaa.

Tuotakin kannattaa harjoitella, jos sekunnit on tärkeitä ;)

• Like 1

Mä uin ekassa kisassani (1/2 Käringsund) parhaan aikani märkkärillä. Reitti oli ehkä aavistuksen vajaa, mutta vauhti silti kiistatta kovempaa kuin altaassa koskaan. No tämmösellä elämystenetsijällä se ei oo niin minuutilleen tuo homma. Ahvenanmaalla oli niin ideaalit olosuhteet, että ei se aika olisi parantunut yhtään altaassa. Päinvastoin kääntöjen takia, joita ei tietty reitillä tarvinnut tehdä. Oli aivan pläkä keli. Vesi oli kyllä helvetin kylmää...

Nyt vaan tavoitteena reenata semmonen kunto, että IM-matka altaassa menee ilman suurempia ihmettelyjä. Siinä jää sitten pelivaraa huonommalle kelille avovedessä. Mun kohdalla unti vaan uidaan ja sitten lähdetään matkaan. Myöhemmin voi sitten ihmetellä niitä uintiaikoja. Oon jo siitäkin ihan iloinen, että vuoden ahkeran uurastuksen ansiosta uskaltaudun kokomatkalle elokuussa. Vielä en olisi ihan valmis, mutta nyt matkavauhtiset 3km allasreenit menevät jo ihan kivasti. Vuosi sitten uintia aloitellessa en olisi ikinä uskonut, että nyt ollaan jo tässä pisteessä.

• Like 1

Tekniikalla on ihan älytön merkitys tuossa lajissa. Mulla on ollut valmentajana vanha luokkakaveri joka ui kilpaa nuoruusvuotensa ja on valmentanut junnuja sittemmin. Reenailen n. 2krt/vko. Valmentajan kanssa altaalla käydään ainakin kerran kuussa, joskus kahdesti. Vasta ihan viimeaikoina homma on alkanut mennä niin, että tietynlainen varmuus lajiin on löytynyt. Enää ei syletä mennä auimaan, vaan se on ihan jees puuhaa. Alkuun otin viikkoja, jolloin uin esimerkiksi 4-5krt/vko. Tatsi tuohon hommaan katoaa nopeasti varsinkin opetteluvaiheessa. Mä tuskin koskaan tuun valmiiksi tuossa lajissa, mutta mun tavoite on se, että hellekelin sattuessa täysmatka ei jää tekemättä, koska märkkäriä ei saa käyttää. Märkkärillähän selviää uimataidotonkin sen 1900m.

Minulla märkäpuvun nopeutus oli melko tarkaan minuutti/kilometri. Eniten se puku auttaa juuri silloin kun jalat uppoavat ilman pukua uidessa. Sama virsi kuin ennenkin, eli potkun ei tarvitse olla tehokas, mutta nilkat, polvet ja perse pitää saada pintaan, niin vasta silloin uinnista voi tulla liukuvaa.

Tuohon M1nd3:n viimeiseen kappaleeseen on vielä ihan pakko kommentoida. Ensinnäkin hyvä, että halusit jakaa tämän viime kesän kokemuksesi kaikille foorumilaisille. Oliko se teidän yhteinen päätös, että haitte turvallisuuden tunnetta märkäpuvuilla. Toinen kysymys, kuinka monta vuotta sinä ja kuinka monta vuotta tuo sinun trineitseesi olitte harrastaneet triathlonia ennen tuota viime kesäistä suhteenne syventymistä.

Muokattu