Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Guest Tuulitukka

Pertsaa ja hitaasti

Recommended Posts

Guest Tuulitukka

Mitä ihmettä: Hiihdin kaksi 10 km pertsalenkkiä, viimeksi olen hiihänyt toissatalvena (n. 330 km). Ekaa kertaa ikinä mulla oli sykevyö ja matkamittari päällä (siis hiihdossa). Menin siis pertsaa ja tasamaalla, 10 km meni vähän reilu tunti, että ihan hidaasta perusvauhtia. MUTTA keskisyke oli 145, kääk. Juoksenkin nopeammin ja 10 km juoksun keskisyke on 125-132 yleensä ja vauhti noin 10 km/h ja usein alle tunti. Luulin, että hiihto on kivaa perusharkkaa. Tällä menolla ollaan parin kolmen viikottaisen lenkin jälkeen harjoittelukuormituksessa jo punaisella.

Minulla menee suurinpiirtein samalla vauhdilla perinteinen hiihtely samoilla sykkeillä kuin juoksu. Tänään kokeeksi hiihtelin 15 asteen pakkasessa nihkeällä kelillä 11,3 km loivapiirteisessä maastossa ja keskisyke oli 133 ja vauhti 8,4 km/h. Yhteen loivaan ylämäkeen vuorohiihdolla kiivakkaammin hiihtämällä sain sykkeen nousemaan max 159 ja keskimäärin tässä mäessä n. 155. Samassa maastossa suurinpiirtein samalla reitillä oli syksyllä juostessa ollut 15,6 km:n lenkillä ollut vauhti 9,3 km/h ja keskisyke 143. Aloittelija olen vielä molemmissa lajeissa, joten tekniikat hakusessa. Tarkoituksella nyt vain hiihtelen hiljakseen, että saisin hitaita pk-lenkkejä tehdyksi määrällisesti enemmän.

Muokattu
kirotusvihreitä

Kyllä pertsaa on lähes mahdoton hiihtää alle 130 sykkeillä jos on vähänkin mäkistä maastoa. En ainakaan itse pysty vaikka kuinka yritän. Vauhdit on aina n 11-14 km/h. Alle 10 vauhdeissa tekniikka täytyisi varmaan olla ns. raahustusta... (ja eihän sitä itseään nuorena pitävä keski-ikäinen mies kehtaa vetää ;))

Kyllä siinä kerkeää katsella jäniksen ja oravan jälkiä, ihmetellä säätä ja jutella satunnaisen vastaanhiihtäjän kanssa. Niinhän se on hitaasti juostessakin. Tekniikka kyllä kärsii tai pitää "kävellä" välillä ja mennä sitten reippaammin. Ohitin kyllä kaksi minua vanhempaa mummoa. Yleensä se on toisinpäin.

Mitä ihmettä: Hiihdin kaksi 10 km pertsalenkkiä, viimeksi olen hiihänyt toissatalvena (n. 330 km). Ekaa kertaa ikinä mulla oli sykevyö ja matkamittari päällä (siis hiihdossa). Menin siis pertsaa ja tasamaalla, 10 km meni vähän reilu tunti, että ihan hidaasta perusvauhtia. MUTTA keskisyke oli 145, kääk. Juoksenkin nopeammin ja 10 km juoksun keskisyke on 125-132 yleensä ja vauhti noin 10 km/h ja usein alle tunti. Luulin, että hiihto on kivaa perusharkkaa. Tällä menolla ollaan parin kolmen viikottaisen lenkin jälkeen harjoittelukuormituksessa jo punaisella.

Tuulitukka, etkös sä pohdiskellut kohonneita juoksusykkeitäsi (+140) tuolla toisessa ketjussa. Oletko käynyt lääkärissä?

Guest Tuulitukka

Tuulitukka, etkös sä pohdiskellut kohonneita juoksusykkeitäsi (+140) tuolla toisessa ketjussa. Oletko käynyt lääkärissä?

Pohdiskelin juu, mutta onneksi tuo tilanne meni ohi ja sykkeet palautuivat, kun hieman himmailin. Eli kyllä sitä lievä ylikunto oli päällä. Siksi tuosta hiihtosykkeestäkin alkuun hieman stressasin. Onneksi nyt on päässyt hiihtämäänkin hieman alemmilla sykkeillä ja hiihto on enenmmäkin palauttavaa liikuntaa tällä hetkellä.

Pohdiskelin juu, mutta onneksi tuo tilanne meni ohi ja sykkeet palautuivat, kun hieman himmailin. Eli kyllä sitä lievä ylikunto oli päällä. Siksi tuosta hiihtosykkeestäkin alkuun hieman stressasin. Onneksi nyt on päässyt hiihtämäänkin hieman alemmilla sykkeillä ja hiihto on enenmmäkin palauttavaa liikuntaa tällä hetkellä.

Hieno homma! Hyvä että toivuit ylirasituksesta, tsemppiä jatkoon!