Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Riittävä harjoittelu IM:lle?


Been there- done that

Recommended Posts

 

Vähän kyllä kade teille jotka osaatte juosta. Mielestäni paljon helpompi lähtökohta kuin tällainen lyllertäjä. Täysmatkan "juoksuun" meni viiimeksi reilusti yli 5½ tuntia :(

Mikä on juoksukuntosi ilman muita lajeja? Haen tällä sitä että onko rajoittava tekijä tosiaan se ettei kykene juoksemaan ihan juoksemisen vaikeuden takia vai verottaako kenties pyöräilyn kestävyys juoksukuntoa. Minulla ainakin on kyse jälkimmäisestä. Jos tinttaan liian limiteillä pyörän niin normaalisti kevyt hölkkävauhtikin muuttuu minulle maksimivauhdiksi ja voisin kuvitella että täysmatkan maraton menisi tällä hetkellä kävelyksi. Tähän ei auta mikään määrä juoksuharjoittelua vaan pyöräilykestävyys on saatava niin hyväksi että se ei syö juoksulta pohjia. Siihen ei välttämättä riitä tunti päivässä. 

Link to post
Share on other sites
  • Replies 49
  • Created
  • Last Reply

Toki pyöräily myös verottaa.

Pitempään kuin 21 kilsaa en ole juossut kuin kerran ja puolimara tänä vuonna 1:53 (ainoa 2t alitus). Viime vuonna ennätys vielä 2:04. Ja kesti 4 vuotta treenata se tuohon kahden tunnin pintaan. Nyt sitten pomppasi kerralla 10 min. Vastaavasti juoksu Joroisissa parani 19 min (2:25 -> 2:06).

Joroisissa kuten täysmatkalla sai fillarilla pidätellä kun tiesi että muuten juoksusta tulee vielä pahempaa. Optimin hakeminen on vaikeaa kun kisavauhdilla palautuminen kestää liian pitkään.

Link to post
Share on other sites

Toki pyöräily myös verottaa.

Pitempään kuin 21 kilsaa en ole juossut kuin kerran ja puolimara tänä vuonna 1:53 (ainoa 2t alitus). Viime vuonna ennätys vielä 2:04. Ja kesti 4 vuotta treenata se tuohon kahden tunnin pintaan. Nyt sitten pomppasi kerralla 10 min. Vastaavasti juoksu Joroisissa parani 19 min (2:25 -> 2:06).

Joroisissa kuten täysmatkalla sai fillarilla pidätellä kun tiesi että muuten juoksusta tulee vielä pahempaa. Optimin hakeminen on vaikeaa kun kisavauhdilla palautuminen kestää liian pitkään.

Kuullostaa aika selvältä peliltä. Ei se ole pelkkä pyöräilyn kestävyys mikä rajoittaa vaan myös puhdas juoksun kestävyys. Lääkkeenä kestävyysharjoittelun tuntuva lisäys.

Link to post
Share on other sites

Muita lajeja kuin juoksua kestän kyllä aika hyvin. 300 km fillarilla tai 90 hiihtoa ei ole ongelma.

Selvää on että juoksua pitää lisätä vaikka muiden lajien kustannuksella. Uinnin treenaamisen olen lopettanut kokonaan. Ennen kauden alkua muutama kerta järvessä ettei tule paniiikkia. Sillä se vauhti on sama kuin aina. Ja treeniaika kannattaa käyttää muuhun.

Juoksutreeniä rajoittaa ettei jalat kestä. Hiljalleen kilsoja voi lisätä mutta todella hitaasti. 25-40 viikossa on maksimi mistä palautuu. Lähtöarvoista sen verran että elämän eka juoksulenkki reilusti yli nelikymppisenä.

Link to post
Share on other sites

Kyllä pystyin ajamaan pyörällä koko matkan aika samalla keskarilla ja sykkeellä eikä tuntumakaan ollut sellainen että jouduin kaikkia panoksia käyttämään. Juoksussa tuli keskivaiheilla väsynyt olo mutta sekään ei sykkeissä näkynyt. Vauhti putosi vain niukasti. Samoin juoksussa olisi ollut paukkuja vetää 7km loppukiri jos polvi ei olisi temppuillut. 

Henk koht mittarina voisin käyttää sitä, ettei missään vaiheessa meinannut tulla itku. Esim maratonilla on pari kertaa ollut sellainen olo että voisi tuhertaa pienen miehekkään itkun.

Juoksusta on sellainen tuntu, että jalat kestäisivät sen vaikken olekaan paljon juossut. Viimeinen mara juostu viime syksynä Vantaalla. Täytyisi varmaan juosta kuitenkin yksi 25km ja vaikka yksi 30+km varmuuden vuoksi. 

Pyöräily on enemmänkin se kysymysmerkki. Yli 100km en ole ajanut kertaakaan. Toinen huolenaihe on luottaa omaan tuntumaan nykyisestä palautumisesta / se kuinka pitkän ja kovan treenipätkän tähän väliin uskaltaisi tehdä. Uintimörkö lähti jo niskasta enkä usko että Tahkolla olisi ongelmaa ruuhkastakaan. Kaikki muut menisivät edelle heti lähdöstä niin aika omaa uintia saisi varmaankin tehdä kun uintilenkki on käsittääkseni yksi kierros.

Minusta tuo näyttää että voisi kokeilla jos motivaatiota löytyy. Pitkiä juoksuja ei ehkä kannata tehdä vaan säästellä jalkoja. Pidempi pyöräily voisi tuoda siihen lisää uskoa, sitten olisi joka lajissa aiemmin jo tehty vähintään IM mittainen suoritus. Kisassa pyöräilyssä ja juoksussa sykkeet niin, ettei maksimit mene yli puolimatkan keskisykkeiden. Ajattelin lähteä suurin piirtein samalla tavalla Lahdessa itsekin, ja erityisesti fillarin alussa himmailla. Ohje oli jostain kirjasta, jota en nyt muista.

Link to post
Share on other sites

Jaahans, aika viime hetken paniikille, kun täsymatka Lahdessa häämöttää parin päivän päästä. Syyskuun alusta lukien treeniä on takana seuraavasti: 98 h juoksua (882 km), 207 h pyörää (n 3600 km) ja 83 h uintia (161 km - pieni km määrä selittyy sillä, että esim seuran uinneissa ei kovin paljon matkaa uida). 

Jonkun verran tuosta puuttuu hiihtoa, kävelyä yms. "eikisalajeja", mutta ei nyt varmaan pariakymmentä tuntia enempää.

Pitkiä lenkkejä on tullut juosta aivan liian vähän ja muutenkin juoksukunto huolettaa. Ja vähän kaikki muukin :O :O Tai no, pyöräily ei huoleta, koska pitkiä (150 km++) lenkkejä on ajettu. 

Luokaa nyt vähän uskoa naiseen, taapertaako tällä treenillä Lahdessa maaliin? 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hyvin se menee.

Laskin juuri omat treenit vuoden alusta kesäkuun loppuun. Juoksua 481 km, pisin lenkki 25 km, uinti 137 km, sisäpyöräily 37,5 h, ulkopyöräily 1870 km, muut eli kuntosali, jumpat ja lihashuolto ym. yhteensä 50 h. Ainoa joka huolettaa on palautuminen Joroisilta, aiemmin on viikko kisan jälkeen tullut yhtäkkinen hyytyminen semipitkällä juoksulenkillä. Toivotaan että 2 viikkoa riittää.

Muuten sitten vain vauhti sopivaksi treenimäärän ja oman fysiikan mukaan niin eiköhän lauantai illalla olla maalissa.

Link to post
Share on other sites

Mulla tais olla 230h kasassa nyt.   Kyllä mä aion tolla saldolla hyvin pärjätä.  Enempään ei aika ja resurssit riitä perhe-elämän kärsimättä merkittävästi (siis mun tapauksessa).

Uintia about 83,7km / 38h 29min

Fillarilla 2989km / 122h 54min, kilsoista puuttuu traineri ja rullatreenit.

Juoksua 68h14min /  774km

Link to post
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy