Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Been there- done that

Riittävä harjoittelu IM:lle?

Recommended Posts

Tällä hetkellä viikkoon menee:

-2x3km uintia

-kaksi pidempää lenkkiä. Tällä viikolla 21km, 24km ja ehkä vielä 10km loppuviikkoon. Kuitenkin vähintään 21 ja 15km. Tuota sitten säädetään kohta taas lyhyempiin ja nopeampiin keskittyen. Tällä hetkellä olen huomannut, että kilsoja on pystynyt kasvattamaan aika reilulla kädellä palautumisen siitä kärsimättä.

-Rulilla ajelua 2-3krt ja rasitus fiiliksen mukaan.

-1x kuntosalitreeni, jossa koko kroppa vedetään aika raivolla läpi

Näillä tulee treenitunteja n. 8h/vko. Ei noita koskaan kuitenkaan pysty vetämään niin kuin on suunnitellut. Reenaan oikeastaan kokonaan ilman ohjelmaa ja seuraan vain trainingpeaksin "kakkua", että kaikkea tulee oikeassa suhteessa. Aika spontaanisti pitää hommaa kyetä pyörittämään, että arkikin vielä hoituu siinä ohessa. Monesti huomaan ajelevani rullia 22 jälkeen ja työmatkoja koitan hyödyntää juoksuihin. Vuorotyö oikeastaan vähän helpottaa hommaa, kun saa vapaita aamupäiviä. Ne on taas parasta aikaa uimiselle. Keväällä fillarikelien alkaessa pyöräilyn osuus nousee varmaan aika paljon ja kokonaismäärä nousee 12h nurkille.

Juoksussa huomasin, että kyllä sitä pitkää matkaa on vaan mentävä, että siihen saa kropan totutettua. Jossain kohtaa ihmettelin, kun nopea ja kevyt 15km tuntui melkein samalta. Nopeasti juostuna ei mennyt kuin 1h7min ja eihän se ajallisesti ole oikein minkäänlainen reeni 42km taivalta ajatellen. Nyt sitten vedetään matkaa sen minkä paikat kestää ja kun esimerkiksi 3x +20km/vko menee kivasti, paukutellaan hapokkaita kymppejä.

Lajivahvuudet heikoimmasta parhaimpaan taitaa olla uinti juoksu pyörä.

Muokattu

Juoksussa huomasin, että kyllä sitä pitkää matkaa on vaan mentävä, että siihen saa kropan totutettua. Jossain kohtaa ihmettelin, kun nopea ja kevyt 15km tuntui melkein samalta. Nopeasti juostuna ei mennyt kuin 1h7min ja eihän se ajallisesti ole oikein minkäänlainen reeni 42km taivalta ajatellen.

Juttelin muutama päivä sitten mestarin kanssa, ja sanoi että juoksi pisimmillään parin tunnin lenkkejä ja kerran viikossa. Tosin vauhtia oli 4min/km, jolloin matkaakin tulee se 30km.

Itse koitan juosta pitkän n. 26km lenkin 3-4vko välein. Olen tuota treeniä pitänyt tärkeänä jalkojen iskutustreeninä, mutta myös kehittävänä treeninä. Lyhyemmät juoksut olen nyt talvella tehnyt sisäradalla tai juoksumatolla. Mutta melko vähän tulee talvikaudella juostua. Olen juossut maratonin syksyllä parina viime vuotena, ja juoksutreenit painottuvatkin triathlonin kisakauden jälkeiseen jaksoon.

Juoksussa huomasin, että kyllä sitä pitkää matkaa on vaan mentävä, että siihen saa kropan totutettua. Jossain kohtaa ihmettelin, kun nopea ja kevyt 15km tuntui melkein samalta. Nopeasti juostuna ei mennyt kuin 1h7min ja eihän se ajallisesti ole oikein minkäänlainen reeni 42km taivalta ajatellen. Nyt sitten vedetään matkaa sen minkä paikat kestää ja kun esimerkiksi 3x +20km/vko menee kivasti, paukutellaan hapokkaita kymppejä.

Lajivahvuudet heikoimmasta parhaimpaan taitaa olla uinti juoksu pyörä.

Millaisia IM marathon tai puolimatkan juoksu splittejä tuollaisella harjoittelulla on tullut. Aika kova tahtista 15k 1.07 tai aika paljon 3x20k, ainakin näin meikäläisen näkökulmasta. Kiva olisi jos noin menisi, mutta eipä taida.

Enhän mä oo ku yhden puolikkaan tehnyt ja siellä juoksu taisi olla 1:50 tai jotain semmosta. Oli kyllä aika raskas reitti. Silloin koiven eturistisideleikkauksesta oli kulunut 3kk, joten eipä sitä paljon ihmeellisempää voinut edes odottaa. Paras 15km tuolloin taisi olla 1:08 ihan optimioloissa kesällä. Kymppi meni 45min. Mä reenailen tosi paljon ihan fiiliksen mukaan ja jos nyt vetelen noita pitkiä, niin yhtä hyvin saatan kuukauden päästä juosta kymppejä. Kyllä se kroppa/pääkoppa sitten ilmoittelee, kun on aika vaihtaa tahtia. Juoksusta alkaa olla nyt vähän reilu vuoden kokemus. Sitä ennen en oo juossut kuin kakarana pitkin mummolan takapihaa. Aloitin juoksemalla kovia ja tosi hapokkaita 10km lenkkejä ja sitten lisäsin matkaa sitä mukaa kun pystyin. PK:ta en oo juossut juuri ollenkaan. Mun reenaaminen on muutenkin ollut tosi "epätieteellistä" ja vasta viime aikoina olen alkanut suunnittelemaan asioita vähän kaukonäköisemmin. Tähän asti on vaan liikuttu liikkumisen ilosta.

Nyt ihan viimeisten kuukausien aikana ole alkanut juosta rauhallisempia pidempiä lenkkejä. Oli pakko kun tuntui että vauhti ei tapa vaan se aika (tietty jossain kohdaa tulee seinä vastaan, mutta sanotaan näin, että jaloissa tuntui yhtä ikävältä juosta 1h kovaa tai 1h45min hiljaa). Nyt totuttelen sitten konetta ajallisesti pidempiin juttuihin ja se on jo alkanut tuottamaan tulosta. Eilinen 24km@2:07 oli ihan mukava veto, eikä ollut yhtään happofiiliksiä. Syke varmaan jossain 140 korvilla. Ihan samalla taktiikalla aloitin aikanaan maantiepyöräilyn. Mulle on tähän asti ollut aina mielekästä reenata kovaa ja sitten pidentää matkaa pudottamalla tahtia. Kun sitten jonkin aikaa tekee noita pidempiä matkoja, alkaa se vauhtikin tarttua sinne. Maitohapoilla menoa kroppa on kyllä tottunut tekemään. Viimeisessä 300km pyöräilyssä kidutin ihan tieten koipia mäissä ja ihan ihmeen hyvin ne jaksoivat sen, vaikka sykket kävivät useasti +160 lukemissa.

Leikkauksen jälkeen piti kadonnut ajokunto saada palautettua mahdollisimman nopeasti ja sen tein ajamalla pyörällä todella raskaita loppua kohti kiristyviä 70-120km lenkkejä n. 3x/vko. Aina niin, että kotona tuntui, ettei olis halunnut ajaa metriäkään lisää. Kuitekin aina siten, että reitille ei sipata. No ei noin kokonaiselle voi reenata (kai?!) ja nyt onkin eri systeemit suunnitelmissa. Paras 70km lenkki meni 34,7km/h keskarilla.

Käringsund pyörä:

http://tpks.ws/kEV4

Juoksu:

http://tpks.ws/iZzy

Muokattu

Mulla on nyt tunne että putosin ihan tyhjän päälle joten johdannon jälkeen kysyn teiltä mielipidettä ja neuvoja.

Opettelin, suunnittelin harjoitusohjelmat, harjoittelin ja varustauduin 10kk tuohon Joroisten puolimatkalle ja nyt kun se on ohi niin jotenkin masentaa. Täysmatka kiiluu silmissä mutta vaihtoehdot on Tahko kuukauden päästä tai sitten vasta ensi kesänä. Ensi kesään tähtäävän harjoitussuunnitelman rakentaminen tuntuu tällä hetkellä todella kaukaiselta ja raskaalta ajatukselta.

Jos olisit minä ja juuri suorittanut ensimmäisen puolimatkan ajoilla 46 / 2.42 / 1.47, niin lähtisitkö Tahkolle kokeilemaan täyttä matkaa ja ennen kaikkea miten harjoittelisit nämä vajaa neljä viikkoa?

Ajattelin mennä huomenna Kuusijärvelle kokeilemaan miten pitkälle pystyn uimaan tässä puolipalautuneessa tilassa ja miettiä asiaa sitten uudelleen. Voi olla että saan järvessä todeta ettei minussa ole tällä hetkellä miestä täydelle matkalle. 

Jos olisit minä ja juuri suorittanut ensimmäisen puolimatkan ajoilla 46 / 2.42 / 1.47, niin lähtisitkö Tahkolle kokeilemaan täyttä matkaa ja ennen kaikkea miten harjoittelisit nämä vajaa neljä viikkoa?

Helppo vastata omalta osalta kun samassa veneessä olen itsekin eli ensimmäinen puolimatka takana ja osuusajatkin samaa luokkaa. Olen jopa ilmoittautunut Tahkolle, mutta oma päätös on että ei vielä. Joku toinen varmasti menisi jo ja en minä sitä epäile etteikö semmoinen läpi menisi jos vaan malttaisi ottaa hyvin rauhallisesti pyöräilyn. Pyörä kulkee kuitenkin mulla sen verran nihkeästi siihen kampien pyörittämisen vaivaan nähden, että siitä tulisi jo liian kova sufferfest parin tunnin kohdalla (satula hankaa, niskaa särkee, jalat ei jaksa jatkuvaa ylös alas menoa) ja sitä ei kiinnosta lähteä kokemaan. Koitain treenailla vielä lisää ja menen sitten viivalle kun jaksan IM pyöräilyn kevyellä vauhdilla harjoituslenkkinä ilman kauheita ongelmia. Kiirekös tässä mihinkään.

Miten neuvoisin sinua? Se vähän riippuu. Miltä uinti tuntuu tuon 45 min jälkeen? Jaksatko jatkaa matkaa jos vauhdin pitää leppoisana vai tuntuuko 60 min kohdalla ettei käsiä pysty liikuttamaan enää? Jos jaksat runtata menemään 1.5 h+ niin tämä ei ole ainakaan este. Pyöräilystä varmasti kanssa selviät jos vaan rauhoitat vauhtia riittävästi olettaen että olet satulassa muuten sinut ahterisi kanssa. Jos itse yrittäisin vääntäytyä Tahkolle niin koittaisin saada muutamia hyviä pitkiä harjoituksia vielä. Joku pidempi pyöräily tai pari, ehkä 4-6 h plus lyhyt juoksu, pidempi uinti, 90+ min avovedessä ihan testinä. Juosten ehkä yksi pitkis tai kaksi ihan maksimissaan jotain 2-2.5 h. Muuten sitten perusharjoittelua harjoitustiheyden ylläpitoon ja viimeinen viikko lepäilyä. Tuntimääristä en osaa sanoa mitään. Riippuu mihin on tottunut joten ei kannata ahnehtia enää mitään hirveää kokonaismäärän nostoa vaikka viikon tai puolitoista(kaksi?) voisikin ehkä vielä vetää tuhdihkolla määrällä riippuen omasta palautumiskyvystä. Ravintopuoli kannattaa katsastaa näissä pitkissä harjoituksissa viimeistään kuntoon jos se ei jo sitä ole, muuten tulee noutaja.

• Like 1

Mulla myös eka kokonainen Lahdessa. Yksi puolikas takana viime syksyltä.  Treenimäärät vaihdelleet 8-22h/vko.  N. 12h/vko tulee näin kesällä ilman suurempia järjestelyitä. 15km lenkki joka kolmas päivä, fillarilla 70-90km joka kolmas päivä  ja uintia samoin 3km/joka kolmas pv.  Joka 7. Pv lepoa tai sitten lepo, jos muu elämä ei salli reeniä.  Noilla reeneillä tuntuu tällä hetkellä siltä, että ihan suht luottavaisin mielin lähden hakemaan omia rajoja.  Kunnon safety marginaalilla mittarisuorituksena kuitenkin.  Uinti on nyt asettunut 3km/1h hyvissä olosuhteissa, fillarin kuvittelisin selviäväni n. 33km/h keskarilla ja juoksu on arvoitus. Varmaan jotain 3,45-4h.  15km pk2 menee nyt n. 1h15min ja pidemmillä lenkeillä syke on pysynyt aisoissa 5:08min/km tahdilla. Marathonia en oo koskaan edes juossut ja ainoan puolikkaan viimesyksyn kisassa 1:48.  Syksystä kunto on kyllä noussut hurjasti parantuneen jalan ansiosta.  Tänä kesänä ei varmaan tarvii jännittää, että joutuis uimaan ilman märkkäriä :)

Kävin kauhomassa Kuusijärvessä viisi kierrosta poijujen ympäri ja matkaa kertyi 4,4km. Aikaa siihen meni 1.40. Tahti näytti olevan lähes samaa kuin Joroisilla koko matkan. Ennen tuota pisin uimani matka oli Joroisilla ja sitä edellinen Vantaan perusmatkalla. Eli näköjään pystyn mättämään tuota surkeaa vauhtiani pitkäänkin, eikä tarvitse olla edes maksimi-iskussa. Huomasin tänään että en kyllä kuluta jalkoja juuri lainkaan uidessa, mikä näkyy vauhdissakin mutta toisaalta pääsen käytännössä korkkaamattomilla jaloilla pyörän päälle. Semmoista löysää lipsuttelua tapahtuu jalkopäässä.

Eli käytännössä täysmatka saattaisi olla tehtävissä. Täytyy nyt tehdä loppuviikko palauttavia treenejä ja katsoa alkaako se nälkä nousemaan. Jos maanantaina heittäisi testimielessä pitkän ja kevyen pyörälenkin ja antaisi ajatusten muhia. Tällä hetkellä on niin vetämätön olo vielä että juuri nyt pääkoppa ei jaksa innostua täysmatkasta. 

Lisäys: Sitähän tässä lähinnä saa stressata että kunnon taperointia ei ehdi tehdä. Joroisille aloin keventelemään treenejä jo siinä 18 päivää ennen kisaa. Jos tuota triathlonraamattua lukee (ja uskoo) niin uuden kuntohuipun kaivaminen tällä aikataululla ei oikein onnistu. Tiedä sitten, yksilöllisiä asioitahan nämä ovat.

Muokattu

Mä en oon treenannut nyt sitä omaa normisettiä ja käytännössä se tulee päätökseen lauantaina. Sunnuntaina hierojalle ja sitten ma-ke kevyttä herkistelyä. Sen kummemmin en ajatellut edes heivata ennen kisaa. To-pe varmaan jää liikuntasuoritteet väliin ja lauantaina sitten viivalle. Nytkin on ihan hyvä fiilis ja reeneissä en ole onnistunut vetämään itseäni juntturaan.  Rasitustasot lienee aika sopivat,  kun aamulla on vähän tukossa ja illalla alkaa olemaan semmonen olo, että hemmetti, pitäähän tästä nyt lähteä vähän reenaamaan.  Garmin Fenix 2 ilmoittelee lähes aina reenin alkuun, että recovery level good.  Reenin päätteeksi se yleensä tarjoaa n. 18-20h recovery timeä.  Kellon mukaan VO2 olis 57, mitä se sitten ikinä meinaakaan...  Temmot ja vedot jää kyllä väliin, ajellaan niitä sitten myöhemmin.  Suuurempi arvoitus on kokonaisesta palautuminen kuukaudessa.  Kai se riittää, kunhan ottaa tuon välin vähän iiisimmin, kun olis sitten vielä Käringsundin puolikas maisteltavana.  Viime vuoden vähän reipas 5h olis kiva saada jonnekin 4:40-4:50 väliin.

Eilen ajelin 75km fartlek tyyppisen lenkin ja hiton hyvin jalat tuntuu palautuvan semmosista 30sek reippaammista rykäisyistä.  Samalla tuli muutama 5km vetokin otettua ja jalat ovat silti ihan ok tänään.  Edellisviikon reippaampi 15km meni 1:08.  Se oli kyllä aika tappoa lopusta. Sen kovempaa en pääse, karvan pidemmälle olis voinut jaksaa, muttei tosiaankaan puolikasta tuolla vauhdilla.   Uinnin aion vetää ihan normi treenivauhdilla.  Sen jälkeen on vielä ihan freesi olo ja en usko ajallisesti edes hyötyväni siitä, jos rimpuilisin sen voimien rajoilla läpi.     

Muutoin nyt on semmonen fiilis, että koko kesä on ollut kunnon suhteen nousujohteista ja näillä resursseilla ja taidoilla uskon onnistuneeni pohjatöissä niin hyvin, kun se mun osaamisellani on mahdollista.  Kello sen sitten kertoo mihin se riitti, mutta tyytyväinen olen tekemisiini.  Nyt vaan avoimin mielin kohti uutta ja ennenkokematonta henkilökohtaista haastetta ;)

Muokattu

Lisäys: Sitähän tässä lähinnä saa stressata että kunnon taperointia ei ehdi tehdä. Joroisille aloin keventelemään treenejä jo siinä 18 päivää ennen kisaa. Jos tuota triathlonraamattua lukee (ja uskoo) niin uuden kuntohuipun kaivaminen tällä aikataululla ei oikein onnistu. Tiedä sitten, yksilöllisiä asioitahan nämä ovat.

Jos luet uudemman kerran Frielisi niin ainut syy miksi Taper tehdään on että "herkkyys" (form) saadaan korkeammalle tasolle kunnon (fitness) liikaa laskematta samalla. Suorituskyky itse kisoissa tulee sitten kuntotason ja herkkyyden summana. En osaa suomentaa tuota form sanaa kunnolla, mutta siellä kirjassa se selitetään. Nyt kun olet tehnyt taperin jo puolikkaalle niin et kerkiä enää tässä välissä keräämään niin merkittävää rasitusta (kasvattamaan kuntoa) joka vaatisi parin viikon taper jaksoa. Tässä riittää ihan hyvin viimeinen viikko ennen kisaa helpommin. Nyt kun lepäilet Joroisilta niin se herkkyys nousee koko ajan ja kunto laskee koko ajan.

Alla olen laittanut oman graafin Training Peaksistä, josta näkyy miten kuntoa kuvaava krooninen harjoituskuormitus (sininen käyrä) on asteittain noussut tämän vuoden puolella. Pinkki käyrä on akuutti harjoituskuormitus mikä kuvaa lyhyen aikavälin treenien aiheuttamaa kuormitusta ja siihen piikkejä aiheuttaa yksittäiset kovat harjoitukset ja kovat viikot (viimeinen piikki = Joroinen). Keltaisella on ns. training stress balance (TSB) mikä kuvaa valmiutta suoriutua hyvin. Eli nyt jos vaan lepäilisin niin kuvaajasta näkee miten kunto laskee kun ei tule ärsykkeitä, mutta samalla akuutti harjoitusrasitus laskee nopeammin mikä nostaa suorituskykyä kohti ns. huippua. Se on sitten oma taiteenlajinsa miten tämä huippu saavutetaan optimaalisesti ja sitä ei pysty välttämättä näitä graafeja tihrustamalla katsomaan. Eli ei saa levätä liikaa ettei kunto laske liikaa (matalampi huippu) ja toisaalta ei saa levätä liian vähän jolloin akuutti rasitustaso ei ole kerinnyt laskea tarpeeksi (taas matalampi huippu). Jossain välimaastossa on se optimaalinen tapa.

Screenshot_2015-07-22_10.36.51.thumb.png

• Like 2

Ensimmäinen puolikkaani meni suurin piirtein tuota vauhtia 2 vuotta sitten mutta olin jo silloin tehnyt suunnitelman, että kolmantena vuonna eli nyt olisi täyden matkan aika. Aikaisemminkin oli fiilis, että olisi voinut jo kokeilla, ja ehkä se olisikin voinut mennä läpi. 

Menikö puolikas niin, että vauhtia rajoitti enemmän maksimiteho kuin kestävyys? Putosiko vauhti samalla sykkeellä tai nousiko syke tasaisella vauhdilla fillarilla ja juoksussa? Jos oli teho eikä kestävyys mikä rajoitti, niin sitten voisi kokeilla.

Neljässä viikossa ei mitään uutta ehdi tekemään, korkeintaan psykologiset harjoitukset eli tuon uinnin lisäksi yksi yli 180 km fillarointi rauhallisella vauhdilla, jotta on fiilis että pidempi matka on jo ajettuna, jos et ole vielä sellaista tehnyt. Arvaisin, että nyt vajaa 2 viikkoa aktiivista palautumista, sitten viikko treeniä ilman ylilyöntejä ja viikon keventely ennen kisaa voisi olla hyvä.

Toinen IM tulossa ja jatkan samaa noin tunti päivässä treenaamista.

Tämän vuoden tulokset osoittaneet että jos lähtökohta on tarpeeksi huono niin sillä saa huomattavaa parannusta aikaiseksi. Koska puolikkaan enkka joroisissa parani 44 minsaa (nyt 5:17) niin tavoite täysmatkallakin on parantaaa toista tuntia viime vuotisesta 12:43 ajasta.

Vähän kyllä kade teille jotka osaatte juosta. Mielestäni paljon helpompi lähtökohta kuin tällainen lyllertäjä. Täysmatkan "juoksuun" meni viiimeksi reilusti yli 5½ tuntia :(

Menikö puolikas niin, että vauhtia rajoitti enemmän maksimiteho kuin kestävyys? Putosiko vauhti samalla sykkeellä tai nousiko syke tasaisella vauhdilla fillarilla ja juoksussa? Jos oli teho eikä kestävyys mikä rajoitti, niin sitten voisi kokeilla.

Kyllä pystyin ajamaan pyörällä koko matkan aika samalla keskarilla ja sykkeellä eikä tuntumakaan ollut sellainen että jouduin kaikkia panoksia käyttämään. Juoksussa tuli keskivaiheilla väsynyt olo mutta sekään ei sykkeissä näkynyt. Vauhti putosi vain niukasti. Samoin juoksussa olisi ollut paukkuja vetää 7km loppukiri jos polvi ei olisi temppuillut. 

Henk koht mittarina voisin käyttää sitä, ettei missään vaiheessa meinannut tulla itku. Esim maratonilla on pari kertaa ollut sellainen olo että voisi tuhertaa pienen miehekkään itkun.

Juoksusta on sellainen tuntu, että jalat kestäisivät sen vaikken olekaan paljon juossut. Viimeinen mara juostu viime syksynä Vantaalla. Täytyisi varmaan juosta kuitenkin yksi 25km ja vaikka yksi 30+km varmuuden vuoksi. 

Pyöräily on enemmänkin se kysymysmerkki. Yli 100km en ole ajanut kertaakaan. Toinen huolenaihe on luottaa omaan tuntumaan nykyisestä palautumisesta / se kuinka pitkän ja kovan treenipätkän tähän väliin uskaltaisi tehdä. Uintimörkö lähti jo niskasta enkä usko että Tahkolla olisi ongelmaa ruuhkastakaan. Kaikki muut menisivät edelle heti lähdöstä niin aika omaa uintia saisi varmaankin tehdä kun uintilenkki on käsittääkseni yksi kierros.

Tuossa sykekäppyrät pyörästä ja juoksusta:

juoksu.JPG

skye.JPG

Muokattu
  • Like 1

Suotta sitä fillaria jännität.  Ajat sykkeen mukaan niin, et kuole siihen ja muistat vaan tankata ajaessa.   Määrität itsellesi semmoset rajat, että tiedät, ettei homma kaadu siihen.  Suurin riski on mun mielestä siinä, että tykittää koivet ihan tyhjäksi ja on sitten ihan riekaleina juoksun ajan.