Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
Been there- done that

Riittävä harjoittelu IM:lle?

Recommended Posts

Klassikkokysymys, vaikka vähän tyhmä sellainen onkin;) Triathlonkärpänen pääsi puraisemaan ja kun tavoitteita asetetaan, laitetaan ne sitten riittävän haastaviksi kerralla. Suunnitelmissa siis IM elokuussa/tänä syksynä.

Urheilutausta on alunperin juoksussa (15 maratonia, pb maralla 3:51 ja puolikkaalla 1:42), sitten viime vuonna vaihdoin pyöräilyyn ja viime vuonna tulikin vajaa 6000 kilsaa ajettua.

Uinti on ollut heikoin lenkki, joten syyskuun alusta uintia on tullut väh 3 krt viikossa (ohjattuna 1-2 krt). Tällä hetkellä pystyn uimaan (ilman märkkäriä) altaassa väh kilsan, varmaan 1,5 km. Hitaasti, mutta varmasti.

Varsinaista triathlonharjoittelua on takana sieltä syyskuun alusta melko tarkkaan 10 h/viikko.

Onko näillä eväillä asiaa IM:lle vielä tänä vuonna? Aikatavoitetta ei ole, kunhan hengissä selviää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa lähteä kokeilemaan, etenkin jos uintia saat kehitettyä kevään aikana. Uinnin kehittämisen lisäksi suosittelen myös muutamaa pitempää yhdistelmäharjoitusta, esim. 2 km uinti, 100 km pyöräily ja 20 km juoksu, tai 4 km uinti, 120 km pyöräily ja 5-10 km juoksu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paremmalla pohjalla sulla näyttäis reenit olevan kuin mitä itselläni oli aikanaan, kun ensimmäiselle IM:lle olin menossa.

Uinnista pari pointtia, jotka itse koin hyödyllisiksi:

- 2-tahtipotku, märkkäri kelluttaa, jolloin potkun taloudellisuus kärsii, lisäksi pyöräily sujuu paremmin jos jalat ei ole vielä hapoilla.

- kannattaa harjoitella kesällä avovedessä suunnistamista, järven pohjassa kun ei mene viivaa.

Kehittymisen iloa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse tein ensimmäisen IM viime elokuun lopussa (Challenge Vichy). Minulla ei ollut minkäänlaista kestävyysurheilu taustaa (paitsi jos jotkut 30v sitten hiihdetyt hopeasommat lasketaan).

Treenasin keskimäärin 12h per viikko alkaen syyskuusta 2013. Ensimmäinen koe oli puolimatkan kisa kesäkuun alussa, joka meni 4.34 (28/2.30/1.29) ja Vichy meni 9.52 (1.00/5.01/3.43), nuo olivat myös ensimmäiset ja toistaiseksi ainoat puoli- ha täysmaratonit.

Eli sanoisin että ei mitään hätää, menee helposti ja voi mennä ihan säällisiin aikoihinkin. Itse olen onnekas että kohtuullinen uinti tulee ilman mieletöntä harjoittelua (keskimäärin uin 4km / vko). Minulla on kaikki harjoitteet ja keskimäärät ylhäällä eli jos kiinnostaa niin voi kysellä.

Tänä vuonna haluaisin sitten mennä <4.30 ja <9.30, saas nähdä....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ymmärsinkö oikein: ei kestävyysurheilutaustaa, ikää reilusti 30+ v, sohvalta suoraan k-a 12 h viikkoja ja 9 kk päästä puolikas 4.30 ja 11 kk harjoittelun alusta täysmatka <10 h?

Mikäli näin on ei harjoittelua ainakaan kannata keskeyttää nimittäin lahjoja on oltava. Pelkästään nuo juoksuosuudet noin lyhyellä harjoittelulla on kovia suorituksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ymmärsinkö oikein: ei kestävyysurheilutaustaa, ikää reilusti 30+ v, sohvalta suoraan k-a 12 h viikkoja ja 9 kk päästä puolikas 4.30 ja 11 kk harjoittelun alusta täysmatka <10 h?

Mikäli näin on ei harjoittelua ainakaan kannata keskeyttää nimittäin lahjoja on oltava. Pelkästään nuo juoksuosuudet noin lyhyellä harjoittelulla on kovia suorituksia.

Ei toki sohvalta, pahoittelen jos annoin sellaisen kuvan. Olen toki aina pitänyt itseni säällisessä kunnossa, mutta en ole kilpaillut tai osallistunut kuntotapahtumiin kestävyysurheilussa.

Kuten aloittaja, olen pyöräillyt jonkun verran tai aika paljonkin (4-6tkm/vuosi), asun Sveitsissä jossa pyöräilymaastot ovat upeat, salia ja lisäksi pelaan senioriliigassa lätkää. Tuossa 12h on talvikaudella 3-4 kertaa viikossa 4-6h kiekkoa mukana. Ei varmaan optimaalista triathlonin kannalta mutta hauskaa ja pitää pään kunnossa, toki tulee intervallia ja voimaa. Toisaalta satunnaiset loukkaantumiset vähän häiritsevät muita lajeja.

Ongelma on juurikin jalkojen kesto juoksuharjoittelussa, siinä pitää taiteilla penikkataudin rajamailla ja yrittää pikkuhiljaa lisätä volyymia. Viime vuonna oli noin 25km/vko keskimäärin. Juoksun paranemiseen perustan pääosin nuo aika haaveet/tavoitteet, sitten uskaltaa vähän puristaa pyörälläkin (nyt otan kevyesti z1/z2 rajalla).

Ikää on muuten 42.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta tuossa on silti kyseessä jonkinlaisesta lahjakkuudesta. Monet treenaa vuosi tolkulla eikä pääse millään <10h. No hyvä juttu samikolle :)

Mie tähtään tälle vuelle ensimmäiselle IM-matkalle Tahkossa. Mulla ei nuoruudesta ole urheilu taustaa ja edellisistä urheilu piikeistäki oli n.5v tauko, kun aloin 2012 treenaan juoksua. Eka vuosi ei niin säännöllistä, mut n. 3-4krt vkoon treeniä ja 13-14 vuet on saanu panostaa täysillä, mitä nyt rahkeet on antanu periksi. Viime vuona Garminin tallentamaa dataa 535h. Nyt oon vielä yrittäny panostaa säännöllisyyteen enempi, lokakuun viimiseltä vkolta tähän päivään ollu yli 10h vkoja. Jos ei mitään erityistä tapahu niin läpihän sen pääsee, mut aika on sitten kysymysmerkki. Vaikea luoda eka kisalle tavoitteita.

Ekalle puoimatkalle kun ilm. niin tammikuussa oli ajatus et alle 6h kun pääsee niin hyvä on. Kesän päälle alkoi tulla jo 5:30h alitus mieleen, mutten millään uskonu kun kaveri laskeskeli et hyvänä päivä alle 5:20 menis, no loppujen lopuksi aika oli 5:14h! Et meni heti paljon paremmin kun odotin :)

Nyt taas mielessä et 10:30h-11h, et saapa nähä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista! Kysymys on toki ihan tosissaan tehty. Aikatavoitetta en aio matkalle asettaa, mutta toki järjestäjien laittamissa rajoissa tulisi maaliin päästä... Nimi on nyt Lahden osallistujalistalle. Sinne saakka jos saa ehjänä treenata, alan uskoa homman onnistumiseen :D

Aikataulut menee valitettavasti niin, että en ehdi saada alle yhtään puolimatkan kisaa, muuttaman perusmatkan kyllä. Täytyy kompensoida riittävän pitkillä yhdistelmäharjoituksilla.

Samikolla kyllä käsittämättömän kovaa tulostasoa. Mutta niinhän se on, että jos pohjat on kunnossa tulee hyvää tulosta. Saa nähdä mihin omat pohjat riittää.

Uintia tulee nyt n 5 - 5,5 km/viikko, sen määrä varmasti kasvaa kun (jos) nopeus kehittyy. Eilen uin ekaa kertaa 1500m putkeen ja aikaa meni 36 min.Hidasta, mutta toisaalta tuo vauhti on sellainen että siinä ei hengästy lainkaan. Sitä voisin siis kuvitella jaksavani kisassa uida koko matkan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakin ensimmäinen kokonainen odottaa Lahdessa. Puolikkaita on pari takana ja perusmatkoja kolme. Aikaa on tarkoitus käyttää tästä heinäkuuhun asti n. 10 h/vko keskimäärin, mielellään vähän enemmän mutta tuskin paljoa. Tavoite täydelle matkalle on alle 11 h, mutta en hirveän pettynyt ole, jos menee vähän ylikin. Lähinnä arveluttaa se, että Joroisista on Lahteen vain 2 viikkoa palautumisaikaa, ja Joroisissa on selvempi aikatavoite (5 h).

Pari seikkaa olen nyt muuttanut osittain telakan haittaamaan viime vuoteen verrattuna. Ensimmäinen on se, että ryhdyin merkitsemään vähänkään pidemmät (1/2 h tai yli) lihashuollot myös harjoituspäiväkirjaan jolloin tuntimäärän kasvaminen motivoi tekemään lihashuoltoa. Toinen mitä on tarkoitus harjoitella pitkin kevättä on tankkaus pitkissä treeneissä. Nimenomaan siten, että yritän välillä mättää yhtä paljon energiaa sisään tuntia kohti kuin mitä IM kisassa pitäisi saada. Varsinaista viikkotuntimäärää en seuraa niin tarkasti kuin viime vuonna. Mieluummin keskityn yksittäisiin sopiviin treeneihin ja tuntimäärä muodostuu sitten sellaiseksi kuin muodostuu.

Katsotaan sitten Lahden jälkeen että riittikö tunnit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakin ensimmäinen kokonainen odottaa Lahdessa. Puolikkaita on pari takana ja perusmatkoja kolme. Aikaa on tarkoitus käyttää tästä heinäkuuhun asti n. 10 h/vko keskimäärin, mielellään vähän enemmän mutta tuskin paljoa. Tavoite täydelle matkalle on alle 11 h, mutta en hirveän pettynyt ole, jos menee vähän ylikin. Lähinnä arveluttaa se, että Joroisista on Lahteen vain 2 viikkoa palautumisaikaa, ja Joroisissa on selvempi aikatavoite (5 h).

Pari seikkaa olen nyt muuttanut osittain telakan haittaamaan viime vuoteen verrattuna. Ensimmäinen on se, että ryhdyin merkitsemään vähänkään pidemmät (1/2 h tai yli) lihashuollot myös harjoituspäiväkirjaan jolloin tuntimäärän kasvaminen motivoi tekemään lihashuoltoa. Toinen mitä on tarkoitus harjoitella pitkin kevättä on tankkaus pitkissä treeneissä. Nimenomaan siten, että yritän välillä mättää yhtä paljon energiaa sisään tuntia kohti kuin mitä IM kisassa pitäisi saada. Varsinaista viikkotuntimäärää en seuraa niin tarkasti kuin viime vuonna. Mieluummin keskityn yksittäisiin sopiviin treeneihin ja tuntimäärä muodostuu sitten sellaiseksi kuin muodostuu.

Katsotaan sitten Lahden jälkeen että riittikö tunnit...

Mietin myös tuota Joroista (ja paikka siellä vielä onkin), mutta päädyin jättämään sen väliin, koska epäilen etten ehdi tarpeeksi palautua.

Tuota tankkausta pitää kyllä tosissaan treenata, se mietityttää kyllä. Geelit sopii mulle aika huonosti ja malto vielä huonommin, joten täytyy miettiä muita vaihtoehtoja.

Inhmilliseltä kuulostaa siis muunkin porukan treenimäärät, kai tämä sitten riittää :D Ainakin läpipääsyyn. Inhorealistinen laskelma on 14 h (uinti 2h/pyörä 7h/juoksu 5h). Ehtii nauttia maisemista ja matkateosta;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoista keskustelua.

Itselläni homma on alkanut melkein nollasta 2014 tammikuussa salilla, juoksulla maaliskuussa ja varsinainen triathlon harjoittelu alkoi elo-syyskuussa. Samalla tippui 15kg painoa.

Tänä vuonna tavoite on Kukkia Triathlon (600m/52km/13km). Tuonne pitäisi rakentaa hyvä pohja jonka jälkeen seuraavan vuonne tavoitteena on puolimatka. Siitä seuraavaksi vuodeksi on suunnitteilla IM.

Itse olen hyvin realisti: Tällä hetkellä minulla on mahdollista treenata 4-6h per viikko ja tuolla määrällä en lähde rikkomaan paikkojani pidemmälle matkalle kuin Kukkia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy