Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
JuAn

Pyörän hankita, mitä varusteita

Recommended Posts

Hyvää päivää

Täällä uusi triathloniin hurahtanut kaavailee triathlonpyörän hankintaa. Minulla on alumiini cyclo Focus vm. 2013 ja tripyörä kuume päällä. On ne hienoja!

Tausta: Ei urheilu taustaa ja ikääkin jo 42 v.

Tarkoitus olisi saada järkeväsi panostaen nopea ja hyvin lajin kehitystä tukeva uusi pyörä.

Cervelon P2 ajatuksissa, lähinnä Larunpyörän palvelun bikefit (ei omakohtaista kokemusta liikkeestä) ansiosta. Toki pullotelineet, Mutta sitten...Millaisia kokemuksia on "ovaalin muotoisesta keskiöstä"? Pystyykö esim. wattimittarilla näkemään tuoko se minulle lisää tehoa ja onkohan kalliita? Mitähän muita keksintöjä on jolla voisi kustannustehokkaasti kehittää tulostasoa?

Mielestäni "liian" kalliita minulle ovat esim. profiilikiekot, sähkövaihteet ja ehkä wattimittari (on käynyt mielessä kun aloittelijasta on kyse auttaisiko wattimittari kehittämään pyöritystekniikkaa?)

Tavoite luonnollisesti täysi.

Minä pärjäsin cyclocrossilla puolisentoista vuotta ennen kuin se varastettiin. Aerokahvat ja maantiekumit tekivät siitä jo aika hyvin triathloniin sopivan ja eka puolikas meni sillä. Ostin sitten bikefitin jälkeen Feltin b12:n joka tuntuu hinta/laatu suhteeltaan aika hyvältä. Kiekkoja ja wattimittaria olen itsekin katsellut, taitaa olla n. 2-3 k€ hiilarikiekot ja n. 1 k€ tehomittari suurin piirtein. Oma fillarointi on tosin sen verran hidasta, etten usko noista saavani lisäpanostusta vastaavaa hyötyä. Talviajoon minulla on traineri, joka näyttää tehon (laskennallinen, ei mitattu), ja sillä saan mielestäni riittävästi tehoista tuntumaa. Traineri on ehdottoman hyvä investointi jos sellaista ei vielä ole, n. 500 € saa jo tehon arvaavan mallin jolla voi ajaa myös vakioteholla mikä kannustaa pitämään kadenssia korkealla. Kesällä mennään enemmän sykkeen perusteella. Tehomittauksella lienee ainakin kaksi hyödyllistä piirrettä: mittari näyttää heti tehon muutoksen, kun syke tulee 1-2 min viiveellä. Tehoa ja sykettä yhdessä katsomalla näkee myös, missä vaiheessa niiden välinen riippuvuus muuttuu, ts. vakio teholla syke alkaa nousemaan tai vakio sykkeellä teho putoaa. Tätä hetkeä pitäisi saada pk treenissä myöhäistettyä erityisesti pitkille matkoille tähdätteessä.

Riippuen käytettävästä rahan määrästä, sanoisin, että cyclocrossilla voi hyvin kokeilla miltä laji tuntuu, kun on klipsu aerokahvat ja maantiekumit, ja sitten jos hurahdus jatkuu ja taskussa on ylimääräistä rahaa, niin ostaa tri pyörä.

Kokemuksesta sanoisin, että kannattaa vaihtaa kumien lisäksi Focucseen vannenauhat, muuten kumi puhkeaa pinnojen kohdalta vanteen sisään kun painetta laittaa kapeisiin kumeihin enemmän.

Samanlaisista lähtökohdista (ikä/tausta, cyclo ja pyöräkuume) päädyin aloittajan mietiskelemään ratkaisuun. Tosin tri-pyörän hankintaan ennen ensimmäistäkään lajikokeilua vaikutti se fakta, että cycloni runkokoko meni käyttökokemuksen perusteella hiukan pieleen ostohetkellä (ohjaamoa säätämällä pääsi siedettävään lopputulokseen). Jokatapauksessa pyörän hankinta oli edessä ja koska trikuume oli jo iskenyt, niin halusin onnistua uuden pyörän hankinnassa edellistä paremmin. Mitoituspalvelu ja mittaustulokset helpottivat huomattavasti pyörän valintaa ja hankintapäätöstä. Mitoituksen hinta suhteessa pyöräilyn muihin kustannuksiin ei ainakaan pitäisi olla kynnyskysymys (vrt. ajovarusteet ym kilkkeet).

Koska itselle olen asettanut tavoitteeksi lähinnä mielekkään harrastamisen ja itsensä voittamisen, niin profiilikiekkoja tai sähkövaihteita en ole hankkinut. Suht kevyt 1,5kg kiekkosetti löytyi jo ennestään, enkä usko profiilikiekkojen lisäävän tässä vaiheessa vauhtiani/harrastuksen aloittamiseen liittyviä fiiliksiä. Sähkövaihteet kiinnostaa, mutta hinta vs. edut niin en näe tällä hetkellä syytä investoida niihin. Tosin eihän huonosti säädetyn vaihtajan ruksutusta jaksa kuunnella. Pitää vissiin hankkia jalkoihin sen verran lisää ruutia, jotta voi tyytyä käyttämään vähäisempää määrää vaihteita.

Wattimittarit. Odottelen markkinoille edullisempia ratkaisuja. Pyöritystekniikan parantamista olen yrittänyt hakea wattibikella josta lötyy lineaarisen voimantuoton näyttö. Huom, ei laitetta en ole hankkinut kotiin. Talviajot tällä hetkellä trainerilla.

ps. oman pyörän hankin syksyllä ja pari lenkkiä ehdin tehdä ennen ajokelien muuttumista. Pakko todeta, että ensimmäisellä lenkillä tutustuin aeroasentoon tosi huonokuntoisella kelvillä/maantiellä ajattelin tehneeni jälleen kerran ison virheen pyöräostoksen suhteen. Alkuhetkien jälkeen mieli muuttui kuitenkin hyvinkin nopeasti. Ei asento/pyörän hallinta ollutkaan niin outoa kuin ensimmäiset kilometrit antoivat odottaa. Nyt odottelen mielenkiinnolla ensi kesää (pyörätreenin sijaan painopiste on nyt vapaauinnissa).

Suosittelen omalla nolla kokemuksella kunnollista mitoitusta pyörähankintaa tehdessä. Tuntuisi paljon halvemmaltakin kuin profiilikiekkojen sekä ovaalirattaiden ymv. panostaminen tässä vaiheessa.

Muokattu

Jos on sopivan kokoinen cyclo ja siihen laittaa aerokahvat niin ei se niin valtavan erilainen tri pyörään verrattuna ole ainakaan aloittelijan näkökulmasta. Vaihteita pitää tietysti vaihtaa niin, että nostaa kättä kahvalta, ja pieniä eroja asennossa muutenkin on. Jos ei ole ihan varma että tri harrastus muuttuu vakavaksi tai tri pyörän hinnalla on vaikutus normaali kuukausibudjettiin, niin melkein sen ostamista kannattaa lykätä ja kokeilla ensin cyclolla. Tri pyörä ei kuitenkaan ole kovin monikäyttöinen muualla kuin taajamien ulkopuolisilla maantielenkeillä ja kisoissa.

Toinen pointti on se, että jos ensimmäiset kisat polkee vähän heikommalla kalustolla, niin tuntuu mukavalta saada pieni aikaparannus myöhemmin kalustoa tuunaamalla. Jos kaikki on heti priimaa, niin myöhemmin parannusta saa vain kovalla treenillä eikä raha enää auta.

Varustelukierteeseen päätyy hyvin helposti.

Itse olin samassa tilanteessa kuin ketjun aloittaja pl. se fakta että olin etsimässä uutta pyörää ylikokoisen cyclon tilalle. Vaihtoehtona oli maantiepyörää johon olisi voinut kokeilumielessä vaihtaa hiukan stemmiä, tankoa, ehkä satulaa. Päädyin kuitenkin tripyörään. Jos kokeilu jää yhteen kertaan, niin silloin myyn vähän käytetyn pyörän uuteen kotiin.

Tarvitaanko tässä vaiheessa profiilikiekoja, ovaalirattaita, sähkövaihteita, nestejarruja, wattimittareita, aerokypärää jne niin tuskin noilla olisi mitään vaikutusta lopputulokseen. Valitsin tosin uuden pyörän sitä silmällä pitäen, että tulevaisuudessa voi ruuvata sähköhilutkin kiinni jos haluaa. Eihän sitä koskaan tiedä.

Aloittajan mainitsemasta bikefitistä jäi itselle positiivinen fiilis. Kustannus on kuitenkin sitä luokkaa, ettei siinä ainakaan rahojaan heitä hukkaan.

Usein saa vielä sen bikefittingin hinnan vähennettyä jos ostaa pyörän samasta paikasta. Joka tapauksessa hyödyllinen erityisesti jos meinaa enemmän pyöräillä tai pidemmillä matkoilla kisailla. Väärän kokoinen tai mallinen pyörä saa harrastuksen tuntumaan ikävältä ja paikat kipeiltä.

Tuskinpa vaikkapa sähkövaihteilla on vauhdin kannalta mitään merkitystä, vaikka niitä voisikin olla mukava napsutella. Omiin ostoksiini kuului vähän aerompi mutta arkikäyttöönkin sopiva kypärä ja uusi satula. Pyörän mukana tuleva oli melkoinen pähkinänsärkijä.

Moi

Mukava lukea asiallisia viestejä ja hyviä neuvojahan olette laittaneet. Extrat Villealle noista vannenauhojen neuvosta, muutenkin tuntuu et ollaan liki samoilla linjoilla. Kuulopuheen mukaan vaihtaessa kapeammat kumit pitää vaihtaa myös sisäkumit. Täytyy selvittää millaiset ne pitää olla.

Minusta: Varustelukierre on kyllä helposti takertuva peikko. Joo, ikähän on suoraan sanottuna liikaa noin tulosmielessä kilpailemiseen ja tarkoitus on enemmän muuttaa elämäntapaa urheilua sisältäväksi ja hyvinvointia saavuttaakseni. Lisä boostinhan kisaileminen varmasti antaa ja tavoite on laittaa lappu rintaan -16 puolikkaalle. Taloudesta, lapsiperheellinen ja kovasti talouden kanssa painitaan, ei kai täällä muuten tarvitsi neuvoja kysellä :)

Tietysti mielekkäät välineet helpottaa harrastuksen jatkumista, oikein tahtomalla ja pitkänaikavälin sijoituksella pyörän tms. hankinta onnistunee. Olen vain tehnyt havainnon kun sivuja silmäillyt, että aika nopeasti harrastuksen aloituksesta tuo tripyörä on ostettu.

Itse olen myös ensimmäistä pyörää triathloniin hankkimassa. Cyclo käy minulle ihan hyvin alkuun. Olisiko kenelläkään suositella Tampereen alueelta hyvää liikettä? (nippeli, sportax, suomen urheilupyörä..?)

Mieleen tulee noiden lisäksi ainakin Rtech ja Signature. Itse olen suosinut Signaturea, josta olen maantie- ja TT-pyörän hankkinut.

Mitä noihin pyörän "lisävarusteisiin" tulee, niin wattimittarin hankinnalle tulee täältä peukkua. Powertabin luulisin saavan uuden pyörän oston yhteydessä suhteellisen edukkaasti. On ollut suuri apu harjoittelussa ja myös kisoissa.

Mieleen tulee noiden lisäksi ainakin Rtech ja Signature. Itse olen suosinut Signaturea, josta olen maantie- ja TT-pyörän hankkinut.

Mitä noihin pyörän "lisävarusteisiin" tulee, niin wattimittarin hankinnalle tulee täältä peukkua. Powertabin luulisin saavan uuden pyörän oston yhteydessä suhteellisen edukkaasti. On ollut suuri apu harjoittelussa ja myös kisoissa.

Kiitos vinkistä. Harmi, ettei tuolla signaturen sivuilla ole hintoja. Olen meinaan autuaan tietämätön noista hinnoista. Tai no. Sen mitä muilta sivuilta olen katsellut.

Näin se varustelukuume iskee kun vähiten odottaa. Alkoi itseäkin kiinnostamaan joko on esim. powertabien (napojen) hintoja painettu alaspäin vai onko tässä yhä tyydyttävä odottelemaan noita myöhemmin julkaistavia laitteita esim. watteam powerbeatia bt mahdollisuuksien kanssa. 400-500€ olen valmis maksamaan wattimittarista. Joten ellei jossakin päin maata ole menossa tosi kovaa alennuskampanjaa, niin jään yhä odottelemaan ja poljen tulevaisuudessakin osan sisätreeneistä wattbikella.

Noista wattipyörätreeneistä on saanut sopivasti dataa sykkeistä, kadenssista ja tehoista, niin pelkällä kadenssilla ja sykkeellä saa arvioitua hiukan noita sisätreenienkin watteja vaikkei trainerin varustukseen kuulu mitään virtuaaliwattiohjelmaa.

Muokattu